
فصل اول: کلیات
۱-۱ مقدمه
۱-۲ بیان مسأله
۱-۳ سوالات تحقیق
۱-۴ اهمیت و ضرورت تحقیق
۱-۵ پیشینۀ تحقیق
۱- ۶ اهداف تحقیق
۱- ۷ فرضیه های تحقیق
۱- ۸ حدود و قلمرو تحقیق
فصل دوم:بنیاد نظری
۲-۱ تعریف لغوی شعر
۲-۲ تعاریف قدما درباره ی شعر
۲-۳ تعاریف جدید درباره ی شعر
۲-۴ معروفترین قالبهای شعر سنتی:
۲-۵ سیر کاربرد قالبهای شعری در برخی از دوره های سبکی تا قرن ششم:
۲-۶ سبک شعر و انواع آن در زبان فارسی
۲-۶-۱ سبک خراسانی
۲-۶-۲ سبک آذربایجانی
۲-۷ انواع ادبی و سابقه ی آن در شعر فارسی
۲-۷-۱ تعریف لغوی و اصطلاحی ادب غنائی:
۲-۷-۱-۱ مضامین و قالبهای شعر غنائی فارسی
۲-۸ کاربرد عناصر طبیعت در سبکهای شعر فارسی تا سدهی ششم هجری
۲-۸-۱ تقسیم بندی طبیعت
۲-۹ تصویر
۲-۹-۱ تعریف لغوی تصویر (ایماژ)
۲-۹-۲ تعریف معنایی تصویر
۲-۱۰ ابزارهای تصویر گرایی از دیدگاه ادبی
۲-۱۰-۱ صنایع معنوی
۲-۱۰-۱-۱ تشبیه
۲-۱۰-۱-۲ حقیقت و مجاز
۲-۱۰-۱-۳ علاقه مجاز مرسل و استعاره
۲-۱۰-۱-۴ کنایه
فصل سوم: احوال و آثار حکیم نظامی
۳ ـ ۱ شرح احوال حکیم نظامی
۳ ـ ۲ شخصیت حکیم نظامی
۳ ـ ۳ آثار حکیم نظامی
۳ ـ ۳ ـ ۱ مخزنالاسرار
۳ ـ ۳ ـ ۲ خسرو و شیرین
۳ ـ ۳ ـ ۳ لیلی و مجنون
۳ ـ ۳ ـ ۴ هفتپیکر
۳ ـ ۳ ـ ۵ اسکندرنامه
۳ ـ ۴ سبک حکیم نظامی
۳ ـ ۵ وصف طبیعت در شعر حکیم نظامی
فصل چهارم: بررسی عناصر طبیعت در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی
۴ ـ بررسی عناصر طبیعت در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی
۴-۱طبیعت زمینی
۴ – ۱ -۱ آب
۴ ـ ۱ ـ ۱ ـ ۱استفاده از عنصر آب در ساخت تشبیه
۴ -۱- ۱ – ۲ استفاده از عنصر آب در ساخت استعاره
۴ ـ ۱-۱ ـ ۳ استفاده از عنصر آب در ساخت مجاز
۴ ـ ۱ ـ ۱ ـ ۴ استفاده از عنصر آب در ساخت کنایه
۴ ـ ۱ ـ ۱ ـ ۵ استفاده از عنصر آب در معنای حقیقی
۴-۱-۲ آتش
۴-۱-۲-۱ استفاده از عنصر آتش در ساخت تشبیه
۴ ـ۱- ۲ ـ ۲ استفاده از عنصر آتش در ساخت استعاره
۴ ـ۱ ـ ۲ ـ ۳ استفاده از عنصر آتش در ساخت مجاز
۴ ـ۱ ـ ۲ ـ ۴استفاده از عنصر آتش در ساخت کنایه
۴ ـ۱ ـ ۲ ـ ۵استفاده از عنصر آتش در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۳ باد
۴ ـ۱ـ ۳ ـ ۱ استفاده از عنصر باد در ساخت تشبیه
۴ ـ ۱-۳ ـ ۲ استفاده از عنصر باد در ساخت استعاره
۴ ـ ۱-۳ ـ ۳ استفاده از عنصر باد در ساخت مجاز
۴ ـ۱ـ ۳ ـ ۴استفاده از عنصر باد در ساخت کنایه
۴ ـ۱ـ ۳ ـ ۵استفاده از عنصر باد در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۴ خاک
۴ـ۱ـ ۴ ـ ۱استفاده از عنصر خاک و زمین در ساخت تشبیه
۴ ـ۱ـ ۴ ـ ۲ استفاده از عنصر خاک و زمین در ساخت استعاره
۴ ـ۱ـ ۴ ـ ۳ استفاده از عنصر خاک و زمین در ساخت مجاز
۴ ـ۱ـ ۴ ـ ۴ استفاده از عنصر خاک و زمین در ساخت کنایه
۴ ـ۱ـ ۴ ـ ۵ استفاده از عنصر خاک و زمین در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۵ کوه، دشت و صحرا
۴ ـ۱ـ ۵ ـ ۱ استفاده از عنصر کوه، دشت و صحرادر ساخت تشبیه
۴ -۱- ۵ – ۲ استفاده از عنصر کوه،دشت و صحرادر ساخت استعاره
۴ ـ۱ـ ۵ ـ ۳ استفاده از عنصر کوه، دشت و صحرا در ساخت مجاز
۴ -۱- ۵ -۴ استفاده از عنصر کوه، دشت و صحرادر ساخت کنایه
۴ ـ۱ـ۵ ـ ۵ استفاده از عنصر کوه، دشت و صحرا در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۶ زمان
۴ ـ۱- ۶ ـ ۱ استفاده از عنصر زمان در ساخت تشبیه
۴ ـ۱ـ۶ ـ ۲ استفاده از عنصر زمان در ساخت استعاره
۴ ـ ۶ ـ ۳ استفاده از عنصر زمان در ساخت مجاز
۴ ـ۱ـ۶ ـ ۴ استفاده از عنصر زمان در ساخت کنایه
۴ ـ۱- ۶ ـ ۵ استفاده از عنصر زمان در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۷ ـ سنگ و انواع قیمتی آن
۴ ـ ۱ـ۷ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن و صدف در ساخت تشبیه
۴ ـ۱ـ ۷ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن و صدف در ساخت استعاره
۴ ـ۱ـ ۷ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن و صدف در ساخت مجاز
۴ ـ۱ـ ۷ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن و صدف در ساخت کنایه
۴ ـ۱ـ ۷ ـ ۵ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۸ـ درخت
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در ساخت تشبیه
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در ساخت استعاره
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در ساخت مجاز
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در ساخت کنایه
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۵ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۹ ـ گلها و رستنیهای دیگر
۴ ـ۱ـ ۹ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنیها در ساخت تشبیه
۴ ـ۱ـ ۹ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنیها در ساخت استعاره
۴ ـ۱ـ ۹ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنیها در ساخت مجاز
۴ ـ۱ـ۹ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنیها در ساخت کنایه
۴ ـ۱ـ ۹ ـ ۵ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنیها در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ میوهها
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر میوه در ساخت تشبیه
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر میوه در ساخت استعاره
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر میوه در ساخت مجاز
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر میوه در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ حیوانات
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر حیوانات در ساخت تشبیه
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر حیوانات در ساخت استعاره
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر حیوانات در ساخت مجاز
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر حیوانات در ساخت کنایه
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۵ ـ استفاده از عنصر حیوانات در معنای حقیقی
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ پرندگان و حشرات
۴ ـ ۱ ـ ۱۲ ـ۱ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در ساخت تشبیه
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در ساخت استعاره
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در ساخت مجاز
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در ساخت کنایه
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ ۵ ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در معنای حقیقی
۴ ـ ۲ ـ طبیعت فلکی
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ عناصر فلکی
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۱ ـ استفاده از عناصر فلکی در ساخت تشبیه
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۲ ـ استفاده از عناصر فلکی در ساخت استعاره
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۳ ـ استفاده از عناصر فلکی در ساخت مجاز
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۴ ـ استفاده از عناصر فلکی در ساخت کنایه
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۵ ـ استفاده از عناصر فلکی در معنای حقیقی
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری و پیشنهادات
محصول های مرتبط
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
تحلیل و بررسی عناصر رمز گونه و فوق طبیعی در دو اثر شاهنامه فردوسی و هفت پیکر نظامی و تاثیر آنها بر زندگی مردم
بشر از ابتدای ظهور و حضورش بر روی کره خاکی معتقد به حضور و دخالت موجودات فوق طبیعی و عناصر…
جایگاه دستور زبان فارسی در ویرایش متون
زبان از جمله مؤثرترین و مهمترین ابزارهای ادای فکر و برقراری ارتباط است که بین اجزای آن روابط مشخصی وجود…
جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم…
دیوانه و دیوانگی در ادبیّات فارسی تا پایان قرن هفتم
مطالب این پایان نامه در بارهی دیوانگی و دیوانگان در شعر و ادب فارسی از دوره های آغازین ادب فارسی…
رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی عاطفی بر اساس عملکرد فارسیآموزان غیرایرانی
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی – عاطفی بر اساس…
قوانین ثبت دیدگاه