جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • سوالات استخدامی
    • استخدامی آموزش و پرورش
    • استخدامی بانک
    • استخدامی تامین اجتماعی
    • استخدامی تخصصی
    • استخدامی دانشگاه صنعتی شریف
    • استخدامی دانشگاه فرهنگیان
    • استخدامی دستگاههای اجرایی
    • استخدامی دولتی
    • استخدامی دیوان محاسبات کشور
    • استخدامی روز
    • استخدامی شرکت نفت
    • استخدامی شهرداری
    • استخدامی قوه قضاییه
    • استخدامی مشاغل شغلی راه آهن
    • استخدامی هلال احمر
    • استخدامی هنرآموزها
    • استخدامی وزارت بهداشت
    • استخدامی وزارت نیرو
    • دولتی مصاحبه و گزینش
    • شرکت خصوصی و دانش بنیان
  • پژوهش ها
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • info[at]soal24.com
  • فروشگاه
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • درباره ما
مرجع آموزش مجازی 24 سوال
  • صفحه اصلی
  • سوالات استخدامی
    • استخدامی آموزش و پرورش
    • استخدامی بانک
    • استخدامی تامین اجتماعی
    • استخدامی تخصصی
    • استخدامی دانشگاه صنعتی شریف
    • استخدامی دانشگاه فرهنگیان
    • استخدامی دستگاههای اجرایی
    • استخدامی دولتی
    • استخدامی دیوان محاسبات کشور
    • استخدامی روز
    • استخدامی شرکت نفت
    • استخدامی شهرداری
    • استخدامی قوه قضاییه
    • استخدامی مشاغل شغلی راه آهن
    • استخدامی هلال احمر
    • استخدامی هنرآموزها
    • استخدامی وزارت بهداشت
    • استخدامی وزارت نیرو
    • دولتی مصاحبه و گزینش
    • شرکت خصوصی و دانش بنیان
  • پژوهش ها
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
  • درباره ما
0

ورود و ثبت نام

بررسی ساختار و شیوه‌های مجلس‌گویی و سیر تحول آن با تکیه بر متون برجسته ادبی عرفانی تا ابتدای قرن دهم

خانهپژوهش هاادبیات فارسیبررسی ساختار و شیوه‌های مجلس‌گویی و سیر تحول آن با تکیه بر متون برجسته ادبی عرفانی تا ابتدای قرن دهم
حالت مطالعه

فصل اول: مقدمه

۱-۱-کلیات

۱-۲-اهداف تحقیق

۱-۳-اهمیت تحقیق

۱-۴-گفتارهای پایان نامه

 

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

۲-۱-تعریف مفاهیم

۲-۲-پرسش­های تحقیق

۲-۳-پیشینه تحقیق

۲-۴-روش تحقیق

 

فصل سوّم: تعریف وعظ و خطابه و سیر تاریخی- اجتماعی مجلس ­گویی

۳-۱-خطابه و تعریف آن

۳-۲-اجزاء خطابه

۳-۳-تاریخ خطابه در یونان

۳-۳-۱- تفاوت خطابه و مجلس­گویی

۳-۴-سخنوری در ایران پیش از اسلام

۳-۵-فن خطابه در عصر جاهلی

۳-۵-۱- ویژگی­های خطابه در عصر جاهلی

۳-۶-خطابه در صدر اسلام

۳-۶-۱-خطبای صدر اسلام

۳-۶-۱-۱- تفاوت خطبه و خطابه

۳-۶-۱-۲- خطبه­ های پیامبر اکرم (ص)

۳-۶-۱-۳- خطبه­ های امام علی (ع)

۳-۷-زمینه‌های سیاسی رواج خطابه در عصر اموی

۳-۷-۱-ویژگی­های خطابه اموی

۳-۸-دولت عباسی و ادب آن عصر

۳-۸-۱-خطابه در عهد عباسی

۳-۹- مراکز و شیوه­های تعلیم در تمدن اسلامی

۳-۹-۱- شیوه­های تعلیم

۳-۹-۱-۱- املاء و استملاء

۳-۱۰- مجالس سخنوری در قرن سوم و چهارم هجری

۳-۱۱- ویژگی­ها و آداب خطبه­ها و مجالس وعظ

۳-۱۱-۱-کوتاهی خطبه­

۳-۱۱-۲- حمد، دعا و آیات قرآن

۳-۱۱-۳-  سجع در خطابه

۳-۱۱-۴- موضوع خطبه­ها

۳-۱۱-۵-رسم پرسش و پاسخ

۳-۱۱-۶- قُرّا و قرائت قرآن

۳-۱۱-۷- قوّالی

۳-۱۱-۸- حضور معرّف

۳-۱۱-۹- ذکر دعا و صلوات در آغاز و انجام مجلس

۳-۱۱-۱۰- برآوردن نیاز سائلان در میانه منبر

۳-۱۱-۱۱- ترک منبر و واگذاری آن به میهمان

۳-۱۱-۱۲- رسم تراشیدن موی در مجالس وعظ

۳-۱۱-۱۳- حضور زنان در مجالس

۳-۱۲- قصّاص در تمدن اسلامی

۳-۱۳- مقامه

۳-۱۴-ادبیات تصوف

۳-۱۵- مجالس وعظ صوفیه

۳-۱۶- ملفوظات

۳-۱۷- آداب و آسیب­شناسی مجالس وعظ

۳-۱۷-۱- شناخت قابلیت مخاطب

۳-۱۷-۲- صفت واعظ

۳-۱۷-۳- آسیب­شناسی وعظ

۳-۱۷-۴- آداب وعظ در بیان «ابن جوزی» و «عنصرالمعالی»

 

فصل چهارم: ویژگی­های محتوایی مجالس

۴-۱- تفسیر

۴-۲-تأویل

۴-۳-دعا

۴-۳-۱-مناجات

۴-۳-۲-کاربرد آیه­های قرآن در دعا

۴-۳-۳-موضوع دعا

۴-۳-۴-دعا برای  اقشار مردم، پادشاه و بزرگان

۴-۳-۵-دعا به فارسی و عربی

۴-۳-۶-دعا با جمله­های کوتاه و موجز

۴-۳-۷-دعا به عنوان فتح باب کلام

۴-۴- آداب سخنوری

۴- ۴-۱- رعایت اقتضای حال شنونده

۴-۴-۲-توصیف مخاطب حقیقی

۴-۴-۳-شناخت ظرفیت و توانایی مخاطب

۴-۴-۴- سامان سخن گفتن با لب‏ها نیست

۴-۴-۵-شیوه اقناع مخاطب و طرح استدلال

۴-۵-نقد اجتماعی

۴-۶-نقد صوفیه، مشایخ و علماء

۴-۷-نقد قرّایان

۴-۸-نقد سماع

۴-۹-نقد و نفی فلسفه

۴-۱۰- از تقلید تا تحقیق

۴-۱۱-اتمام حجت

۴-۱۲-طرح مسائل کلامی

۴-۱۲-۱-رؤیت

عنوان

 

۴-۱۲-۲-بحث استطاعت یا  جبر و اختیار

۴-۱۲-۳-کلام الهی

۴-۱۳-تأکید بر تلازم شریعت و طریقت

۴-۱۴-پرهیز  از تعصّب و داوری

 

فصل پنجم : ویژگی­های لفظی و زبانی مجالس

۵-۱-ندا یا خطاب­

۵-۱-۱-ندا با لحن إخوانی و دوستانه

۵-۱-۲-تنبیه

۵-۱-۳-هشدار و تحذیر

۵-۱-۴-طنز و تهکّم

۵-۱-۵-ندا با لحن تحقیر و اهانت

۵-۱-۶-ندا با لحن نقد و توبیخ

۵-۱-۷-ندا با لحن تعلیمی و رسمی

۵-۲-پرسش

۵-۲-۱-پرسش ایجابی

۵-۲-۱-۱-طرح پرسش­ از سوی گوینده

۵-۲-۱-۲-پرسش از سوی حاضران مجلس

۵-۲-۱-۳-پرسش مقدّر

۵-۲-۲-شیوه پاسخ­گویی

۵-۲-۳-پرسش بلاغی

۵-۲-۴-جمله­های پرسشی در میان حکایت­ها

۵-۳-شیوه­های امر و نهی و تنبی

۵-۳-۱-امر

۵-۳-۲-تنبیه و هشدار

۵-۳-۳-نهی

۵-۴-تحمیدیه

۵-۵-تخلّص در کلام

۵-۶- شگرد زبان حال

۵-۶-۱-از زبان پروردگار خطاب به بند

۵-۶-۲-زبان حال اشخاص

۵-۶-۳-از زبان حیوانات و اشیاء

۵-۷-تمثیل و تشبیه

۵-۷-۱-تمثیل­ معقول به محسوس

۵-۷-۲-تمثیل محسوس به محسوس

۵-۷-۳-داستان تمثیلی

۵-۷-۴-تمثیل­های کوتاه و موجز

۵-۷-۵-تمثیل­های مفصل و مشروح

۵-۷-۶-شروع کلام با تمثیل

۵-۷-۷-تمثیل­های شعری

۵-۷-۸-کاربرد عناصر  زندگی اجتماعی و طبیعت در تمثیل­ها

۵-۷-۹-ضرب­المثل

۵-۸-آغاز سخن با قرآن و حدیث نبوی

۵-۹-گفت و گو

۵-۹-۱-گفت و گو  در نقل حکایت‌ها

۵-۱۰-حکایت­ها و  قصه­ها

۵-۱۰-۱-قصص قرآنی و برگرفته از تفاسیر

۵-۱۰-۲- حکایات عرفا و بزرگان

۵-۱۰-۳-قصه­های عامیانه حِکمی

۵-۱۰-۴-قصه­های تاریخی و نیمه تاریخی

۵-۱۰-۵-حکایت­های عصری

۵-۱۰-۶-حکایت‏های کوتاه

۵-۱۰-۷-بیان هدف و نتیجه قصه

۵-۱۰-۸-شیوۀ نقل قصه

۵-۱۰-۹-شرح و تفصیل در بیان قصه

۵-۱۰-۱۰-بیان شاعرانه در نقل حکایات

۵-۱۱-شیوه کاربرد آیات و روایات

۵-۱۲-ترجمه

۵-۱۲-۱- ترجمه نوع اول

۵-۱۲-۲- ترجمه نوع دوم

۵-۱۲-۳- همراهی تفسیر و ترجمه

۵-۱۲-۴-گزینش­های به جا و دقیق در ترجمه

۵-۱۲-۵-موسیقی کلام در ترجمه

۵-۱۳-ایجاز و گزیده­گویی

۵-۱۴-جمله­های کوتاه

۵-۱۵-موسیقی سخن در مجالس

۵-۱۵-۱-سجع

۵-۱۵-۲-جناس

۵-۱۵-۳-تکرار بلاغی

۵-۱۵-۴-استفاده از شعر

۵-۱۶-خود اتّهامی

۵-۱۷-ویژگی‌های زبان گفتار

۵-۱۸-طبقه­ بندی عددی

 

فصل ششم: دستاوردها و پیشنهادها

۶-۱- دستاوردها

۶-۲- پیشنهادها

برچسب: دانلود پایان نامه ادبیات فارسی دانلود پایان نامه زبان وم ادبیات فارسی دانلود مقاله ادبیات فارسی موضوع پایان نامه ادبیات فارسی

محصول های مرتبط

تحلیل زبان شناختی گویش جوشانی

گویش جوشانی متعلق به روستای جوشان، از روستاهای بخش گلباف دراستان کرمان است. در پژوهش حاضر تلاش شده است گویش…

تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه

ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…

رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی عاطفی بر اساس عملکرد فارسیآموزان غیرایرانی

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین درک شنیداری و به ­کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی – عاطفی بر اساس…

ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه

موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…

زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی

زبان محمل تداوم فرهنگی و مهم‌ترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…

ساخت هنری شعرشهریار

اثر ادبی به ویژه شعر ازنظر به کارگیری زبان و روش  بیان از اثر غیر ادبی متمایز می شود. ادبی…

نظرات

قوانین ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به محصولات فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت :

17,000 تومان

امتیاز
0 از 0 رأی
17,000 تومان
دسته: ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی
درباره مجموعه 24 سوال

مجموعه ۲۴ سوال بهار ۱401 با تفکر خدمت به جامعه دانشجویی و جویای کار در کشور شروع به فعالیت نمود. سعی و هدف مجموعه ۲۴ سوال ارائه آموزش های مجازی می باشد که در واقع یک دفتر مجازی برای آموزش روزمه شما می باشد.

لینک های مفید
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • سوالات متداول
  • فروشگاه
  • وبلاگ
حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • مشاهده سفارشات
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • فروشگاه

© 2025 مرجع آموزش مجازی 24 سوال. تمامی حقوق محفوظ است

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت