مقدمه
با گذشت زمان و توسعهی تمدن بشری و همچنین پیچیدهتر شدن روابط اجتماعی و اقتصادی، مبادلات تجاری نیز توسعه یافته و به سوی کسب منافع بیشتر و رفاه بهتر سوق پیدا کرده است. در این میان قراردادها و معاملات اقتصادی در روابط بشری جایگاه ویژه و خاصی برای خود یافتهاند و از همان ابتدای پیدایش جوامع بشری برای حفظ و برقراری نظم عمومی و ایجاد روابط حسنه به وضع قوانین و مقررات توجه شده است. لیکن این معاملات، معاملاتی تغابنی هستند یعنی برای سود وزیان بر سر آن بحث و گفتگو می شود و حتی ممکن است برای سود بیشتر دست به کارهای غیر قانونی زده شود. لذا از این نظر که پا از مرز قانون فراتر میرود این نوع معاملات از درجهی اعتبار ساقط میشوند، چون تضییع حقوق فردی و تجاوز به نظم عمومی صورت میگیرد همانطور که تمام جوامع بشری معیارهایی برای صحت و درستی معاملات تجاری در میان خودشان در نظر گرفتهاند و خروج از آن معیارها موجب بی اعتباری و عدم نفوذ قراردادهای فی مابین آنها میشود، در جامعهی اسلامی نیز پارهای از معاملات و قراردادها به علت عدم رعایت شرط اساسی صحت معامله بیاعتبار و غیرنافذ شمرده شدهاند. از جملهی این معاملات، عقد غرری-که موضوع بحث این نوشتار است- میباشد. عقد غرری که در آن قدرت بر تسلیم و علم به عوضین وجود ندارد احتمال نزاع و کشمکش بین طرفین معامله بسیار است. به عبارتی هر گاه وضعیت قرار داد به گونه ای باشد که در نتیجه، جهل طرفین عقد یا یکی از آنها نسبت به مورد معامله، سر نوشت عقد را مجهول و مبهم نماید به طوری که موجب ضرر و زیان مالی و به تبع آن نزاع و اختلاف بین طرفین گردد، چنین معامله ای غرری و باطل خواهد بود. بنابراین، چون در دین اسلام توجه خاصی به صحت روابط اقتصادی شده است، برای جلوگیری از نزاع و کشمکش بین طرفین معامله ، این نوع معاملات مورد نهی قرار گرفته و در جهت رفع غرر احکام خاصی وضع شده است. در نتیجه می توان گفت مبنای این حکم فقهی حفظ منافع فردی – اجتماعی از طریق جلو گیری از منازعه و کشمکش بین طرفین قرار داد و تحریم اکل مال به باطل و به عبارتی نامشروع دانستن دارا شدن بلا جهت و نیز ارایهی راه عادلانهی تأمین نظم در روابط مالی مردم به واسطهی ممنوع ساختن چنین معاملات احتمالی می باشد. از طرفی دیگر مصالح اقتصادی و پیچیدگیهای عصر کنونی و تسهیل معاملات تجاری که باعث ترویج برخی از معاملات شده است با احکام دین اسلام سازگاری ندارند، میتوان آنها را غرری دانست، در حالی که در تجارت امروزه بسیار متداول شده است و حتی جوامع حقوقی نیر با دیدهی اغماض به آن می نگرند، مانند آنچه در تجارت رواج دارد که در بسیاری از موارد معامله بر مبیعی قرار میگیرد که هنگام معامله وجود خارجی ندارد یا پیش فروش خودرو و… که درجامعهی ما رواج پیدا کرده است و این درحالی است که ثمن معامله در هنگام عقد مشخص نیست و معامله به ثمن مجهول واقع می شود. هر چند ممکن است کارشناسان اقتصادی توجیهاتی در این باره ارایه نمایند و مصلحت اقتصادی ایجاب می کند که قرار دادهای مزبور معتبر تلقی گردد . در حالی که در جامعهی خود شاهد نتایج منفی در اینگونه معاملات مجهول هستیم که هیچ انسان منصفی نه آنرا میپسندد و نه در حالت عادی به آن تن میدهد
۱- کلیات و مفاهیم
۱-۱-طرح تحقیق
طرح تحقیق عبارت است از توضیح و تعریف کامل و مفصل هر یک از مراحل موجود در چار چوب تحقیق.
۱-۱-۱-بیان مسأله
در روابط اجتماعی انسانها، قراردادها، معاملات و دادوستدها بخشی ضروری و اجتناب ناپذیر نیازهای بشری محسوب میشوند. اگرچه از دیرباز جوامع بشری درجهت برقراری امنیت، صلح اجتماعی و نظم عمومی و نیز تأمین و حفظ منافع افراد به سوی قانونمند شدن گام برداشته است، لیکن از آن جا که نیازها و خواسته های انسانی به طور طبیعی مشابه یکدیگرند، نزاع بر سر کسب منافع افزون تر و تأمین رفاه بیشتر، همواره وجود دارد. از این رهگذر در نتیجهی انعقاد قراردادها و پیمان های غیر معتبر و برخلاف مصلحت فردی – اجتماعی به حقوق افراد تجاوز شده است. در نتیجه ی دارا شدن غیر عادلانه در جهت جلب منافع مادی فزونتر، تجاوز به صلح اجتماعی، نظم عمومی و معنویت اخلاقی از طریق ایجاد اختلاف و کشمکش میان طرفین قراردادها و معاملات، صورت خواهد گرفت( اسکینی ،۱۳۷۱ ،ص۲۵). نظامهای اجتماعی که بر مبنای آرمانهای دینی و با هدف عدالت اجتماعی و تنظیم روابط مردم و حفظ نظم در جامعه شکل گرفتهاند، در زمینهی آثار شرعی ناشی از تعهدات و روابط قراردادی و انجام معاملات، قواعد و مقررات خاصی وضع نمودند و افزون بر این، برخی از داد و ستدها و معاملات را – اگرچه متعارف و متداول هم باشد- به دلیل رعایت قواعد آمره و حفظ نظم عمومی غیر معتبر و بدون اثر شرعی میشمارند. در نظام اسلامی نیز برخی از معاملات و قراردادها به دلیل فقدان پارهای از شرایط اساسی، غیر قابل پذیرش هستند. از جملهی این معاملات میتوان به معاملات غرری اشاره نمود. منظور از معاملهی غرری قرارداد و عقدی است که وضعیت آن، برای یک یا دو طرف معامله زیان مالی به دنبال داشته و سبب ایجاد اختلاف و کشمکش میان آن ها خواهد شد(الماسی، ۱۳۷۰، ص ۳۶) غرر در نزد فقها عبارت است از جهل در خصوص رسیدن شی به دست منتقلالیه (شهید اول، ۱۳۰۸، ص۲۵۳). دربرخی از فرهنگهای لغت فارسی، غرر به معنای « هلاکت»، « خطر » و « فریب خوردن» آمده است ( عمید، ۱۳۵۶، ص۷۵۰ ؛ معین،۱۳۶۰، ص۸۷۴). برخی قاموسها غرر را از مصدر «غرارّه » به معنای « خدیعه» و «غفلت» دانسته اند( الماسی، ۱۳۷۰، ص۵۴ ).شافعیه بیع غرری را چنین تعریف نمودهاند: بیع چیزی که وجود و عدم آن دانسته نمی شود و یا از نظر کمیت ( قلت و کثرت ) مجهول است و یا قدرت بر تسلیم آن وجود ندارد(ابو جیب، ۱۴۰۲، ص ۲۷۲ ). در نظام اسلام، توجه خاصی به کسب عادلانه و مشروع و نیز استحکام و اتقان معاملات بین افراد جامعه شده است. به همین خاطر، غرر و خطر در معامله، که ناشی از جهل به مبیع و ثمن ( ارزش و قیمت کالا ) هنگام انعقاد قرار داد می باشد، منع و نهی شده است. لذا از این قاعده ی فقهی، تحت عنوانی مستقل در برخی از آثار بزرگان امامیه و فقهای شافعیه در زمینه ی قواعد عمومی و مبانی کلی قرار دادها بحث شده است. با توجه به اختلاف نظر فقهای امامیه و شافعیه در برخی از موارد نیاز به بررسی و پژوهش در این زمینه میباشد. لذا در این پژوهش برای رفع ابهام به بررسی غرر در فقه امامیه و شافعیه خواهیم پرداخت و برای رسیدن به مقصود، نظرات متفاوتی را آورده و آنها را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و نتیجهگیری خواهیم کرد.
۱-۱-۲-اهمیت تحقیق
باتوجه به گسترش جامعهی بشری و پیچدهتر شدن روابط اقتصادی، مبادلات و معاملات نیز میان انسانها گسترش یافته و بشر را به سوی کسب منافع و درآمدهای بیشتر ترغیب نموده است، لذا قراردادها و معاملات در روابط اقتصادی انسانها جایگاه ویژهای دارند. از سوی دیگر بشر برای دستیابی به منافع و سود بیشتر ناگزیر به انتخاب راههای متعددی است که ممکن است در این مسیر به گونهای عمل شود که با دستورات شرع منافات داشته باشد. لذا اسلام با معاملات و قراردادهای ربوی یا اعمالی چون قمار و نیز معاملات غرری که در واقع معامله بر مجهول و یا شرط مجهول است ، مخالف می باشد؛ زیرا معاملات در اسلام اصولاً تابع « عدالت معاملاتی» هستند و درمعاملهی غرری چنین تعادلی وجود ندارد اصل دیگری که در نگرش و جهان بینی اسلام مورد نظر است، اصل مساوات و قسط است که اسلام تمام راههای کسب دارایی بلاجهت را مسدود نموده و مردم را به اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی دعوت نموده است تا سعادت اجتماعی میسر گردد. با توجه به اینکه استیفای نامشروع و دارا شدن بلاجهت به ظلم منتهی می شود و نتیجهی معامله که همان دارا شدن شی معادل ثمن است حاصل نمیگردد ضرورت دارد، در مورد چگونگی این موضوع بحث و گفتگو شود تا زوایای امر تا حدودی روشن گردیده و ابهامات بر طرف گردد.
محصول های مرتبط
اصلاحات و دگرگونی اجتماعی از طریق امر به معروف و نهی از منکر
فصل اول: بررسیهای اولیه ۱-۱٫ مفاهیم و معانی ۲-۱٫ دگرگونی و تغییرات اجتماعی فصل دوم: اصلاحات اجتماعی ۱-۲٫ مقدمه ۲-۲٫…
ارزیابی تطبیقی روایات معصومان (ع) با اقوال لغویان در مفردات سور کهف و اسرا
فصل اول:کلیات تعریف مسأله سؤالهای تحقیق سابقه و پیشینهی تحقیق ضرورت انجام تحقیق فرضیهها هدفها و کاربردهای مورد انتظار تحقیق…
اخلاق کار گروهی در پژوهش
فصل اول: کلیات ۱٫۱٫ بیان مسئله ۲٫۱٫ اهداف پژوهش ۳٫۱٫ اهمیت و ضرورت پژوهش ۴٫۱٫ سؤال پژوهش ۵٫۱٫ روششناسی…
ارائه شاخصی ترکیبی جهت سنجش توسعه انسانی مبتنی بر آموزههای اسلامی و بکارگیری آن در رتبهبندی کشورهای اسلامی منتخب
فصل اول: مقدمه ۱-۱- بررسی روند تحولات فکری در غرب و تغییر مفهوم توسعه ۱-۲- مفهوم متحول توسعه ۱- ۱-۲-۱-…
احکام خبر و خبررسانی در فقه امامیه
مقدمه خبر اهمیت بحث درباره خبر: نگاهی به تحقیقات پیشین: ضرورت پژوهش: فصل اول: کلیات آشنایی با ماهیت خبر…
ابتلاء و تزکیه اخلاقی
۱- فصل اوّل: کلیات ۱-۱٫بیان مساله و تبیین موضوع پژوهش ۱-۲٫اهمیت وضرورت تحقیق ۱-۳٫ هداف وفوائد تحقیق ۱-۴٫ پرسشهای تحقیق…
قوانین ثبت دیدگاه