فصل اول: کلیات
۱- کلیات
۱-۱- مقدمه
۱-۲- اهداف تحقیق
۱-۳- پیشینه ی پژوهش
۱-۴- روش انجام تحقیق
۱-۵- معرفی مهم ترین شاعران مکتب وقوع ( به ترتیب اهمیت از نظر اشعار وقوعی و واسوخت)
۱-۵-۱- وحشی بافقی
۱-۵-۲- محتشم کاشانی
۱-۵-۳- کلیم همدانی
۱-۵-۴- لسانی شیرازی
۱-۵-۵- حاتم کاشی
۱-۵-۶- صرفی ساوجی
۱-۵-۷- میلی هروی
۱-۵-۸- ولی دشت بیاضی
۱-۵-۹- یقینی لاهیجی
۱-۵-۱۰- وقوعی تبریزی
۱-۵-۱۱- حسابی نطنزی
۱-۵-۱۲- نقی کمره ای
۱-۵-۱۳- هلاکی همدانی
۱-۵-۱۴- نثاری تبریزی
۱-۵-۱۵- شرف جهان قزوینی
فصل دوم: سیری در احوال هاشمی سِندیلَوی و چگونگی نگارش تذکره ی مخزن الغرائب
۲- سیری در احوال هاشمی سِندیلَوی و چگونگی نگارش تذکره ی مخزن الغرائب
۲-۱- تذکرهنویسی در ایران
۲-۲- جایگاه تذکره نویسی در ادبیات فارسی
۲-۳- انواع تذکره
۲-۳-۱- به لحاظ استقلال یا عدم استقلال
۲-۳-۲- به لحاظ موضوع
۲-۳-۳- به لحاظ عمومیت یا خصوصیت
۲-۳-۴ به لحاظ تشخّص
۲-۴- سیری در زندگی هاشمی سِندیلَوی
۲-۵- تذکرهنویسی در شبه قاره
۲-۶- تذکره ی مخزن الغرایب
۲-۶-۱- نمونه شعر مخزن الغرایب
۲-۶-۲- نمونهی نثر مخزن الغرایب
۲-۶-۳- نسخه های خطی مخزن الغرایب
۲-۶-۴- مآخذ مخزن الغرائب
۲-۶-۵- محاسن و معایب تذکره مخزن الغرایب
۲-۶-۵-۱- محاسن
۲-۶-۵-۱-۱- تفصیل
۲-۶-۵-۱-۲- مهم ترین تذکره سبک هندی و مکتب وقوع
۲-۶-۵-۱-۳- در بردارندهی منتخب شعر شاعرانی که دیوان ندارند یا دیوانشان نایاب است
۲-۶-۵-۱-۴- حسن انتخاب
۲-۶-۵-۱-۵- تالیف از سوی مولفی غیر ایرانی
۲-۶-۵-۲- معایب
۲-۶-۵-۲-۱- عدم رعایت امانت داری ادبی
۲-۶-۵-۲-۲- قرابت با جُنگ و دوری از یک تذکره اصیل
فصل سوم: مفاهیم وتعاریف سبک، مکتب، مکتب وقوع و واسوخت
۳- مفاهیم وتعاریف سبک، مکتب، مکتب وقوع و واسوخت
۳-۱- مقدمه
۳-۲- مکتب ادبی
۳-۳- تاریخچهی کلّی مکتب های ادبی
۳-۴- انواع مکتب های ادبی
۳-۴-۱- کلاسیسیسم
۳-۴-۲- رمانتیسم
۳-۴-۳- رئالیسم
۳-۴-۴- ناتورالیسم
۳-۴-۵- سمبولیسم
۳-۵- تعریف سبک
۳-۶- تفاوت سبک و مکتب
۳-۷- سبکهای ادبی در زبان فارسی
۳-۷-۱- سبک خراسانی
۳-۷-۲- سبک بینابین (مکتب آذربایجان)
۳-۷-۳- سبک عراقی
۳-۷-۴- مکتب وقوع
۳-۷-۵- سبک هندی
۳-۷-۵-۱- عوامل پیدایش سبک هندی
۳-۷-۵-۱-۱- مذهب
۳-۷-۵-۱-۲- سفر به هند
۳-۷-۵-۱-۳- توسعهی اصفهان
۳-۷-۵-۱-۴- رفاه اقتصادی
۳-۷-۵-۱-۵- علاقهی شاهان صفوی به فرهنگ
۳-۷-۵-۱-۶- ساختار سبکی بیت هندی
۳-۷-۵-۱-۷-پیش مصرع و مصرع برجسته
۳-۷-۵-۲- ابهام در سبک هندی
۳-۷-۵-۳- دو شیوه در سبک هندی
۳-۷-۵-۴- شاعران معروف این دوره
۳-۷-۶- دوره بازگشت
۳-۷-۷- دوره مشروطه
۳-۷-۸- دوره معاصر
۳-۷-۹- وقوع
۳-۷-۹-۱- وقوع در لغتنامه
۳-۷-۹-۲- مکتب وقوع
۳-۷-۹-۲-۱- تعریف
۳-۷-۹-۲-۲- ویژگیها
۳-۷-۹-۲-۳- تاریخچه
۳-۷-۹-۲-۴- شاعران معروف مکتب وقوع
۳-۷-۹-۲-۵- لسانیشیرازی و وضع مکتب وقوع
۳-۷-۹-۲-۶- نشانه های اشعار وقوعی در آثار شاعران قبل از قرن دهم
۳-۷-۱۰- مکتب واسوخت
۳-۷-۱۰-۱- آیا مکتب واسوخت انحرافی از مکتب وقوع به شمار میآید یا انشعاب؟
فصل چهارم: نشانههای مکتب وقوع در اشعار تذکرهی مخزن الغرایب
۴- نشانههای مکتب وقوع در اشعار تذکره ی مخزن الغرایب
۴-۱- بررسی تفاوت های مفهوم عشق در غزل های مکتب وقوع و سبک عراقی
۴-۱-۱- تفاوت های اساسی میان غزل و تغزل
۴-۱-۲- غزل حافظ: کمال جلوه های عرفانی
۴-۱-۳- غزل وحشی بافقی: مضمونهای لطیف، رقت معانی
۴-۲- بررسی نشانه های مکتب وقوع در مخزن الغرایب
۴-۲-۱-تعیین نشانه ها
۴-۲-۱-۱- چشم ( ابرو، خم ابرو، کرشمه، مژه )
۴-۲-۱-۲- لب (تبسم، خنده نهانی، شکرخند و…)
۴-۲-۱-۳- قد وقامت
۴-۲-۱-۴- رفتار واندام معشوق (اعضای بدن، ایستادن، نشستن ..)
۴-۲-۱-۵- حضور در کوچه و بازار
۴-۲-۱-۶- اصطلاحات عامیانه و کوچه بازاری
۴-۲-۱-۷- نظر بازی
۴-۲-۱-۸- زندگی و مرگ
۴-۲-۱-۹- عشق مجازی
۴-۲-۱-۱۰- عاشق به مثابه یک انسان معمولی
۴-۲-۱-۱۱- سرسنگینی با معشوق
۴-۲-۱-۱۲- تهدید، شکوه و اعتراض
۴-۲-۱-۱۳- اعتراض به زیادی رقیبان
۴-۲-۱-۱۴- دلسوزی برای معشوق
۴-۲-۱-۱۵- یاد آوری خوبیهایی که در حق معشوق شده است
۴-۲-۱-۱۶- یاد آوری معایب و کاستی های معشوق
۴-۲-۱-۱۷- اظهار شادمانی به خاطر فراغت از عشق
۴-۲-۱-۱۸- وسواس و دقت در گزینش یار
۴-۲-۱-۱۹- جنسیت معشوق
۴-۲-۱-۲۰- بیان عریان احساس در شعر؛ گریه (غم، گریستن و اشک)
۴-۲-۱- ۲۱- زبان روان و بیان ساده
فصل پنجم: نشانه های مکتب واسوخت دراشعار تذکرهی مخزن الغرایب
۵- نشانه های مکتب واسوخت دراشعار تذکرهی مخزن الغرایب
۵-۱ -مقدمه
۵-۲- نشانه های واسوخت
۵-۲-۱-کاربرد گروه واژگانی واسوخت( واسوختن، واسوزد، واسوخت، وانسوختن و…)
۵-۲-۲- روی برگرداندن از معشوق
۵-۲-۳- دور شدن از کوی یار
۵-۲-۴- ترک معشوق با یادآوری خطاهایش
۵-۲-۵- برگزیدن یار دیگر به هدف انتقام گیری از معشوق
۵-۲-۶- نفرین
۵-۲-۷- هجو پیشگی و هزالی
۵-۲-۸-مدح گریزی و آزادگی
۵-۲-۹- استفاده از زبان روز
۵-۲-۱۰- تکرار بن مایه های ویژه
۵-۲-۱۱- شاهد بازی
فصل ششم: نتیجهگیری
۶- نتیجهگیری
۶-۱- نتیجهگیری
۶-۲- پیشنهادات
محصول های مرتبط
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
تحلیل و بررسی بلاغی و زیباییشناسی ضربالمثلها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی
امثال و حکم، آینهی فرهنگ و باورهای قومی و ملی مردم یک محدودهی جغرافیایی یا تاریخی است. با دقت در…
تحلیل و تطبیق دویست مثل عربی با مثلها و حکمتهای رایج در ز بان فارسی
موضوع این تحقیق مقایسه ضرب المثل های عربی و فارسی و کشف نقاط مشترک آنها می باشد .همچنین به پیشینه…
توصیف فصول درقصاید شاعران شاخص سبک خراسانی
یکی از ویژگی های مهمّ شعرسبک خراسانی که تقریباً در آثار تمام شاعران این دوره جلب توجّه میکند، توصیف فصول…
جایگاه دستور زبان فارسی در ویرایش متون
زبان از جمله مؤثرترین و مهمترین ابزارهای ادای فکر و برقراری ارتباط است که بین اجزای آن روابط مشخصی وجود…
روند رشد عوامل انسجام در کودکان فارسیزبان
هدف از انجام این پژوهش آن بود که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی زبان به شناخت…

قوانین ثبت دیدگاه