جستجو برای:
  • صفحه اصلی
  • سوالات استخدامی
    • استخدامی آموزش و پرورش
    • استخدامی بانک
    • استخدامی تامین اجتماعی
    • استخدامی تخصصی
    • استخدامی دانشگاه صنعتی شریف
    • استخدامی دانشگاه فرهنگیان
    • استخدامی دستگاههای اجرایی
    • استخدامی دولتی
    • استخدامی دیوان محاسبات کشور
    • استخدامی روز
    • استخدامی شرکت نفت
    • استخدامی شهرداری
    • استخدامی قوه قضاییه
    • استخدامی مشاغل شغلی راه آهن
    • استخدامی هلال احمر
    • استخدامی هنرآموزها
    • استخدامی وزارت بهداشت
    • استخدامی وزارت نیرو
    • دولتی مصاحبه و گزینش
    • شرکت خصوصی و دانش بنیان
  • پژوهش ها
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • info[at]soal24.com
  • فروشگاه
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • درباره ما
مرجع آموزش مجازی 24 سوال
  • صفحه اصلی
  • سوالات استخدامی
    • استخدامی آموزش و پرورش
    • استخدامی بانک
    • استخدامی تامین اجتماعی
    • استخدامی تخصصی
    • استخدامی دانشگاه صنعتی شریف
    • استخدامی دانشگاه فرهنگیان
    • استخدامی دستگاههای اجرایی
    • استخدامی دولتی
    • استخدامی دیوان محاسبات کشور
    • استخدامی روز
    • استخدامی شرکت نفت
    • استخدامی شهرداری
    • استخدامی قوه قضاییه
    • استخدامی مشاغل شغلی راه آهن
    • استخدامی هلال احمر
    • استخدامی هنرآموزها
    • استخدامی وزارت بهداشت
    • استخدامی وزارت نیرو
    • دولتی مصاحبه و گزینش
    • شرکت خصوصی و دانش بنیان
  • پژوهش ها
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
  • درباره ما
0

ورود و ثبت نام

شناخت زبانزدهای منطقه لشت نشاء

خانهپژوهش هاادبیات فارسیشناخت زبانزدهای منطقه لشت نشاء
حالت مطالعه

فصل ­اول:­ کلیات ­تحقیق

۱-۱مقدمه

مطالعات فرهنگی که بر پایه دانش­های نوین استواراست، تاکید دارد که فرهنگ والا و پست، هر دو به یک اندازه می­توانند حقایق اجتماعی را باز­تاب دهند. بنابراین فرهنگ عامیانه دارای ارزش­های علمی و شناختی است. همان­طور که لوکاچ می­گوید ادبیات بویژه ادبیات رئالیستی بالزاک، سولژنیستسن ودیگران به خوبی می­توانند طبقات متفاوت جامعه را بازتاب دهند، (نک، زرافا، ۱۳۸۶: ۲۶ و…). ومسائل آن­ها را درامور زندگی، معیشت، بهداشت وغیره نشان دهند و به­ویژه دوقشر رودرو، فرادست و فرودست چون ارباب ورعیت، کارفرما وکارگر را معرفی نمایند. این آثار مستقیم یا نامستقیم به مسائل کلی جامعه     می­پردازند که گاهی حقایق جزئی آن را نیز بازتاب می­دهند. یعنی از دیدگاه لوکاچ، ادبیات هم مسائل کلی دو قشر و دوطبقه متخاصم را نشان می­دهد وهم جزئیات دیگر اجتماعی چون قشرها واصناف دیگر جامعه ونیز روابطه آنها را با هم بازگو می­کند، ولی لوکاچ  می­گوید ادبیات باید به طور کلی به حقایق دوگانه فرادست و فرودست ببردازد.اما مردم شناسان وصاحب نظران مطالعات فرهنگی بر این باورند که همه حقایق را می­توان در ادبیات ملاحظه کرد، حتی در ادبیات عامیانه. و نیز تنها در ادبیات رئالیستی و مدرن نیست که پژوهشگران به حقایق اجتماعی رو می­کنند، بلکه در ادبیات عامیانه و حتی زبانزدها می­توان روابط اجتماعی جامعه را کشف نمود. از این رو صاحب نظران مطالعات فرهنگی جدید که چه بسا تحت تأثیر نظریه پردازان پست مدرن و پسا ساختگرایی چون فوکو، آلتوسر و­جامعه شناسان دیگر هستند فرهنگ عامیانه را نیز ­وسیله­ای برای شناخت جامعه می­دانند. این جامعه شناسان و مردم شناسان پیش از آنکه بر مطالعات فرهنگی اثر بگذارند بر نظریات تاریخ گرایی نوین و ماتریالیسم فرهنگی اثر گذاشته­اند. تاریخ گرایان نوین­ که گرین بلت سرکرده آن است می­گویند، تنها در تاریخ نیست که حقایق اجتماعی نشان داده می­شود بلکه­در آثار­ادبی نیز می­توان به این­حقیقت­ها راه یافت. حتی مطالبی در آثار ادبی ­می­توان دید که به روابط اجتماعی نظر دارد. برای نمونه زمانی که حافظ می­گوید:اگرچه باده فرح بخش و باد، گل بیز ست   به بانگ چنگ مخور می، که محتسب تیز ست   نشان می­دهد که مسائل مذهبی رفتارهای اجتماعی در دوران او چگونه بوده است. این حقیقت حتی در کتاب­های تاریخی دیده نمی­شود. در ادبیات عامیانه و زبانزدها نیز می­توان حقایق اجتماعی پنهان را پیدا نمود. «در کتاب «زیب سخن» مثل را از نوع اشعار هفت هجایی دانسته و یاد آور شده­اند که افسانه­ها و برخی قصه­های کودکانه و بعضی ضرب­المثلها از این نوع اشعارهایی قبل از اسلام می­­باشند که هنوز هم آهنگ شعری خود را حفظ کرده­اند» (عفیفی، ۱۳۷۱: ۸) زبانزدها یکی از شاخص­های مهم زبان و ادبیات هر قوم به شمارمی­آید. چگونگی شکل­گیری ­و­منبع اصلی زبانزدها در­زندگی­مردم نهفته است.­ مطالعه در­آثار پیشینیان ­­­نشان می­دهد که زبانزدها در شئون مختلف زندگی اجتماعی آنان حاضراست. زبانزدها نقش بسزایی در برقراری عواطف مختلف انسانی مانند شادی و غم، زشتی و زیبایی، نفرت و دوستی دارد.  اما زبانزد از نظر نشانه و علامت اصطلاح خاص ادبی است که در فارسی­معادل «داستان» به کار می­رود. در قرآن کریم نیز بدان اشارت شده است «وضَرَب لَهُم مثلاً اصحابَ القریه اِذجَاءَ ها …[۱]»(یاسین/۱۳)که مثل در اینجا دقیقاً به معنی داستان به کار گرفته شده است. هر زبانزد را می­توان به مثابه مرواریدی واقعی که از اعماق ذهنیت ملی یک قوم به دست آمده است تلقی کرد، اگرچه که زبانزدها از کوتاهی لفظ و سادگی و روانی خاص برخوردارند، امّا شنونده را در افکار عمیقی فرو می­برد و گاه انفعالات و هیجانی در نفس او به وجود می­آورد. زبانزدها یکی از مهم ترین نمایه­های دانش عامه به شمار می­رود. زیرا که در اغلب زبان­ها و اقوام رواج دارند. زبانزدها در زبان فارسی کاربرد گسترده­ای پیدا کرده است. زبانزدها در گفت و گوی روزمرّه و محاوره­ای، ­پشتوانه­ی محکم و درست در انتقال مفاهیم به شمار می‏آید. که خود نشانگر بالا بودن ادراک و فهم گوینده است، در حالی­که اغلب آن­ها بر اساس گفتمانی‏است که از نسل­های گذشته سینه به سینه به ما منتقل شده است و­کمتر پایه و اساس­ علمی و­ منطقی دارد.«دانش عوام حاصل تلاش فکر انسان­هایی است که با همه عدم مهارت در خواندن و نوشتن دارای روحیه بلند و اندیشه­ای شگرف بوده­اند. این انسان­ها با ستارگان پرفروغ و درخشان آسمان، با سحرگاهان شورانگیز و با قهر و بی­حرمتی طبیعت زیسته­اند. گاهی با نیروی اندیشه و انسانی­ خود­ راهی گشوده­اند؛ و گاهی نیز بعد از سال ها انتظار در فراز و نشیب پرغبار زندگی­گم شده­اند. حاصل این تلاش­ها مجموعه پیچیده­ای از دعاها و باران، لالائیها، داستان­ها و مثل­هایی است که سینه به سینه تا به امروز به زندگی­خود در­زبان و سینه انسان­ها ادامه داده است.» (پورافکاری، ۱۳۵۴: ۲)«امثال و حکم ملت­ها، علاوه بر بیان نصایح و اندرزهای تربیتی و اجتماعی ، اغلب مبیّن خلقیّات و خصلت­های درونی آن­ها نیز هست که به صورت معانی مجازی و استعاری و گاهی نیز صریح و روشن بیان­می­شوند. این گفتارهای حکیمانه گاهی­آمیخته به خرافات احساسات و­اندیشه­های­­خام و یا­ اسطوره­ای و افسانه­ای ظاهر می­شوند که همگی نشانه عمق و­گستره نوع احساسات و باورهای علمی یا غیرعلمی و افسانه­ای گذشتگان است.» (نوین، ۱۳۸۷: ۱۳۳-۱۰۹) بعضی از زبانزدها حکایت تمثیل فراموش شده­ای در خود نهفته دارد که برگرفته ازفرهنگ ادبیات عامیانه است، که­ شامل داستان­ها، ترانه­ها، افسانه­های دیو و پری وغیره که از گذشتگان سینه به سینه نقل گردید. واژگان آن به مرور زمان کوتاه­تر و فشرده­تر شد و به صورت زبانزد یا کلمات قصار خودنمایی­کرد.  زبانزدها­ در­واقع عصاره همان­ رویدادی است ­که قبلاً به ­وقوع پیوسته است.زبانزدها را از نظر عامه بودن می­توان به دو بخش تقسیم کرد:۱- زبانزدهای موجز امّا به ظاهر­ بی­قصه۲- زبانزدهایی که یک قصّه فشرده و یا اشاره به یک قصّه قدیمی و یا حادثه تاریخی را بیان می­کنند. زبانزدهای موجز را از نظر ویژگی می­توان به دو بخش تقسیم کرد: ۱- زبانزد موجز فایده­دار­ ۲- زبانزد موجز بی­فایدهازویژگی­های زبانزد موجز فایده دار، آن است که بیشترین معنا را در کم­ترین لفظ بیان می­کند واهدافی را نیز به دنبال دارد؛ از سویی بر پایه براهین و منطقی تقریباً عقلایی­تر استوار است.زبانزدها موجز بی­فایده، به زبانزدهایی­اطلاق می­گردد  که صرفاً برای بیان مطلبی وضع شده باشد، اهداف خاصی را دنبال نمی­کند. به دیگرسخن برای خالی نبودن عریضه به گفتاری بی­پایه اکتفا کنند که در زبانزدها نیز بدان اشاره شده است.زبانزدها را از نظر ساختاری می­توان به سه بخش تقسیم کرد.۱- زبانزدهای حکیمانه  ۲- زبانزدهای غیرحکیمانه   ۳- زبانزدهای شبه حکیمانهزبانزدهای ­حکیمانه، عنصر اصلی آن جملات قصار، جدی، عالمانه است و از نشانه­ های تشخیص آن، زبانزدهای حکمت­آمیز و قصارگونه است. «آدم خر بیبی، گرفتار خر نبیبی»زبانزدهای غیرحکیمانه­، معمولاً با لحن صمیمانه و عاطفی بیان می­شود. امّا نوع ملاطفت­آمیزآن کمتر است، و از نوعی تلخی و گزش برخوردار است.« اینه چوم میخه، اینه دیل سیخَه »زبانزدهای شبه حکیمانه، معمولاً متأثر از آثار­ادبی و مکتوب است، و از اصطلاحات عامیانه و ساده برخوردارند. « زن طلاقه رَدَه کون، زَن بَموردَه زن بِدَ. »  بعضی­از زبانزدها دارای زیرساخت روان شناختی، جامعه شناختی، و اعتقادی است. در بررسی ساختاری روان شناختی زبانزدها­، می­توانیم تفاوت­های فردی، رفتارهای اجتماعی، شخصیت، هیجان، کنش­ها را مشاهده کنیم، که اغلب این گونه جلوه­های روان شناختی، با ­نظریه­های­ علمی امروز قابل بررسی است. با کاوش در این زبانزدها می­توانیم تعارض­های روان شناختی مثل، ناکامی، ­هیجان،  برون­فکنی،         همانند­یازی، درون فکنی، و­غیره را که در لابه لایه این زبانزدهای انعکاس یافته­اند مشاهده نماییم. اغلب زبانزدها، تبیین کننده خصلت­های درونی و خلقیّات است که به شکل معانی و استعاری و گاهی نیز صریح و روشن بیان می­شوند.این زبانزدها گاه آمیخته به گفتارهای حکیمانه و گاه خرافی، احساسات و عواطف، اندیشه­های ناپخته و یا افسانه و اسطوره­ای را در پیش روی انسان نمایان می­سازد که همگی نشانه عمق و گستره باورهای علمی، یا غیرعلمی گذشتگان است. چرا که این افسانه­ها و اسطوره­ها از دیرباز، حیات و ذهن بشر نخستین را به خود مشغول کرده بود. علم روان شناسی­ قدمتی به درازای ­تاریخ حیات بشری دارد، وهمواره ­روان آدمی ­را به خود مشغول­ داشته است و چگونگی رفتار بشری همیشه توجه روان­شناسان را به خود معطوف کرده است.اما در بررسی ساختاری جامعه شناسی­زبانزدها، می­توانیم دورنمای خرد جمعی، ارزش­ها، اعتقادات و تجارب ­دیرینه اقوام مختلف­ را که به واسطه فرهنگ و زبان با هم آمیخته­اند مشاهده کنیم. بررسی جوامع مختلف به ما نشان می­دهد که تا چه اندازه فرهنگ و ارزش­ها هر قومی نسبت به قوم دیگر برتری دارد. چنانچه بخواهیم زبانزدهای هر­منطقه را مورد مطالعه قرار­دهیم می­بینیم که زبانزد هر قوم با قوم دیگر از جهاتی بسیار به هم شباهت ­دارند، و از جهتی نیز با هم ­متفاوتند.بعضی­از زبانزدها که دراین تحقیق ذکر­ می­گردد ریشه در­جهان ­بینی اشخاص و اقوام دارد. همواره نوع زندگی انسان در اجتماعی ­که زندگی ­می­کند، از نظر رفتار و کردار به نوع بینش و جهان­­بینی او بر     می­گردد، که گاه به صورت آگاهانه و یا ناآگاهانه از دیگران الگو می­گیرد.­ جست و­جو ­در باورها،   ارزش­­ها و گفتمان و رفتار افراد با همدیگر­، نوع جهان بینی و اعتقادات گروهی آنها رانشان می­دهد.«نوع اعتقادات انسان بسته به نوع جهان­بینی اوست. جهان­بینی به معنی جهان­شناسی است و به مسئله شناخت مربوط می­باشد و تنها به این دلیل که ماده دیدن در آن به کار رفته است نمی­توان آن را در معنی جهان احساسی تلقی کرد. شناخت از مختصات انسان است، بر خلاف احساس که از مشترکات انسان و سایر جانداران است، برتری انسان از سایر جانداران در شناخت و بینش عمیق او از­جهان است. حیوان تنها جهان پیرامون خود را احساس می­کند، امّا انسان علاوه بر آن، جهان را تفسیر می­کند این زیرساز و تکیه­گاه به اصطلاح جهان بینی نامیده می­شود.» (مطهری، ۱۳۸۰: ۲۰-۱۵)بعضی­از این ­زبانزدها که بیان گردیده در خود زمینه­های مذهبی نهفته دارد که به نوعی نیز تأثیرگذار است، از­جمله نام مقدس حضرت فاطمه(س) و امام حسین(ع) است. همچنین بعضی از زبانزدها جنبه خرافی دارند. از آنجایی که بن­مایه خرافات در آرزوها و رؤیاها محقق می­گردد، ازاین رو انسان­هایی که توانایی مقابله با مشکلات را ندارند، بهترین دست آویزشان پناه بردن به خرافات و خرافه­پرستی است. با مطالعه کتب پیشینیان، به این نتیجه می­رسیم که انسان­ها از دیرباز برای این­که بتوانند با نابسامانی          ­و دگرگونی طبیعت دست و پنجه نرم کنند و بر­آن­ها فائق آیند، از هر وسیله و طرز تفکری استفاده       می­کردند، تا بتوانند ضعف و ناتوانی درونی­شان را جبران کنند.  بعضی ­از زبانزدها ریشه در پدیده­های طبیعی دارد. انسان­ها در هر زمان و مکانی که به سر­می­برند، شناخت و ذهنیتی از طبیعت در ذهن خود دارند. این شناخت و تصّور انتظار انسان را از طبیعت و نحوه بهره برداری او را از طبیعت پی­ریزی می­نماید. در این واکنش­ها ما با نوعی رابطه و یا به دیگر سخن جهان ­بینی مواجه می­شویم. گاهی طبیعت و عناصر­آن بر انسان غلبه می­کند، و این زمانی است که انسان خود را در رویارویی با طبیعت ناتوان و ضعیف می­بیند و تلاش و کوشش خود را عقیم و بی­فایده    می­انگارد، که در این هنگام به خرافه و امثال آن پناه می­برد، کما این­ که در زبانزدهای گردآوری شده منطقه لشت نشاء ما با نمادهایی چون «آزه دار» (درخت آزاد)، بستن پارچه سبز بر روی شاخه­های تر درختان، وجود درختان تنومند آزاد در کنار قبرستان­ها و بقاع متبرکه، همه حکایت از این دارد که گاهی انسان برای جبران خلاء­های درونی خود به دنبال عواملی است که وی را اقناع نماید، وگاهی نیز انسان بر طبیعت غلبه می­کند.

برچسب: دانلود پایان نامه ادبیات فارسی دانلود مقاله ادبیات فارسی موضوع پایان نامه ادبیات فارسی

محصول های مرتبط

تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد

غزل پست مدرن نامی جدید است که در دهه ­ی هشتاد با تلاش­های همه جانبه ­ی مهدی موسوی به ادبیات…

تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه

ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…

دیوانه و دیوانگی در ادبیّات فارسی تا پایان قرن هفتم

مطالب این پایان­ نامه در باره­ی دیوانگی و دیوانگان در شعر و ادب فارسی از  دوره ­های آغازین ادب فارسی…

رجز خوانی در شاهنامه فردوسی

در انواع ادبی منظوم، نوعی شعر به نام منظومه های حماسی وجود دارد. حماسه از مهیجّ ترین انواع ادبی است…

ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه

موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…

زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی

زبان محمل تداوم فرهنگی و مهم‌ترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…

نظرات

قوانین ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به محصولات فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.

لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت :

17,000 تومان

امتیاز
0 از 0 رأی
17,000 تومان
دسته: ادبیات فارسی
درباره مجموعه 24 سوال

مجموعه ۲۴ سوال بهار ۱401 با تفکر خدمت به جامعه دانشجویی و جویای کار در کشور شروع به فعالیت نمود. سعی و هدف مجموعه ۲۴ سوال ارائه آموزش های مجازی می باشد که در واقع یک دفتر مجازی برای آموزش روزمه شما می باشد.

لینک های مفید
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • سوالات متداول
  • فروشگاه
  • وبلاگ
حساب کاربری
  • حساب کاربری من
  • مشاهده سفارشات
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • فروشگاه

© 2025 مرجع آموزش مجازی 24 سوال. تمامی حقوق محفوظ است

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت