جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • سوالات استخدامی
    • استخدامی آموزش و پرورش
    • استخدامی بانک
    • استخدامی تامین اجتماعی
    • استخدامی تخصصی
    • استخدامی دانشگاه صنعتی شریف
    • استخدامی دانشگاه فرهنگیان
    • استخدامی دستگاههای اجرایی
    • استخدامی دولتی
    • استخدامی دیوان محاسبات کشور
    • استخدامی روز
    • استخدامی شرکت نفت
    • استخدامی شهرداری
    • استخدامی قوه قضاییه
    • استخدامی مشاغل شغلی راه آهن
    • استخدامی هلال احمر
    • استخدامی هنرآموزها
    • استخدامی وزارت بهداشت
    • استخدامی وزارت نیرو
    • دولتی مصاحبه و گزینش
    • شرکت خصوصی و دانش بنیان
  • پژوهش ها
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • info[at]soal24.com
  • فروشگاه
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • درباره ما
مرجع آموزش مجازی 24 سوال
  • صفحه اصلی
  • سوالات استخدامی
    • استخدامی آموزش و پرورش
    • استخدامی بانک
    • استخدامی تامین اجتماعی
    • استخدامی تخصصی
    • استخدامی دانشگاه صنعتی شریف
    • استخدامی دانشگاه فرهنگیان
    • استخدامی دستگاههای اجرایی
    • استخدامی دولتی
    • استخدامی دیوان محاسبات کشور
    • استخدامی روز
    • استخدامی شرکت نفت
    • استخدامی شهرداری
    • استخدامی قوه قضاییه
    • استخدامی مشاغل شغلی راه آهن
    • استخدامی هلال احمر
    • استخدامی هنرآموزها
    • استخدامی وزارت بهداشت
    • استخدامی وزارت نیرو
    • دولتی مصاحبه و گزینش
    • شرکت خصوصی و دانش بنیان
  • پژوهش ها
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
  • درباره ما
0

ورود و ثبت نام

بررسی تطبیقی غزل‌های سعدی شیرازی و غزل‌های کمال خجندی

خانهپژوهش هاادبیات فارسیبررسی تطبیقی غزل‌های سعدی شیرازی و غزل‌های کمال خجندی
حالت مطالعه

فصل اول : مقدمه

۱-۱-نگاهی گذرا به سیر غزل

۱-۲-کیفیت غزل کمال خجندی

۱-۳-ااهمیت و ضرورت تحقیق

۱-۴-اهداف تحقیق

۱-۵-پیشینه‌ی تحقیق

۱-۶-سوالات تحقیق

۱-۷-روش تحقیق

 

فصل دوم: گذری بر احوال شیخ کمال خجندی

۲-۱- گذری یر احوال کمال خجندی

۲-۱-۱- کمال الدین خجندی در تذکره‌ها و سایر کتب

۲-۱-۲- زمان ولادت شیخ کمال خجندی

۲-۱-۳- خانواده و نزدیکان

۲-۱-۴- دوران زندگانی شیخ کمال خجندی

۲-۱-۵- سال وفات شیخ کمال خجندی

۲-۱-۶- شیوه‌ی طریقت کمال خجندی

۲-۲- چند ویژگی بارز در شعر کمال خجندی

۲-۲-۱- چند ویژگی اجنماعی

۲-۲-۱-۱- کمال و مکتب رند و زهد‌ستیزی

۲-۲-۱-۲- تمثیل و ضرب‌المثل‌ در شعر کمال خجندی

۲-۲-۱- جایگاه رقیب در شعر در شعر کمال خجندی

۲-۲-۲- دو صنعت مهم در شعر کمال

۲-۲-۲-۱- کمال و صنعت سؤال و جواب

۲-۲-۲-۲- حرفء‌گرایی و آرایش‌های واکی در شعر کمال خجندی

۲-۳- تاثیر پذیری شعر کمال از دیگر شاعران و تاثیر گذاری شعر او بر آنها

۲-۳-۱- کمال و فردوسی

۲-۳-۲- کمال و سنایی

۲-۳-۳- کمال و انوری

۲-۳-۴- کمال و نظامی

۲-۳-۵- کمال و مولانا

۲-۳-۶- کمال و همام تبریزی

۲-۳-۷- کمال و حسن دهلوی

۲-۳-۸– کمال و حافظ

۲-۳-۹- کمال و شاه نعمت‌اللّه‌ولی

۲-۳-۱۰- کمال و جامی

۲-۴-کمال و سعدی و شهر شیراز

۲-۵-سخنی چند در مورد سعدی

 

فصل سوم : مشترکات موسیقیایی(وزن و قافیه و ردیف) در غزلیّات سعدی و کمال خجندی

-مشترکات موسیقیایی (وزن و قافیه و ردیف) در غزلیّات سعدی و کمال خجندی

۳-۱-وزن، قافیه و ردیف مشترک

۳-۱-۱–بحر رمل

۳-۱-۲-بحر هزج

۳-۱-۳-بحر مضارع

۳-۱-۴-بحر مجتث

۳-۱-۵-بحر رجز

۳-۱-۶-بحر خفیف

۳-۱-۷–بحر منسرح

۳-۲-قافیه‌های مشترک

۳-۳-ردیف‌های مشترک

 

فصل چهارم: مشترکات ساختاری بررسی ترکیبات و عبارات مشترک

در غزل‌های سعدی و کمال خجندی

ترکیبات و عبارات مشترک در غزل‌های سعدی و کمال خجندی

۴-۱-آوردن یک مصراع بدون تغییر یا با اندکی تغییر جزئی

۴-۱-۱- ما نیز یکی باشیم از جمله‌ی قربان‌ها

۴-۱-۲- دیده از دیدار خوبان بر‌گرفتن مشکل است

۴-۱-۳- روزه‌داران ماه نو بینند و ما ابروی دوست

۴-۱-۴- همتی کان به تو مصروف بود قاصر نیست

۴-۱-۶-جان ندارد هر که جانانیش نیست

۴-۱-۶- آفرین خدای بر جانت

۴-۱-۷- خوش می‌روی به نها، تنها فدای جانت

۴-۱-۸- با رستم دستان بزند هر که در‌افتاد

۴-۱-۹- اگر چراغ بمیرد صبا چه غم دارد

۴-۱-۱۰- با کسی گوی که در دست عنانی دارد

۴-۱-۱۱- طوطی شکر شکست که صاحب کلام شد

۴-۱-۱۲- شادی مکن که با تو همین ماجرا رود

۴-۱-۱۳- هر کسی در حرم عشق تو محرم نشود

۴-۱-۱۴-آتشی هست که دود از سر آن می‌آید

۴-۱-۱۵ شکر از مصر و سعدی از شیراز

۴-۱-۱۶-در پای متارکت فشانم

۴-۱-۱۷- بر دیده ی روشنت نشانم

۴-۱-۱۸- غوغا بود دو پادشه اندر ولایتی

۴-۱-۱۹-ما بی تو به دل بر نزدیم آب صبوری

۴-۴-۲۰-چون سنگ‌دلان دل ننهادیم به دوری

۴-۱-۲۲- طوطی خموش به چو و گفتار می‌کنی

۴-۱-۲۳-اینجا شکری هست که چندین مگسانند

۴-۱-۲۴- اگر مقابله بینم که تیر می‌آید

۴-۱-۲۵- یار در خانه و ما گرد جهان گردیدیم

۴-۱-۲۶- سالک راه و گزین همه حالم نشو

۴-۱-۲۷- مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست

۴-۲–ترکیبات و عبارات مشترک در غزل‌های هم‌وزن

۴-۲-۱- ای که گفتی

۴-۲-۲- دوش بی روی تو

۴-۲-۳- سلسبیل و کافور

۴-۲-۴- سودای بی‌حاصل

۴-۲-۵- شمایل موزون، طبع موزون

۴-۲-۶- قصه دراز کردن

۴-۲-۷- غمزه‌ی جادوی دوست

۴-۳- ترکیبات و تعبیرات مشترک در غزل‌های غیر هم‌وزن

۴-۳-۱- آفت و تأخیر

۴-۳-۲- از من مپرس- از او بپرس

۴-۳-۳- انگشت‌نمایی

۴-۳-۴- باز آ که در فراق تو

۴-۳-۵- آتش تیز کردن

۴-۳-۶- به کنارافتادن

۴-۳-۷- پای در گل بودن

۴-۳-۸- پای در دیده نهادن

۴-۳-۹- پروانه صفت

۴-۳-۱۰- پنجه با ساعد سیمین افکندن

۴-۳-۱۱- ترک جان گفتن

۴-۳-۱۲- جرم از طرف ماست

۴-۳-۱۳- چشم رضا

۴-۳-۱۴- حلقه در گوش بودن

۴-۳-۱۵- دل خون شدن

۴-۳-۱۶- دلق مرقع

۴-۳-۱۷- عشق‌بازی آغاز نهادن

۴-۳-۱۸-عشق و توبه، آبگینه و سنگ

۴-۳-۱۹- گو مباش

۴-۳-۲۰- دور بودن چشم بد از معشوق

۴-۳-۲۱- ساقیا باده بده

۴-۳-۲۲- شب را سحر نبودن

۴-۳-۲۳- گوی لطافت ربودن

۴-۳-۲۴- ملامت‌‌گوی بی‌حاصل

۴-۳-۲۵- مفلس و خیال گنح

۴-۳-۲۶- نه من و بس

۴-۴- عبارت‌های عربی مشترک

۴-۴-۱- اللّه اللّه

۴-۴-۲- المنته للْه

۴-۴-۳- عفاک اللّه

۴-۴-۴- علی‌ الخصوص

۴-۴-۵-علی الصباح

 

فصل پنجم: مشترکات محتوایی در غزل‌های سعدی و کمال خنجدی

۵-۱- مشترکات محتوایی در غزل‌های سعدی و کمال خنجدی

۵-۱-۱- از دوست به دشمن شکایت نبردن

۵-۱-۲- آزادی عاشق در بند معشوق بودن است

۵-۱-۳- ازلی بودن عشق

۵-۱-۴- آفت به همراه داشتن تأخیر

۵-۱-۵- با وجود یار از همه عالم فراغ داشتن

۵-۱-۶- بر کنار از بلا حال گرفتار بلا را نمی‌داند

۵-۱-۷- به پایان آمدن دفتر و باقی بودن حکایت

۵-۱-۸- بی پروایی عاشق

۵-۱-۹- بی وفایی معشوق و وفاداری عاشق

۵-۱-۱۰- تبدیل شدن خاک عاشق به سبو

۵-۱-۱۱- تسلیم کامل در برابر معشوق

۵-۱-۱۲- تقدیر گرایی

۵-۱-۱۳- جان افشاندن به پای دوست

۵-۱-۱۴- جمال یار نشانه‌ی صنع الهی است

۵-۱-۱۵- چشم دوختن به تیر معشوق

۵-۱-۱۶- حاجت نبودن به شمع با وجود چهره‌ی یار

۵-۱-۱۷- حاجت مشاطه نیست روی دلارام را

۵-۱-۱۸-حاصل جهان صحبت یار و در نظر بودن اوست

۵-۱-۱۹- حقیر بودن دل به عنوان خانه‌ی معشوق

۵-۱-۲۰- حقیر بودن جان به عنوان تحفه‌ای برای جانان

۵-۱-۲۱- خاموش نبودن بلبل در ایام گل

۵-۱-۲۲- خجلت بردن گل از دیدن رخ یار

۵-۱-۲۳- خجلت بردن ماه از دیدن روی یار

۵-۱-۲۴- خراج بر خراب نوشتن

۵-۱-۲۵- خیال یار پیوسته در نظر بودن

۵-۱-۲۶- درد یار را درمان دانستن

۵-۱-۲۷- دل‌ربایی غمزه

۵-۱-۲۸- دوستان به جای بوستان

۵-۱-۲۹- ذره سان بودن عاشق در مقابل خورشید معشوق

۵-۱-۳۰- رنج کشیدن و گنج یافتن

۵-۱-۳۱- رنگ رخساره خبر از حال درون می‌دهد

۵-۱-۳۲- زلف و خال یار را دام و دانه پنداشتن

۵-۱-۳۳- زنده شدن مرده با آمدن یار

۵-۱-۳۴- ساختن تصاویر زیبا به وسیله‌ی وصف‌های متعدد ابروی یار

۵-۱-۳۵- شهد پنداشتن زهر از دست خوبان

۵-۱-۳۶- صبر از معشوق نداشتن

۵-۱-۳۷- طاقت فراق نداشتن

۵-۱-۳۸- غماز بودن اشک

۵-۱-۳۹- غنیمت شمردن وقت

۵-۱-۴۰- فایده‌ی بینایی دیدن یار است

۵-۱-۴۱- فراوانی اشک

۵-۱-۴۲- فتنه‌گری معشوق

۵-۱-۴۳- قدر روز وصال را دانستن

۵-۱-۴۴- کشته‌ی عشق تاوان ندارد

۵-۱-۴۵- کشته‌ی عشق زنده‌ی جاوید

۵-۱-۴۶- گرفتاری دل عاشق در زلف معشوق

۵-۱-۴۷- لازم بودن مال و زر برای وصال

۵-۱-۴۸- مست رخ ساقی بودن به جای می

۵-۱-۴۹- ملازمت و پیوستگی عاشق بر آستان معشوق تا وقت جان دادن

۵-۱-۵۰- ناچیز بودن دهان معشوق

۵-۱-۵۱- نشنیدن پند به خاطر گوش دادن به نوای موسیقی

۵-۱-۵۲- نصیحت نپذیرفتن

۵-۱-۵۳- نقش رخ یار خط مسخ بر خوبان چین کشد

۵-۱-۵۴- نظر بازی

۵-۱-۵۵- وارد شدن بخت با ورود یار

۵-۱-۵۶- یار و صحبت او برتر از بهشت بدین است

۵-۲- اختلاف نظر در محتوا

 

فصل ششم: مشترکات بدیعی و بیانی در غزلیّات سعدی و کمال خجندی

۶- مشترکات بدیعی و بیانی در غزلیات سعدی و کمال خجندی

۶-۱- صنایع بدیع لفظی

۶-۱-۱-۰جناس تام

۶-۱-۲-۰تکرار

۶-۱-۳-۰موازنه و مماثله

۶-۲-۰صنایع بدیع معنوی

۶-۲-۱-۰تضاد

۶-۲-۲-۰ایهام

۶-۲-۳-مراعات النظیر

۶-۲-۴-تجاهل العارف

۶-۲-۵-حس‌آمیزی

۶-۲-۶- متناقض نمایی

۶-۲-۷- اغراق

۶-۲-۸-تلمیح

۶-۳- صنایع بیانی

۶-۳-۱- تشبیه

۶-۳-۲- تشبیه مرکب

۶-۳-۳- تشبیه مضمر

۶-۳-۴- تشبیه تفضیل

۶-۳-۵- اضافه‌ی تشبیهی

۶-۳-۶- استعاره

۶-۴-۷- تمثیل

۶-۳-۸- مجاز

۶-۳-۹- کنایه

 

فصل هفتم : نتیجه گیری

نتیجه‌گیری

پیشنهادها

برچسب: دانلود پایان نامه ادبیات فارسی دانلود پایان نامه زبان و ادبیات فارسی دانلود مقاله ادبیات فارسی موضوع پایان نامه ادبیات فارسی

محصول های مرتبط

تحلیل عنصر شخصیت در رمان یاران حلقه

یاران حلقه، شاهکار پروفسور تالکین، قلمرویی زیباست که قوانین و ضوابط حاکم بر آن تحت اراده و قدرت الهی است.…

تحلیل و بررسی عناصر رمز گونه و فوق طبیعی در دو اثر شاهنامه فردوسی و هفت پیکر نظامی و تاثیر آنها بر زندگی مردم

بشر از ابتدای ظهور و حضورش بر روی کره خاکی معتقد به حضور و دخالت موجودات فوق طبیعی و عناصر…

تحلیل و تطبیق دویست مثل عربی با مثلها و حکمتهای رایج در ز بان فارسی

موضوع این تحقیق مقایسه ضرب المثل های عربی و فارسی و کشف نقاط مشترک آنها می باشد .همچنین به پیشینه…

جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)

تحقیق پیش­رو، با عنوان «جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)»، به بررسی جنبه­های گوناگون آتش در آثار منظوم سبک خراسانی،…

ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه

موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…

ساخت هنری شعرشهریار

اثر ادبی به ویژه شعر ازنظر به کارگیری زبان و روش  بیان از اثر غیر ادبی متمایز می شود. ادبی…

نظرات

قوانین ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به محصولات فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت :

17,000 تومان

امتیاز
0 از 0 رأی
17,000 تومان
دسته: ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی
درباره مجموعه 24 سوال

مجموعه ۲۴ سوال بهار ۱401 با تفکر خدمت به جامعه دانشجویی و جویای کار در کشور شروع به فعالیت نمود. سعی و هدف مجموعه ۲۴ سوال ارائه آموزش های مجازی می باشد که در واقع یک دفتر مجازی برای آموزش روزمه شما می باشد.

لینک های مفید
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • سوالات متداول
  • فروشگاه
  • وبلاگ
حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • مشاهده سفارشات
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • فروشگاه

© 2025 مرجع آموزش مجازی 24 سوال. تمامی حقوق محفوظ است

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت