
فصل اول: کلیات و مفاهیم
۱-۱- کلیات تحقیق
۱-۱-۱- بیان مسئلهی پژوهش
۱-۱-۲- تبیین ضرورت و فایدهی تحقیق
۱-۱-۳- اهداف تحقیق
۱-۱-۴- سابقه و پیشینهی تحقیق
۱-۱-۵- سؤالات تحقیق
۱-۱-۶- فرضیات تحقیق
۱-۱-۷- روش تحقیق
۱-۲- مفاهیم
۱-۲-۱- واژه شناسی
۱-۲-۱-۱- معنای استبداد
۱-۲-۱-۲- معنای خودمحوری
۱-۲-۲- قرآن و خاستگاه استبداد
۱-۲-۲-۱- معنیشناسی واژهی «جبّار»
۱-۲-۲-۲- معنیشناسی واژهی «طاغوت»
۱-۲-۲-۳- معنیشناسی واژهی «استکبار»
فصل دوم: بررسی استبداد و خودمحوری در قرآن
۲-۱- موضع قرآن و روایات در برابر استبداد
۲-۲- ویژگیهای فرهنگ استبدادی و استکباری در قرآن و روایات
۲-۲-۱- خود برتر بینی
۲-۲-۲- فخر و مباهات بر امتیازات مادی
۲-۲-۳- تحقیر تودههای مستضعف
۲-۲-۴- نافرمانی (فسق)
۲-۲-۵- تقلید از نیاکان
۲-۲-۶- تعصب
۲-۲-۷- انکار رسالت انبیاء
۲-۳- شیطان، اولین مستبد در نظام آفرینش
۲-۳-۱- امر الهی به سجده برای آدم علیه السلام
۲-۳-۲- امتیاز ویژهی آدم که بر اساس آن، خداوند فرمان سجده بر وی را صادر کرد
۲-۳-۳- مقابلهی ابلیس و اباء او از سجده
۲-۳-۴- پاسخ وی در بیان علت این استکبار
۲-۳-۵- عکسالعمل شیطان، پس از راندگی
۲-۳-۶- اجازهی انجام کاری که به شیطان داده شد
۲-۴- «فرعون» نماد استبداد در قرآن
۲-۴-۱- تکذیب آیات الهى
۲-۴-۲- تحریف و انکار حقیقتها
۲-۴-۳- خداپندارى و خودْ بنیادْ انگارى
۲-۴-۴- اتهام زدن به پیامبران
۲-۴-۵- مخالفت با پیامبران
فصل سوم: مطالعهی زمینههای پیدایش خودمحوری و استبداد به رأی
۳-۱- افراط در غریزهی حبّ ذات
۳-۲- سوء استفاده از آزادی و اختیار انسان
۳-۳- عدم استفاده از عقل و درایت
۳-۳-۱- آفتهای عقل و خردورزی
۳-۳-۱-۱- خود شیفتگی و خود بزرگ بینی
۳-۳-۱-۲- خودمحوری
۳-۳-۱-۳- مردم آزاری
۳-۳-۱-۴- هوای نفس
۳-۴- ارضای شهوات
۳-۵- اشتباه در الگوگیری
فصل چهارم: آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی خودمحوری و استبداد رأی
۴-۱- آثار و پیامدهای فردی
۴-۱-۱- تکبر
۴-۱-۱-۱- معنای تکبر
۴-۱-۱-۲- اقسام تکبر
۴-۱-۱-۳- نکوهش تکبّر در قرآن
۴-۱-۱-۴- نکوهش تکبّر در نهج البلاغه
۴-۱-۱-۵- تکبر در منطق عقل
۴-۱-۲- عُجب و خودپسندی
۴-۱-۳- تحیر و سرگردانی درتصمیمگیریها
۴-۱-۴- بدگمانیها
۴-۱-۵- ترس
۴-۱-۶- غیبت
۴-۱-۷- تهمت
۴-۱-۸- ندامت
۴-۱-۹- لغزش و خطا در رفتار
۴-۱-۱۰- بدفرجامی
۴-۲- آثار و پیامدهای اجتماعی
۴-۲-۱- زوال و سقوط تمدنها
۴-۲-۲- شتاب زدگی در قضاوت و پیشداوری
۴-۲-۳- شخصیت ندادن به دیگران
۴-۲-۴- عقب ماندگی جوامع اسلامی
۴-۲-۵- انزوا
۴-۲-۶- در معرض ملامت قرارگرفتن
۴-۲-۷- تضعیف احساس مسئولیت همگانی
۴-۲-۸- محروم ماندن از علم و معرفت
۴-۲-۹- عدم پذیرش همگانی
۴-۲-۱۰- تحجّر و جمود فکری
فصل پنجم: خدامحوری و راههای پیشگیری و درمان خودمحوری
۵-۱- خدا محوری نقطهی مقابل خودمحوری
۵-۱-۱- شیوههای آموزش و ترویج خدامحوری
۵-۱-۱-۱- تواضع
۵-۱-۱-۲- تذکّر و یادآوری
۵-۲- راهکارهای پیشگیری و درمان
۵-۲-۱- تقویت باورهای دینی
۵-۲-۲- ایمان
۵-۲-۳- اعتقاد به معاد
۵-۲-۴- مشورت خواهی و پذیرش خرد جمعی
۵-۲-۵- پذیرش نقش همیاری دیگران در توفیق
۵-۲-۶- نقد پذیری
۵-۲-۷- تقویت روحیهی بندگی و داشتن یقین
۵-۲-۸- ارزیابی خود و معرفت بر ضعفهای جسمی و روحی خویش
فصل ششم: جمع بندی و نتیجه گیری از مباحث و پیشنهادات
نتیجهگیری
الف) آثار فردی
ب) آثار اجتماعی
محصول های مرتبط
الگوی اعتماد به نفس در روان-شناسی دین و اخلاق اسلامی
فصل اول: کلیات ۱- بیان مسئله مفروضات پژوهش ۲- مفهومشناسی الف. الگو ب. اعتماد به نفس یکم. تعریف اعتماد…
اعاده حیثیت در فقه امامیه و بررسی تحولات آن در حقوق کیفری ایران
فصل اول:کلیات مقدمه بیان مسله سؤالا ت تحقیق فرضیات تحقیق اهداف و ضرورت انجام آن پیشینه تحقیق پلان تحقیق …
ارجاعات قران به عهدین
فصل اول:کلیات مقدمه ۱-بیان مساله ۲-اهمیت موضوع ۳-اهداف تحقیق ۴-قلمروی تحقیق ۵-سوالهای تحقیق ۵-۱- پرسش اصلی: ۵-۲- سوالهای فرعی: ۶-تعریف…
ارث زن در فقه مذاهب اسلامی
بخش اول: کلیات و مفاهیم پیشگفتار توضیح عنوان خاستگاه انتخاب موضوع سوال اساسی هدف پیشینه: شیوه پژوهش: پیچیدگی های بحث…
اثبات ولایت و امامت حضرت علی از نظر حدیث غدیر و پاسخ به شبهات
فصل اول: کلیات و مفاهیم گفتار اول: کلیات تبیین موضوع پیشینه تحقیق سوال اصلی سوالات فرعی فرضیه ها اصل “امامت”…
اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت
بیان مسأله ضرورت و اهمیت تحقیق اهداف تحقیق سؤال اصلی سؤالات فرعی فرضیهی اصلی تحقیق فرضیههای فرعی پیشینه تحقیق روش…
قوانین ثبت دیدگاه