
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه:
۱-۱- بیان مسأله تحقیق
۱-۲- ضرورت واهداف تحقیق
۱-۳- بیان سؤالات اصلی وفرعی تحقیق
۱-۴- بیان فرضیات اصلیو فرعی تحقیق
۱-۵- تعاریف لغات،واژه هاواصطلاحات مهم کاربردی
۱-۶- پیشینه تحقیق
۱-۷- روش تحقیق
فصل دوم: حسادت و ریشه های آن
۲-۱- واژهشناسیحسد
۲-۲- تعریفحسادتدرعلماخلاق
۲-۳- تفاوتهایغبطهوحسادت
۲-۴- ضدحسادتنصحوخیرخواهی
۲-۵- سلامتوبیماریروان
۲-۵-۱- سلامتازدیدگاهاهللغت
۲-۵-۲- روان
۲-۵-۳- روحوبدنوتأثیرآنهابرهمدیگر
۲-۵-۴- سلامتروانازدیدگاهقرآنوحدیث
۲-۵-۵- تعریفبیماریروانی
۲-۵-۶- نشانههایبیماریروانیازنظرآیاتوروایات
۲-۶- نشانههایحسود
۲-۶-۱- نفاق
۲-۶-۲- احساسنارضایتیواندوه
۲-۶-۳- احساسخشم
۲-۶-۴- احساسرنج
۲-۶-۵- احساسحسرت
۲-۷- مراتبحسادت
۲-۸- زمینههایرشدحسادت
۲-۸-۱- زمینههایخانوادگی
۲-۸-۱-۳- عللوانگیزههایحسادتدرکودکان
۲-۸-۱-۳-۱- حسادتفرزنداوّلنسبتبهکودکانبعدی
۲-۸-۱-۳-۲- برخوردهایتبعیضآمیز
۲-۸-۱-۳-۳- احساسمحرومیّت
۲-۸-۱-۳-۴- توجهنکردنبهاستعدادهاوتواناییفرزندان
۲-۸-۲- زمینههایفامیلیحسادت
۲-۸-۳- زمینهرشدحسادتدرمحیطتحصیلیومحیطکار
۲-۸-۴- زمینهرشدحسادتوتوارث
۲-۹- ریشههایحسادتازنظرعلمایاخلاق
۲-۹-۱- خباثتنفسوبخلذاتینسبتبهبندگانخدا
۲-۹-۲- عداوتودشمنی
۲-۹- ۳- حبمشهورشدنوآوازهیافتن
۲-۹-۴- ترسازبازماندنازمقصودخود
۲-۹-۵- تعزّز
۲-۹-۶- تکبّر
۲-۹-۷- تعجّبواستعباد
۲-۱۰- ریشهیابیحسادتدرضعفباورهایدینی
۲-۱۰- ۱- ضعفایمانبهحکمتخداوند
۲-۱۰- ۲-تزلزلدرپایههایایمانبهپروردگار
۲-۱۰- ۳- عدمتوجّهبهعظمتخداوند
۲-۱۱- تعریفحسادتدرروانشناسی
۲-۱۱-۱- ریشههایتربیتیحسادت: عواملتربیتیحسادتازدیدگاهروانشناسان
۲-۱۱-۱- ۱- احساسحقارت
۲-۱۱-۱-۲- ضعفاعتمادبهنفسونداشتنامنیت
۲-۱۱-۱-۳- رابطۀعزتنفسوحسد
۲-۱۱-۱-۳-۱- نشانههایعدمعزتنفس
۲-۱۱-۱-۳-۲- نقشعزتنفسدرازبینرفتنحسد
فصل سوم: آثار و پیامدهای حسادت
۳-۱- آثاروپیآمدهایحسادت
۳-۲- پیامدهایفردیحسادت:
۳-۲-۱- آثاردنیویحسادت
۳-۲-۱-۱- آثارروانیحسادت
۳-۲-۱-۱-۲- غمگینیوافسردگی
۳-۲-۱-۱-۳- بخلوتنگنظری
۳-۲-۱-۱-۴- احساسحقارت
۳-۲-۱-۱-۵- اضطرابوناراحتیهمیشگی
۳-۲-۱-۱-۶- احساستنهایی
۳-۲-۱-۱-۷- کینهتوزی
۳-۲-۱-۲- آثاررفتاریحسادت
۳-۲-۱-۲- ۱- غیبت (بدگویی)
۳-۲-۱-۲-۲- ملامتوسرزنش
۳-۲-۱-۲- ۳- کوتاهیدرتعریفازدیگران
۳-۲-۱-۲- ۴- ضرررساندنبهمحسودباقتلخود
۳-۲-۱-۲-۵- تشخیصغلط
۳-۲-۱-۳- آثارجسمانی
۳-۲-۱-۳- ۱- آثارجسمانیحسادتدرروایات
۳-۳- آثارمعنویحسادت
۳-۳- ۱- ازمیانرفتننیکیهاوایجادرذیلتهایاخلاقی
۳-۳- ۲- ازبینرفتنایمان
۳-۳- ۳- دوریازرحمتخدا
۳-۴- آثاراجتماعیحسادت (نابسامانیهایاجتماعی)
۳-۴-۱- عدمپیشرفت
۳-۴-۲- اختلالامنیت
۳-۴-۳- پیآمدهایحسددرمحیطکار
۳-۴-۴- چشموهمچشمی
۳-۵- آثاراخرویحسادت
۳-۵-۱- فشارقبروظلمتآن
۳-۵-۲- عذابجهنم
فصل چهارم: روشهای درمان حسادت
۴-۱- بهداشتچیست؟
۴-۱-۲- بهداشتدل (قلب) : ازنظراسلام
۴-۱-۲-۱- اهمیّتسلامتدل
۴-۱-۲-۲- اثرسلامتدل
۴-۱-۲-۳- تأثیرسلامتدلدرتندرستی
۴-۱-۳- عواملسلامتوبهداشت (دل) درقرآنوروایات
۴-۱-۴- اهمیّتوضرورتبهداشتروانی
۴-۱-۵- اصولبهداشتروانی
۴-۱-۵-۱- احترامفردبهشخصیتخودودیگران
۴-۱-۵-۲- شناختنمحدودیتهایخودودیگران
۴-۱-۵-۳- آشنائیبهاینکهرفتارهرفردتابعتمامیّتوجوداوستنهقسمتی
۴-۱-۵-۴- شناسائیاستعدادها،قابلیّتهاونیازمندیهایخود (خودشناسی)
۴-۱-۵-۵- توجّهبهزمینههایآسیبپذیر
۴-۱-۵-۶- انعطافپذیری
۴-۱-۶- راهکارهایتأمینبهداشتروانی
۴-۲- نقشخانوادهدرسلامتروانیکودک
۴-۲-۱- آموزشعملی
۴-۲-۲- وقتگذاشتنبرایفرزندان
۴-۲-۳- جلوگیریازشکلگیریاخلاقیاتوعادتهایناپسند
۴-۳- بهترینکارهابرایجلوگیریودرمانحسادتدرکودکان
۴-۳-۱- احترامومحبّتبهکودکخردسال، (تکریمکودک)
۴-۳-۲- رفتارعادلانهباکودکانوتبعیضقائلنشدنبینآنها
۴-۳-۳- توجّهبهاستعدادهاوتوانائیهایکودکانجهتافزایشاعتمادبهنفسدرایشانوجلوگیریازحسادتدرآنها
۴-۳-۴- پرهیزازمقایسهکودکخودباکودکاندیگر
۴-۳-۵- راهکارهایپیشگیریودرمانحسادتدرکودکان
۴-۴- پیشگیریدربزرگسالی
۴-۴-۱- درمرحلۀپیشگیریآنچهانسانراازحسادتبازمیدارد:
۴-۴-۱-۱- کاروتلاشونداشتنتوقعنابجاازدیگران
۴-۴-۱-۲- عفووگذشت
۴-۴-۱-۳- دوستداشتنمردموخدمتکردنبهآنها
۴-۴-۱-۴- خشنودیازخوشبختیدیگران
۴-۵- درمانحسادتدربزرگسالی
۴-۵-۱- راههایفکری
۴-۵-۱-۱- اصلاحمعرفتونگرشفرد
۴-۵-۱-۲- تقویتایمانبهخداوندواولیاءاو
۴-۵-۱-۳- توجّهبهرحمتوحکمتهایخدایمتعال
۴-۵-۱-۴- شناختتوانائیهاواستعدادهایمثبتخود
۴-۶- اعتمادبهنفسدراسلام
۴-۶-۱- شیوههایایجادوتقویتاعتمادبهنفس:
۴-۶-۱-۱- خودارزشمندی
۴-۶-۱-۲- خودشناسی
۴-۶-۱-۳- خوداتکائی
۴-۶-۱-۴- رویاروئیبامشکلات
۴-۶-۱-۵- تلقیندرمانی:
۴-۶-۱-۶- فراگیریمهارتهایزندگی
۴-۶-۱-۷- کسبتجاربموفقیّتآمیز
۴-۶-۱-۸- مطالعهزندگیافرادموفّق
۴-۶-۱-۹- بهدستآوردنتکیهگاهمعنوی
۴-۷- راهکارهایبهداشتودرمانعقدۀحقارتدرمنابعاسلامی
۴-۷-۱- تعدیلغرایز
۴-۷-۲- ایجادمحیطسالم
۴-۷-۳- مثبتنگری
۴-۷-۴- تکریمشخصیت
۴-۷-۵- توبهدرمانی
۴-۵-۱-۵- افزایشروحیۀقناعتورضایتمندی
۴-۵-۱-۶- توجّهبهضررهایحسادت
۴-۵-۱-۷- داشتنروحیۀتوکل
۴-۵-۱-۸- توجّهبهمعادونگاهمثبتبهمرگ
۴-۵-۱-۹- هدفمنددانستنزندگی
۴-۵-۱-۱۰- جایگزینهایمناسب
۴-۸- راهکارهایدرمانعملیحسادت
۴-۸-۱- مبارزۀمنفی
۴-۸-۲- ایجادرابطۀعاطفیمثبتبینخودوفردموردحسادت
۴-۸-۳- متعهدشدنبهنیازهایواقعیخود،نهنیازهایدیگران
۴-۸-۴- اهمیّتقائلشدنبرایداشتههایزندگی
۴-۸-۵- پذیرفتنعدموجودکمالمطلقدرزندگی
۴-۸-۶- داشتننگاهواقعبینانهنسبتبهموقعیتدیگران
۴-۸-۷- شناسائینوعتفکروویژگیهایشخصیتیافرادغیرحسود
۴-۸-۸- تلقینبهخود
۴-۸-۹- استغفار
۴-۸-۱۰- دعا
۴-۹- نکاتیراجعبهاینکهچکارکنیمموردحسادتواقعنشویم؟
۴-۹-۱- مدارا
۴-۹-۲- کتمان
۴-۹-۳- استعاذه
۴-۱۰- حکمفقهیحسد
فصل پنجم: نتیجه گیری
۵-۱- نتیجهگیری
۵-۲- پیشنهادهایکاربردی
محصول های مرتبط
اصلاحات و دگرگونی اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر
فصل اول: بررسیهای اولیه ۱-۱٫ مفاهیم و معانی ۲-۱٫ دگرگونی و تغییرات اجتماعی فصل دوم: اصلاحات اجتماعی ۱-۲٫ مقدمه ۲-۲٫…
ارجاعات قران به عهدین
فصل اول:کلیات مقدمه ۱-بیان مساله ۲-اهمیت موضوع ۳-اهداف تحقیق ۴-قلمروی تحقیق ۵-سوالهای تحقیق ۵-۱- پرسش اصلی: ۵-۲- سوالهای فرعی: ۶-تعریف…
ارائه شاخصی ترکیبی جهت سنجش توسعه انسانی مبتنی بر آموزههای اسلامی و بکارگیری آن در رتبهبندی کشورهای اسلامی منتخب
فصل اول: مقدمه ۱-۱- بررسی روند تحولات فکری در غرب و تغییر مفهوم توسعه ۱-۲- مفهوم متحول توسعه ۱- ۱-۲-۱-…
اخلاص و ریا و اقسام آنها
مقدمه هدف تحقیق فایدهی تحقیق پیشینهی تحقیق فصل اول: توضیحاتی پیرامون ریا و اخلاص در وخامت امر ریا فضیلت اخلاص…
احکام خبر و خبررسانی در فقه امامیه
مقدمه خبر اهمیت بحث درباره خبر: نگاهی به تحقیقات پیشین: ضرورت پژوهش: فصل اول: کلیات آشنایی با ماهیت خبر…
احصاء شاخص ها و روشهای دوست یابی از منظر قرآن و تاثیر آن بر تربیت انسان
ـ ۲ـ بیان مسئله یکى از نیازهاى اساسى انسان از بدو تولد تا پایان عمر نیاز به محبت ورزیدن به…
قوانین ثبت دیدگاه