ترکیب فعلی در زبانهای هندواروپایی ازجمله زایاترین فرایندهای واژهسازی محسوب میشود. این فرایند در زبان فارسی متشکل از دو یا چند سازه است که هسته نحوی آن، فعل و دستکم یکی از سازههای دیگر آن غیرمستقل است. سازههای غیرفعلی در ترکیبهای فعلی زبان فارسی میتوانند موضوع درونی، موضوع بیرونی و غیرموضوع یا افزوده (قیدهای مکان، زمان، کیفیت، و نیز مفعول حرفاضافه) باشند که طی فرایند انضمام به سازه فعلی متصل شده، ترکیب واحدی را بهدست میدهند. در این پژوهش با بررسی پیکرهای متشکل از چهار جلد نخست فرهنگ بزرگ سخن (انوری،۱۳۹۰) انواع ساختهای موضوعی و نقشهای تتای منضم به ترکیبهای فعلی زبان فارسی تعیین گردیده، پربسامدترین و پرکاربردترین آنها به ترتیب، پذیرنده و پذیرا دانسته شده است. همچنین کلاننقش معنایی کنشپذیر نیز در این نوع از ترکیب زبان فارسی، دارای بالاترین بسامد وقوع تعیینشده است. از این یافتهها ازجمله در واژهسازی و نیز تبیین ساختواژی زبان فارسی میتوان بهره برد.
نوع فایل :word
تعدادصفحات :۱۵۸
۱-۱ مقدمه
۱-۲ بیان مسئله
۱-۳ مبانی نظری پژوهش
۱-۴ اهداف و اهمیت پژوهش
۱-۵ پرسشهای پژوهش
۱-۶ فرضیههای پژوهش
۱-۷ اصطلاحات و مفاهیم کلیدی
۱-۸ روش پژوهش
۱-۹ ساختار پژوهش
فصل دوم: پیشینه پژوهش
۲-۱ مقدمه
۲-۲ مطالعات مربوط به ترکیب فعلی
۲-۲-۱ آثار مربوط به زبان فارسی
۲-۲-۱-۱ خیامپور (۱۳۴۷)
۲-۲-۱-۳ مستأجر حقیقی (۱۳۶۹)
۲-۲-۱-۴ صادقی (۱۳۷۰، ۱۳۷۱، ۱۳۸۳)
۲-۲-۱-۵ کلباسی (۱۳۸۰)
۲-۲-۱-۶ طباطبایی (۱۳۸۲، ۱۳۸۷)
۲-۲-۱-۷ شقاقی (۱۳۸۶)
۲-۲-۱-۸ میرعمادی و مجیدی (۱۳۸۶)
۲-۲-۱-۹ خبّاز (۱۳۸۶)
۲-۲-۱-۱۰ ابوالقاسمی (۱۳۸۹)
۲-۲-۱-۱۱ سعیدی (۲۰۰۹، ۲۰۱۲، بیتا)
۲-۲-۱-۱۲ غنچهپور (۱۳۹۲)
۲-۲-۱-۱۳ شکی (۱۹۶۴)
۲-۲-۱-۱۴ لمبتون (۱۹۸۴)
۲-۲-۱-۱۵ تهرانیسا (۱۹۸۷)
۲-۲-۱-۱۶ واحدی (۲۰۰۹)
۲-۲-۲ آثار مربوط به زبانهای دیگر
۲-۲-۲-۱ لیز (۱۹۶۰)
۲-۲-۲-۲ لوی (۱۹۷۸)
۲-۲-۲-۳ روپر و زیگل (۱۹۷۸)
۲-۲-۲-۴ سلکرک (۱۹۸۲)
۲-۲-۲-۵ لیبر (۱۹۸۳، ۲۰۰۴، ۲۰۰۹)
۲-۲-۲-۶ زوئیکی (۱۹۸۵ و ۱۹۹۳)
۲-۲-۲-۷ بوی (۱۹۸۸، ۲۰۰۵)
۲-۲-۲-۸ جنسن (۱۹۹۰)
۲-۲-۲-۹ متیوز (۱۹۹۱)
۲-۲-۲-۱۰ میلر (۱۹۹۳)
۲-۲-۲-۱۱ جکنداف (۱۹۹۷)
۲-۲-۲-۱۲ فب (۱۹۹۸)
۲-۲-۲- ۱۳ اسپنسر (۲۰۰۰)
۲-۲-۲-۱۴ اسکالیزه، بیزتو و گوئوارا (۲۰۰۵)
۲-۲-۲-۱۵ فوکوشیما (۲۰۰۵)
۲-۲-۲-۱۶ اسکالیزه و بیزتو (۲۰۰۹)
۲-۲-۲-۱۷ گیگریچ (۲۰۰۹)
۲-۲-۲-۱۸ صدیقی (۲۰۰۹)
۲-۳ مطالعات مربوط به انضمام
۲-۳-۱ مطالعات زبانشناسان ایرانی درمورد انضمام
۲-۳-۱-۱ دبیرمقدم (۱۳۷۶)
۲-۳-۱-۲ کریمی (۱۹۹۷)
۲-۳-۱-۳ ارکان (۱۳۸۵)
۲-۳-۱-۴ شقاقی (۱۳۸۶)
۲-۳-۲ مطالعات زبانشناسان غیرایرانی درمورد انضمام
۲-۳-۲-۱ سپیر (۱۹۱۱)
۲-۳-۲-۲ سیداک (۱۹۸۰)
۲-۳-۲-۳ میتون (۱۹۸۴)
۲-۳-۲-۴ تراویس (۱۹۸۴)
۲-۳-۲-۵ بیکر (۱۹۸۸)
۲-۳-۲-۶ روزن (۱۹۸۹)
۲-۳-۲-۷ اسپنسر (۲۰۰۰)
۲-۳-۲-۸ گرتس (۲۰۰۱)
۲-۳-۲-۹ اندرسن (۲۰۰۱)
۲-۳-۲-۱۰ مسم (۲۰۰۱)
۲-۳-۲-۱۱ لیبر (۲۰۱۰)
۲-۴ مطالعات مربوط به ساخت موضوعی و نقشهای تتا
۲-۴-۱ آثار مربوط به زبان فارسی
۲-۴-۱-۱ قادری (۱۳۸۳)
۲-۴-۱-۲ هادیان (۱۳۸۷)
۲-۴-۱-۳ معزیپور (۱۳۸۸)
۲-۴-۱-۴ عبداللهی (۱۳۹۰)
۲-۴-۱-۴ غنچهپور (۱۳۹۲)
۲-۴-۲ آثار مربوط به زبانهای دیگر
۲-۴-۲-۱ السینا (۱۹۹۲، ۲۰۰۱)
۲-۴-۲-۲ هیل و کیسر (۱۹۹۳، ۲۰۰۲)
۲-۴-۲-۳ هگمن و گرون (۱۹۹۹)
۲-۴-۲-۴ ونویلن (۲۰۰۰، ۲۰۰۵)
۲-۴-۲-۵ سعید (۲۰۰۳)
۲-۴-۲-۶ هایدن (۲۰۰۵)
۲-۴-۲-۷ لوین و رپپورت (۲۰۰۵)
۲-۵ خلاصه
فصل سوم: مبانی نظری
۳-۱ مقدمه
۳-۲ مبانی نظری پژوهش
۳-۳ ترکیب فعلی
۳-۳-۱ تمایز ترکیب از گروه نحوی
۳-۳-۲ هسته نحوی در ترکیبهای فعلی
۳-۳-۳ هسته معنایی در ترکیبهای فعلی
۳-۳- ۴ خاستگاه تشکیل ترکیبهای فعلی
۳-۳-۵ نحوه تشکیل ترکیبهای فعلی
۳-۳-۵-۱ نظریه گشتاری- واژگانی روپر و زیگل (۱۹۷۸)
۳-۳-۵-۲ نظریه نحو واژه سلکرک (۱۹۸۲)
۳-۳-۵-۳ نظریه ارتباط موضوعی و تراوش مشخصهای لیبر (۱۹۸۳)
۳-۳-۵-۴ نظریه نامتقارن دیشولو (۲۰۰۹)
۳-۳-۵-۵ نظریه صرف توزیعی هارلی (۲۰۰۹)
۳-۳-۶ انضمام
۳-۴ ساخت موضوعی
۳-۴-۱ موضوعهای تلویحی و موضوعهای تصریحی
۳-۵ نقشهای تتا
۳-۶ خلاصه
فصل چهارم: تحلیل دادهها
۴-۱ مقدمه
۴-۲ نحوه استخراج دادهها
۴-۳ ترکیب فعلی در زبان فارسی
۴-۳-۱ هسته نحوی در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
۴-۳-۲ هسته معنایی در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
۴-۳-۳ خاستگاه تشکیل ترکیبهای فعلی زبان فارسی
۴-۳-۴ شیوه تشکیل ترکیبهای فعلی زبان فارسی
۴-۴ ساخت موضوعی و نقشهای تتا در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
۴-۴-۱ بسامد نقشهای تتا در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
۴-۴-۱-۱ توزیع ساخت موضوعی منضم به ستاک فعلی
۴-۴-۱-۲ توزیع ساخت غیرموضوعی منضم به ستاک فعلی
۴-۴-۲ کلاننقشهای معنایی در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
۴-۴-۲-۱ توزیع کلاننقشهای معنایی در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
۴-۵ خلاصه
فصل پنجم: خلاصه و نتیجهگیری
۵-۱ مقدمه
۵-۲ خلاصه فصلهای گذشته
۵-۳ نتیجهگیری
۵-۳-۱ پرسشها و فرضیههای پژوهش
۵-۳-۲ پاسخ به پرسشهای پژوهش و نتایج
۵-۴ پیشنهادهایی برای مطالعات آینده
محصول های مرتبط
تحلیل مضامین اخلاقی در سیاستنامه و قابوسنامه
ادبیات تعلیمی یکی از محورهای مهم تحلیل آثار ادبی در امر نقد محسوب می شود که برای مقوله ی اخلاق…
جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)
ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم…
جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)
تحقیق پیشرو، با عنوان «جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)»، به بررسی جنبههای گوناگون آتش در آثار منظوم سبک خراسانی،…
روند رشد عوامل انسجام در کودکان فارسیزبان
هدف از انجام این پژوهش آن بود که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی زبان به شناخت…
ساخت آغازگرپایان بخش در کتابهای درسی کودکان و ارتباط آن با درک خواندن نگرشی نقشگرا
در دستور نظام مند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به…
زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی
زبان محمل تداوم فرهنگی و مهمترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…
قوانین ثبت دیدگاه