
فصل اول : مقدمه
۱-۱-نگاهی گذرا به سیر غزل
۱-۲-کیفیت غزل کمال خجندی
۱-۳-ااهمیت و ضرورت تحقیق
۱-۴-اهداف تحقیق
۱-۵-پیشینهی تحقیق
۱-۶-سوالات تحقیق
۱-۷-روش تحقیق
فصل دوم: گذری بر احوال شیخ کمال خجندی
۲-۱- گذری یر احوال کمال خجندی
۲-۱-۱- کمال الدین خجندی در تذکرهها و سایر کتب
۲-۱-۲- زمان ولادت شیخ کمال خجندی
۲-۱-۳- خانواده و نزدیکان
۲-۱-۴- دوران زندگانی شیخ کمال خجندی
۲-۱-۵- سال وفات شیخ کمال خجندی
۲-۱-۶- شیوهی طریقت کمال خجندی
۲-۲- چند ویژگی بارز در شعر کمال خجندی
۲-۲-۱- چند ویژگی اجنماعی
۲-۲-۱-۱- کمال و مکتب رند و زهدستیزی
۲-۲-۱-۲- تمثیل و ضربالمثل در شعر کمال خجندی
۲-۲-۱- جایگاه رقیب در شعر در شعر کمال خجندی
۲-۲-۲- دو صنعت مهم در شعر کمال
۲-۲-۲-۱- کمال و صنعت سؤال و جواب
۲-۲-۲-۲- حرفءگرایی و آرایشهای واکی در شعر کمال خجندی
۲-۳- تاثیر پذیری شعر کمال از دیگر شاعران و تاثیر گذاری شعر او بر آنها
۲-۳-۱- کمال و فردوسی
۲-۳-۲- کمال و سنایی
۲-۳-۳- کمال و انوری
۲-۳-۴- کمال و نظامی
۲-۳-۵- کمال و مولانا
۲-۳-۶- کمال و همام تبریزی
۲-۳-۷- کمال و حسن دهلوی
۲-۳-۸– کمال و حافظ
۲-۳-۹- کمال و شاه نعمتاللّهولی
۲-۳-۱۰- کمال و جامی
۲-۴-کمال و سعدی و شهر شیراز
۲-۵-سخنی چند در مورد سعدی
فصل سوم : مشترکات موسیقیایی(وزن و قافیه و ردیف) در غزلیّات سعدی و کمال خجندی
-مشترکات موسیقیایی (وزن و قافیه و ردیف) در غزلیّات سعدی و کمال خجندی
۳-۱-وزن، قافیه و ردیف مشترک
۳-۱-۱–بحر رمل
۳-۱-۲-بحر هزج
۳-۱-۳-بحر مضارع
۳-۱-۴-بحر مجتث
۳-۱-۵-بحر رجز
۳-۱-۶-بحر خفیف
۳-۱-۷–بحر منسرح
۳-۲-قافیههای مشترک
۳-۳-ردیفهای مشترک
فصل چهارم: مشترکات ساختاری بررسی ترکیبات و عبارات مشترک
در غزلهای سعدی و کمال خجندی
ترکیبات و عبارات مشترک در غزلهای سعدی و کمال خجندی
۴-۱-آوردن یک مصراع بدون تغییر یا با اندکی تغییر جزئی
۴-۱-۱- ما نیز یکی باشیم از جملهی قربانها
۴-۱-۲- دیده از دیدار خوبان برگرفتن مشکل است
۴-۱-۳- روزهداران ماه نو بینند و ما ابروی دوست
۴-۱-۴- همتی کان به تو مصروف بود قاصر نیست
۴-۱-۶-جان ندارد هر که جانانیش نیست
۴-۱-۶- آفرین خدای بر جانت
۴-۱-۷- خوش میروی به نها، تنها فدای جانت
۴-۱-۸- با رستم دستان بزند هر که درافتاد
۴-۱-۹- اگر چراغ بمیرد صبا چه غم دارد
۴-۱-۱۰- با کسی گوی که در دست عنانی دارد
۴-۱-۱۱- طوطی شکر شکست که صاحب کلام شد
۴-۱-۱۲- شادی مکن که با تو همین ماجرا رود
۴-۱-۱۳- هر کسی در حرم عشق تو محرم نشود
۴-۱-۱۴-آتشی هست که دود از سر آن میآید
۴-۱-۱۵ شکر از مصر و سعدی از شیراز
۴-۱-۱۶-در پای متارکت فشانم
۴-۱-۱۷- بر دیده ی روشنت نشانم
۴-۱-۱۸- غوغا بود دو پادشه اندر ولایتی
۴-۱-۱۹-ما بی تو به دل بر نزدیم آب صبوری
۴-۴-۲۰-چون سنگدلان دل ننهادیم به دوری
۴-۱-۲۲- طوطی خموش به چو و گفتار میکنی
۴-۱-۲۳-اینجا شکری هست که چندین مگسانند
۴-۱-۲۴- اگر مقابله بینم که تیر میآید
۴-۱-۲۵- یار در خانه و ما گرد جهان گردیدیم
۴-۱-۲۶- سالک راه و گزین همه حالم نشو
۴-۱-۲۷- مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست
۴-۲–ترکیبات و عبارات مشترک در غزلهای هموزن
۴-۲-۱- ای که گفتی
۴-۲-۲- دوش بی روی تو
۴-۲-۳- سلسبیل و کافور
۴-۲-۴- سودای بیحاصل
۴-۲-۵- شمایل موزون، طبع موزون
۴-۲-۶- قصه دراز کردن
۴-۲-۷- غمزهی جادوی دوست
۴-۳- ترکیبات و تعبیرات مشترک در غزلهای غیر هموزن
۴-۳-۱- آفت و تأخیر
۴-۳-۲- از من مپرس- از او بپرس
۴-۳-۳- انگشتنمایی
۴-۳-۴- باز آ که در فراق تو
۴-۳-۵- آتش تیز کردن
۴-۳-۶- به کنارافتادن
۴-۳-۷- پای در گل بودن
۴-۳-۸- پای در دیده نهادن
۴-۳-۹- پروانه صفت
۴-۳-۱۰- پنجه با ساعد سیمین افکندن
۴-۳-۱۱- ترک جان گفتن
۴-۳-۱۲- جرم از طرف ماست
۴-۳-۱۳- چشم رضا
۴-۳-۱۴- حلقه در گوش بودن
۴-۳-۱۵- دل خون شدن
۴-۳-۱۶- دلق مرقع
۴-۳-۱۷- عشقبازی آغاز نهادن
۴-۳-۱۸-عشق و توبه، آبگینه و سنگ
۴-۳-۱۹- گو مباش
۴-۳-۲۰- دور بودن چشم بد از معشوق
۴-۳-۲۱- ساقیا باده بده
۴-۳-۲۲- شب را سحر نبودن
۴-۳-۲۳- گوی لطافت ربودن
۴-۳-۲۴- ملامتگوی بیحاصل
۴-۳-۲۵- مفلس و خیال گنح
۴-۳-۲۶- نه من و بس
۴-۴- عبارتهای عربی مشترک
۴-۴-۱- اللّه اللّه
۴-۴-۲- المنته للْه
۴-۴-۳- عفاک اللّه
۴-۴-۴- علی الخصوص
۴-۴-۵-علی الصباح
فصل پنجم: مشترکات محتوایی در غزلهای سعدی و کمال خنجدی
۵-۱- مشترکات محتوایی در غزلهای سعدی و کمال خنجدی
۵-۱-۱- از دوست به دشمن شکایت نبردن
۵-۱-۲- آزادی عاشق در بند معشوق بودن است
۵-۱-۳- ازلی بودن عشق
۵-۱-۴- آفت به همراه داشتن تأخیر
۵-۱-۵- با وجود یار از همه عالم فراغ داشتن
۵-۱-۶- بر کنار از بلا حال گرفتار بلا را نمیداند
۵-۱-۷- به پایان آمدن دفتر و باقی بودن حکایت
۵-۱-۸- بی پروایی عاشق
۵-۱-۹- بی وفایی معشوق و وفاداری عاشق
۵-۱-۱۰- تبدیل شدن خاک عاشق به سبو
۵-۱-۱۱- تسلیم کامل در برابر معشوق
۵-۱-۱۲- تقدیر گرایی
۵-۱-۱۳- جان افشاندن به پای دوست
۵-۱-۱۴- جمال یار نشانهی صنع الهی است
۵-۱-۱۵- چشم دوختن به تیر معشوق
۵-۱-۱۶- حاجت نبودن به شمع با وجود چهرهی یار
۵-۱-۱۷- حاجت مشاطه نیست روی دلارام را
۵-۱-۱۸-حاصل جهان صحبت یار و در نظر بودن اوست
۵-۱-۱۹- حقیر بودن دل به عنوان خانهی معشوق
۵-۱-۲۰- حقیر بودن جان به عنوان تحفهای برای جانان
۵-۱-۲۱- خاموش نبودن بلبل در ایام گل
۵-۱-۲۲- خجلت بردن گل از دیدن رخ یار
۵-۱-۲۳- خجلت بردن ماه از دیدن روی یار
۵-۱-۲۴- خراج بر خراب نوشتن
۵-۱-۲۵- خیال یار پیوسته در نظر بودن
۵-۱-۲۶- درد یار را درمان دانستن
۵-۱-۲۷- دلربایی غمزه
۵-۱-۲۸- دوستان به جای بوستان
۵-۱-۲۹- ذره سان بودن عاشق در مقابل خورشید معشوق
۵-۱-۳۰- رنج کشیدن و گنج یافتن
۵-۱-۳۱- رنگ رخساره خبر از حال درون میدهد
۵-۱-۳۲- زلف و خال یار را دام و دانه پنداشتن
۵-۱-۳۳- زنده شدن مرده با آمدن یار
۵-۱-۳۴- ساختن تصاویر زیبا به وسیلهی وصفهای متعدد ابروی یار
۵-۱-۳۵- شهد پنداشتن زهر از دست خوبان
۵-۱-۳۶- صبر از معشوق نداشتن
۵-۱-۳۷- طاقت فراق نداشتن
۵-۱-۳۸- غماز بودن اشک
۵-۱-۳۹- غنیمت شمردن وقت
۵-۱-۴۰- فایدهی بینایی دیدن یار است
۵-۱-۴۱- فراوانی اشک
۵-۱-۴۲- فتنهگری معشوق
۵-۱-۴۳- قدر روز وصال را دانستن
۵-۱-۴۴- کشتهی عشق تاوان ندارد
۵-۱-۴۵- کشتهی عشق زندهی جاوید
۵-۱-۴۶- گرفتاری دل عاشق در زلف معشوق
۵-۱-۴۷- لازم بودن مال و زر برای وصال
۵-۱-۴۸- مست رخ ساقی بودن به جای می
۵-۱-۴۹- ملازمت و پیوستگی عاشق بر آستان معشوق تا وقت جان دادن
۵-۱-۵۰- ناچیز بودن دهان معشوق
۵-۱-۵۱- نشنیدن پند به خاطر گوش دادن به نوای موسیقی
۵-۱-۵۲- نصیحت نپذیرفتن
۵-۱-۵۳- نقش رخ یار خط مسخ بر خوبان چین کشد
۵-۱-۵۴- نظر بازی
۵-۱-۵۵- وارد شدن بخت با ورود یار
۵-۱-۵۶- یار و صحبت او برتر از بهشت بدین است
۵-۲- اختلاف نظر در محتوا
فصل ششم: مشترکات بدیعی و بیانی در غزلیّات سعدی و کمال خجندی
۶- مشترکات بدیعی و بیانی در غزلیات سعدی و کمال خجندی
۶-۱- صنایع بدیع لفظی
۶-۱-۱-۰جناس تام
۶-۱-۲-۰تکرار
۶-۱-۳-۰موازنه و مماثله
۶-۲-۰صنایع بدیع معنوی
۶-۲-۱-۰تضاد
۶-۲-۲-۰ایهام
۶-۲-۳-مراعات النظیر
۶-۲-۴-تجاهل العارف
۶-۲-۵-حسآمیزی
۶-۲-۶- متناقض نمایی
۶-۲-۷- اغراق
۶-۲-۸-تلمیح
۶-۳- صنایع بیانی
۶-۳-۱- تشبیه
۶-۳-۲- تشبیه مرکب
۶-۳-۳- تشبیه مضمر
۶-۳-۴- تشبیه تفضیل
۶-۳-۵- اضافهی تشبیهی
۶-۳-۶- استعاره
۶-۴-۷- تمثیل
۶-۳-۸- مجاز
۶-۳-۹- کنایه
فصل هفتم : نتیجه گیری
نتیجهگیری
پیشنهادها
محصول های مرتبط
تحلیل عنصر شخصیت در رمان یاران حلقه
یاران حلقه، شاهکار پروفسور تالکین، قلمرویی زیباست که قوانین و ضوابط حاکم بر آن تحت اراده و قدرت الهی است.…
تحلیل و بررسی عناصر رمز گونه و فوق طبیعی در دو اثر شاهنامه فردوسی و هفت پیکر نظامی و تاثیر آنها بر زندگی مردم
بشر از ابتدای ظهور و حضورش بر روی کره خاکی معتقد به حضور و دخالت موجودات فوق طبیعی و عناصر…
تحلیل و تطبیق دویست مثل عربی با مثلها و حکمتهای رایج در ز بان فارسی
موضوع این تحقیق مقایسه ضرب المثل های عربی و فارسی و کشف نقاط مشترک آنها می باشد .همچنین به پیشینه…
جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)
تحقیق پیشرو، با عنوان «جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)»، به بررسی جنبههای گوناگون آتش در آثار منظوم سبک خراسانی،…
ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه
موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…
ساخت هنری شعرشهریار
اثر ادبی به ویژه شعر ازنظر به کارگیری زبان و روش بیان از اثر غیر ادبی متمایز می شود. ادبی…
قوانین ثبت دیدگاه