در دستور نظام مند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به همین جهت شناخت زبان در گرو بررسی کارکردهای آن است. در این رویکرد سه لایه معنایی برای هر بند در نظر گرفته میشود. در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا، با استفاده از این رویکرد، آن لایه معنایی که اصطلاحاً فرانقش متنی خوانده میشود در کتاب درسی دبستان مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا نخست به تحلیل آغازگر/پایان بخش جملات کتاب درسی پرداخته، و سپس نحوه توزیع و تکرار آغازگرها و پایان بخشها مورد کنکاش قرار میگیرند. پس از استخراج الگوهای تکرار با انجام آزمونی به بررسی میزان تاثیر این الگوهای ساخت آغازگر/پایانبخش میپردازیم و در پی یافتن جوابی برای این سوال خواهیم بود که آیا ارتباطی معنادار میان این الگوها با درک خواندن دانش آموزان وجود دارد یا خیر.
نوع فایل :word
تعدادصفحات :۱۵۹
۱- فصل یک: مقدمه
۱-۱- درآمد
۱-۲- موضوع مورد بررسی
۱-۳- هدف پژوهش
۱-۴- اهمیت پژوهش
۱-۵- سؤالها و فرضیه های پژوهش
۱-۶- روششناسی تحقیق
۱-۷- سازمان بندی پایان نامه
۱-۸- کلیدواژه ها
۲- فصل دو: پیشینه مطالعات
۲-۱- درآمد
۲-۲- نهاد-گزاره و مبتدا-خبر نزد پیشینیان
۲-۳- نهاد-گزاره و مبتداخبر در دستور سنتی
۲-۴- مبتدا خبر در زبانشناسی نقش-گرا
۲-۴-۱- متسیوس
۲-۴-۲- هلیدی
۲-۴-۳- بررسی ساخت مبتدا-خبر در زبان فارسی
۳- فصل سه: چارچوب نظری
۳-۱- درآمد
۳-۲- دستور نظام مند نقشگرای هلیدی
۳-۲-۱- فرانقش-ها
۳-۲-۱-۱- فرانقش بینافردی
۳-۲-۱-۲- فرانقش تجربی
۳-۲-۱-۳- فرانقش متنی
۳-۲-۱-۳-۱- آغازگر- پایانبخش
۳-۲-۱-۳-۱-۱- آغازگر در بندهای اخباری
۳-۲-۱-۳-۱-۲- آغازگر در بندهای غیر اخباری
۳-۲-۱-۳-۱-۳- آغازگر متنی، بینافردی و موضوعی
۳-۲-۱-۳-۱-۴- آغازگر برخی ساخت های آغازگر- پایانبخشی خاص
۳-۲-۱-۳-۱-۵- آغازگر در بندهای مجهول
۳-۲-۱-۳-۱-۵- آغازگر در بندهای مرکب
۴- فصل چهار: تحلیل داده-ها
۴-۱- درآمد
۴-۲- روش پژوهش
۴-۳- جامعه آماری
۴-۳-۱- روش نمونه گیری
۴-۴- ابزار پژوهش
۴-۵- روش اجرای آزمون
۴-۶- بررسی داده-ها
۴-۷- نتیجه گیری
محصول های مرتبط
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
جایگاه دستور زبان فارسی در ویرایش متون
زبان از جمله مؤثرترین و مهمترین ابزارهای ادای فکر و برقراری ارتباط است که بین اجزای آن روابط مشخصی وجود…
رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی عاطفی بر اساس عملکرد فارسیآموزان غیرایرانی
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی – عاطفی بر اساس…
ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه
موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…
روند رشد عوامل انسجام در کودکان فارسیزبان
هدف از انجام این پژوهش آن بود که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی زبان به شناخت…
زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی
زبان محمل تداوم فرهنگی و مهمترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…
قوانین ثبت دیدگاه