موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است. بهمن که قهرمان این داستان است در نوشته های باستانی و تاریخی دارای شخصیتی خاص است. در این آثار وی پایان دهنده ی دوران پهلوانی و آغازگر دوران تاریخی است. در این تحقیق با استفاده از الگوی ریخت شناسی پراپ به تحلیل و بررسی شخصیت های بهمن نامه پرداخته ایم زیرا با استفاده از این الگو به راحتی می توانستیم خویشکاری ها و اعمال شخصیت ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. داستان بهمن نامه نیز به دلیل این که داستانی حماسی است و در آن از کینه توزی ها و رزم و ستیز سخن به میان رفته است و شخصیت هایش نیز مانند الگوی پراپ از دو حالت قهرمان و شریر و کارکرد های آن دو خارج نمی باشند زمینه ساز استفاده از این الگو شد. ضرورت انجام این تحقیق بررسی و تحلیل شخصیت های بهمن نامه بر اساس الگوی مورد نظر و همچنین واکاوی شحصیت ها از چهار دیدگاه: (۱- قهرمان و ضد قهرمان ۲- تیپ و نوع ۳- ایستایی و پویایی ۴- صفات) . چنین نتیجه گیری می شود که شخصیت ها یا حامی و یاریگر قهرمان داستان هستند و یا رفتاری ضد قهرمان دارند و حامی شریر می باشند. هر کدام از شخصیت ها برای ارائه ی خدمتی و یا مآموریتی وارد صحنه ی داستان می شوند و از خود خویشکاری (کارکردی) را بر جای می گذارند. این داستان دارای چهار حرکت است که در آن خویشکاری هایی رخ می دهد و مهم ترین آن ها، شرارت، نبرد شریر با قهرمان، شکست قهرمان یا شریر،مجازات شریر، رهایی، پاداش، و بر تخت نشستن می باشند.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۸۳
فصل اول: کلیات
مقدمه
بیان مسآله
اهداف تحقیق
فرضیات تحقیق
کاربران تحقیق
فصل دوم: مبانی نظری
روایت شناسی
روایت
انواع روایت
عناصر روایت در رمان
الگوی شخصیت
شخصیت و شخصیت پردازی
پیشینه ی شخصیت پردازی
شخصیت و داستان
ریخت شناسی شخصیت
شخصیت پردازی مستقیم و غیر مستقیم
شخصیت ایستا
شخصیت پویا
انواع شخصیت
نظریه های روایت
نظریه ی پراپ
خویشکاری
ویژگی خویشکاری های داستان
قصه
عناصر قصه
انواع قصه
سراینده ی بهمن نامه و زمان او
موضوع بهمن نامه
مقایسه بهمن نامه با داستان بهمن در شاهنامه
فصل سوم: روش تحقیق
ابزار گردآوری اطلاعات در این پایان نامه
تعریف روش تحقیق
طرح نظری مسئله تحقیق
چارچوب نظری
روش کتابخانه ای
انواع سند
ابزار سنجش و گردآوری اطلاعات
فصل چهارم: یافته های تحقیق
شیوه ی شخصیت پردازی در بهمن نامه
آغاز حرکت اول داستان
توزیع خویشکاری و تحلیل شخصیت ها در حرکت اول
نمودار پایانی حرکت اول
آغاز حرکت دوم داستان
توزیع خویشکاری و تحلیل شخصیت ها در حرکت دوم
نمودار پایانی حرکت دوم
آغاز حرکت سوم داستان
توزیع خویشکاری و تحلیل شخصیت ها در حرکت سوم
نمودار پایانی حرکت سوم
آغاز حرکت چهارم داستان
توزیع خویشکاری و تحلیل شخصیت ها در حرکت چهارم
نمودار پایانی حرکت چهارم(آخر) داستان
فصل پنجم: نتیجه گیری، پیشنهادات
نتیجه گیری
پیشنهاد برای تحقیقات آینده
منابع و مآخذ
محصول های مرتبط
تحلیل و مقاسیه ی ساختاری غزلیات سعدی و انوری
غزل، یکی از قالبهای مهم و پر کاربرد شعر فارسی است. سعدی و انوری، دو شاعر برجسته ی ایرانی در…
جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم…
دیالکتیک عشق در مثنوی
واژه ی «دیالکتیک »به معنای فن و شیوه ی مباحثه و مجادله است ، اما اصطلاح دیالکتیک در مکاتب فلسفی،…
دیوانه و دیوانگی در ادبیّات فارسی تا پایان قرن هفتم
مطالب این پایان نامه در بارهی دیوانگی و دیوانگان در شعر و ادب فارسی از دوره های آغازین ادب فارسی…
ساخت آغازگرپایان بخش در کتابهای درسی کودکان و ارتباط آن با درک خواندن نگرشی نقشگرا
در دستور نظام مند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به…
زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی
زبان محمل تداوم فرهنگی و مهمترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…
قوانین ثبت دیدگاه