مقدمه
اصطلاح برنامه درسیاز نظر لغتشناسی، ریشه در واژه لاتین currere دارد که به معنای میدان مسابقه یا میدانی برای دویدن می باشد. گروهی از صاحب نظران، برنامه درسی را عبارت از تجربه های یادگیریموخته شده توسط دانش آموزان قلمداد می کنند و تصمیم گیری برای دانش آموزان توسط دیگران را به طور کلی مردود شمرده یا دست کم برای آن اهمیت ثانوی قائل اند)آیزنر،۱۹۹۴).رشته برنامهدرسی در وهله اول با رشتههای سه گانه آموزشی (طراحی آموزشی، برنامهریزی آموزشیو فلسفه تعلیم و تربیتارتباط دارد. قلمرو برنامه درسی معطوف به کیفیتها، هدفهای کیفی تربیتی و آموزشی در نظامهای آموزشی در سطوح مختلفاز خرد تا کلان است برنامه های درسی به عبارت دیگر، ترجمان هدفهای آموزشی و تربیتی نظام آموزشی و مهم ترین ابزار پژوهش این هدف ماست(مهرمحمدی،۱۳۸۳).
بیان مسئله
“برنامه درسی شامل فرصتهای یادگیری و کلیه تجاربی است که با نظارت و مسئولیتهای نظام آموزشی و به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در دانشها، مهارتها و نگرشهای فراگیران طراحی و اجرا می- شود و عملکرد و بازده آن مورد ارزشیابی قرار میگیرد”(احمدی،۱۳۷۶).فرایند برنامهریزی درسی که منجر به تولید یک برنامه درسی می شود ، شامل سه مرحله اساسی الگو پردازی برنامه درسی، اجرای برنامه درسی و ارزشیابی از برنامه درسی است.در فرایند طراحی ، تولید و اجرای برنامههای درسی معمولا از سه نوع برنامه درسی قصد شده جرا شد و آموخته شدهسخن به میان میآید. برنامه قصد شده به آرمانها، هدفها، محتوا، روشهای یاددهی یادگیری و وسایل پیشبینی شده در برنامهدرسی توجه دارد که در یک نظام آموزشی از جانب برنامهریزان درسی پیشنهاد و تجویز میشود(ملکی،۱۳۸۴).منظور از برنامه درسی اجراشده، مجموعه اقدامات و فعالیتهای یاددهی – یادگیری است که بر اساس برنامهدرسی قصدشده و آنچه معلمان از آن برداشت کردهاند در محیط واقعی کلاسهای درس به اجرا در میآید. منظور از برنامهدرسی آموخته شده یادگیریها و به عبارت دیگر تغییر رفتارهایی است که از طریق به اجرا در آمدن برنامه درسی در مجموعهی دانشها ، مهارتها و نگرشهای دانشآموزان به وجود میآید. در این مرحله از دانشآموزان انتظار میرود که بتوانند به بخش قابل توجهی از هدفهای برنامه قصدشده دست یابند.وجود فاصله و ناهماهنگی بسیار میان سه برنامه مذکور ضعف در هر برنامهدرسی به شمار میآید. آنچه مسلم است نوع رویکرد گروه برنامهریزی درسی نسبت به فرایند طراحی ، تولید و اجرای برنامه و به ویژه توجه به ارزشیابی تکوینی و پایانی در مراحل گوناگون طراحی، تدوین و اجرای برنامه میتواند نقش اساسی در ایجاد تعادل، هماهنگی و همخوانی برنامه درسی داشته باشد(هرلن،ونی،۱۹۹۱).پرسش اساسی در این پژوهش آن است که تا چه اندازه میان سه برنامهدرسی قصدشده، اجراشده وآموخته شده علوم تجربی پایه دوم راهنمایی درچهارعنصر اصلی برنامه؛ یعنی، هدف، محتوا، روشهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان هماهنگی و همخوانی وجود دارد و در این میان مشکلات و عدم تعادل در سه برنامه یاد شده کدامند؟با توجه به بررسیهای انجام شده درتحقیقات داخلی و خارج ازکشور میتوان بیان داشت که همخوانی سه عنصر برنامه درسی قصدشده، اجراشده وآموخته شدهشده میتواند در یادگیری دانشآموزان موثر باشد. لذا محقق بر آن شد با توجه به اهمیت موضوع به بررسی و ارزیابی برنامهدرسی قصدشده، اجراشده وآموخته شده در درس علوم تجربی پایه دوم راهنمایی در منطقه جویم لارستان فارس بپردازد.
اهمیت و ضرورت
با توجه به ویژگیهای عصر کنونی که انسان با انفجار اطلاعات و توسعه فناوری مواجه است، نظام آموزش و پرورش می بایست برنامههای آموزشی و درسی علوم را به نحوی سازماندهی کند که همه تواناییهای شناختی و شخصیتی دانشآموزان رشد کرده و با بهرهگیری از مزایای علوم و فناوری، توانمندیهای لازم را برای رویارویی با تحولات جدید کسب نمایند(هارلن به نقل از سعیدی،۱۳۸۲).بررسی تطبیقی نظامهای آموزشی در کشورهای موفق در آزمون تیمز نشان میدهد که بیشتر کشورهای موفق دارای برنامه درسی ملی بوده و بر پایه آن سعی میکنند تا آموزش علوم را به بهترین نحو ممکن انجام دهند و بررسی آماری نشان میدهد که دانشآموزان این کشورها از رشد تحصیلی بسیار بالایی برخوردار هستند. تهیه ی استانداردهای برنامهدرسی به ویژه در کشورهایی که دارای سند ملی هستند، بیشتر به چشم میخورد. کشورهایی مثل ایالت متحده آمریکا، کانادا، آلمان، انگلستان، نیوزیلند و … از جمله کشورهایی هستند که دارای برنامه درسی ملی بوده و به سمت استاندارد کردن مؤلفههای نظام آموزشی خود حرکت میکنند. در صورتی که ایران دارای رتبه بسیار پایینتراز میانگین میباشد و در برنامه ریزی درسی خود، برنامه ی مذکور را ندارد(هارلن به نقل از بندریان،۱۳۸۵).نتایج حاصل از آزمونهای پیشرفت تحصیلی که در سالهای متمادی در نظام آموزشی، صورت گرفته است نشان میدهد که یکی از کمترین میانگینها در درس علومتجربی میباشد. معلمان و دانشآموزان نتایج رضایت بخشی را دریافت نمیکنند و بازخورد حاصل از نظر روحی و روانی آنها را ارضا نمیکند(جدول مقایسه میانگین دروس آزمون پیشرفت تحصیلی استان فارس(۱۳۸۸). همه این شواهد دال برانجام تحقیقاتی در این زمینه است تا وضعیت این سه برنامه مشخص شود. در صورتی که نتایج دقیقی از این پژوهش استخراج شود، میتوان عناصری از برنامهدرسی راکه همخوانی لازم ندارند، شناسایی کرد. با شناسایی آنها امکان تصمیمگیری و اتخاذ راهکار برای جلوگیری از برنامهقصدشده به برنامه پوچ، افزایش مییابد. یکی از عناصر مد نظر این پژوهش معلم است، وی به عنوان مهمترین عامل اجرای برنامهدرسی بایستی آموزشهای لازم و کافی را بگذراند(شعبانی،۱۳۷۸).در فرآیند طراحی، تولید و اجرای برنامههای درسی معمولا از سه نوع برنامه قصدشده، اجراشده و کسبشده سخن به میان میآید، از آنجایی که برنامههای درسی قصد شده ممکن است تحت تاثیر عوامل گوناگون، طبق پیش بینیهای انجام شده به اجرا در نیاید و در نهایت هدفهای آموزشی به اجرا در نیامده و به نحو مطلوب در فراگیران محقق نشود. برخی از این عوامل عبارتند از: فرهنگ و نگرش معلمان و مدیران، عادات مربوط به نحوه تدریس آنها، امکانات و تجهیزات مدارس، نگرش دانشآموزان و اولیای آنها نسبت به آن برنامه و نظام حاکم بر فرآیند ارزشیابی تحصیلی مدارس، بر این اساس برای شناسایی نقاط قوت و ضعف یک برنامهدرسی ضروری است که با روش نظامند و همزمان در مرحله اجرای سراسری، سه برنامه قصدشده ،اجراشده و کسبشده ارزشیابی شوند تا اطلاعاتی مناسب در اختیار برنامهریزان درسی، مدیران و معلمان قرار گیرد تا بتوانند به اصلاح و بهبود برنامه در زمینههای گوناگون بپردازند و تصمیمگیری کنند. لذا در این پژوهش، برنامه درسی علومتجربی پایه دوم راهنمایی در منطقه جویم مورد بررسی قرار گرفته است تا ضمن شناسایی نقاط ضعف این برنامه، اطلاعات مناسب در اختیار مسئولان آموزشی قرار گیرد تا به اصلاح برنامهدرسی علومتجربی پایه دوم راهنمایی مبادرت شود
اهداف پژوهش
اهداف کلی پژوهش
– تعیین میزان همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و آموختهشده درس علوم تجربی پایه دوم راهنمایی منطقه جویم.
اهداف جزئی
– تعیین میزان انطباق برنام هدرسی قصدشده بابرنامه درسی اجراشده درس علومتجربی پایه دوم راهنـمایی منطقه جویم.- تعیین میزان انطباق برنامه درسی قصدشده بابرنامه درسی آموختهشده درس علومتجربی پایه دوم راهنماییمنطقهجویم.
اهداف ویژه پژوهش
– تعیین میزان انطباق اهداف برنامه درسی قصدشده با اهداف برنامهدرسی اجراشده درس علوم تجربی پایهدوم راهنمایی منطقه جویم.- تعیین میزان انطباق محتوای برنامه درسی قصدشده با محتوای برنامه درسی اجراشده درس علوم تجربیپایهدومراهنمایی منطقه جویم.- تعیین میزان انطباق روش تدریس برنامه درسی قصدشده با روش تدریس برنامه درسی اجراشده درس علومتجربیپایه دوم راهنمایی منطقه جویم.- تعیین میزان انطباق ارزشیابی برنامهدرسی قصدشده با ارزشیابی برنامه درسی اجراشده درس علوم تجربیپایه دومراهنمایی منطقه جویم.
فرضیه های پژوهش
فرضیه کلی پژوهش
– بین برنامه درسی قصدشده ، اجراشده وآموخته شده درس علوم تجربی پایه دوم راهنمایی منطقه جویم انطباقوجود دارد.
فرضیه های جزئی پژوهش
برنامه درسی قصدشده با برنامه درسی اجراشده درس علوم تجربی پایه دوم راهنمایی منطقه جویم انطباق دارد.برنامه درسی قصدشده با برنامه درسی آموخته شده درس علومتجربی پایه دوم راهنمایی منطقه جویم انطباق دارد.
فرضیههای ویژه پژوهش
– اهداف برنامه درسی قصدشده بااهداف برنامه درسی اجراشده درس علومتجربی پایه دوم راهنمایی منطقهجویمانطباق دارد. محتوای برنامه درسی قصدشده بامحتوای برنامه درسی اجراشده درس علومتجربی پایه دوم راهنماییمنطقهجویم انطباق دارد.- روش تدریس برنامه درسی قصدشده با روش تدریس برنامه درسی اجراشده درس علوم تجربی پایه دومراهنماییمنطقه جویم انطباق دارد. ارزشیابی برنامه درسی قصدشده با ارزشیابی برنامه درسی اجراشده درس علوم تجربی پایه دوم راهنمایی منطقه جویم انطباق دارد.
تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات و واژه ها
برنامه درسی قصد شده
برنامه قصد شده به آرمانها، هدفها، محتوا، روشهای یاددهی – یادگیری و وسایل پیشبینی شده در برنامهدرسی توجه دارد، که در یک نظام آموزشی از جانب برنامهریزان درسی پیشنهاد و تجویز میشود(ملکی،۳۸۴،ص۲۴).در این پژوهش برنامهدرسی قصدشده با توجه به اهداف مصوب کتاب راهنمای تدریس علوم تجربی پایه دوم( در سه حیطه شناختی، عاطفی و عملکردی که به صورت جدول در فصل دوم آمده است)وپرسشنامه نظرسنجی از دبیران ودانش آموزان بررسی شده است.
محصول های مرتبط
اثربخشی مشاوره شغلی براساس رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا برافزایش باورهای خودکارآمدی جانبازان باشگاه ورزشی شهید مهرانی تهران
فصل اول:کلیات پژوهش مقدمه بیان مسئله اهمیت و ضرورت پژوهش فرضیه پژوهش هدف پژوهش تعریف مفاهیم و وازگان اختصاصی پژوهش…
اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت فاوا برای معلمان دوره متوسطه شهرستان ملایر بر اساس مدل کرک پاتریک
فصل یک: کلیات پژوهش مقدمه بیان مسأله اهداف پژوهش ضرورت و اهمیت تحقیق پرسش های پژوهش تعاریف عملیاتی متغیرها فصل…
اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال نارسایی توجه بیشفعالی در کودکان
فصل اول: کلیات تحقیق مقدمه بیان مسأله اهمیت و ضرورت تحقیق اهداف پژوهش اهداف کلی پژوهش اهداف جزیی پژوهش…
بررسی اثر بخشی آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بر تصمیمگیری و کمالگرایی دانش آموزان دختر مقطع سوم دبیرستان منطقه 8 شهر تهران
کلیات تحقیق : فصل اول مقدمه بیان مسئله اهمیت و ضرورت هدف کلی اهداف جزیی سوال و یا فرضیه های…
بررسی میزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر بابل
فصل اوّل: کلیات پژوهش مقدمه بیان مساله اهمیت وضرورت پژوهش اهداف وسوالات تحقیق هدف کلی هدفهای جزئی سوالات اصلی سوالات…
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سازگاری و رابطه آن با هوش هیجانی دختران دبیرستانی شهر بابل
فصل اول: کلیات تحقیق ۱-۱ مقدمه ۲-۱ بیان مسئله ۳-۱ اهمیت و ضرورت پژوهش ۴-۱ اهداف پژوهش ۵-۱ سؤال پژوهش…
قوانین ثبت دیدگاه