مقدمه
بخش اول : کلیات تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق
سؤال های تحقیق
روش تحقیق
بخش دوم : امر به معروف و نهی از منکر از منظر قرآن و حدیث
فصل اول : جایگاه و ضرورت امر به معروف و نهى از منکر از منظر قرآن و روایات
الف : جایگاه امر به معروف و نهی از منکر از منظر قرآن
ب : جایگاه امر به معروف و نهی از منکر از منظر حدیث
ج: ضرورت امر به معروف و نهی از منکر
د: زمان وجوب امر به معروف و نهی از منکر
۱- داشتن علم وآگاهی نسبت به معروفها و منکرها
۲- احتمال تاثیردرمخاطب
۳- استمرارانجام گناه
۴- مشکل ساز نبودن وامنیّت در امر و نهی
فصل دوم : آشنایی با برخی از معروفها ومنکرها در قرآن و روایات
الف: ابزار و معیارشناخت معروفهاومنکرها
- فطرت :
- عقل :
- شرع :
- عرف و اجتماع
ب: برخی معروفها و منکرها درقرآن وحدیث
برخی معروفها در قرآن و حدیث
برخی منکرها در قرآن و حدیث
فصل سوم : بررسی عدم تعارض امر به معروف و نهی از منکرباآزادی وتکنولوژی
الف: رابطه امر به معروف و نهی از منکربا آزادی انسان
ب: تأثیرتکنولوژی بر امر به معروف و نهی از منکر
اثر تکنولوژی بر امر به معروف
الف – بعد معرفتی
ب – بعد مساله آفرینی
فصل چهارم : امر به معروف و نهی از منکردرارتباط باتعلیم ،تربیت وتبلیغ
الف: اهمیّت تبلیغ وتعلیم وتربیت دراسلام
تبلیغ وتعلیم وتربیت در اسلام
بخش سوم : شیوه ها و ابزارهای جدید امر به معروف و نهی از منکر براساس قرآن و حدیث
فصل اول: شیوه های جدید امر به معروف و نهی از منکر برخواسته از قرآن و احادیث
برخی شیوه های کاربردی:
- آگاهی بخشیدن:
۲- شیوه « تدریج »
۳- شیوه زبانی (گفتاری):
الف. امر و نهی ساده
ب.امر و نهی حکیمانه
ج : – استفاده از گفتار نرم
د- استفاده ازسخنان پند آمیز:
ه- امر و نهی عاطفی واحساس دوستی
و- امر و نهی صریح وکنایی
ی- امر ونهی توضیحی
س- امر و نهی تشویقی
ق- امر و نهی آرام و تند
ز- امر و نهی مذمتی
س. امر و نهی تهدیدی
ق. امر و نهی ملی و جهانی
۴- شیوه نوشتاری
۵- شیوه استدلال به آیات قرآنی
۶- شیوه « مستقیم وغیرمستقیم »
۷- شیوه « فردی » و « جمعی »
۸- شیوه تکرار
۹- شیوه عملی :
۱۰- شیوه « ستایش »
۱۱-شیوه« نکوهش »
موارد سرزنش در آیات قرآن کریم وروایات و …
۱۲- شیوه کنترل
الف – نظارت های اجتماعی درونی
ب – نظارت های اجتماعی بیرونی (یا خارجی)
نکته:
۱۳- شیوه « یادآوری نعمت ها و مسئولیت ها»
۱۴- شیوه بیان پاداش وعقاب
۱۵- شیوه تغافل
۱۶- شیوه ی « ارائه جایگزین »
۱۷- شیوه « تخلیه روحی – روانی »
۱۸- شیوه « استناد به الگوها »
۱۹- شیوه « تنظیم روابط»
الف – گسترش روابط:
ب – محدود سازی روابط
ج – قطع روابط
۲۰- شیوه ی هنری
۲۱- شیوه آئینهوار
۲۲- شیوه آمادهسازى
۲۳- شیوه تلقین
۲۴- شیوه امید دادن
۲۵- شیوه توجه به ظرفیت افراد
۲۶- شیوه کنایه گویى
۲۷- شیوه ایجاد محبّت
۲۸- شیوه تحریک عواطف
۲۹- شیوه مخفیانه و مختصر
۳۰- شیوه مماشات
۳۱- شیوه خشکانیدن ریشه مفاسد:
۳۲- شیوه تنگ کردن زمینه بر منکر با انجام معروف
۳۳- شیوه ی ،انجام معروف ونهی ازمنکر با توجه به زمان
۳۴- شیوه ی امر و نهی به نوجوانان
۳۵- شیوه ی امر و نهی به جوانان
الف- آشکار کردن هدف دین و نقش آن در زندگی
ب- درک زبان، منطق و احساسات جوانان
ج- اجتناب از افراط و تفریط
د- آشکار کردن فلسفه احکام
ه- تبلیغ عملی از سوی الگوها
و- به کارگیری روش های نو
۳۶- شیوه امر ونهی بزرگسالان
۳۷- شیوههای امر و نهی به رؤسا
۳۸- شیوه ی امر و نهی به دانشمندان
۳۹- شیوه ی امر و نهی به اعضای خانواده
۴۰- شیوه ی امر و نهی به دوستان و اقوام
۴۱- شیوه ی امر و نهی به بانوان
۴۲- شیوه کاربرد تشبیه
۴۳- شیوه کاربرد استعاره
۴۴- شیوه کاربرد سجع
۴۵- شیوه هجرت از محیط شرک
۴۶- شیوه تبعید
۴۷- شیوه پاسخ بدی با نیکی
۴۸- شیوه مدارا با نادانان
۴۹- شیوه تداوم
۵۰- شیوه قهر و سکوت
۵۱- شیوه افشاگری
۵۲- شیوه توبیخ و تهدید و هشدار
۵۳- شیوه خویشتن داری
۵۴- شیوه عفو و گذشت
۵۵- دورى از دشنام
۵۶- ورزش و امر به معروف و نهی از منکر :
۵۷- بکار گیری فن آوری ونرم افزار ها( ICT) در ترویج امر به معروف و نهی از منکر
۵۸- شیوه امر به معروف و نهی از منکربا « اقلیت های دینی و مذهبی»
فصل دوم: ابزارهای جدیدتکنولوژی درراستای توسعه وثمر بخشی امر به معروف و نهی از منکر
رسانه
- فضاهای الکترونیکی و فردگرایی :
- کارکردهای مثبت
- کارکردهای منفی
۱ـ مطبوعات
۲ـ رادیو
۳ـ تلویزیون
- نقش تلویزیون و ویدیو در بزهکاری
- فیلم های سینمایی
۴- ماهواره
۵- اینترنت:
کاربردهای چت
آسیب های چت
۶- تلفن همراه
زندگی آنلاین
زندگی دوم
۷- خبرگزاریها و آژانسهای خبری
فصل سوم: مراحل امر به معروف و نهی از منکر
۱- مرحله قلبی
۲ – مرحله زبانی
فصل چهارم: علل موفّقیّت و عدم موفقیت امرین به معروف و ناهیان از منکر
الف : عوامل موفقیت امرین به معروف و ناهیان از منکر
- یادگیرى راه رسم صحیح و مناسب
- اهمیت دادن به پیش گیرى
- ریشه یابى و از بین بردن زمینه هاى منکرات
- شروع از نزدیکان
۵- جلب اعتماد
ب: عوامل عدم کارایی و عدم موفقیت امرین به معروف و ناهیان از منکر
- ترس از ضررهاى مالى و جانى
- ضعف غیرت دینى
- طمعکارى
- بى اثر پنداشتن امر و نهى
- روحیه سازشکارى :
- اعتقاد به جبر
- برداشت غلط از انتظار فرج :
- انزواطلبى
- انکار مسئولیت هاى اجتماعى
بخش چهارم: نتایج تحقیق وپیشنهادات
الف : نتیجه گیری:
ب : پیشنهادها
۱- انجام تحقیقات مستمر
۲- امکان ثبت اطلاعات
۳- بازشناسی مفاهیم و مصادیق
۴- اولویت بندی
۵- تشکیل کمیته ها و کارگروه های تخصصی
۶- تدوین متون آموزشی مناسب
۷- استفاده از ابزار هنر و رسانه ها
محصول های مرتبط
امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب، چالش ها و راهکارها
فصل اول: کلیات طرح تحقیق پیشگفتار کلید واژه ها شرح و بیان مساله پژوهشی پیشینه وتاریخچه موضوع تحقیق اهمیت و…
اصلاحات و دگرگونی اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر
فصل اول: بررسیهای اولیه ۱-۱٫ مفاهیم و معانی ۲-۱٫ دگرگونی و تغییرات اجتماعی فصل دوم: اصلاحات اجتماعی ۱-۲٫ مقدمه ۲-۲٫…
استنادهای قرآنی خطبه فدکیه حضرت فاطمه
فصل اول: کلیات ۱٫۱٫ بیان مسأله تحقیق ۲٫۱٫ اهمیت و ضرورت تحقیق ۳٫۱٫ پیشینه تحقیق ۴٫۱٫ سؤالات تحقیق ۱٫۴٫۱٫…
ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سورههای مبارکه نبأ، نازعات و عبس
فصل اول: کلیات ۱-۱٫ بیان مسأله ۱-۲٫ سؤالهای تحقیق ۱-۲-۱٫ سؤال اصلی ۱-۲-۲٫ سؤالات فرعی ۱-۳٫ فرضیهها ۱-۴٫ سابقه…
ارث زن در فقه مذاهب اسلامی
بخش اول: کلیات و مفاهیم پیشگفتار توضیح عنوان خاستگاه انتخاب موضوع سوال اساسی هدف پیشینه: شیوه پژوهش: پیچیدگی های بحث…
احصاء شاخص ها و روشهای دوست یابی از منظر قرآن و تاثیر آن بر تربیت انسان
ـ ۲ـ بیان مسئله یکى از نیازهاى اساسى انسان از بدو تولد تا پایان عمر نیاز به محبت ورزیدن به…
قوانین ثبت دیدگاه