واژه ی «دیالکتیک »به معنای فن و شیوه ی مباحثه و مجادله است ، اما اصطلاح دیالکتیک در مکاتب فلسفی، علمی ، سیاسی، اجتماعی و ادبی با اغراض مختلف به کار رفته است . مقصود از دیالکتیک در این پژوهش لزوما با دیدگاه مکاتب پیش گفته منطبق نیست ، هر چند با بخشی از باور های هگل و نیز آن چه هانری کربن در مورد عشق در عرفان ابن عربی گفته است هماهنگ است .مقصود از «دیالکتیک عشق » در این پایان نامه شوری است که از عشق در نهاد هستی نهاده شده و موجب کمال می شود . مولوی هم چون دیگر عارفان عاشق مبنای هستی را بر عشق استوار می داند ، عشق حضرت حق به ذات خویش . او در بعد عشق روح انسانی به خداوند نیز معتقد است که کمال انسان در گرو فراق است. لذا حضرت حق ، از ذات خویش ما سوی را آفرید تا در نهایت روح خاص در عالم خاک و در کالبد آدم قرار گیرد و این دوری موجب شوق بازگشت و معرفت حق شود . پس برابر نهادی به نام خاک لازم بود تا روح به کمال معرفت برسد والا انسان در مقام فرشتگی باقی می ماند . وجود تن و نفس که مایل به زمین باشند لازم است تا روح قدر عالم وصال را بداند و در حرکتی دیالکتیکی به شناخت و معرفت برسد .
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۲۴۱
فصل اول
مفاهیم و کلیات
فصل دوم
مقدمه
دیالکتیک در عصر باستان
رابطه ی منطق و دیالکتیک
فرق منطق و دیالکتیک
آیا دیالکتیک تنها محصول فکری غرب است ؟
دیالکتیک عشق در مثنوی
فصل سوم ، دفتر اول
آغاز دفتر اول نی نامه
داستان شاه و کنیزک
داستان و بررسی آن با بینش دیالکتیکی
نتیجه ی قیاس های نابجا
حکایت پادشاه جهود که نصرانیان را می کشت
کژ ماندن دهان آن مرد کی نام محمد راصلی الله علیه به تسخر خواند
داستان شیر و نخجیران
داستان طوطی و بازرگان
فقیر و بی خصم دیدن دیده های حس، صالح
دربیان آن که چنان که گدا عاشق کرم است
کبودی زدن قزوینی بر شانگاه ، صورت شیر
قصه ی آن کس کی در یاری بکوفت
رفتن گرگ و روباه در خدمت شیر به شکار
آمدن مهمان پیش یوسف علیه السلام و تقاضا کردن یوسف
اعتماد کردن هاروت و ماروت بر عصمت خویش
قصه ی مری کردن رومیان و چینیان
متهم کردن غلامان و خواجه تاشان مر لقمان را
تعجب آدم علیه السلام از ظلالت ابلیس یعنی
فصل چهارم، دفتر دوم
حکمت تأخیر مجلد دوم
حکایت اندرز کردن صوفی ، خادم را در تیمار داشت بهیمه
حکایت یافتن شاه باز را به خانه ی کمپیر زن
حکایت حلوا خریدن شیخ احمد خضرویه به جهت غریمان
حکایت زنده شدن استخوان ها به دعای عیسی علیه الیلام
حکایت تعریف کردن منادیان قاضی ، مفلس را گرد شهر
حکایت امتحان پادشاه به آن دو غلام کی نو خریده بود
حکایت کلوخ انداختن تشنه از سر دیوار در جوی آب
حکایت انکار فلسفی بر قرائت ان اصبح ماءکم
حکایت انکار کردن موسی (ع برمناجات شبان
حکایت پرسیدن موسی (ع از حق تعالی، سرّغلبه ظالمان
حکایت نابینای سائل کی دو کوری دارم
قصه آن شخص کی اشتر ضاله خود را می جست و می پرسید
قصه اعرابی و ریگ در جوال کردن و
حکایت کرامات ابراهیم ادهم
جستن آن درخت کی هر که میوه آن بخورد، نمرد
قصه بط بچگان که مرغ خانگی پروردشان
فصل پنجم، دفتر سوم
قصه ی خورندگان پیل بچه از حرص و ترک نصیحت ناصح
حکایت فریفتن روستایی شهری را
قصه اهل سبا و طاغی کردن نعمت ایشان را
قصه ی وکیل صدر جهان که متهم شد و از بخارا گریخت
سیر تحول و تکامل موجودات
در تفسیر این حدیث مصطفی علیه السلام کی ان الله تعالی خلق الملائکه
اطوار و منازل خلقت آدمی از ابتدا
*** نتیجه گیری
محصول های مرتبط
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
دیوانه و دیوانگی در ادبیّات فارسی تا پایان قرن هفتم
مطالب این پایان نامه در بارهی دیوانگی و دیوانگان در شعر و ادب فارسی از دوره های آغازین ادب فارسی…
ساخت آغازگرپایان بخش در کتابهای درسی کودکان و ارتباط آن با درک خواندن نگرشی نقشگرا
در دستور نظام مند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به…
ساخت هنری شعرشهریار
اثر ادبی به ویژه شعر ازنظر به کارگیری زبان و روش بیان از اثر غیر ادبی متمایز می شود. ادبی…
ساختار روایی حکایتهای قابوسنامه و سیاستنامه
حکایتهای تعلیمی یکی از گونههای ادبیات داستانیاند. این نوع داستانی در ادبیات کلاسیک فارسی برای بیان حکمتها و انتقال معناهای…
قوانین ثبت دیدگاه