
فصل اول:شناخت واژگانی، اهمیت و ویژگیهای دوران کودکی
۱-۱-بخش نخست: مفهوم شناسی اصطلاحات
۱-۱-۱-۲- مفهوم اصطلاحی
۱-۱-۱-۲-۱- تربیت در نگاه اندیشمندان غیر مسلمان
۱-۱-۱-۲-۲- تربیت در نگاه اندیشمندان مسلمان
۱-۱-۱-۲-۳- تربیت در اصطلاح قرآن
۱-۱-۱-۳- واژگان معادل تربیت در قرآن
۱-۱-۱-۳-۱- اصلاح
۱-۱-۱-۳-۲- تزکیه
۱-۱-۱-۳-۳- رشد
۱-۱-۱-۳-۴- هدایت
۱-۱-۲-۲- مفهوم اصطلاحی
۱-۱-۲-۳-
۱-۱-۲-۳-۱- مفهوم لغوی و اصطلاحی طفل
۱-۱-۲-۳-۲- مفهوم لغوی و اصطلاحی صبیّ
۱-۱-۲-۳-۳- مفهوم لغوی و اصطلاحی ولد
۱-۱-۲-۳-۴- مفهوم لغوی و اصطلاحی صغیر
۱-۱-۲-۳-۵- مفهوم لغوی و اصطلاحی غلام
۱-۲-بخش دوم: اهمیت و ویژگیهای دوران کودکی۲۶
۱-۲-۲-۱-۱- دوره تفکّر پیش مذهبی(هفت تا هشت سالگی)
۱-۲-۲-۱-۲- دوره تفکّر مذهبی ناقص اول(هفت تا نه سالگی)
۱-۲-۲-۱-۳- دوره تفکّر مذهبی ناقص دوم(۹ تا ۱۱ سالگی)
۱-۲-۲-۱-۴- دوره اول تفکر مذهبی شخصیتی(۱۱ تا ۱۳ سالگی)
۱-۲-۲-۱-۵- دوره دوم تفکّر مذهبی شخصیتی(۱۳ سالگی به بعد)
۱-۲-۲-۲-
۱-۲-۲-۲-۱- ویژگیهای دوران کودکی
۱-۲-۲-۲-۲- فرآیند کلی پذیرش دینی
۱-۲-۲-۲-۲-۱- مرحله مشاهده (در ۷ سال اول زندگی، دوران قبل از دبستان)
۱-۲-۲-۲-۲-۲- مرحله تقلید (در ۷ سال دوم زندگی، یعنی دوران دبستان)
۱-۲-۲-۲-۲-۳-مرحله بینش(در ۷ سال سوم زندگی، دوران نوجوانی و جوانی)
فصل دوم: مجموعه اصول، روشهای تربیتی و نحوه کارآمدی هر یک، در تربیت قرآنی
۲-۱- اصل تمکّن و رعایت تفاوتهای فردی ۴۲
۲-۱-۱- آموزش تدریجی
۲-۱-۲- توجه به فطرت در تربیت قرآنی
۲-۱-۳- رعایت همزبانی و همسطحی با کودکان
۲-۱-۴- تکلیف به قدر توانایی
۲-۱-۵- رعایت مساوات و پرهیز از تبعیض
۲-۱-۶- استفاده از روشهای مشاهدهای
۲-۱-۶-۱- مشاهده آفرینش(آفریدگان)
۲-۱-۶-۱-۱- روش ایفای نقش (نمایش، نمایشنامه)
۲-۱-۶-۱-۱-۱- روش ایفای نقش در قرآن و سیره معصومان :
۲-۱-۶-۱-۱-۲- چگونگی اجرای نمایشهایی با مضامین دینی و قرآنی
۲-۱-۶-۱-۲- نحوه کارآمدی مشاهده آفرینش در تعلیم آموزههای قرآنی(به خصوص توحید و معاد)
۲-۱-۶-۲- مشاهده عمل
۲-۱-۶-۲-۱- روش الگویی
۲-۱-۶-۲-۱-۱- ضرورت اتخاذ شیوه اسوه نمایی (روش الگویی)
۲-۱-۶-۲-۱-۱-۱- ابعاد نگرش قرآن به ضرورت روش الگویی
۲-۱-۶-۲-۱-۱-۱-۱- معرفی اسوهها
۲-۱-۶-۲-۱-۱-۱-۲- ویژگیهای الگوهای قرآنی
۲-۱-۶-۲-۱-۱-۱-۲- اسوهپذیری و حرکت به سوی اسوهها (توصیه به مؤمنان به تلاش برای اسوه شدن)
۲-۱-۶-۲-۲- نحوه کارآمدی مشاهده عمل(روش الگویی) در تعلیم آموزههای قرآنی
۲-۱-۶-۲-۳- آسیب روش الگویی: تعارض بین الگوها
۲-۱-۶-۲-۲- روش عملگرایی (هماهنگی قول و عمل)
۲-۱-۶-۲-۲-۱- نحوه کارآمدی روش عملگرایی در آموزش تعالیم قرآنی
۲-۲- اصل سهولت ۷۴
۲-۲-۱- روش مدارا و گذشت
۲-۲-۲- نحوه کارآیی روش مدارا و گذشت در آموزش قرآن
۲-۳- اصل تکریم ۷۷
۲-۳-۱- روشهای تکریم و احترام کودک
۲-۳-۲- نحوه کارآیی روشهای تکریم کودکان
۲-۳-۲-۱- توجه دادن متربّی به آخرت و امور آن
۲-۳-۲-۱-۱- راهکارهای ایجاد زمینه آشنایی کودکان با جهان آخرت
۲-۳-۲-۱-۱-۱- خیراندیشی و صالحنگری
۲-۳-۲-۱-۱-۲- فرهنگ سپاس و تقدیر
۲-۴- اصل مداومت و محافظت بر عمل ۸۷
۲-۴-۱- روش تمرین و تکرار
۲-۴-۱-۱- اثرات روش تمرین و تکرار
۲-۴-۱-۱-۱- تلقین و القاء مطلب
۲-۴-۱-۱-۲- تأکید بر اهمیت مطلب
۲-۴-۱-۱-۳- یادآوری؛ زمینهسازی برای طرح مباحث جدید
۲-۴-۱-۲- معایب تکرار و رفع آن
۲-۴-۲- نحوه کارآیی روش تمرین و تکرار در آموزش تعالیم قرآنی
۲-۴-۲-۱- استفاده از فرصتهای آموزشی و ارتباط دادن درس قرآن با زندگی (زیستن قرآنی)
۲-۴-۲-۲- ضرورت نوآوری و تنوّع در روشهای تربیت قرآنی
۲-۴-۲-۲-۱- ضرورت خلّاقیّت و نوآوری در تربیت دینی از منظر مبانی دینی
۲-۴-۲-۲-۱-۱- خلّاقیّت و نوآوری از دیدگاه قرآن
۲-۴-۳-۲-۱-۲- خلّاقیّت و نوآوری از دیدگاه معصومین:
۲-۵- اصل تعقّل و تفکّر ۱۰۶
۲-۵-۱- روشهای اکتشافی
۲-۵-۱-۱- تحریک حس کنجکاوی
۲-۵-۱-۲- برانگیختن سؤال در ذهن مخاطب
۲-۵-۱-۳- روش طرح سؤال
۲-۵-۱-۴- روش مقایسه
۲-۵-۲- کاربرد روشهای اکتشافی در تعلیم آموزههای قرآن
۲-۵-۳- پاسخ محوری بودن؛ آسیب سیستم آموزشی کشور
۲-۶- اصل انگیزش احساسات و عواطف ۱۱۵
۲-۶-۱- عوامل ایجاد انگیزه در فراگیران قرآن
۲-۶-۱-۱- نقش محبت و برقراری ارتباط صمیمانه
۲-۶-۱-۱-۱- آثار محبت به کودکان
۲-۶-۱-۱-۲- شیوههای ابراز محبت به کودکان
۲-۶-۱-۱-۳- چگونگی بهکارگیری محبت در تربیت قرآنی کودکان
۲-۶-۱-۲- استفاده از روشهای هنری در تربیت قرآنی
۲-۶-۱-۲-۱- استفاده از جلوههای هنری قرآن، احادیث و ادعیه اسلامی
۲-۶-۱-۲-۱-۱- وزن و آهنگ
۲-۶-۱-۲-۱-۲- تصویرسازی و خیالانگیزی
۲-۶-۱-۲-۱-۲-۱- شاخصههای تصویرگری مناسب برای کتابهای قرآنی کودکان
۲-۶-۱-۲-۱-۳- تمثیل و تشبیه
۲-۶-۱-۲-۱-۳-۱- نحوه کارآمدی تمثیل و تشبیه در آموزش قرآن
۲-۶-۱-۲-۱-۴- قصهگویی
۲-۶-۱-۲-۱-۴-۱- طبقه بندی قصههای قرآن کریم برای کودکان
۲-۶-۱-۲-۱-۴-۲- شیوههای بیان قصههای قرآنی برای کودکان
۲-۶-۱-۲-۱-۴-۳- نقدی بر داستانهای دینی و قرآنی برای کودکان
۲-۶-۱-۳- شعر و سرود
۲-۶-۱-۳-۱- چگونگی استفاده از شعر و سرودهایی با مفاهیم قرآنی
۲-۶-۱-۴- طرّاحی و نقّاشی
۲-۶-۱-۴-۱- چگونگی استفاده از طرّاحی و نقّاشی در تعلیم آیات
۲-۶-۱-۵- روش تشویق
۲-۶-۱-۵-۲- نحوه تأثیر روش تشویق بر تربیت قرآنی کودکان
۲-۶-۱-۶- روش بازیهای تربیتی
۲-۶-۱-۶-۱- اهمیت و نقش بازی در تربیت کودک
۲-۶-۱-۶-۲- وظایف والدین در مورد بازی کودکان
۲-۶-۱-۶-۳- نکاتی درباره بازی کودکان
۲-۶-۱-۶-۴- بازیهای رایانهای
۲-۶-۱-۶-۵- اسباببازیها
۲-۶-۱-۶-۵-۱- مشکلات تولید اسباببازی در ایران
۲-۶-۱-۶-۵-۲- نکاتی برای تولیدکنندگان و عرضهکنندگان اسباببازی
۲-۶-۱-۶-۵-۳- نقش بازیهای قرآنی در انس کودکان با قرآن
۲-۷- اصل آراستگی ۱۷۵
۲-۷-۱- روش آراستن ظاهر
۲-۷-۲- روش تزیین کلام
۲-۷-۳- نحوه تأثیرگذاری روش آراستگی ظاهر و کلام در آموزش قرآن
فصل سوم: نهادهای مسئول کارآمد سازی آموزههای قرآن
۳-۱- خانواده ۱۸۰
۳-۱-۱- ضرورت مسئولیت تربیت دینی والدین
۳-۱-۲- وظایف والدین برای تربیت دینی کودکان بر اساس آیات قرآن و روایات
۳-۱-۲-۱- دعا نمودن برای طلب فرزند و ذریّهای پاک
۳-۱-۲-۲- توجه به آینده فرزندان و منشأ خیر بودن آنها
۳-۱-۲-۳- تأثیر نامگذاری نیکو
۳-۱-۲-۴- تأثیر گفتن اذان و اقامه در گوش نوزادان
۳-۱-۲-۵- تحنیک یا کام برداشتن
۳-۱-۲-۶- تبریک و دعا به مناسبت تولّد فرزند
۳-۱-۲-۷- حفظ و صیانت فرزندان از آسیبهای معنوی
۳-۱-۲-۸- قرار دادن خانه به عنوان پایگاه نشر معارف اسلامی
۳-۱-۲-۹- شکلدهی و شکوفایی امور فطری فرزندان (از جمله نماز)
۳-۱-۲-۱۰- رشد و شکوفایی بر پایه خلقیات فرزندان
۳-۱-۲-۱۱- تعلیم قرآن و چگونگی آموزش آن به فرزندان
۳-۱-۲-۱۱-۱- آموزش قرآن به کودکان در سیره معصومان :
۳-۱-۲-۱۱-۱-۱- هزینه کردن برای آموزش قرآن
۳-۱-۲-۱۱-۱-۲- پاداش آموزش قرآن به فرزند
۳-۱-۲-۱۱-۱-۳- آموزش قرآن به عنوان اولین ماده درسی
۳-۱-۲-۱۱-۱-۴- عادت دادن کودکان به قرائت قرآن
۳-۱-۲-۱۱-۱-۵- علت تأکید معصومان:بر آموزش قرآن در دوره کودکی
۳-۱-۲-۱۱-۱-۶- علت انتخاب قرآن، به عنوان اولین ماده درسی آموزش
۳-۱-۲-۱۱-۱-۷- علت اصرار داشتن بر تلاوت قرآن توسط کودکان
۳-۱-۲-۱۲- انتقال فرهنگهای دینی جامعه به فرزندان
۳-۱-۲-۱۳- مشارکت دادن همه اعضای خانواده در انجام کارهای خیر
۳-۱-۲-۱۴- حسّاس بودن نسبت به زندگی معنوی فرزندان پس از مرگ
۳-۱-۲-۱۵- اولویت بندی مفاهیم تربیتی بر اساس منشور تربیتی لقمان
۳-۱-۲-۱۵-۱- مسائل اعتقادی
۳-۱-۲-۱۵-۱-۱- موارد مورد توجه در تربیت اعتقادی
۳-۱-۲-۱۵-۱-۱-۱- دعوت به توحید
۳-۱-۲-۱۵-۱-۱-۲- توجه به معاد
۳-۱-۲-۱۵-۲- آداب معاشرت
۳-۱-۲-۱۵-۳- مسائل عبادی (مخصوصاً نماز)
۳-۱-۲-۱۵-۳-۱- چگونگی آموزش نماز به کودکان و نوجوانان در سیره معصومان::
۳-۱-۲-۱۵-۳-۱-۱- سن شروع آموزش نماز به کودکان
۳-۱-۲-۱۵-۳-۱-۲- سهلگیری در آموزش نماز به کودکان
۳-۱-۲-۱۵-۳-۱-۳- برنامه آموزش نماز در روایات و سیره معصومان:
۳-۱-۲-۱۵-۳-۱-۴- مراحل آموزش نماز به کودکان در سیره معصومان:
۳-۱-۲-۱۵-۴- امر به معروف و نهی از منکر
۳-۱-۲-۱۵-۵- ادب راه رفتن
۳-۱-۲-۱۵-۶- ادب سخن گفتن با مردم
۳-۱-۳- پیشنهادهای کاربردی برای انس بیشتر فرزندان با قرآن
۳-۲- مدرسه ۲۲۸
۳-۲-۱- رویکرد حاکم بر برنامههای درسی ایران
۳-۲-۱-۱- رویکرد جدید برنامه آموزش قرآن در دوره ابتدایی
۳-۲-۱-۱-۱- جامعیت آموزش
۳-۲-۱-۱-۲- توجه بیشتر به جنبههای عاطفی و نگرشی و تأکید بر عمل
۳-۲-۱-۱-۳- توجه به تواناییها و محدودیتهای رشدشناختی کودکان
۳-۲-۱-۱-۴- تغییر اساسی در نظام ارزشیابی
۳-۲-۱-۱-۵- اتّکا بر راهنما در برنامه درسی
۳-۲-۲- جایگاه و شأن معلم قرآن
۳-۲-۲-۱- ویژگیهای معلّم قرآن
۳-۲-۲-۱-۱- ویژگیهای ذاتی
۳-۲-۲-۱-۱-۱- سلامت عقیده
۳-۲-۲-۱-۱-۲- نیّت خالصانه و ایمان به ارزش کار تربیتی
۳-۲-۲-۱-۱-۳- رفتار مطابق گفتار (تدیّن صادقانه)
۳-۲-۲-۱-۱-۴- حسن خلق
۳-۲-۲-۱-۱-۵- پشتکار
۳-۲-۲-۱-۱-۶- بخشش علمی
۳-۲-۲-۱-۲- ویژگیهای علمی
۳-۲-۲-۱-۲-۱- معلومات تخصصی
۳-۲-۲-۱-۲-۲- معلومات حرفهای
۳-۲-۲-۲- آداب آموزشی
۳-۲-۲-۲-۱- شروع با نام خدا
۳-۲-۲-۲-۲- وضو و طهارت
۳-۲-۲-۲-۳- دعا و استمداد از خدا
۳-۲-۳- موانع پیش روی تربیت قرآنی کودک در کشور
۳-۲-۳-۱- فقدان برنامهریزان و کارشناسان باصلاحیت
۳-۲-۳-۲- فقدان پژوهشهای آکادمیک کافی
۳-۲-۳-۳- عدم جامعنگری به وجود انسان
۳-۲-۳-۴- عدم توجه به روح و ملکوت انسان
۳-۲-۳-۵- عدم توجه به اهداف چند ساحتی
۳-۲-۳-۶- اصطکاک با تعصّبها، خرافات و غرائز حیوانی
۳-۲-۳-۷- ضعف انگیزه
۳-۲-۳-۸- سختی پیشروی و آسانی عقبگرد
۳-۲-۳-۹- انتزاعی بودن مفاهیم
۳-۲-۳-۱۰- جهل مرکب یا پیشفرضهای غلط
۳-۲-۳-۱۱- عدم تعامل مربّی پرورشی با مربّیان دینی و قرآن
۳-۲-۳-۱۲- طریقت داشتن قرآنآموزی به جای موضوعیت داشتن آن
۳-۲-۳-۱۳- داشتن نگاهی جنبی به درس قرآن
۳-۲-۴- راهکارهای عملی جهت استفاده گروه برنامهریزی قرآن
۳-۲-۴-۱- تغییر در محتوای برنامه آزمایشی قرآن
۳-۲-۴-۲- ارتقای صلاحیتهای علمی و حرفهای معلّمان قرآن
۳-۲-۴-۳- تداوم انس روزانه با قرآن
۳-۲-۴-۴- خاتمه دادن به تفکیک خواندن و فهمیدن قرآن از یک دیگر
۳-۲-۴-۵- تشکیل کرسیهای روششناسی آموزش قرآن
۳-۲-۴-۶- ایجاد انسجام و وحدت رویه همه دروس با درس قرآن
۳-۲-۴-۷- تدوین برنامه درسی اخلاق مدار
۳-۲-۵- راهکارهایی برای ایجاد علاقه و تقویت مهارت دانشآموزان به خواندن روزانه قرآن کریم
۳-۳- رسانههای جمعی ۲۶۳
۳-۳-۱- تأثیرات فیلم و تئاتر
۳-۳-۲- راهکارهای اجرایی برای اثرگذاری بیشتر رسانهها در تحقق تربیت قرآنی کودکان
۳-۳-۲-۱- شناسایی شاخصهای تربیت قرآنی کودکان و لزوم هماهنگی همه نهادها بر اساس شاخصها
۳-۳-۲-۲- بهرهگیری از تبلغات مناسب
۳-۳-۲-۳- افزایش برنامههای آموزشی مرتبط با دینداری کودکان برای والدین
۳-۴- مساجد ۲۶۷
۳-۴-۱- راههای جذب کودکان به مساجد
۳-۵- دارالقرآنها و مهد قرآنها ۲۷۰
۳-۵-۱- بایستههای آموزش قرآن به خردسالان
۳-۵-۱-۱- برخورداری از آگاهی و باورهای عمیق دینی
۳-۵-۱-۲- لزوم تربیت کارشناس آموزش قرآن
۳-۵-۱-۳- اهتمام به آموزش مفاهیم قرآنی به جای تربیت قاری و حافظ قرآن
۳-۵-۱-۴- عدم استفاده از روش زبانآموزی در آموزش قرآن
۳-۵-۱-۵- آموزش تصویری قرآن به کودکان
۳-۵-۱-۶- کاستن از حجم مفاهیم قرآنی
۳-۵-۱-۷- تدوین آییننامه در حوزه آموزش قرآن
۳-۶- سایر نهادهای مسئول تربیت قرآنی کودکان
۳-۶-۱- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۳-۶-۲- سازمان انجمن مرکزی اولیاء و مربَیان
۳-۶-۳- سازمان اوقاف و امور خیریه
۳-۶-۴- سازمان دارالقرآن الکریم
محصول های مرتبط
اصلاحات و دگرگونی اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر
فصل اول: بررسیهای اولیه ۱-۱٫ مفاهیم و معانی ۲-۱٫ دگرگونی و تغییرات اجتماعی فصل دوم: اصلاحات اجتماعی ۱-۲٫ مقدمه ۲-۲٫…
ارزیابی تطبیقی روایات معصومان (ع) با اقوال لغویان در مفردات سور کهف و اسرا
فصل اول:کلیات تعریف مسأله سؤالهای تحقیق سابقه و پیشینهی تحقیق ضرورت انجام تحقیق فرضیهها هدفها و کاربردهای مورد انتظار تحقیق…
اخلاق تبلیغ در سیره رسول الله (ص)
فصل اول: کلیات مفاهیم ومصطلحات ۱-۱- مقدمه ۱-۲- بیان مسأله ۱-۳- تبیین موضوع ۱-۴- اهمیت و ضرورت موضوع (تبلیغ) ۱-۴-۱-…
احصاء شاخص ها و روشهای دوست یابی از منظر قرآن و تاثیر آن بر تربیت انسان
ـ ۲ـ بیان مسئله یکى از نیازهاى اساسى انسان از بدو تولد تا پایان عمر نیاز به محبت ورزیدن به…
احادیث مهدویت در صحاح سته
بخش اول : کلیات – طرح تحقیق – توضیحی پیرامون صحیحین(بخاری ومسلم) – اعتقادبه منجی درادیان دیگر – مهدویت درقرآن…
اثبات امامت حضرت علی از نظر حدیث منزلت با تأکید بر شبهات اهل سنت
بیان مسأله ضرورت و اهمیت تحقیق اهداف تحقیق سؤال اصلی سؤالات فرعی فرضیهی اصلی تحقیق فرضیههای فرعی پیشینه تحقیق روش…
قوانین ثبت دیدگاه