
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه:
۱-۱)بیان مسئله:
۲-۱)اهداف تحقیق:
۳-۱)پیشینه و ادبیّات پژوهش:
۴-۱)چارچوب نظری تحقیق:
۵-۱)سؤالات تحقیق:
۱-۵-۱)پرسش اصلی:
۲-۵-۱)پرسش های فرعی:
۶-۱)فرضیه های تحقیق:
۱-۶-۱)فرضیه ی اصلی تحقیق:
۲-۶-۱)فرضیه های فرعی تحقیق:
۷-۱)روش تحقیق:
۸-۱)سازمان دهی تحقیق:
فصل دوم: مبانی، مفاهیم و چارچوب نظری تحقیق
مقدمه:
۱-۲)هرمنوتیک:
۱-۱-۲)عالمان اسلامی و هرمنوتیک:
۲-۱-۲)فهم متون دینی:
۳-۱-۲)تعدد قرائت ها:
۴-۱-۲)تفسیر:
۵-۱-۲)تأویل:
۲-۲)حکومت:
۳-۲)دولت:
۴-۲) قدرت:
۵-۲)مشروعیت:
۶-۲)ایدئولوژی:
۷-۲)حق و تکلیف:
۱-۷-۲)حق:
۲-۷-۲)تکلیف:
۸-۲)جامعه مدنی:
۹-۲)آزادی:
۱۰-۲)دموکراسی:
۱۱-۲)عدالت:
۱۲-۲)ولایت:
۱۳-۲)چارچوب نظری هرمنوتیک:
۱-۱۳-۲)مفهوم هرمنوتیک و تلقی هایی مختلف از آن :
۲-۱۳-۲)هرمنوتیک درحوزه اندیشه تفکّر اسلامی :
۳-۱۳-۲)هرمنوتیک در سطح برخی نو اندیشان مسلمان:
۴-۱۳-۲)دلایل موضوعیت هرمنوتیک در این پژوهش:
۱-۴-۱۳-۲)دلایل عام:
۲-۴-۱۳-۲)دلایل خاص:
۱۴-۲) نتیجه گیری:
فصل سوم: تاریخچه ی حکومت اسلامی و مبانی کلی فکری و نظری آن
مقدمه:
۱-۳)رابطه ی دولت اسلامی با قدرت و اقتدار:
۲-۳)تحول دولت در دنیای اسلام:
۱-۲-۳)الگوی دولت قرآنی:
۲-۲-۳)الگوی دولت خلیفگی:
۱-۲-۲-۳)دولت در عصر خلفای راشدین:
۲-۲-۲-۳)خلیفگی پادشاهی(دولت در عصر امویان):
۳-۲-۲-۳) خلیفگی امپراتوری(دولت در عصر عباسیان):
۴-۲-۲-۳)خلیفگی غیر عرب(دولت در عصر عثمانیان):
۲-۳-۲-۳)دولت زیدیه در یمن:
۳-۳-۲-۳)دولت صفویه در ایران:
۱-۴-۲-۳)الگوهای مونیستی(یگانه انگار):
۳-۴-۲-۳)دولت های دوآلیست(دو انگار):
۴-۴-۲-۳)دولت های ترکیبی
۳-۳)نتیجه گیری:
فصل چهارم: بررسی تطبیقی کلیات اندیشه های سروش و مصباح یزدی
مقدمه:
۱-۴) کلیات اندیشه های سروش در باب حکومت اسلامی:
۱-۱-۴)زندگینامه:
۲-۱-۴)دین:
۱-۲-۱-۴)مفهوم دین، مؤمن و مسلمانی:
۲-۲-۱-۴)ابعاد دین:
۳-۲-۱-۴)توقع از دین:
۴-۲-۱-۴)دین اقلی:
۵-۲-۱-۴)برداشت سروش از اسلام:
۳-۱-۴)فهم و معرفت دینی:
۱-۳-۱-۴)معرفت دینی:
۲-۳-۱-۴)بسط خطا پذیری فهم دینی به قرآن:
۳-۳-۱-۴)تفسیر مؤمنانه و غیر مؤمنانه:
۴-۳-۱-۴)ویژگی های قرائت فاشیستی از دین:
۴-۱-۴)جامعه ی دینی:
۱-۴-۱-۴)انواع جامعه ی دینی:
۲-۴-۱-۴)تفاوت های جامعه ی دینی و جامعه ی لیبرال:
۵-۱-۴)سیاست و حکومت:
۱-۵-۱-۴)مفهوم سیاست:
۲-۵-۱-۴)نقش دین در سیاست:
۳-۵-۱-۴)مفهوم حکومت دینی:
۴-۵-۱-۴)انواع حکومت(دینی و غیر دینی):
۵-۵-۱-۴)تفاوت اصلی حکومت دینی و غیر دینی:
۶-۵-۱-۴)مسأله ی حکومت دینی:
۷-۵-۱-۴)حکومت فقهی:
۸-۵-۱-۴)انتظار ما از دین در حکومت دینی:
۹-۵-۱-۴)مدل حکومتی اسلام:
۱۰-۵-۱-۴)ساختار و سازمان حکومت دینی:
۱۱-۵-۱-۴)وظایف و اختیارات حکومت و حاکمان دینی:
۶-۱-۴)مشروعیت:
۱-۶-۱-۴)مفهوم مشروعیّت و مقبولیت:
۲-۶-۱-۴)حقوق غیر دینی مردم در حکومت اسلامی:
۳-۶-۱-۴)مشروعیّت دستگاه های نظارتی در ولایت فقیه:
۴-۶-۱-۴)حق غیر دینی یا تکلیف غیر حکومتی مردم(مشروعیّت خبرگان رهبری):
۵-۶-۱-۴)مشروعیت و حقوق بشر در حکومت فقهی:
۶-۶-۱-۴)مشروعیت و دموکراسی:
۷-۱-۴)ایدئولوژی:
۱-۷-۱-۴)مفهوم ایدئولوژی:
۲-۷-۱-۴)دین و ایدئولوژی:
۳-۷-۱-۴)تفاوت حکومت دینی و ایدئولوژیک:
۴-۷-۱-۴)حاکم دینی و تفاوت آن با رهبر ایدئولوژیک:
۵-۷-۱-۴)ایدئولوژی و جامعه:
۶-۷-۱-۴)رابطه مشروعیّت با ایدئولوژی:
۸-۱-۴)ولایت:
۱-۸-۱-۴)تشیّع و مسأله ی خاتمیت:
۲-۸-۱-۴)امامت و ولایت:
۳-۸-۱-۴)ولایت فقیه:
۹-۱-۴)روحانیت:
۱-۹-۱-۴)سازمان و صنف روحانیت:
۲-۹-۱-۴)روحانیّت، شریعت و معیشت:
۳-۹-۱-۴)حوزه های علمیه:
۱۰-۱-۴)فقه:
۱-۱۰-۱-۴)اسلام فقاهتی:
۲-۱۰-۱-۴)تفاوت جامعه دینی و جامعه فقهی:
۳-۱۰-۱-۴)کارکرد دین و فقه در دنیای مدرن:
۴-۱۰-۱-۴)رابطه فقه و قانون سالاری(نوموکراسی) با دموکراسی:
۱۱-۱-۴)آزادی:
۱-۱۱-۱-۴)مفهوم آزادی:
۲-۱۱-۱-۴)تفاوت آزادی در لیبرالیزم و اسلام :
۳-۱۱-۱-۴)آزادی بیان:
۴-۱۱-۱-۴)آزادی و تسامح سیاسی:
۱۲-۱-۴)دموکراسی:
۱-۱۲-۱-۴)مفهوم دموکراسی:
۲-۱۲-۱-۴)انواع دموکراسی:
۳-۱۲-۱-۴)دموکراسی و نفی استبداد:
۴-۱۲-۱-۴)دین و دموکراسی:
۵-۱۲-۱-۴)طرح سروش برای دموکراسی:
۶-۱۲-۱-۴)تفاوت های لیبرالیزم و دموکراسی:
۷-۱۲-۱-۴)ارتباط حقوق بشر با دموکراسی:
۱۳-۱-۴)حق و تکلیف:
۱-۱۳-۱-۴)حق و تکلیف در اسلام:
۲-۱۳-۱-۴)حق و تکلیف در جمهوری اسلامی:
۳-۱۳-۱-۴)انتخابات، حق یا تکلیف:
۱۴-۱-۴)عدالت:
۱-۱۴-۱-۴)روش شناسی:
۲-۱۴-۱-۴)عدالت در حکومت اسلامی:
۳-۱۴-۱-۴)عدالت و آزادی:
۴-۱۴-۱-۴)رابطه عدل و دموکراسی:
۱۵-۱-۴)سکولاریزم:
۱-۱۵-۱-۴)سکولاریزم و حکومت دینی:
۱۶-۱-۴)خشونت:
۱-۱۶-۱-۴)مفهوم خشونت:
۲-۱۶-۱-۴)خشونت و ولایت:
۲-۴) کلیات اندیشه های مصباح یزدی درباب حکومت اسلامی:
۱-۲-۴)زندگینامه:
۲-۲-۴)دین:
۱-۲-۲-۴)مفهوم دین:
۳-۲-۴)فهم و معرفت دینی:
۱-۳-۲-۴)معرفت دینی:
۲-۳-۲-۴)تغییر در معرفت دینی:
۳-۳-۲-۴)قرائت های مختلف:
۴-۳-۲-۴)تئوری قبض و بسط:
۵-۳-۲-۴)صراط های مستقیم:
۶-۳-۲-۴)پلورالیزم دینی:
۴-۲-۴)ولایت:
۱-۴-۲-۴)مفهوم ولایت تکوینی و تشریعی :
۲-۴-۲-۴)ولایت در حکومت دینی:
۳-۴-۲-۴)ولایت فقیه:
۵-۲-۴)حکومت:
۱-۵-۲-۴)مفهوم حکومت:
۲-۵-۲-۴)دلیل شرعی ضرورت حکومت :
۳-۵-۲-۴)ویژگی مجریان حکومت :
۴-۵-۲-۴)حکومت دینی:
۵-۵-۲-۴)دولت:
۶-۲-۴)مشروعیت:
۱-۶-۲-۴)مفهوم مشروعیّت:
۲-۶-۲-۴)مشروعیت در حکومت دینی:
۳-۶-۲-۴)مشروعیت، مقبولیت و جایگاه مردم در حکومت دینی:
۴-۶-۲-۴)مشروعیت ولایت فقیه:
۷-۲-۴)حق و تکلیف:
۱-۷-۲-۴)رابطه حق و تکلیف و مشروعیت:
۸-۲-۴)دموکراسی:
۱-۸-۲-۴)اسلام و دموکراسی:
۲-۸-۲-۴)مفهوم دموکراسی دینی:
۳-۸-۲-۴)کاستی های دموکراسی:
۹-۲-۴)عدالت:
۱-۹-۲-۴)مفهوم عدالت:
۲-۹-۲-۴)عدالت الهی در نظام خلقت:
۳-۹-۲-۴)عدالت الهی در تشریع:
۴-۹-۲-۴)ارتباط مفهوم اجتماعی عدالت با حکومت دینی:
۱۰-۲-۴)آزادی:
۱-۱۰-۲-۴)مفهوم آزادی در اسلام:
۲-۱۰-۲-۴)آزادی مطلق و مشروط:
۳-۱۰-۲-۴)آزادی و تکالیف:
۴-۱۰-۲-۴)آزادی بیان:
۵-۱۰-۲-۴)تعزیرات و آزادی:
۱۱-۲-۴)جامعه ی مدنی:
۱-۱۱-۲-۴)اهمیت زندگی اجتماعی در اسلام:
۲-۱۱-۲-۴)مفهوم جامعه ی مدنی در اسلام:
۱۲-۲-۴)سکولاریزم:
۱-۲۱-۲-۴)مفهوم سکولاریزم:
۲-۲۱-۲-۴)اسلام و سکولاریزم:
۳-۲۱-۲-۴)سکولاریزم، دین حداقلی و حداکثری:
۱۳-۲-۴)حقوق بشر:
۱-۱۳-۲-۴)حکومت دینی و حقوق بشر:
۱۴-۲-۴)لیبرالیزم:
۱-۱۴-۲-۴)اسلام و لیبرالیزم:
۱۵-۲-۴)خشونت:
۳-۴)بررسی تطبیقی قرائت سروش و مصباح یزدی از حکومت دینی:
۱-۳-۴)قرائت سروش از حکومت اسلامی:
۱-۱-۳-۴)قبض وبسط تئوریک شریعت:
۲-۱-۳-۴)ایدئولوژی و فقه، عقل و وحی:
۳-۱-۳-۴)اسلام و دموکراسی:
۴-۱-۳-۴)اسلام و مدرنیته:
۲-۳-۴)قرائت مصباح یزدی از حکومت اسلامی:
۱-۲-۳-۴)مبانی دین شناسی:
۲-۲-۳-۴)مبانی انسان شناختی:
۳-۲-۳-۴)دین و دموکراسی:
۴-۴)نتیجه گیری:
فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری
مقدمه:
۱-۵)پاسخ به پرسش اصلی پژوهش:
۲-۵)پاسخ به پرسش های فرعی پژوهش:
۱-۲-۵)پرسش فرعی اول:
۱-۱-۲-۵)نظرات و اندیشه های سروش بر اساس هرمنوتیک فلسفی:
۲-۱-۲-۵)نظرات و اندیشه های مصباح یزدی بر اساس هرمنوتیک کلاسیک:
۲-۲-۵)پرسش فرعی دوم:
۱-۲-۲-۵)سروش:
۲-۲-۲-۵)مصباح یزدی:
۳-۵)راستی آزمایی فرضیه ی های تحقیق:
۱-۳-۵)فرضیه اصلی تحقیق:
۱-۱-۳-۵)اثبات فرضیه اصلی تحقیق:
۲-۳-۵)فرضیه های فرعی تحقیق:
۱-۲-۳-۵)اثبات فرضیه فرعی اوّل:
۲-۲-۳-۵)اثبات فرضیه فرعی دوم:
۴-۵)نتیجه گیری:
محصول های مرتبط
بررسی تأثیرات متقابل انقلاب اسلامی ایران و ژئوپلیتیک شیعه در خاورمیانه
فصل اول؛ کلیات تحقیق ۱-بیان مسأله ۲- اهمیت و ضرورت تحقیق ۳- اهداف تحقیق ۴- سوالات تحقیق ۵- فرضیات…
بررسی تأثیر تحولات اقتصادى ـ اجتماعی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (1384-1376)
فصل اول: کلیات مقدمه بیان مسئله سؤالهای تحقیق فرضیهها متغیر مستقل، متغیر وابسته، متغیر کنترل شاخصهای متغیر مستقل شاخصهای متغیر…
آینده پژوهی جایگاه منطقه ای ایران در قبال تحولات اخیر خاورمیانه بعد از 2010
فصل اول: کلیات تحقیق بیان مسأله ضرورت، اهمیت و اهداف سؤال اصلی فرضیه (سناریو) متغیرهای تحقیق تعریف عملیاتی مفاهیم…
آسیب شناسی روابط دولت و نهادهای مدنی در منطقه خلیج فارس با تاکید بر ایران
فصل اول: مقدمه ۱-طرح مسئله ۲-سابقه وضرورت انجام تحقیق ۳- سوالات تحقیق ۴- فرضیه های تحقیق ۵-اهداف پژوهش ۶-بیان متغیرهای…
اندیشه ایران هراسی و بازتولید آن در سیاست خارجی امریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما
فصل اول : کلیات پژوهش مقدمه ۱-۱- بیان مسئله ۱-۲- اهمیت وضرورت انجام تحقیق ۱-۳- سوالات پژوهش ۱-۴- متغیر های…
اقدامات نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ( 2003 الی 2013 )
بخش اول کلیات و چارچوب نظری فصل اول طرح تحقیق ۱-۱ مقدمه و بیان مسئله ۱ -۲ سئوال و فرضیه…
قوانین ثبت دیدگاه