تحقیق پیشرو، با عنوان «جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)»، به بررسی جنبههای گوناگون آتش در آثار منظوم سبک خراسانی، پرداخته است.آتش بهعنوان یکی از مهمترین عناصر اربعه، پدیدهای طبیعی دارای دو وجه سازندگی و سوزندگی و همچنین عنصری مقدس و آیینی، ظرفیتی بالا در ساخت ترکیبات ادبی و کاربردی قابل توجه در اشعار فارسی دارد.این تحقیق، جهت طبقهبندی جنبههای وجودی آتش و انعکاس آن در اشعار برجسته ی سبک خراسانی به چهار فصل تقسیم شده است. فصل اول،شامل «کلیّات مطالب» و پیشینهای از تحقیق است،که در آن اشارهای هم به مظاهر تقدس آتش در ادوار مختلف و ذکر پارهای از ویژگیهای تحقیق شده است.در فصل دوم با عنوان «آتش اسطوره ای و آیینی» بازتاب آتش مقدس در اشعار سبک خراسانی مورد بررسی قرار گرفته است. آتش در ادیان و آیینهای گوناگون با لایه های تقدسی متفاوت، دارای جایگاهی خاص است و این موضوع در آثاری چون شاهنامه ی فردوسی که ریشه در روایات باستانی و اسطوره ای دارد، بسیار برجسته است. فصل سوم که فصل «آتش کاربردی» نامیده شده، به بحث دربارهی کاربردهای عملی از آتش و انعکاس آنها در اشعار، اختصاص دارد. آتش در تمام شئونات زندگی، به ویژه در جوامع نخستین، نقشی غیرقابل انکار و بسیار حیات بخش، داشته است.فصل چهارم با عنوان «آتش ادبی»، بهرهه ای ادبی از این پدیده ی طبیعی و نحوهی برخوردهای آرایهای هر شاعر را با توجه به زیرساخت فکری او، بررسی میکند. در شعر سبک خراسانی به دلیل آفاقی بودن و پیوند با طبیعت و همچنین نزدیکی زمانی به فرهنگ و عقاید ایران باستان، اغلب بهرههای ادبی آتش، زیرساختی از آتش اسطورهای و کاربردی دارد و بدینترتیب با صنایع ادبی ساده و سطحی، روبه رو هستیم. در بخش پایانی نیز به نتیجه گیری کلی از تحقیق در قالب «فرجام سخن» به همراه نمودار و جدول، و مروری کوتاه بر فصول مختلف پایاننامه پرداختهایم.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۹۶
فصل اول:کلیات
کلیات
پینوشت فصل اول
فصل دوم: آتش اسطوره ای و آیینی
درآمد……………………
آتش اسطورهای و آیینی و مظاهر تقدس آتش در شاهنامه فردوسی
آتش، نخستین مخلوق
اسطورهی کشف آتش در شاهنامه و آغاز تقدیس آتش
جشن سده و رابطهی آن با پیدایی آتش
آتشکده، نخستین بار در شاهنامه ظاهر میشود
رسیدن فریدون به پادشاهی، شعلهور شدن آتش مقدس و جشن مهرگان
جشن مهرگان و انگیزههای تاریخی، داستانی و اقلیمی آن
ظهور فرّ سیمرغ در گرو فرّ آتش
آتش، داور پاکی و راستی
کیخسرو، برپایی آذرگشب و حضور پر رنگ آتش مقدس
ساخت آتشکده ها در زمان لهراسب
گشتاسب، ظهور زرتشت و ورود آتش آیینی زرتشتیان
حملهی ارجاسب تورانی به ایران، ویران شدن آتشکدهها و کینخواهی اسفندیار
نوادگان اسفندیار” همای، دارا و روشنک” و نشانههای تقدس آتش
“ساسان، اردشیر و شاهپور” از نژاد اسفندیار، آغاز سلسهی ساسانی و اوج حضور آتش و آتشکده
“بهرام گور، قباد، انوشیروان و خسرو پرویز” تقدس آتش آتشکدهها، دست آویزی برای سلطه
زیرساخت اسطورهای واژهی آذر و مشتقات آن
جلوههای آتش آیینی و مقدس در ویس و رامین
خلقت جهان از حرارت و آتش
سوگند و قسم به آتش
خورش دادن به آتش
آتشکدهها در ویس و رامین
رفتن به آتشکده، بهانهای برای دیدار ویس و رامین
آیین باستانی” ور” در شاهنامهی فردوسی و ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی
آزمایش ور در منظومه ویس و رامین
سیاوش و آزمون آتش در شاهنامه فردوسی
گذشتن سیاوش از آتش و ارتباط آن با چهارشنبهسوری
ردپای آتش مقدس و باستانی در شعر منوچهری، فرخی، عنصری، مسعود سعد وناصرخسرو
سده و مهرگان در شعر منوچهری
سده و مهرگان در شعر فرخی
سده و مهرگان در شعر عنصری
سده و مهرگان در شعر مسعود سعد
سده و مهرگان در شعر ناصرخسرو
فصل سوم: آتش کاربردی و حسی
درآمد
آتش کاربردی و حسی در شاهنامه فردوسی
بریان کردن خوراک
بهره از آتش در میدان جنگ
تدبیر کیخسرو و زبانههای آتش
آتش زدن دژ آدمخواران به دست رستم
آتش در جنگ اسکندر و فور
آتش، راهگشا و حلال مشکلات
آتش در داستان بیژن و منیژه
آتش در سرزمینهای ناشناخته به یاری اسکندر میشتابد
سد یأجوج و مأجوج
آتش، فراخوان لشکر اسفندیار در جنگ با ارجاسب تورانی
آتشی که به سیاوش امان نمیدهد
آتش دووجهی و بینابین در شاهنامهی فردوسی
آتش پیرامونی و کاربرد عملی آتش در ویس و رامین
آتش به عنوان گشاینده طلسم
آتش به عنوان روشنگر راه
انعکاس کاربردهای عملی آتش در شعر، منوچهری، فرخی، عنصری، مسعود سعد و ناصرخسرو
فصل چهارم:آتش ادبی
درآمد
برخورد آرایهای با آتش، جهت ملموس کردن موضوعی انتزاعی وانتقال مفاهیم درونی و پیچیده به خواننده
آتش فراتر از معنای لفظی، درکاربردی استعاری
اضافههای تشبیهی و استعاری
تشبیهات آتش، تصویری و مفّصل
کنایات آتش
ترکیبهای کنایی در جهت تضاد و یا همسویی آتش با سایر عناصر اربعه
کاربرد آتش در جهت اغراقهای شاعرانه
آتش و روابط چندگانه
آتش و سایر عناصر اربعه
آتش و سنگ
آتش و آهن
آتش و زر (ذهب)
آتش و خلیل
آتش و اژدها
آتش و دیو
آتش و برهمن
آتش و صنوبر
آتش و سرو
آتش و پنبه
آتش و سمندر
آتش و شراب
آتش و اسکندر
بهرههای ادبی از آتش با ژرفساخت آتش آیینی و مقدّس
کاربرد آتش به واسطهی سرعت، تندی و چالاکی
آتش مقدس به عنوان مشبّهبه برای فروزندگی
بهره از عناصر مقدس در جهت مدح
آتش ادبی، سوزنده یا سازنده
فرجام سخن
پیشنهادها برای رسالههای آتی.
محصول های مرتبط
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
دیوانه و دیوانگی در ادبیّات فارسی تا پایان قرن هفتم
مطالب این پایان نامه در بارهی دیوانگی و دیوانگان در شعر و ادب فارسی از دوره های آغازین ادب فارسی…
رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی عاطفی بر اساس عملکرد فارسیآموزان غیرایرانی
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی – عاطفی بر اساس…
ساخت آغازگرپایان بخش در کتابهای درسی کودکان و ارتباط آن با درک خواندن نگرشی نقشگرا
در دستور نظام مند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به…
زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی
زبان محمل تداوم فرهنگی و مهمترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…
ساخت موضوعی و نقشهای تتا در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
ترکیب فعلی در زبانهای هندواروپایی ازجمله زایاترین فرایندهای واژهسازی محسوب میشود. این فرایند در زبان فارسی متشکل از دو یا…
قوانین ثبت دیدگاه