
فصل اول: کلیات
۱- کلیات
۱-۱- هدف تحقیق
۱-۲- پیشینه تحقیق
۱-۳- روش تحقیق
فصل دوم: اخلاق چیست؟
۲- اخلاق چیست؟
۲-۱- تعریف اخلاق
۲-۳- راهکارهایی برای اکتساب اخلاق
۲-۳-۱- بیداری از غفلت
۲-۳-۲- تحقیق برای تحصیل علم و ایمان
۲-۳-۳- استعانت از عقل و شرع جهت گزینش صفات نیکو
۲-۳-۴- دقت در آثار و پیامدهای اعمال
۲-۳-۵- تزکیه نفس
فصل سوم: اخلاق در ادیان و جوامع
۳- اخلاق در ادیان و جوامع
۳-۱- هند باستان
۳-۲- اخلاق در مصر باستان
۳-۳- اخلاق در چین باستان
۳-۴- اخلاق در یونان باستان
۳-۵- روش اخلاقی ایران باستان
فصل چهارم: اخلاق در ادبیات
۴- اخلاق در ادبیات
۴-۱- ادبیات اخلاقی علمی
۴-۲- ادبیات اخلاقی علمی
۴-۳- فلسفه حکایت نویسی در کتابهای اخلاقی سنتی
۴-۴- اندرزنامهها
۴-۵- رجحان ادبیات اخلاقی سنتی بر ادبیات اخلاقی علمی
۴-۶- نقش مراعات نظیر در بیان فضایل و رذایل
فصل پنجم: بررسی اخلاق در کلیله و دمنه و مرزبان نامه
۵- بررسی اخلاق در کلیله و دمنه و مرزبان نامه
۵-۱- بررسی اخلاق در آثار تعلیمی
۵-۲- کلیله و دمنه
۵-۳- مرزباننامه
۵-۴- فضایل و رذایل اخلاقی در کتابهای کلیله و دمنه و مرزباننامه
۵-۴-۱- سیاست مدن (اخلاق پادشاه)
۵-۴-۱-۱- فضایل اخلاقی پادشاه
۵-۴-۱-۱-۱- داشتن حزم و آیندهنگری
۵-۴-۱-۱-۲- مشورت و نصیحت پذیری
۵-۴-۱ -۱-۳- تدبیر امور براساس سیاست
۵-۴-۱-۱-۴- داشتن شیوه ی برخورد با دشمن
۵-۴-۱-۱-۵- حکمت و عدالت محوری
۵-۴-۱-۱-۶- حلم ، بردباری و صبر
۵-۴-۱-۱-۷- ادای حقوق زیردستان
۵-۴-۱-۱-۷- دوری جستن از چند طبقه رعیت
۵-۴-۱-۱-۸- در فضیلت محبّت
۵-۴-۱-۱-۹- نیکخویی
۵-۴-۱-۱-۱۰- خردورزی و دانشاندوزی
۵-۴-۱-۱-۱۱- انفاق
۵-۴-۱-۲- رذایل پادشاهان
۵-۴-۱-۲-۱- خشم
۵-۴-۱-۲-۲- فرومایگی و سفلگی، آفت پادشاهی
۵-۴-۱-۲-۳٫ خودکامگی و استبداد حاکم
۵-۴-۱-۲-۴- آزار رعیت
۵-۴-۱-۳- بایدها و نبایدهای پادشاهی
۵-۴-۱-۴٫ در سیاست خدمت و آداب اتباع ملوک .
۵-۴-۱-۴-۱- اخلاق کارگزاران
۵-۴-۱-۴-۲٫گزارد حق نعمت
۵-۴-۱-۵- رعیت
۵-۴-۲- تهذیب اخلاق
۵-۴-۲-۱- فضایل اخلاقی
۵-۴-۲-۱-۲- تسلیم قضا و قدر بودن
۵-۴-۲ -۱-۳- «عبادت»
۵-۴-۲ -۱-۴- عفو
۵-۴-۲ -۱-۵- قناعت
۵-۴-۲ -۱-۶- صداقت، درست کرداری
۵-۴-۲-۱-۷- جود، کرم و سخاوت
۵-۴-۲-۲- رذایل اخلاقی
۵-۴-۲-۲ -۱- غیبت، تضریب و سخنچینی
۵-۴-۲-۲ -۲- انتقامجویی
۵-۴-۲-۲ -۳- بخل
۵-۴-۲-۲ -۴٫ اسراف
۵-۴-۲-۲ -۵- عیبجویی و بدگویی
۵-۴-۲-۲ -۶- حسادت
۵-۴-۲-۲ -۷- ریا و دورویی
۵-۴-۲-۲ -۸٫ مکر (خدیعت، زرق و شعوذه)
۵-۴-۲-۲ -۹- آز، حرص و طمع
۵-۴-۲-۲ -۱۰- دروغ
۵-۴-۲-۲ -۱۱- غدر و بیوفایی
۵-۴-۲-۲ -۱۲- خیانت
۵-۴-۲-۲-۱۳- افتراء و تهمت
۵-۴-۲-۲-۱۴- غمز و سخنچینی
۵-۴-۲-۲-۱۵- باطل (ضدارزشِ حق و حقیقت)
۵-۴-۲-۲-۱۶- افشای اسرار
۵-۴-۲-۲-۱۷- دزدی و غصب اموال دیگران
۵-۴-۳- تدبیر منزل
۵-۴-۳-۱- در تربیت فرزندان
۵-۴-۳-۲- زن
۵-۴-۳-۳- در معرفت سیاست و تدبیر خدم و عبید .
۵-۴-۴- شیوه بیان اخلاقیات در کتاب های کلیله ودمنه
۵-۴-۴-۱- کلیله و دمنه
۵-۴-۴-۱ -۱- چه کسانی همیشه گرفتار اندوه خواهند شد؟
۵-۴-۴- ۱-۲- از چه کسانی دوری باید گزید؟
۵-۴-۴- ۱-۳- چه کسانی بر سیرت نیکوی حاضرجوابی قادر خواهند بود؟
۵-۴-۴- ۱-۴- ویژگیهایی رنجورها
۵-۴-۴- ۱-۵- کوشش و تلاش چه کسانی ضایع است؟
۵-۴-۴- ۱-۶- چه کسانی لایق عذاب شدید میباشند؟
۵-۴-۴- ۱-۷- ویژگیهای نادان؟
۵-۴-۴- ۱-۸- چه کسانی به آرزوهایشان نمیرسند؟ (ناکامی)
۵-۴-۴- ۱-۹- ویژگیهای انسانهایی که به خود آزار میرسانند (خودآزار)
۵-۴-۴- ۱-۱۰- سبک شمردن بزرگان و مخدومان ملت
۵-۴-۴- ۱-۱۱- ویژگیهای انسانهای اسرافکار و باددست
۵-۴-۴- ۱-۱۲- ویژگیهای انسان هتّاک و جاهل
۵-۴-۴- ۱-۱۳- ویژگیهای انسان خودشیفته
۵-۴-۴- ۱-۱۴- ویژگیهای ناشایستهسالاران
۵-۴-۴- ۱-۱۵- ویژگیهای انسانهایی که بیدلیل خائف و ترسان هستند (مبحثی روانشناسانه)
۵-۴-۴- ۱-۱۶- ویژگیهای انسانهای افسرده که همیشه از شادکامی بی نصیب هستند
۵-۴-۴- ۱-۱۷- ویژگیهای انسانهایی که فاقد قدرت تشخیص و تمییزند
۵-۴-۴- ۱-۱۸- ویژگیهای انسانهایی که فاقد فضایل اخلاقی و محاسن هستند
۵-۴-۴- ۱-۱۹- چیزهایی که از منظر خردمندان ثقه نیستند
۵-۴-۴- ۱-۲۰- همنشین های متضاد و نامتجانس
۵-۴-۴- ۱-۲۱- ویژگیهای انسانهای غیرقابل اعتماد
۵-۴-۴- ۱-۲۲- ویژگیهای انسانهایی که برای مال ارزشی بیش از جان قائلند
۵-۴-۴- ۱-۲۳- دشمنان همیشگی که هرگز با هم جمع نیایند
۵-۴-۴- ۱-۲۴- ویژگیهای انسانهایی که با یک خطا کارهای نیک تمام عمرشان را باطل میکنند
۵-۴-۴- ۱-۲۵- باطل کننده فضایل اخلاقی
۵-۴-۴- ۱-۲۶- کسانی که خردمندان باید از دوستی با آنها دوریگزینند(شش رذیلت را ذکر کرده)
۵-۴-۴- ۱-۲۷- آزمودن هر کس در جایگاه خویش
۵-۴-۴- ۲- مرزباننامه
۵-۴-۴- ۲-۱- حرص و شهوت
۵-۴-۴- ۲-۲- عادات جاهلان
۵-۴-۴- ۲-۳- انواع گناه بر حسب درجه
۵-۴-۴- ۲-۴- قدرت تشخیص و تمییز
۵-۴-۴- ۳- شیوه خاص تقسیم بندی فضایل و رذایل در مرزباننامه
۵-۴-۴- ۴- تهیه فهرست مفاهیم اخلاقی که موضوع مباحثات و گفت شنودهای مندرج در کلیله و دمنه (معروفترین موارد آن مباحثه کلیله با دمنه است )
فصل ششم: نتیجهگیری
۶- نتیجهگیری
۶-۱- اهمیت اخلاق در دنیای امروز
۶-۲- ارزش اخلاقی دو کتاب کلیله و دمنه و مرزبان نامه
محصول های مرتبط
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
تحلیل و بررسی عناصر رمز گونه و فوق طبیعی در دو اثر شاهنامه فردوسی و هفت پیکر نظامی و تاثیر آنها بر زندگی مردم
بشر از ابتدای ظهور و حضورش بر روی کره خاکی معتقد به حضور و دخالت موجودات فوق طبیعی و عناصر…
جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)
ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم…
جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم…
ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه
موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…
ساخت هنری شعرشهریار
اثر ادبی به ویژه شعر ازنظر به کارگیری زبان و روش بیان از اثر غیر ادبی متمایز می شود. ادبی…
قوانین ثبت دیدگاه