
فصل اول: مقدمه
۱-۱- پیشگفتار
۱-۲- بیان مسئله
۱-۳- اهمیت ضرورت پژوهش
۴-۱- هدف پژوهش
۵-۱- تعریفهای مفهومی واژهها و اصطلاحها
۱-۵-۱- قصه
۲-۵-۱- افسانه
۳-۵-۱- افسانه واقعگرا
۴-۵-۱- افسانه پریان
۵-۵-۱- جذب و انطباق
۶-۵-۱- تمرکززدایی و تمرکزگرایی
فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری پژوهش
۲-۱- پیشینه افسانهها
۲-۱-۱- در خارج از ایران
۱-۱-۱-۲- گردآوری و طبقهبندی افسانهها
۲-۱-۱-۲- ساختارگرایی
۲-۱-۱-۳- رویکرد بنیانفکنانه
۲-۱-۱-۴-رویکرد روانکاوانه
۲-۱-۱-۵-رویکرد یونگی
۲-۱-۱-۶- رویکرد مارکسیستی
۲-۱-۱-۷-رویکرد زنگرایانه ( فمینیستی) و جنسیتی
۲-۱-۱-۸- رویکرد نواستعماری
۲-۱-۱-۹-رویکرد تطبیقی
۲-۱-۲- در ایران
۱-۲-۱-۲- گردآوری و طبقهبندی
۲-۲-۱-۲- رویکرد ساختارگرایانه
۳-۲-۱-۲- رویکرد روانکاوانه
۲-۱-۲-۴- رویکرد یونگی
۵-۲-۱-۲- رویکرد زنگرایانه (فمینیستی)
۶-۲-۱-۲- رویکرد اطلاعرسان
۷-۲-۱-۲- رویکرد آسیبشناسانه
۸-۲-۱-۲- رویکرد تاریخی
۹-۲-۱-۲- رویکرد زبانشناسانه
۱۰-۲-۱-۲- پژوهش در زمینه بازنویسی و بازگردانی افسانهها
۱۱-۲-۱-۲- رویکرد تحلیل محتوا
۱۲-۲-۱-۲- رویکرد شناختشناسی تکوینی
۱۳-۲-۱-۲- جمعبندی پیشینه افسانهها
۲-۲- پیشینه تمرکززدایی
۱-۲-۲- پیاژه و تمرکززدایی
۲-۲-۲- ویگوتسکی
۳-۲-۲- دونالدسون
۴-۲-۲- بنیانفکنی و تمرکززدایی
۵-۲-۲- پیشینه تمرکززدایی در ادبیات کهن ایران
۲-۲-۶- تمرکززدایی پس از معصومیت و تجربه
۳-۲- معصومیت و تجربه و مبانی نظری پژوهش
۱-۳-۲- شگردهای تمرکززدایی در افسانهها
۱-۱-۳-۲- پایانخوش
۲-۱-۳-۲- اغراق
۳-۱-۳-۲- مداخله راوی
۴-۱-۳-۲- خودنمایی افسانهها
۵-۱-۳-۲- وارونهسازی
۶-۱-۳-۲- سپیدگویی
۷-۱-۳-۲- رفت و برگشت
۸-۱-۳-۲- نمای دور، نمای نزدیک
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- طرح پژوهشی
۲-۳- نمونههای پژوهش
۳-۳- روش دادهیابی
۴-۳- روش دادهکاوی
۵-۳- حساسیت پژوهشگر
۶-۳- پرسشهای پژوهش
فصل چهارم: واکاوی افسانهها
۴-۱- خر ما از کرهگی دم نداشت
۴-۲- یوسف شاه پریان و ملک احمد
۴-۳- شتر دیدی ندیدی
۴-۴- ملک محمد و دیو یک لنگو
۴-۵- پادشاه و دختر چوپان
۴-۶- شاهزادهابراهیم و فتنه خونریز
۷-۴- آدم بدبخت
۸-۴- مرد جوجه فروش
۹-۴- قوز بالای قوز
۱۰-۴- آبیبی دلم میخواد را بیری
۱۱-۴- آگبوری
۱۲-۴- گل به صنوبر چه کرد
۱۳-۴- ملاچغندر و زن بدکاره
۱۴-۴- عباس دوس
۱۵-۴- دهاتی و تاجرها
۱۶-۴- مطیع و مطاع
۱۷-۴- یه بار جستی ملخک
۱۸-۴- حسن یکغازی و حسن دوغازی
۱۹-۴- تعبیر خواب
۲۰-۴- جانتیغ و چهلگیس
۲۱-۴- بابل هند
۲۲-۴- گل خندان
۲۳-۴- سه زن مکار
۲۴-۴- دختر نارنج و ترنج
۲۵-۴- ملا بد نباشد
۲۶-۴- روباه و الاغ
۲۷-۴- روی یخ گرد و خاک بلند نکن
۲۸-۴- عروسک سنگ صبور
۲۹-۴- ملای مکتب
۳۰-۴- حسن کچل
۴-۳۱- پاسخ به پرسش نخست
۴-۳۲- پاسخ به پرسش دوم
فصل پنجم: نتیجهگیری
۵-۱- مقدمه
۵-۲– ارزش های نهفته در افسانهها
۵-۳- بازخوانی شگردهای معصومیتوتجربه و تقسیمبندی آنها
۵-۴- برخی از تفاوتهای شگردهای تمرکززدایانهی افسانههای صبحی با افسانههای انجوی شیرازی
۵-۵- جلوههای تازهی تمرکززدایی در افسانههای انجوی شیرازی
۵-۶- شگردهای تمرکززدایانه در یک نگاه
۵-۷- سخن آخر
۵-۸- پیشنهادهای پژوهش
۵-۸-۱- پیشنهادهای پژوهشی
۵-۸-۲- پیشنهادهای کاربردی
۵-۹- محدودیت پژوهش
محصول های مرتبط
تحلیل زبان شناختی گویش جوشانی
گویش جوشانی متعلق به روستای جوشان، از روستاهای بخش گلباف دراستان کرمان است. در پژوهش حاضر تلاش شده است گویش…
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
تحلیل و مقاسیه ی ساختاری غزلیات سعدی و انوری
غزل، یکی از قالبهای مهم و پر کاربرد شعر فارسی است. سعدی و انوری، دو شاعر برجسته ی ایرانی در…
توصیف فصول درقصاید شاعران شاخص سبک خراسانی
یکی از ویژگی های مهمّ شعرسبک خراسانی که تقریباً در آثار تمام شاعران این دوره جلب توجّه میکند، توصیف فصول…
ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه
موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…
ساخت هنری شعرشهریار
اثر ادبی به ویژه شعر ازنظر به کارگیری زبان و روش بیان از اثر غیر ادبی متمایز می شود. ادبی…
قوانین ثبت دیدگاه