نوستالژی، اصطلاحی است که از روان شناسی وارد ادبیات شده است و آن را به معنی حسرت و دل تنگی بر گذشته تعریف کردهاند. مهدی اخوان ثالث، محمدحسین شهریار و فروغ فرخزاد، شاعرانی هستند که اشعارشان سرشار از مفاهیم نوستالژیک است؛اما در عین حال تفاوتهایی هم بین آنان وجود دارد و هریک از این شاعران به یک جنبه از نوستالژی بیشترتوجه کرده است.ادبیات معاصر، به خاطر جریانات و شرایط حاکم برآن، زمینه ساز مفاهیم مختلف نوستالژی بوده است و این سه شاعر نیز از افراد خاص این دوران هستند که از شرایط موجود متأثر شدهاند و این امر نمودهای مختلف نوستالژی را دراشعار آنان به وجود آورده است. اخوان ثالث، شرف وعزت ایران را در گذشته های دور می بیند وبه همین دلیل همیشه در حسرت روزگاراران پراقتدار گذشته است.فرخزاد هم شاعری است که شرایط اجتماعی اورا بهیأس و بدبینی کشانده است واین را درفضای بسیاری از شعرهای او می بینیم و شهریار که شکست عشقی می خورد، سراسر دیوانش سرشار از غم هجران ودوری از معشوق می شود.این پژوهش برآن است تابه بررسی مفاهیم مختلف نوستالژی درشعر معاصر فارسی ودر اشعار این سه شاعر معاصر بپردازد وعلل روی آوردن آنان را به نوستالژی توضیح دهد وهمچنین در ضمن مقایسه آنان با یکدیگر، میزان تأثیر پذیری هر یک را ازشاعران ونویسندگان غربی بررسی کند.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۳۳
فصل اول (کلیات)
۱-۱- تاریخچه نوستالژی
۱-۲-تعریف نوستالژی
۱-۳- نوستالژی در مکتب ادبی رومانتیک
۱-۳-۱- ویکتور هوگو
۱-۴- بودلر
۱-۵- سارتر
۱-۶-نوستالژی در ادبیات سنتی
۱-۶-۱-رودکی
۱-۶-۲-فرخی سیستانی
۱-۶-۳-فردوسی
۱-۶-۴-خاقانی
۱-۶-۵-حافظ
۱-۷-ادبیات معاصر
۱-۸-شعر نو
۱-۹-چند فرق شعر نو و سنتی
۱-۱۰-دوره بندی تاریخی شعر نیمایی
۱-۱۰-۱-ویژگی دوره اول از ۱۳۰۴ تا شهریور ۱۳۲۰ ش.
۱-۱۰-۲-ویژگی دوره دوم از شهریور ۱۳۲۰ تا کودتای ۲۸ مرداد ۳۲
۱-۱۰-۳-ویژگی دوره سوم از سال ۳۲ تا ۴۲ ش. (قیام ۱۵ خرداد)
۱-۱۰-۴-دوره چهارم از ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ ش. (انقلاب اسلامی)
۱-۱۱-نگاهی به حزب توده
۱-۱۲-بررسی کودتای ۲۸ مرداد
فصل دوم: اخوان ثالث
۲-۱-زندگی نامه اخوان ثالث
۲-۲-شعر اخوان
۲-۳-کتاب شناسی آثار اخوان
۲-۴-نگاهی به دفترهای شعری اخوان
۲-۵-سال شمار زندگی اخوان
۲-۶-در مورد تخلص اخوان به م. امید
۲-۷-جلوه های نوستالژی در اشعار اخوان
۲-۷-۱-نوستالژی غم غربت
۲-۷-۲-نوستالژی دوران باستان
۲-۷-۳-نوستالژی دوری از معشوق
۲-۷-۴-نوستالژی دوران جوانی
فصل سوم: فروغ فرخزاد
۳-۱-زندگی نامه
۳-۲-فروغ و شعر او
۳-۳-نگاهی به دفترهای شعری فروغ
۳-۴-جلوه های نوستالژی در اشعار فروغ
۳-۴-۱-نوستالژی دوری از معشوق
۳-۴-۲-نوستالژی دوران کودکی و نوجوانی
۳-۴-۳-نوستالژی یأس و ناامیدی (پوچی)
فصل چهارم: شهریار
۴-۱-زندگی نامه
۴-۲-شعر شهریار
۴-۳-جلوه های نوستالژی در شعر شهریار
۴-۳-۱-نوستالژی دوری از معشوق
۴-۳-۲- نوستالژی غم غربت
۴-۳-۳-نوستالژی دوران کودکی و نوجوانی
فصل پنجم: نتیجه گیری
نتیجه گیری
محصول های مرتبط
تحلیل عرفانی مقام توبه و بازتاب آن در آثار ادبی تا پایان قرن ششم هجری
توبه اولین منزل سالکان قرب الهیست که گذر از آن امکان پذیر نیست، راهی بی انتها ، در بی گشوده،…
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
تحلیل و بررسی بلاغی و زیباییشناسی ضربالمثلها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی
امثال و حکم، آینهی فرهنگ و باورهای قومی و ملی مردم یک محدودهی جغرافیایی یا تاریخی است. با دقت در…
توصیف فصول درقصاید شاعران شاخص سبک خراسانی
یکی از ویژگی های مهمّ شعرسبک خراسانی که تقریباً در آثار تمام شاعران این دوره جلب توجّه میکند، توصیف فصول…
جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)
ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم…
روند رشد عوامل انسجام در کودکان فارسیزبان
هدف از انجام این پژوهش آن بود که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی زبان به شناخت…
قوانین ثبت دیدگاه