
سمبولیسم یا نمادگرایی مکتبی ادبی–هنری است که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در اروپا و آمریکا رواج یافت. این مکتب در حدود سال ۱۸۵۵ م. در “فرانسه” پایه ریزی شد و در سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ به اوج فعالیت خود رسید. برجستهترین فرد این مکتب، “ورلن”(Verlaine) بود که کتاب “شاعران نفرین شده” او زمینههای ظهور سمبولیسم را فراهم کرد. گروه سمبولیسم به خاطر رفتارهای افراطیشان به گروه “منحط” شهرت یافتند. هدف سمبولیسم حل مناقشه بین دنیای مادی ومعنوی است. به همان ترتیب که شاعر سمبولیست زبان شعری را پیش از همه به عنوان بیان نمادین زندگی درونی مورد توجه قرار داد، آن ها نیز از نقاشان می خواستند تا بیانی بصری برای رمز و راز بیابند.سمبولیست ها شعر را وسیله ای برای بیان عواطف و احساسات شاعر میدانستند و میکوشیدند به جای ارائه یک پیام فکری اخلاقی، یک وضعیت عاطفی خلق کنندکه در آن از نماد های ظاهری برای بیان این عواطف استفاده شود.هدف از این تحقیق بررسی نمادگرایی و کاربرد آن در اشعار فروغ فرخزاد و همچنین علل استفاده وی از نماد است.شرایط خفقان و استبدادی جامعه و هم چنین شرایط زندگی اجتماعی فروغ باعث شد که وی برای اعتراض از وضع موجود و بیان آنچه که در سر دارد، اما توان گفتن را ندارد، به این نوع گرایش شعری تمایل پیدا کند.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۲۶
فصل اول: مقدمه وکلیات
۱-۱مقدمه.
۱-۲کلیات تحقیق
۱-۲-۱ بیان مسئله تحقیق
۱- ۲-۲ اهمیت و ضرورت تحقیق
۱-۲-۳ اهداف تحقیق
۱-۲-۴ پرسشهای تحقیق
۱-۲-۵ فرضیه های تحقیق
۱-۲-۶ پیشینه تحقیق
۱-۲-۷ تعریف واژگان کلیدی
۱-۲-۷-۱ نمادیا سمبول
۱-۲-۷-۲ مکتب سمبولیسم
۱-۲-۷-۳ آلن پو
۱-۲-۷-۴ شارل بودلر
۱-۲-۷-۵ فروغ فرخزاد
۱-۲-۸ روش تحقیق
۱-۲-۹ قلمروی تحقیق
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
۲-۱ سمبولیسم یا نمادگرایی symbolism
۲-۲ مفهوم سمبولیسم: Symbolism “
۲-۳ انگیزه های کاربرد سمبل
۲-۴ مشخصات سمبولیسم
۲-۴-۱رویا اندیشی و تخیل
۲-۴-۲واقعیت دیگر
۲-۴-۳زبان مشکل
۲-۴-۴ زبان موسیقیایی
۲-۴-۵ ابهام
۲-۴-۶ اسرار
۲-۴-۷ بدبینی
۲-۵ اهداف سمبولیسم
۲-۶ سمبولیسم ادبی
۲-۷ پیشوایان سمبولیسم ادبی
۲-۷-۱ پل ورلنP.verlain
۲-۷-۲ آرتوررمبو
۲-۷-۳ استفانمالارمه S.mallarme
۲- ۸ نهضت سمبولیسم ادبی در فرانسه
۲-۹ سمبولیسم در کشورهای دیگر
۲-۱۰ سمبل در متون فارسی
۲-۱۱ نمادگرایی
۲-۱۲ تقسیم بندی نمادها
۲-۱۲-۱ «« طبیعی »»
۲-۱۲-۲ «مستور یا اختصاصی»
۲-۱۲-۳ «مرسوم»
۲-۱۳ پیشینه نمادگرایی در ادبیات فارسی
۲-۱۴ نماد و نمادپردازی در شعر معاصر
فصل سوم: معرفی فروغ فرخزاد
۳-۱ زندگینامه و آثار
۳-۲ بررسی آثار فروغ
۳-۲-۱ اسیر
۳-۲-۲ دیوار.
۳-۲-۳ عصیان
۳-۲-۴ تولدی دیگر
۳-۲-۵ ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
۳-۳ اندیشههای فروغ
۳-۴ زبان فروغ
۳-۵ ویژگیهای زبان شعری فروغ
۳-۶ سبک فروغ
۳-۷ درونمایههای شعری فروغ
۳-۸ تحولات فکری فروغ فرخزاد
۳-۹ بنمایههای شعر فروغ
۳-۹-۱ مرگ زوال و پوسیدگی
۳-۹-۲ نومیدی و یاس و بدبینی
۳-۹-۳ حسرت گذشته
۳-۹-۴ مظلومیت
۳-۹-۵ تنهایی و غربت
۳-۹-۶ حسرت
۳-۹-۷ سادگی و زودباوری
۳-۹-۸ مساله ازدواج
۳-۹-۹ زندگی در خانه
۳-۹-۱۰ دل مشغولی های دوران کودکی
۳-۱۰ شعر اجتماعی فروغ
۳-۱۱ معشوق در شعر فروغ
۳-۱۱-۱ معشوق مرد زمینی
۳-۱۱-۲ معشوق فردی
۳-۱۲ واژگان فروغ
۳-۱۳ صنایع ادبی در اشعار فروغ
۳-۱۳-۱ تکرار
۳-۱۳-۲ بدل
۳-۱۳-۳ جابهجائی صفت
۳-۱۳-۴ نامگذاری جدید
۳-۱۳-۵ ارسال المثل
۳-۱۳-۶ جناس
۳-۱۳-۷ سجع
۳-۱۳-۸ استعاره
۳-۱۳-۹ تشبیه
۳-۱۳-۱۰ کنایه
۳-۱۴ سمبولیسم فروغ
۳-۱۵ سالشمار زندگی فروغ
فصل چهارم: سمبل و نماد درآثار فروغ فرخزاد
۴-۱ ساخت نمادها
۴-۲ نمادشناسی آب در اشعار فروغ
۴-۲-۱ نماد دریا و اقیانوس
۴-۲-۲ نماد مرداب
۴-۳ نمادشناسی باد
۴-۴ نمادشناسی حیوانات
۴-۴-۱ آهو
۴-۴-۲ بره
۴-۴-۳ زنجره (سیرسیرک)
۴-۴-۳-۱ زنجره به عنوان نماد طبیعت
۴-۴-۳-۲ زنجره نماد نالیدن.
۴-۴-۴ گرگ
۴-۴-۵ مار
۴-۴-۶ موش
۴-۴-۷ سوسک
۴-۵ نمادشناسی پرندگان
۴-۵-۱ پرنده و نسیم
۴-۵-۲ آواز قناری
۴-۵-۳ جغد
۴-۵-۴ پرستو
۴-۵-۵ عقاب
۴-۵-۶ کبوتر
۴-۵-۷ کلاغ
۴-۵-۸ گنجشک
۴-۵-۹ نماد ملخ
۴-۶ نمادشناسی گل و گیاهان
۴-۶-۱ باغ
۶-۴-۲-۱ نمادشناسی درخت کاج
۶ -۴-۲-۲- درخت ،نماد صبر و استقامت…
۴-۶-۳ نماد گل
۴-۶-۳-۱ گل شقایق
۴-۶-۳-۲ گل لاله
۴-۶-۳-۳ گل نرگس
۴-۶-۳-۴ کشتزار
۴-۶-۳-۵ باغچه
۴-۷ نماد زمان در اشعار فروغ
۴-۷-۲ شب: نماد استبداد و خفقان حاکم بر اجتماع
۴-۸ نماد اجرام آسمان در اشعار فروغ
۴-۸-۱ خورشید
۴-۸-۲ شعله بنفش
۴-۸-۳ آفتاب: نمادی از طبیعت
۴-۸-۴ خورشید :(آفتاب): سمبل زندگی و حیات و امید و یادآور ایام خوش زندگی (گذشته)
۴-۸-۵ چراغ:نماد روشنی و آزادی و عدالتگری
۴-۸-۳-۱ چراغ: نماد امید و خوشبختی، عشق وکانون خانوادگی
۴-۸-۴ ستاره: نماد امید و خوشبختی
۴-۸-۴-۱ ستاره: به عنوان نمادی از امید و شادی
۴-۸-۵ ابر: نمادی از و یرانی و تباهی
۴-۸-۶ تیرگی آسمان: نماد غم و اندوه
۴-۸-۷ ظلمت: سمبلی از سکون و افسردگی
۴-۸-۷-۱ ظلمت: سمبول زشتی ها
۴-۸-۸ سیاهی: سمبلی از ترس و وحشت
۴-۸-۹ زمین: نماد هستی و وجود طبیعت
۴-۸ نمادآینه
۴-۹ نماد فصلها
۴-۹-۱ زمستان و برف
۴-۹-۲ تابستان و سبز
۴-۱۰ نماد زندگی
۴-۱۱ نماد اعداد
۴-۱۲ نماد پنجره
۴-۱۳ نماد کوچه
فصل پنجم: نتیجهگیری
نمودار
محصول های مرتبط
تحلیل زبان شناختی گویش جوشانی
گویش جوشانی متعلق به روستای جوشان، از روستاهای بخش گلباف دراستان کرمان است. در پژوهش حاضر تلاش شده است گویش…
تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری
سفر از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات است. این مفهوم در طول دورههای مختلف ادب فارسی و حتی جهان جلوههای متفاوتی…
تحلیل عرفانی مقام توبه و بازتاب آن در آثار ادبی تا پایان قرن ششم هجری
توبه اولین منزل سالکان قرب الهیست که گذر از آن امکان پذیر نیست، راهی بی انتها ، در بی گشوده،…
تحلیل و مقاسیه ی ساختاری غزلیات سعدی و انوری
غزل، یکی از قالبهای مهم و پر کاربرد شعر فارسی است. سعدی و انوری، دو شاعر برجسته ی ایرانی در…
جایگاه دستور زبان فارسی در ویرایش متون
زبان از جمله مؤثرترین و مهمترین ابزارهای ادای فکر و برقراری ارتباط است که بین اجزای آن روابط مشخصی وجود…
جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم…
قوانین ثبت دیدگاه