هدف از انجام این پژوهش آن بود که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی زبان به شناخت و ارزیابی بهتری از توانش گفتمانی آنها دست یابیم. به این منظور دو آزمون بازگویی داستان و تولید داستان با استفاده از دو کتاب داستان گروه سنی (ب) مورد اجرا قرارگرفت تا توانایی سازماندهی روایی آنها با استفاده از ابزارهای انسجامی واژگانی، دستوری و ربطی معرفی شده از سوی هلیدی و حسن (۱۹۷۶) مورد ارزیابی قرارگیرد تا مشخصگردد آیا عملکرد کودکان در رابطه با میزان ونوع کاربرد ابزارهای انسجامی به موازات با رشد سن متفاوت است. برای جمعآوری داده ها ۱۵ کودک در رده های سنی ۴-۵، ۵-۶ و ۶-۷ در یک مهدکودک انتخاب گردید و از هر کودک دو داستان، یکی برای آزمون بازگویی و یکی برای آزمون تولید، جمعآوری گردید. سپس داستانهای ضبطشده واژه به واژه بازنویسی و به شکل بندبند تقسیمبندی شدند و تعداد بندها شمارش شد، قبل از تحلیل انسجام در سطح خرد، هر جمله به طور جداگانه در سطح کلان به عنوان یک واحد کامل خوانده شد، سپس رابطه آن جمله یا پارهگفتار با جملات قبلی بررسیگردید، ابزارهای انسجامی تشخیصدادهشد و شمارشگردید. هر ابزار یا گره انسجامی به عنوان یک گره کامل یا ناقص و یا ابزار بجا و یا نابجا تشخیصدادهشد. در این پژوهش مشاهدهشد کودکان در تمامی گروههای سنی قادر به بکارگیری انواع ابزارهای انسجامی بودند؛ اما نکته قابل ذکر این است که رشد سن تنها در میزان کاربرد ابزارهای انسجامی تأثیرگذار بود. به عبارتی دیگر، در تمامی گروههای سنی گرایش هماهنگی به نوع خاصی از هر یک از زیرگروههای ابزارهای انسجامی وجودداشت و متناسب با رشد سن، تغییری در توانایی و یا تمایل کودکان نسبت به کاربرد ابزارهای انسجامی رخنداد. یافته دیگر این پژوهش در ارتباط با عملکرد متفاوت کودکان در هر یک از آزمونها بود. به عبارتی دیگر، علیرغم آنکه کتابهای داستانی به کاررفته به عنوان محرک در آزمونها دارای تعداد تقریباً برابر تصویر و واژه بودند، کودکان در آزمون بازگویی داستان نسبت به آزمون تولید داستان چه بهلحاظ تعداد بندهای تولیدشده و چه بهلحاظ تعداد و نوع ابزارهای انسجامی متفاوت عملکردند.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۲۵۲
– فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
۱-۲ بیان مسأله
۱-۳ اهداف پژوهش
۱-۴ اهمیت پژوهش
۱-۵ پرسشهای پژوهش
۱-۶ فرضیههای پژوهش
۱-۷ روششناسی پژوهش
۱-۷-۱ روش گردآوری داده ها
۱-۷-۲ روش تحلیل دادهها
۱-۸ اصطلاحات و مفاهیم تخصصی
۱-۸-۴ ابزارهای انسجامی
۱-۹ ساختار پژوهش
۲- فصل دوم: مبانی نظری
۲-۱ مقدمه
۲-۲ رشد زبانی
۲-۳ رشد کاربردشناختی زبان
۲-۴ توانش ارتباطی
۲-۵ توانش گفتمانی
۲-۵-۱ رشد مهارتهای گفتمانی و عوامل مرتبط با آن
۲-۶ داستان و داستانگویی
۲-۶-۱ مشخصات یک داستان خوب
۲-۶-۲ کودک، داستان و رشد مفهوم داستان
۲-۶-۳ اهمیت کاربرد داستان در ارزیابی تواناییهای زبانی کودکان
۲-۷ رویکردهای متفاوت در مطالعه گفتمان روایی
۲-۸ ابعاد مختلف پژوهشهای گفتمانی
۲-۹ روند طبیعی رشد مهارتهای روایی
۲-۱۱ بررسی داستان در دو سطح کلان و خرد
۲-۱۱-۱ سطح کلان داستان
۲-۱۱-۳ رابطه میان سطوح کلان و خرد ساختار روایی
۲-۱۲ سازماندهی ساختار گفتمان روایی
۲-۱۲-۱ پیوستگی و انسجام
۲-۱۲-۲ سه انگاره اصلی انسجام
۲-۱۲-۳ رشد انسجام در کودکان
۲-۱۲-۴ انسجام روایی
۲-۱۲-۵ جنسیت وکاربرد عوامل انسجامی
۲-۱۳ بافت استخراج داستان
۲-۱۴ نتیجهگیری
۳- فصل سوم: پیشینه مطالعات
۳-۱ مقدمه
۳-۲ سن وجنسیت
۳-۳ تأثیر بافت
۳-۴ طبقه اجتماعی
۳-۵ نارسائیهای زبانی
۳-۶ سواد
۳-۷ دوزبانگی
۳-۸ ابزار استخراج داستان
۳-۹ نتیجهگیری
۴- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱ مقدمه
۴-۲ متغیرهای پژوهش
۴-۲-۱ متغیرهای مستقل
۴-۲-۱-۱ میزان سن
۴-۲-۲ متغیرهای وابسته
۴-۲-۲-۱ نحوه آزمون بازگویی داستان با درنظرگرفتن انسجام واژگانی، دستوری و ربطی با توجه به
متغیر سن
۴-۲-۲-۲ نمره آزمون تولید داستان با در نظر گرفتن انسجام وازگانی، دستوری و ربطی
۴-۳ نوع مطالعه و روش گردآوری دادهها
۴-۴ آزمودنیها
۴-۵ آزمونها
۴-۵-۱ آزمون استخراج بازگویی داستان
۴-۶ روش تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۶-۱ تحلیل دادههای آزمونها
۴-۷ محدودیتها و دشواریهای پژوهش
۴-۸ تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۸-۱ تجزیه و تحلیل دادههای آزمون بازگویی داستان برپایه کاربرد ابزارهای انسجام واژگانی
۴-۸-۱-۱ کاربرد تکرار
۴-۸-۱-۲ کاربرد باهمآیی
۴-۸-۱-۳ مقایسه کاربرد تکرار و باهمآیی در سه گروه سنی آزمودنیهای کودک
۴-۸-۱-۴ کاربرد کلی ابزار انسجام واژگانی (تکرار وباهمآیی) برپایه متغیر سن
۴-۸-۲۱ کاربرد ارجاع
۴-۸-۲-۲ کاربرد حذف
۴-۸-۲-۳ کاربرد جانشینی
۴-۸-۲-۴ مقایسه کاربرد ابزارهای انسجام دستوری (ارجاع، حذف و جانشینی)
۴-۸-۲-۵ کاربرد کلی ابزارهای انسجام دستوری (ارجاع، حذف و جانشینی) برپایه متغیر سن
(نقشنماهای گفتمانی)
۴-۸-۳-۱ کاربردنقشنمای افزایشی
۴-۸-۳-۲ کاربردنقشنمای تقابلی
۴-۸ -۳-۳ کاربردنقشنمای سببی
۴-۸-۳-۴ کاربردنقشنمای زمانی
۴-۸-۳-۶ کاربردکلی ابزارهای انسجام ربطی (افزایشی، تقابلی، سببی و زمانی(برپایه متغیر سن)
۴-۸-۴ مقایسه کاربرد انواع ابزارهای انسجامی در آزمون بازگویی داستان
۴-۸-۵ تجزیه و تحلیل دادههای آزمون تولید داستان برپایه کاربرد ابزارهای انسجام واژگانی
۴-۸-۵-۱ کاربرد تکرار
۴-۸-۵-۲ کاربرد باهمآیی
۴-۸-۵-۳ مقایسه کاربرد تکرار وباهمآیی
۴-۸-۵-۴ کاربردکلی ابزارهای انسجام واژگانی (تکرار و باهمآیی) برپایه متغیر سن
۴-۸-۶ تجزیه و تحلیل دادههای آزمون تولید داستان برپایه کاربرد ابزارهای انسجام دستوری
۴-۸-۶-۱ کاربرد ارجاع
۴-۸-۶-۲ کاربرد حذف
۴-۸-۶-۳ کاربرد جانشینی
۴-۸-۶-۴ مقایسه کاربرد ابزارهای انسجام دستوری در آزمون تولید داستان
۴-۸-۶-۵ کاربرد کلی ابزارهای انسجام دستوری برپایه متغیر سن
۴-۸-۷ تجزیه و تحلیل دادههای آزمون تولید داستان برپایه کاربرد ابزارهای انسجام ربطی
۴-۸-۷-۱ کاربرد نقشنمای افزایشی
۴-۸-۷-۲ کاربردنقشنمای تقابلی
۴-۸-۷-۳ کاربردنقشنمای سببی
۴-۸-۷-۴ کاربردنقشنمای زمانی
۴-۸-۷-۵ مقایسه کاربرد ابزارهای انسجام ربطی در سه گروه سنی آزمودنیهای کودک
۴-۸-۷-۶ کاربرد کلی ابزارهای انسجام ربطی برپایه متغیر سن
۴-۸-۸ مقایسه کاربرد انواع ابزارهای انسجامی در آزمون تولید داستان
۴-۸-۹ تحلیل مقایسهای کاربرد انواع ابزارهای انسجامی هنگام بازگویی و تولید داستان
۴-۸-۹-۱ تحلیل کاربرد ابزارهای انسجام واژگانی در آزمون بازگویی داستان و تولید داستان
۴-۸-۹-۲ تحلیل کاربرد ابزارهای انسجام دستوری در آزمون بازگویی داستان و تولید داستان
۴-۸-۹-۳ تحلیل کاربرد ابزارهای انسجام ربطی در آزمون بازگویی داستان و تولید داستان
۴-۸-۱۰ مقایسه تعداد بندهای بکاررفته در آزمون بازگویی وتولید داستان
۴-۹ نتیجهگیری
۵- فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
۵-۱ مقدمه
۵-۲ خلاصه پژوهش
۵-۳ بحث
۵-۴ جمعبندی نتایج
۵-۵ پیشنهاد برای مطالعات آینده
محصول های مرتبط
تحلیل عنصر شخصیت در رمان یاران حلقه
یاران حلقه، شاهکار پروفسور تالکین، قلمرویی زیباست که قوانین و ضوابط حاکم بر آن تحت اراده و قدرت الهی است.…
تحلیل عرفانی مقام توبه و بازتاب آن در آثار ادبی تا پایان قرن ششم هجری
توبه اولین منزل سالکان قرب الهیست که گذر از آن امکان پذیر نیست، راهی بی انتها ، در بی گشوده،…
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
جایگاه دستور زبان فارسی در ویرایش متون
زبان از جمله مؤثرترین و مهمترین ابزارهای ادای فکر و برقراری ارتباط است که بین اجزای آن روابط مشخصی وجود…
جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم…
ساخت موضوعی و نقشهای تتا در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
ترکیب فعلی در زبانهای هندواروپایی ازجمله زایاترین فرایندهای واژهسازی محسوب میشود. این فرایند در زبان فارسی متشکل از دو یا…
قوانین ثبت دیدگاه