فصل اول:
کلیات
طرح مسأله:
۱-۱-۱- حرکت و پویایی
۱-۱-۲- حرکت و پویایی در غزل های مولانا
۱-۲- پیشینه پژوهش:
۱-۳- محدوده ی پژوهش:
۱-۴- سؤالات پژوهش:
۱-۵- اهداف پژوهش:
۱-۶- خلاصه مراحل پژوهش:
فصل دوم:
چهارچوب مفهومی
۲-۱- حرکت و پویایی:
۲-۱-۱) معنای لغوی حرکت
۲-۱-۲) حرکت از دیدگاه حکما و فیلسوفان
۲-۱-۳ ) حرکت از دیدگاه عرفا
۲-۱-۳-۱)تجلّی وجودی:
۲-۱-۳-۲) تقلّب آنی جواهر و تجدّد ماهیّات :
۲-۱-۳-۳ ) سیر کشفی و رفتن از باطل به سوی حق:
۲-۱-۵-۱ )عاطفه
۲-۱-۵-۱-۱) تأثیر عاطفه ی پویا در زبان شعر
۲-۱-۵-۱-۲) نقش عاطفه ی پویا در تصویر سازی
۲-۱-۵-۲) تخیّل و تصویر
۲-۱-۵-۲-۱)تشبیه
۲-۱-۵-۲-۲)تشخیص ( جاندار انگاری)
۲-۱-۵-۲-۳)حسآمیزی
۲-۱-۵-۲-۴)نماد
۲-۱-۵-۳)زبان
۲-۱-۵-۴) موسیقی
۲-۱-۵-۴-۱) موسیقی بیرونی
۲-۱-۵-۴-۲) موسیقی کناری
۲-۱-۵-۴-۳) موسیقی درونی
۲-۱-۵-۴-۴) موسیقی معنوی
۲-۱-۵-۵)شکل
فصل سوم
مولانا و غزلیات شمس
۳- شرح حال مولوی
۳-۱) نام و نسب و خاندان و شرح احوال
۳-۲) آثار
۳-۲-۱) غزلیّات
۳-۲-۱-۱) سبک شعری
۳-۲-۱-۲) جهان بینی مولانا در غزلیّات
۳-۲-۱-۲-۱) شادی گرایی و غم ستیزی
۳-۲-۱-۲-۲)حقیقت نمایی
۳-۲-۱-۲-۳)وحدت وجود
فصل چهارم:
بررسی نمودهای پویایی در عناصر پنج گانه ی غزلیات شمس
۴-۱) تحلیل حرکت و پویایی در عناصر سازندهی شعر در غزلیّات شمس:
۴-۱-۱)پویایی عواطف شعری
۴-۱-۲) حرکت و پویایی در صور خیال
۴-۱-۲-۱) تشبیه۲
۴-۱-۲-۲)تشخیص۳
۴-۱-۲-۳) نماد۴
۴-۱-۲-۴)حسآمیزی۵
۴-۱-۳) زبان
۴-۱-۳-۱)واژگان نشاطبخش
۴-۱-۳-۲) واژگان حرکتآفرین
۴-۱-۳-۳) واژگان طبیعت
۴-۱-۳-۴) افعال حرکتی (کنشی)
۴-۱-۳-۵) رنگ ها
۴-۱-۳-۶) مزهها
۴-۱-۴) موسیقی
۴-۱-۴-۱) موسیقی بیرونی
۴-۱-۴-۲) موسیقی کناری
۴-۱-۴-۲-۱)ردیف فعلی
۴-۱-۴-۲-۲) ردیف به صورت جمله
۴-۱-۴-۲-۳) ردیف ضمیر
۴-۱-۴-۲-۴) ردیف اسمی
۴-۱-۴-۲-۵)ردیف گروهی
۴-۱-۴-۲-۶)ردیف حرفی
۴-۱-۴-۲-۸) ردیف پسوندی
۴-۱-۴-۲-۹) ردیف عربی
۴-۱-۴-۲-۱۰) قافیه های مضاعف
۴-۱-۴-۳) موسیقی درونی
۴-۱-۴-۳-۱) قافیههای درونی
۴-۱-۴-۳-۲) تکرار
۴-۱-۴-۳-۲-۱) تکرار واژه
۴-۱-۴-۳-۲-۲)تکرار ضمیر
۴-۱-۴-۳-۲-۳) تکرار حرف
۴-۱-۴-۳-۲-۴) تکرار فعل
۴-۱-۴-۳-۲-۵) تکرار عبارت
۴-۴-۳-۲-۶) تکرار جمله
۴-۱-۴-۳-۲-۷) تکرار از نوع جناس
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۱) مختلف الوسط
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۲) مذیل
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۳) اشتقاق
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۴) مطرف یا مزید
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۵) اشتقاق یا اقتضاب
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۶) تام
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۷) خط یا تصحیف
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۸) ناقص حرکتی
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۹)قلب
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۱۰) مرکب
۴-۱-۴-۳-۲-۷-۱۱) مضارع
۴-۱-۴-۴) موسیقی معنوی
۴-۱-۴-۴-۱) مراعاتنظیر (تناسب)۸
۴-۱-۴-۴-۲) تضاد۹
۴-۱-۴-۴-۳) تلمیح ۱۰
۴-۱-۴-۴-۴) گونه های ایهام ۱۱
۴-۱-۵) شکل یا قالب
فصل پنجم:
نتیجه گیری
۵-۱)نتیجه گیری
محصول های مرتبط
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
تحلیل و تطبیق دویست مثل عربی با مثلها و حکمتهای رایج در ز بان فارسی
موضوع این تحقیق مقایسه ضرب المثل های عربی و فارسی و کشف نقاط مشترک آنها می باشد .همچنین به پیشینه…
توصیف فصول درقصاید شاعران شاخص سبک خراسانی
یکی از ویژگی های مهمّ شعرسبک خراسانی که تقریباً در آثار تمام شاعران این دوره جلب توجّه میکند، توصیف فصول…
دیوانه و دیوانگی در ادبیّات فارسی تا پایان قرن هفتم
مطالب این پایان نامه در بارهی دیوانگی و دیوانگان در شعر و ادب فارسی از دوره های آغازین ادب فارسی…
رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی عاطفی بر اساس عملکرد فارسیآموزان غیرایرانی
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی – عاطفی بر اساس…
ساخت موضوعی و نقشهای تتا در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
ترکیب فعلی در زبانهای هندواروپایی ازجمله زایاترین فرایندهای واژهسازی محسوب میشود. این فرایند در زبان فارسی متشکل از دو یا…
قوانین ثبت دیدگاه