پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی – عاطفی بر اساس عملکرد ۴۵فارسیآموز غیرایرانی میپردازد. در فرآیند فراگیری زبان دوم مهارت شنیدن، فرآیندی پویا محسوب میشود و افزایش درک شنیداری میتواند موجب رشد دیگر مهارتهای زبانی مانند خواندن، صحبت کردن و نوشتن شود و در نتیجه بسندگی زبانی ارتقا یابد. راهبردهای شنیداری، زیرمجموعهای از راهبردهای زبان آموزی ویژه مهارت شنیدن هستند. راهبردهای زبانآموزی، فعالیتهای ذهنی هستند مبتنی بر قوای شناختی ذهنِ که به رشد و بهبود فرآیند زبانآموزی و شناخت سازوکارهای ذهنی دخیل در این فرآیند کمک میکنند و بر همین اساس به سه دسته عمده فراشناختی، شناختی و اجتماعی- عاطفی طبقه بندی شده اند. برای انجام این پژوهش از آزمون شنیداری و پرسشنامه راهبردهای شنیداری استفاده شد. فارسی آموزان بر اساس نمره شنیداری به دو گروه موفق و ناموفق تقسیم شدند و با استفاده از پرسشنامه اطلاعات مربوط به بهکارگیری راهبردها جمعآوری شد. دادههای بهدستآمده به کمک روشهای آماری مناسب تحلیل گردید. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد فارسیآموزان انواع راهبردهای مزبور را به گونه ای پویا بهکار میگیرند. در به کارگیری سه دسته کلی راهبردها بین فارسیآموزان موفق و ناموفق در درک شنیداری تفاوت معناداری وجود ندارد، لیکن در زیرمجموعه راهبردهای فراشناختی و شناختی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده میشود؛ فارسی آموزانی که از درک شنیداری بالاتری برخوردار هستند، در ب هکارگیری راهبردها دست به انتخاب میزنند و از ترکیبی از راهبرد فراشناختیِ نظارت و راهبرد شناختیِ انتقال بیش از فارسیآموزانی که درک شنیداری پایینتری دارند، استفاده میکنند. همچنین، جنسیت و ملیت فارسی آموزان تأثیر معناداری در به کارگیری راهبردها ندارد
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۷۷
فصل ۱
مقدمه پژوهش
-۱-۱ مقدمه
-۱-۲ بیان مسئله
-۱-۳ شیوههای سنجش راهبردهای زبان آموزی
-۱-۴ طبقهبندیِ راهبردهای زبانآموزی
-۱-۵ اهمیت مسئله
-۱-۶ اهداف پژوهش
-۱-۷ متغیرهای پژوهش
-۱-۸ پرسشها و فرضیههای پژوهش
-۱-۹ جامعه مورد مطالعه
-۱-۱۰ مفاهیم و اصطلاحات تخصصی
فصل ۲
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
-۲-۱ مبانی نظری
-۲-۱-۱ مقدمه
-۲-۱-۲ فراگیری مهارتهای زبان دوم از دیدگاه شناختی
-۲-۱-۳مهارت شنیدن در زبان اول و دوم
-۲-۱-۴ اهمیت شنیدن در فراگیری زبان دوم
-۲-۱-۵اهمیت فراشناخت در درک شنیداری
-۲-۱-۶ الگوهای پردازشی شنیدن
-۲-۱-۶-۱ پردازش بالا به پایین: دانش پیشین
-۲-۱-۶-۲ دانش پیشین: دانش طرحوارهای و بافتی
-۲-۱-۶-۳ دانش پیشین: سازمان دهندهی مقدم
-۲-۱-۶-۴ پردازش پایین به بالا: دانش زبانی
-۲-۱-۶-۵ تعامل دانشزبانی و دانش پیشین در جبران کاستیهای د رک شنیداری
-۲-۱-۷ شنیدن تعاملی و غیرتعاملی
-۲-۱-۸ تفاوت متون کتبی و شفاهی: تفاوتها و دشواریها
-۲-۲راهبردهای زبانآموزی
-۲-۲-۱ مقدمه
-۲-۲-۲تعاریف راهبردهای زبانآموزی
-۲-۲-۳راهبردهای زبانآموزی از دیدگاه شناختی
-۲-۲-۴شیوههای یادگیری و راهبردهای زبانآموزی
-۲-۲-۵ طبقهبندی راهبردهای زبانآموزی
-۲-۲-۶ عوامل تأثیرگذار به کارگیری راهبردها
-۲-۲-۶راهبردهای شنیداری
-۲-۲-۷ راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی- عاطفی
-۲-۲-۸ روشهای سنجش راهبردهای شنیداری
-۲-۲-۸-۱ راهکارهای مبتنی بر گذشته (پرسشنامهها، مصاحبهها)
-۲-۲-۸-۲ مشاهده
-۲-۲-۸-۳ شیوه بلند فکر کردن
-۲-۲-۸-۴ شیوه روزنگاری
-۲-۲-۸-۵ فناوری رایانهای
-۲-۲-۹ جمعبندی مطالب بخش راهبردهای زبانآموزی
-۲-۳پیشینه
-۲-۳-۱ مقدمه
-۲-۳-۲ رابطه بین درک شنیداری و راهبردهای شنیداری
-۲-۳-۲ به کارگیری راهبردهای شنیداری، تفاوتها و رفتارها
-۲-۳-۳ راهبردهای شنیداری و دانش پیشین
-۲-۳-۴ آموزش راهبردهای شنیداری و درک شنیداری
-۲-۳-۵ تعامل راهبردها در درک شنیداری
فصل ۳
روش پژوهش
-۳-۱ مقدمه
-۳-۲ آزمودنیها
-۳-۳ طرح پژوهش
-۳-۴ ابزار پژوهش
-۳-۴-۱ آزمون شنیدن
-۳-۴-۱-۱ انتخاب متن شنیداری
-۳-۴-۱-۲ انتخاب متون واقعی
-۳-۴-۱-۳ موضوع متن شنیداری
-۳-۴-۱-۴ ضبط کردن از رادیو و تلویزیون
-۳-۴-۱-۵ زبانِ آزمون
-۳-۴-۱-۶ آزمون کتبی
-۳-۴-۱-۷ پاسخهای چندگزینهای
-۳-۴-۱-۸ زمانِ آزمون
-۳-۴-۱-۹ دو بار شنیدن
-۳-۴-۱-۱۰ پایایی آزمون
-۳-۴-۲ پرسشنامه راهبردهای شنیداری
-۳-۴-۲-۱پایایی پرسشنامه شنیدن
-۳-۵ روش اجرای آزمون و گردآوری داده ها
-۳-۶ روش تحلیل داده ها
فصل ۴
تحلیل داده ها
-۴-۱ مقدمه
-۴-۲ تحلیل دادهها
فصل ۵
بحث و نتیجهگیری
-۵-۱ مقدمه
– ۵ -۲ بحث
-۵-۳ فرضیههای پژوهش
-۵-۴ یافتههای پژوهش
-۵ -۵ پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی
کتابنامه
محصول های مرتبط
تحلیل زبان شناختی گویش جوشانی
گویش جوشانی متعلق به روستای جوشان، از روستاهای بخش گلباف دراستان کرمان است. در پژوهش حاضر تلاش شده است گویش…
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
تحلیل و تطبیق دویست مثل عربی با مثلها و حکمتهای رایج در ز بان فارسی
موضوع این تحقیق مقایسه ضرب المثل های عربی و فارسی و کشف نقاط مشترک آنها می باشد .همچنین به پیشینه…
جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)
تحقیق پیشرو، با عنوان «جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)»، به بررسی جنبههای گوناگون آتش در آثار منظوم سبک خراسانی،…
ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه
موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…
قوانین ثبت دیدگاه