
فصل اول: مقدمه
۱-۱-کلیات
۱-۲-اهداف تحقیق
۱-۳-اهمیت تحقیق
۱-۴-گفتارهای پایان نامه
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
۲-۱-تعریف مفاهیم
۲-۲-پرسشهای تحقیق
۲-۳-پیشینه تحقیق
۲-۴-روش تحقیق
فصل سوّم: تعریف وعظ و خطابه و سیر تاریخی- اجتماعی مجلس گویی
۳-۱-خطابه و تعریف آن
۳-۲-اجزاء خطابه
۳-۳-تاریخ خطابه در یونان
۳-۳-۱- تفاوت خطابه و مجلسگویی
۳-۴-سخنوری در ایران پیش از اسلام
۳-۵-فن خطابه در عصر جاهلی
۳-۵-۱- ویژگیهای خطابه در عصر جاهلی
۳-۶-خطابه در صدر اسلام
۳-۶-۱-خطبای صدر اسلام
۳-۶-۱-۱- تفاوت خطبه و خطابه
۳-۶-۱-۲- خطبه های پیامبر اکرم (ص)
۳-۶-۱-۳- خطبه های امام علی (ع)
۳-۷-زمینههای سیاسی رواج خطابه در عصر اموی
۳-۷-۱-ویژگیهای خطابه اموی
۳-۸-دولت عباسی و ادب آن عصر
۳-۸-۱-خطابه در عهد عباسی
۳-۹- مراکز و شیوههای تعلیم در تمدن اسلامی
۳-۹-۱- شیوههای تعلیم
۳-۹-۱-۱- املاء و استملاء
۳-۱۰- مجالس سخنوری در قرن سوم و چهارم هجری
۳-۱۱- ویژگیها و آداب خطبهها و مجالس وعظ
۳-۱۱-۱-کوتاهی خطبه
۳-۱۱-۲- حمد، دعا و آیات قرآن
۳-۱۱-۳- سجع در خطابه
۳-۱۱-۴- موضوع خطبهها
۳-۱۱-۵-رسم پرسش و پاسخ
۳-۱۱-۶- قُرّا و قرائت قرآن
۳-۱۱-۷- قوّالی
۳-۱۱-۸- حضور معرّف
۳-۱۱-۹- ذکر دعا و صلوات در آغاز و انجام مجلس
۳-۱۱-۱۰- برآوردن نیاز سائلان در میانه منبر
۳-۱۱-۱۱- ترک منبر و واگذاری آن به میهمان
۳-۱۱-۱۲- رسم تراشیدن موی در مجالس وعظ
۳-۱۱-۱۳- حضور زنان در مجالس
۳-۱۲- قصّاص در تمدن اسلامی
۳-۱۳- مقامه
۳-۱۴-ادبیات تصوف
۳-۱۵- مجالس وعظ صوفیه
۳-۱۶- ملفوظات
۳-۱۷- آداب و آسیبشناسی مجالس وعظ
۳-۱۷-۱- شناخت قابلیت مخاطب
۳-۱۷-۲- صفت واعظ
۳-۱۷-۳- آسیبشناسی وعظ
۳-۱۷-۴- آداب وعظ در بیان «ابن جوزی» و «عنصرالمعالی»
فصل چهارم: ویژگیهای محتوایی مجالس
۴-۱- تفسیر
۴-۲-تأویل
۴-۳-دعا
۴-۳-۱-مناجات
۴-۳-۲-کاربرد آیههای قرآن در دعا
۴-۳-۳-موضوع دعا
۴-۳-۴-دعا برای اقشار مردم، پادشاه و بزرگان
۴-۳-۵-دعا به فارسی و عربی
۴-۳-۶-دعا با جملههای کوتاه و موجز
۴-۳-۷-دعا به عنوان فتح باب کلام
۴-۴- آداب سخنوری
۴- ۴-۱- رعایت اقتضای حال شنونده
۴-۴-۲-توصیف مخاطب حقیقی
۴-۴-۳-شناخت ظرفیت و توانایی مخاطب
۴-۴-۴- سامان سخن گفتن با لبها نیست
۴-۴-۵-شیوه اقناع مخاطب و طرح استدلال
۴-۵-نقد اجتماعی
۴-۶-نقد صوفیه، مشایخ و علماء
۴-۷-نقد قرّایان
۴-۸-نقد سماع
۴-۹-نقد و نفی فلسفه
۴-۱۰- از تقلید تا تحقیق
۴-۱۱-اتمام حجت
۴-۱۲-طرح مسائل کلامی
۴-۱۲-۱-رؤیت
عنوان
۴-۱۲-۲-بحث استطاعت یا جبر و اختیار
۴-۱۲-۳-کلام الهی
۴-۱۳-تأکید بر تلازم شریعت و طریقت
۴-۱۴-پرهیز از تعصّب و داوری
فصل پنجم : ویژگیهای لفظی و زبانی مجالس
۵-۱-ندا یا خطاب
۵-۱-۱-ندا با لحن إخوانی و دوستانه
۵-۱-۲-تنبیه
۵-۱-۳-هشدار و تحذیر
۵-۱-۴-طنز و تهکّم
۵-۱-۵-ندا با لحن تحقیر و اهانت
۵-۱-۶-ندا با لحن نقد و توبیخ
۵-۱-۷-ندا با لحن تعلیمی و رسمی
۵-۲-پرسش
۵-۲-۱-پرسش ایجابی
۵-۲-۱-۱-طرح پرسش از سوی گوینده
۵-۲-۱-۲-پرسش از سوی حاضران مجلس
۵-۲-۱-۳-پرسش مقدّر
۵-۲-۲-شیوه پاسخگویی
۵-۲-۳-پرسش بلاغی
۵-۲-۴-جملههای پرسشی در میان حکایتها
۵-۳-شیوههای امر و نهی و تنبی
۵-۳-۱-امر
۵-۳-۲-تنبیه و هشدار
۵-۳-۳-نهی
۵-۴-تحمیدیه
۵-۵-تخلّص در کلام
۵-۶- شگرد زبان حال
۵-۶-۱-از زبان پروردگار خطاب به بند
۵-۶-۲-زبان حال اشخاص
۵-۶-۳-از زبان حیوانات و اشیاء
۵-۷-تمثیل و تشبیه
۵-۷-۱-تمثیل معقول به محسوس
۵-۷-۲-تمثیل محسوس به محسوس
۵-۷-۳-داستان تمثیلی
۵-۷-۴-تمثیلهای کوتاه و موجز
۵-۷-۵-تمثیلهای مفصل و مشروح
۵-۷-۶-شروع کلام با تمثیل
۵-۷-۷-تمثیلهای شعری
۵-۷-۸-کاربرد عناصر زندگی اجتماعی و طبیعت در تمثیلها
۵-۷-۹-ضربالمثل
۵-۸-آغاز سخن با قرآن و حدیث نبوی
۵-۹-گفت و گو
۵-۹-۱-گفت و گو در نقل حکایتها
۵-۱۰-حکایتها و قصهها
۵-۱۰-۱-قصص قرآنی و برگرفته از تفاسیر
۵-۱۰-۲- حکایات عرفا و بزرگان
۵-۱۰-۳-قصههای عامیانه حِکمی
۵-۱۰-۴-قصههای تاریخی و نیمه تاریخی
۵-۱۰-۵-حکایتهای عصری
۵-۱۰-۶-حکایتهای کوتاه
۵-۱۰-۷-بیان هدف و نتیجه قصه
۵-۱۰-۸-شیوۀ نقل قصه
۵-۱۰-۹-شرح و تفصیل در بیان قصه
۵-۱۰-۱۰-بیان شاعرانه در نقل حکایات
۵-۱۱-شیوه کاربرد آیات و روایات
۵-۱۲-ترجمه
۵-۱۲-۱- ترجمه نوع اول
۵-۱۲-۲- ترجمه نوع دوم
۵-۱۲-۳- همراهی تفسیر و ترجمه
۵-۱۲-۴-گزینشهای به جا و دقیق در ترجمه
۵-۱۲-۵-موسیقی کلام در ترجمه
۵-۱۳-ایجاز و گزیدهگویی
۵-۱۴-جملههای کوتاه
۵-۱۵-موسیقی سخن در مجالس
۵-۱۵-۱-سجع
۵-۱۵-۲-جناس
۵-۱۵-۳-تکرار بلاغی
۵-۱۵-۴-استفاده از شعر
۵-۱۶-خود اتّهامی
۵-۱۷-ویژگیهای زبان گفتار
۵-۱۸-طبقه بندی عددی
فصل ششم: دستاوردها و پیشنهادها
۶-۱- دستاوردها
۶-۲- پیشنهادها
محصول های مرتبط
تحلیل زبان شناختی گویش جوشانی
گویش جوشانی متعلق به روستای جوشان، از روستاهای بخش گلباف دراستان کرمان است. در پژوهش حاضر تلاش شده است گویش…
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی عاطفی بر اساس عملکرد فارسیآموزان غیرایرانی
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی – عاطفی بر اساس…
ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه
موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…
زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی
زبان محمل تداوم فرهنگی و مهمترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…
ساخت هنری شعرشهریار
اثر ادبی به ویژه شعر ازنظر به کارگیری زبان و روش بیان از اثر غیر ادبی متمایز می شود. ادبی…
قوانین ثبت دیدگاه