
فصل اول، کلیات
الف) بررسی و مقایسۀ تعریف مرد و زن در لغت نامه های دهخدا، فرهنگ فارسی و فرهنگ سخن
مقدّمه
الف – ۱) جایگاه انسانی زن و مرد
الف – ۱ – ۱) دهخدا
الف – ۱ – ۲) معین
الف – ۱ – ۳) انوری
الف – ۲) نقش اجتماعی و تاریخی زن و مرد
الف – ۳) هویت فردی زن و مرد
الف – ۴) رابطۀ زن و مرد
حاصل سخن
ب) نگاهی به موقعیت و جایگاه زن در پیشینۀ تاریخ
ب – ۱) موقعیت و منزلت زنان
ب – ۱-۱) خانواده
ب – ۱ – ۲) نخستین جلوههای اجتماعی زنان
ب – ۱ – ۳) دوران مادرسالاری (Matriarchal)
ب – ۱ – ۴) دوران پدرسالاری (Patriarchy)
ب – ۲) جایگاه زن در تمدنهای مختلف
ب – ۲ – ۱) زن عرب
ب – ۲ – ۲) زن یونانی
ب – ۲ – ۳ ) زن مصری
ب – ۲ – ۴) زن رومی
ب – ۲ – ۵) زن یهودی
حاصل سخن
پ)جایگاه زن در ایران باستان
ایران زمین، گاهوارۀ تمدن
پ – ۱) زن در دوران پادشاهی مادها
پ – ۲) زن در دوران هخامنشیان
پ – ۳) زن در دوران اشکانیان
پ – ۴) زن در دوران ساسانیان
حاصل سخن
ت) شخصیت و جایگاه زن در اسلام
مقدمه
ت – ۱) آفرینش زن
ت – ۱ – ۱) قرآن
ت – ۱ – ۱ – ۱) آفرینش زن از مرد
ت – ۱ -۱ – ۲) فلسفه خلقت زن
ت – ۱ – ۲) سنت
ت – ۱ – ۲ – ۱) زنان همتای مردان
ت – ۱ – ۲ – ۲) تکریم زنان
ت – ۲) زن و خانواده
ت – ۲ – ۱) بقای نسل انسان
ت – ۲ – ۲) سکونت و آرامش
ت – ۲ – ۳) ارضای غریزۀ جنسی
حاصل سخن
ث) وضعیت زن در ایران پس از اسلام
مقدّمه
ث – ۱) غزنویان
ث – ۲) مغولان
ث – ۳) صفویه
ث – ۱۴) قاجاریه
حاصل سخن
ج) نمود آنیما در رمان شمس و طغرا
مقدّمه
ج – ۱) کهنالگوها
ج – ۲) آﻧﯿﻤﺎ و آﻧﯿﻤﻮس ﭼﯿﺴﺖ؟
ج – ۳) نمود آنیما در رمان شمس و طغرا
ج – ۳ – ۱) نمود مثبت آنیما
ج – ۳ – ۱ – ۱) معشوق
ج – ۳ – ۱ – ۲) پیر خرد
ج – ۳ – ۱ – ۳) مادر
ج – ۳ – ۱ – ۴) ماه
ج – ۳ – ۲) نمود منفی آنیما
ج – ۳ – ۲ – ۱) نقاب
ج – ۳ – ۲ – ۲) روسپیگری
حاصل سخن
فصل دوم
۱) رمان
۱ – ۱) تعریف رمان
۱ – ۲) رماننویسی در ایران
۱ – ۳) انواع رمان
۱ – ۴) رماننویسان دورۀ تجدد
۲) نگاهی کلی به ساختار رمان
۲ – ۱) طرح رمان (plot)
۲ – ۲) شیوۀ روایت (narrative)
۲ – ۳) زاویه دید (point of view)
۲ – ۴) شخصیت و شخصیتپردازی (character)
۲ – ۴ – ۱) شیوههای شخصیتپردازی
۲ – ۴ – ۲) شخصیتهای ایستا، شخصیتهای پویا
۲ – ۴ – ۲ – ۱) شخصیت ایستا
۲ – ۴ – ۲ – ۲) شخصیت پویا
۲ – ۴ – ۳) متوقف کردن داستان و شخصیتپردازیهای مستقیم
۲ – ۴ – ۴) معرفی کامل شخصیتها
۲ – ۴ – ۵) یکسان بودن زبان و لحن شخصیتها
۲ – ۴ – ۶) شخصیتهای کلیشهای
۲ – ۴ – ۷) شخصیتهای سیاه و سفید
۲ – ۴ – ۸) تعدد شخصیتها
۲ – ۴ – ۹) قهرمانانِ زیبا و آرمانی
۲ – ۵) جغرافیای مکانی
۲ – ۶) زمانِ رمان
۲ – ۷) ساخت محتوایی
۲ – ۷ -۱) موضوع
۲ – ۷ – ۱ – ۱) جوانان و مسائل مربوط به آنها
۲ – ۷ – ۱ – ۲) درگیری با سنتها
۲ – ۷ – ۲) زبان و نثر رمان
۲ – ۷ -۲ – ۱) زبان ساده
۲ – ۷ – ۲ – ۲) استعاره، تشبیه و دیگر صنایع بدیعی
۲ – ۸) تنوع نژادی، قومی و مذهبی
۲ – ۹) مناسبات خانوادگی
۲ – ۱۰) مناسبات دوستی
۲ – ۱۱) توصیف غذا
۲ – ۱۲) نوع پوشش
۲ – ۱۳) ساز و آواز
۲ -۱۴) پایان خوش ( happy end )
فصل سوم
۱) بیوگرافی محمدباقر خسروی
۱ – ۱) زندگی خسروی
۱ – ۲) آثار خسروی
۱ – ۳) شمس و طغرای خسروی
۱-۳ – ۱) خلاصۀ داستان
۱ – ۳ – ۲) تحلیلی از داستان
۲) انعکاس روحیات نویسنده در شخصیتها
۳) شخصیتها و طبقۀ اجتماعی آنها
۴) جنسیّت، مردستیزی و زنستیزی
۵) جنبههای عقلانی و عاطفی شخصیتهای زن در رمان شمس و طغرا
۵ – ۱) زن خواهان آرامش است
۵ – ۲) زن نگران است
۵ – ۳) عاشقپیشگی
۶) زنان و حوادث در رمان شمس و طغرا
۶ – ۱) ازدواج
۶ – ۲) آموزش و یادگیری
۶ – ۳) صاحب فرزند شدن
۶ – ۴) عشق
۶ – ۵) زنان در برابر زنان
۶ – ۶) هنر
فصل چهارم
۱) شخصیتهای اصلی رمانِ شمس و طغرا
۱ – ۱) معرفی شخصیتهای زن رمان
۱ – ۱ – ۱) طغرا
۱ – ۱ – ۲) صفات ظاهری
۱ – ۲) ماریونیسی
۱ – ۲ – ۱) صفات ظاهری
۱ – ۳) اتابک آبشخاتون
۱ – ۳ – ۱) شخصیتِ تاریخی اتابک
۱ – ۳ – ۲) شخصیت داستانی اتابک
۱ – ۳ – ۳) صفات ظاهری اتابک
۱ – ۲) شخصیتهای فرعی رمان
۱ – ۲ – ۱) هما
۱ – ۲ – ۲) فردوس (دختر شمس)
۲) شایستِ زن
۲ – ۱) زیبایی
۲ – ۲) حفظ ناموس
۲ – ۳) نجابت
۲ – ۴) شرم و حیا
۲ – ۵) فرمانبری
۲ – ۶) سپاسگزار بودن
۲ – ۷) رعایت حجاب
۲ – ۸) داشتن سواد
۲ – ۹) حسن گفتار و ادب
۲ – ۱۰) با اصل و نسب بودن
۲ – ۱۱) هنرمند بودن
۲ – ۱۲) مستورگی
۲ – ۱۳) شجاعت
۲ – ۱۴) اهمیت ندادن به مادیات
۳) ناشایستِ زن
۳ – ۱) عشقورزی
۳ – ۲) بیرون رفتن از خانه
۳ – ۳) فاحشگی
۳ – ۴) زشتی و بیتربیتی
۴) جایگاه زن در رمان شمس و طغرا
۴ – ۱) جایگاه زن به عنوان زن
۴ – ۲) جایگاه زن به عنوان مادر
۴ – ۳) جایگاه زن به عنوان همسر
۴ – ۴) جایگاه زن به عنوان دختر
۴ – ۵) جایگاه زن به عنوان معشوق
۵) طبقۀ اجتماعی زنان
۵ – ۱) زن در خانواده
۵ – ۱ – ۱) ازدواج
۵ – ۱ – ۲) وظایف زن در خانه
۵ – ۱ – ۳) طلاق
۵ – ۲) زن در جامعه
۵ – ۲ – ۱) تفریحات بیرون از خانه
۵ – ۲ – ۲) نقش ناامنیها در حیات اجتماعی زن
۵ – ۲ – ۳) خودفروشی
۵ – ۲ – ۴) خدمتکاری
۶) نمود ادبیات مردسالارانه
۶ –۱) توهین و تحقیر زن
۶ – ۲) تبعیض نسبت به زن
حاصل سخن
محصول های مرتبط
تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری
سفر از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات است. این مفهوم در طول دورههای مختلف ادب فارسی و حتی جهان جلوههای متفاوتی…
تحلیل عرفانی مقام توبه و بازتاب آن در آثار ادبی تا پایان قرن ششم هجری
توبه اولین منزل سالکان قرب الهیست که گذر از آن امکان پذیر نیست، راهی بی انتها ، در بی گشوده،…
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
تحلیل و بررسی بلاغی و زیباییشناسی ضربالمثلها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی
امثال و حکم، آینهی فرهنگ و باورهای قومی و ملی مردم یک محدودهی جغرافیایی یا تاریخی است. با دقت در…
جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم…
ساخت آغازگرپایان بخش در کتابهای درسی کودکان و ارتباط آن با درک خواندن نگرشی نقشگرا
در دستور نظام مند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به…
قوانین ثبت دیدگاه