
فصــل اول: مقدمه
۱-۱-شرح مسئله
۱-۲-اهمیت موضوع
۱-۳-پیشینهی تحقیق
۱-۴-پرسشهای اصلی تحقیق
۱-۵-فرضیههای تحقیق
۱-۶-روش تحقیق
۱-۷-اهداف تحقیق
۱-۸- ضرورت تحقیق
فصــل دوم:تعاریف وکلیات
۲-۱- مرزبان نامه
۲-۲- سبک مرزبان نامه
۲-۳-زندگینامه
۲-۴- تعاریف فرهنگ عامّه
۲-۵- فولکلور در ایران
۲-۶- ویژگی های فولکلور
۲-۷- فرهنگ عامّه ، میراث غیر مادّی ملت ها
۲-۸- کارکردهای فرهنگ عامّه در اجتماع
۲-۸-۱- ایجاد همبستگی قومی و نژادی و نزدیک نمودقومیت ها و ملیت ها به یکدیگر
۲-۸-۲- فرهنگ عامّه حافظه تاریخ سیاسی و اجتماعی ملتها
۲-۸-۳-فرهنگ عامّه رابط فرهنگی نسلهای مختلف
۲-۹- جایگاه فرهنگ عامّه در ادب فارسی
۲-۱۰- سخن آخر
فصــل سوم :عناصرفرهنگ عامه درمرزبان نامه
سه عنصر مهم در زندگی
۳-۱تولد
۳-۱-۱- دایه گرفتن
۳-۱-۲- ناف بریدن
۳-۲ ازدواج
۳-۲-۱- خواستگاری
۳-۲-۲-کابین(مهریه)
۳-۲-۳- شیر بها
۳-۲-۴- عقدبستن
۳-۲-۵- تحفه فرستادن
۳-۲-۶- نفقه
۳-۳مرگ
فصل چهارم: عناصردیگردر زندگی
۴-۱آداب و رسوم پادشاهی
درآمد
۴-۱-۱- آداب ملک و شرایط و رسوم پادشاهی
۴-۱-۲- آداب خدمتگزاری در دربار پادشاهان
۴-۱-۳- استکانت زدن به درب دربار وبارگاه شاهان
۴-۱-۴- حضور کاردانان ومشاوران و اهل علم در دربار
۴-۱-۵- رایزنیکردن
۴-۱-۶-رعایت رعیت(رعایا)
۴-۱-۷- انتقال قدرت در دربار پادشاهان
۴-۱-۸- بردرپادشاهیزدن
۴-۱-۹- نوبت پادشاهی بسرآمدن
۴-۱-۱۰- سکه زدن به نام پادشاهان
۴-۲-آداب جنگ و حربه
۴-۲-۱-آداب جنگ وگردآوری لشکر
۴-۲-۲-کوس
۴-۲-۳- نای رویین
۴-۲-۴- جوشن
۴-۳-آرایشها و زینتها
درآمد
۴-۳-۱-عنبر
۴-۳-۲- عود
۴-۳-۳- مشک
۴-۴-اصطلاحات موسیقی
درآمد
۴-۴-۱-ارغنون
۴-۴-۱-۱-اغانیداوودی
۴-۴-۲- چنگ
۴-۴-۳-حدی
۴-۴-۴- موسیقار
۴-۴-۵- عود
۴-۴-۶- رباب
۴-۴-۷- سماع
۴-۵-اصطلاحات آشپزی
درآمد
۴-۵-۱- آلات و اسباب آشپزی
۴-۵-۱-۱-توابل
۴-۵-۲- خوراکیها
۴-۵-۲-۱- ادام(ج ادم)
۴-۵-۲-۲- زیره
۴-۵-۲-۳- وزقه
۴-۵-۲-۴- سکبا
۴-۵-۲-۵- لوزینه
۴-۵-۲-۶- هریسه
۴-۶- اعداد وارقام
درآمد
۴-۶-۱- دوازده
۴-۶-۲- سه
۴-۶-۳- هفت
۴-۶-۴- هزار
۴-۷- اعلام واشارهای اساطیری
درآمد
۴-۷-۱- آب
۴-۷-۲- آب زندگانی
۴-۷-۳- آز
۴-۷-۴- آتش
۴-۷-۵- فر
۴-۷-۶- طوبی
۴-۷-۷- ضحاک
۴-۷-۸- کیقباد
۴-۸-اعلام اشخاص
۴-۸-۱- اعلام تاریخی
۴-۸-۱-۱- اسکندر
۴-۸-۱-۲- بهرام گور
۴-۸-۱-۳- جمشید
۴-۸-۱-۴- قیصر
۴-۸-۱-۵- نوشین روان (انوشیروان)
۴-۸-۲- اعلام مذهبی
۴-۸-۲-۱- ادریس
۴-۸-۲-۲- اصحاب کهف
۴-۸-۲-۳- بلال
۴-۸-۲-۴- بلقیس
۴-۸-۲-۵- خضر(ع)
۴-۸-۲-۶- داود(ع)
۴-۸-۲-۷- سلیمان (ع)
۴-۸-۲-۸- صالح (ع)
۴-۸-۲-۹- صهیب
۴-۸-۲-۱۰- عیسی(ع)
۴-۸-۲-۱۱- مریم (س)
۴-۸-۲-۱۲- فرعون
۴-۸-۲-۱۳- موسی (ع)
۴-۸-۲-۱۳-۱-یدبیضاء
۴-۸-۲-۱۴-یاجوج
۴-۹- اوزان و مقادیر
درآمد
۴-۹-۱-باع
۴-۹-۲- ثوانی
۴-۹-۳- خرسنگ
۴-۹-۴- خروار
۴-۹-۵- ذراع
۴-۹-۶- درم
۴-۹-۷- رطل دوگانی
۱۰-۴- بازیهاو سرگرمی ها
درآمد
۴-۱۰-۱- چوگان
۴-۱۰-۲- شطرنج
۴-۱۰-۲-۱- اصطلاحات شطرنج
۴-۱۰-۲-۱-۲- پیاده و فرزین
۴-۱۰-۲-۱-۳- پیاده(بیدق)
۴-۱۰-۲-۱-۴- خانه شاه
۴-۱۰-۲-۱-۵- خانه گیر
۴-۱۰-۲-۱-۶- شه مات
۴-۱۰-۲-۱-۷- فرزین
۴-۱۰-۳- نرد
۴-۱۰-۳-۱- کعب
۴-۱۰-۳-۲- شش
۴-۱۱- باورها
درآمد
۴-۱۱-۱- چشم زده
۴-۱۲-پوشیدنیها
درآمد
۴-۱۲-۱- ازار
۴-۱۲-۲- اطلس
۴-۱۲-۳- بوقلمون
۴-۱۲-۴- پای افزار
۴-۱۲-۵- جلباب
۴-۱۲-۶- جوشن
۴-۱۲-۷- خرقهقصب
۴-۱۲-۸- دثار
۴-۱۲-۹- دستار
۴-۱۲-۱۰- دیبا
۴-۱۲-۱۱- سراویل
۴-۱۲-۱۲- شعار
۴-۱۲-۱۳- عیبه
۴-۱۲-۱۴- حله
۴-۱۲-۱۵- رزم
۴-۱۲-۱۶- دراعه
۴-۱۲-۱۷- صدره
۴-۱۲-۱۸- خارا
۴-۱۲-۱۹- قبا (ردا)
۴-۱۲-۲۰- قباچه
۴-۱۲-۲۱- مرقع
۴-۱۲-۲۲- فوطه
۴-۱۲-۲۳- معجر
۴-۱۲-۲۴- نقاب
۴-۱۳-تعهدات
درآمد
۴-۱۳-۱- ضمانت کسی را کردن
۴-۱۳-۲- عهد بستن
۴-۱۴- جادو وجادوگری
درآمد
۴-۱۴-۱- افسون
۴-۱۴-۲- شعبده
۴-۱۴-۳- سحرهی فرعون
۴-۱۴-۴- طلسم
۴-۱۴-۵- غیلت
۴-۱۴-۶- مشعبذ
۴-۱۴-۷- پریدرشیشهکردن
۴-۱۵- جانوران وحیوانات
درآمد
۴-۱۵-۱-پرندگان
۴-۱۵-۱-۱- باز
۴-۱۵-۱-۲- بط
۴-۱۵-۱-۳- بلبل
۴-۱۵-۱-۴- بنجشگ
۴-۱۵-۱-۵-بوم
۴-۱۵-۱-۶- جغد
۴-۱۵-۱-۷- تذرو
۴-۱۵-۱-۸- چرغ
۴-۱۵-۱-۹- سیمرغ
۴-۱۵-۱-۱۰- شاهین
۴-۱۵-۱-۱۱- صعوه
۴-۱۵-۱-۱۲- طاووس
۴-۱۵-۱-۱۳- طوطی
۴-۱۵-۱-۱۴- کبک
۴-۱۵-۱-۱۵- کبوتر
۴-۱۵-۱-۱۶- عقاب
۴-۱۵-۱-۱۷- غراب
۴-۱۵-۱-۱۸- عقعق
۴-۱۵-۱-۱۹- کرکس
۴-۱۵-۱-۲۰- گنجشک
۴-۱۵-۱-۲۱- هما
۴-۱۵-۱-۲۲- هدهد
۴-۱۵-۱-۲۳-هزاردستان
۴-۱۵-۱-۲۴-زاغ
۴-۱۵-۱-۲۵- زغن
۴-۱۵-۱-۲۶- چکاوک
۴-۱۵-۱-۲۷-خروس
۴-۱۵-۱-۲۸- دجاج
۴-۱۵-۱-۲۹- دراج
۴-۱۵-۱-۳۰- کلاغ
۴-۱۵-۱-۳۱- دواب(ج دابه)
۴-۱۵-۲- چهارپایان
۴-۱۵-۲-۱- آهو
۴-۱۵-۲-۲- بزغاله
۴-۱۵-۲-۳- تازی
۴-۱۵-۲-۴- تیس
۴-۱۵-۲-۵- جمل
۴-۱۵-۲-۶- خر
۴-۱۵-۲-۷- خرگوش
۴-۱۵-۲-۸- سمند
۴-۱۵-۲-۹- شتر
۴-۱۵-۲-۱۰- غزال
۴-۱۵-۲-۱۱- هیون
۴-۱۵-۲-۱۲- ناقه
۴-۱۵-۳- خزندگان
۴-۱۵-۳-۱- راقم (ج ارقم)
۴-۱۵-۳-۲- اژدها
۴-۱۵-۳-۳- افعی
۴-۱۵-۳-۴- سمندر
۴-۱۵-۳-۵- سنگ پشت
۴-۱۵-۴-۶- کشف
۴-۱۵-۴-۷- مار
۴-۱۵-۴-۸- ثعبان
۴-۱۵-۴سایر جانوران
۴-۱۵-۴-۱- پشه
۴-۱۵-۴-۲- خارپشت
۴-۱۵-۴-۳- شیم
۴-۱۵-۴-۴- غوک
۴-۱۵-۵-۴- کیک
۴-۱۵-۶-۴- مگس
۴-۱۵-۵- وحوش
۴-۱۵-۵-۱- خرس
۴-۱۵-۵-۲- روباه
۴-۱۵-۵-۳- ذئاب
۴-۱۵-۵-۴- گرگها
۴-۱۵-۵-۵- سباع(ج سبع)
۴-۱۵-۵-۶- سوام(ج سامه)
۴-۱۵-۵-۷- سوائم(ج سائمه)
۴-۱۵-۵-۸- شیر
۴-۱۵-۵-۹- شگال
۴-۱۵-۵-۱۰- ضراغم(ج ضرغام)
۴-۱۵-۵-۱۱-کفتار
۴-۱۵-۵-۱۲- گرگ
۴-۱۵-۵-۱۳- گراز
۴-۱۵-۵-۱۴- یوز
۴-۱۶- جواهرات
درآمد
۴-۱۶-۱- پیروزه(فیروزه)
۴-۱۶-۲- دٌر
۴-۱۵-۳- زر
۴-۱۵-۴- زمرد
۴-۱۵-۵- لاجورد
۴-۱۵-۶- لعل
۴-۱۵-۷- مرجان
۴-۱۷-خرافات
درآمد
۴-۱۷-۱- افسانه آفرینش
۴-۱۷-۲- به فال بد گرفتن
۴-۱۷-۳- افزایش قوای جسمی با استفاده از گوشت گنجشک
۴-۱۷-۴- مهره مار
۴-۱۷-۵- گنج بانی مار
۴-۱۷-۶- باورمربوط به خرگوش
۴-۱۷-۷- شومی جغد
۴-۱۷-۸- باورهای مربوط به غراب
۴-۱۷-۹- طالع بینی
۴-۱۷-۱۰-طالع وقتی (اختیار و تعیین وقت)
۴-۱۷-۱۱- ماه و کتان
۴-۱۷-۱۲- نعل در آتش
۴-۱۷-۱۳- اشک
۴-۱۷-۱۴- پیشانیداشتن
۴-۱۷-۱۵- نکویی دیدار
۴-۱۷-۱۶- چشمزخم
۴-۱۷-۱۷- خون و شیر
۴-۱۷-۱۸- ماه و کتان
۴-۱۸- دعا و نیایشها
درآمد
۴-۱۸-۱- دعا نیایش
۴-۱۹-سفیر و سفارت
درآمد
۴-۱۹-۱- بسفارت فرستادن
۴-۲۰-سوگند خوردن
درآمد
۴-۲۰-۱- سوگندخوردن
۴-۲۱-شکنجه و مجازات ها
درآمد
۴-۲۱-۱- به پای فیل افکندن
۴-۲۲-ضرب المثل
درآمد
۴-۲۳-طب وطبابت
۴-۲۳-۱- بیماریها
درآمد
۴-۲۳-۱-۱- اخلاط اربعه (ج خلط)
۴-۲۳-۱-۲- بلغم
۴-۲۳-۱-۳- دق
۴-۲۳-۱-۴- سودا
۴-۲۳-۱-۵- صفرا
۴-۲۳-۱-۶- مزاج
۴-۲۳-۱-۷- پادزهر
۴-۲۳-۱-۸- زهر
۴-۲۳-۱-۹- وسواس
۴-۲۳-۱-۱۰- نور چشم
۴-۲۳-۱-۱۱- پیوستگی رگ و جان
۴-۲۳-۲- گیاهان دارویی
درآمد
۴-۲۳-۲-۱- اراک
۴-۲۳-۲-۲- خیزران
۴-۲۳-۲-۳- ضمیران
۴-۲۳-۲-۴- بید
۴-۲۳-۲-۵- سرو
۴-۲۳-۲-۶- سنبل
۴-۲۳-۲-۷- عقاقیر(ج عقار)
۴-۲۳-۲-۸- عناب
۴-۲۳-۲-۹- گز
۴-۲۳-۲-۱۰- در منه
۴-۲۴-کنایات
درآمد
۴-۲۴-۱- شتاب زدگی درکار
۴-۲۴-۲- رنج بردن در گردش ایام
۴-۲۴-۳- ناف را شکم خواری بستن
۴-۲۴-۴- دیوآزمودهبهازمردمناآزموده
۴-۲۴-۵- شب خیر بودن(سحر خیز بودن)
۴-۲۴-۶- روزرابهشب اندودن
۴-۲۴-۷- بادوستودشمنراهاحسانسپردن
۴-۲۴-۸- دوست در دنیا داشتن
۴-۲۴-۹- بر خود فرمانده بودن
۴-۲۴-۱۰- یار هم کاسه وهم درد داشتن
۴-۲۴-۱۱- تا خود فلک از پرده چه آرد بیرون
۴-۲۴-۱۲- دماراز وجود کسی در آوردن
۴-۲۴-۱۳- امید خیر نداشتن
۴-۲۴-۱۴- منتظر قضا وتقدیر بودن
۴-۲۴-۱۵- از سایه گریختن
۴-۲۴-۱۶- دست رد به سینه باز نهادن
۴-۲۴-۱۷- سنگ دردندان آمدن
۴-۲۴-۱۸- سخن بر مذاق وفاق افتادن
۴-۲۴-۱۹- بپای خود استقبال مرگ می کنی
۴-۲۴-۲۰- کسی نقد وقت را به نسیه متوهم باز کند
۴-۲۴-۲۱- چون بدی پیش آید از بتر بترس
۴-۲۴-۲۲- دوست نادان بر دشمن دانا مگزین
۴-۲۴-۲۳- ازدستبرآمدن
۴-۲۴-۲۴- سرکه در پیشانی آوردن
۴-۴-۲۵- آتش در خرمن تمنای کسی زدن
۴-۲۴-۲۶- چشمزخمرسیدن
۴-۲۴-۲۷- حلقهبردرزدن
۴-۲۵-مشاغل
درآمد
۴-۲۵-۱- بازرگان
۴-۲۵-۲- باغبان
۴-۲۵-۳- برزیگر
۴-۲۵-۴- حجابت
۴-۲۵-۵- جولاهه
۴-۲۵-۶- خزاز
۴-۲۵-۷- خنیاگر
۴-۲۵-۸- خول
۴-۲۵-۹- درودگر
۴-۲۵-۱۰- دهقان
۴-۲۵-۱۱- راعی
۴-۲۵-۱۲- رمهسالار
۴-۲۵-۱۳- زاهد
۴-۲۵-۱۴- زراد
۴-۲۵-۱۵- امیر سلاح
۴-۲۵-۱۶- عطار
۴-۲۵-۱۷- قاضی
۴-۲۵-۱۸-قزاز
۴-۲۵-۱۹-قصاب
۴-۲۵-۲۰-کفشگر
۴-۲۵-۲۱- مشاطه
۴-۲۵-۲۲- منجم
۴-۲۵-۲۳-وزیر
۴-۲۶-موجودات ماورایی
در آمد
مظاهرطبیعی
۴-۲۶-۱-تواریدیوان
۴-۲۶-۲-ارغنونسازفلک
۴-۲۶-۳- پیوستگیرگوجان
۴-۲۶-۴- دیو
۴-۲۶-۵- شیطان
موجوداتخیالی
۴-۲۶-۱- رجمشیاطین
۴-۲۶-۱- دیودرشیشهکردن
۴-۲۶-۳- نعلدرآتش
۴-۲۷-نجوم
درآمد
۴-۲۷-۱- اثیر
۴-۲۷-۲- اخترشوم
۴-۲۷-۳- آسمان
۴-۲۷-۴- آفتاب
۴-۲۷-۴- ۱-ارغنونساز فلک
۴-۲۷-۵- بنات
۴-۲۷-۶- بناتالنعش
۴-۲۷-۷- بهرام
۴-۲۷-۸- مریخ
۴-۲۷-۹- پروین
۴-۲۷-۱۰-تیغ آفتاب
۴-۲۷-۱۱-تنین
۴-۲۷-۱۲-جوزا
۴-۲۷-۱۳-خرشید
۴-۲۷-۱۴-خوشهثریا
۴-۲۷-۱۵-کنترل شوم
۴-۲۷-۱۶-دوازدهبرج
۴-۲۷-۱۷-زحل
۴-۲۷-۱۸ -زمهریر
۴-۲۷-۱۹-زهره
۴-۲۷-۲۰- اجرام علوی
۴-۲۷-۲۱-شاه سیارات
۴-۲۷-۲۲-عطارد
۴-۲۷-۲۳-عیوق
۴-۲۷-۲۵-عینالثور
۴-۲۷-۲۶-فلک
۴-۲۷-۲۷-ماهیتوشکلفلک
۴-۲۷-۲۸- قران کردن
۴-۲۷-۲۹- کیوان
۴-۲۷-۳۰- ماه
۴-۲۷-۳۱- مریخ
۴-۲۷-۳۲- مشتری
۴-۲۷-۳۳- منجم
۴-۲۷-۳۴- ناهید
۴-۲۷-۳۵- هفتمجمره گردون
۴-۲۷-۳۶-کلب اکبر
۴-۲۷-۳۷- ساباطعلوی
۴-۲۷-۳۸- طاوسمشرق
۴-۲۷-۳۹-کسوف
۴-۲۷-۴۰- قوس قزح
۴-۲۷-۴۲- دب اصغر
۴-۲۷-۴۳- میزان
فصــل پنجم:نتیجه گیری
۱-۵- نتیجه گیری
فهرست منابع
محصول های مرتبط
تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری
سفر از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات است. این مفهوم در طول دورههای مختلف ادب فارسی و حتی جهان جلوههای متفاوتی…
تحلیل عنصر شخصیت در رمان یاران حلقه
یاران حلقه، شاهکار پروفسور تالکین، قلمرویی زیباست که قوانین و ضوابط حاکم بر آن تحت اراده و قدرت الهی است.…
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
تحلیل و مقاسیه ی ساختاری غزلیات سعدی و انوری
غزل، یکی از قالبهای مهم و پر کاربرد شعر فارسی است. سعدی و انوری، دو شاعر برجسته ی ایرانی در…
جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم…
زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی
زبان محمل تداوم فرهنگی و مهمترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…
قوانین ثبت دیدگاه