![](https://24soal.ir/wp-content/uploads/2022/03/article-image-5.webp)
۱- طرح مسأله و ضرورت آن:
از آنجا که بنیاد سرشت انسان بر عدل نهاده شده و برای رسیدن به سعادت و کمال واقعی، لازم است طریق عدل و قسط بپوید و از دیگر سو قوام جامعه بشری نیز فقط با اقامه و بسط عدل محقق میگردد، تبیین جایگاه عدالت و انصاف در قوانین فقهی و حقوق موضوعه ضرورتی انکارناپذیر دارد.این در حالی است که در اسلام بر اهمیت عدالت در نظام تشریع تأکید شده و هدف ارسال انبیای الهی اقامهی عدل و قسط معرفی گردیده است. به عبارت دیگر عدالت روح حقوق اسلامی است.با وجود این اهمیت در کتب فقهی با احکامی مواجه میشویم که متناسب با عدالت وانصاف به نظر نمیرسد. با توجه به اینکه در این دوران امام معصوم حضور ندارند تا نسبت به موضوعات مستحدثه قوانینی وضع کرده و به تبیین و تفسیر احکام موجود، متناسب با عدالت و انصاف بپردازند، لازم است مشخص شود که آیا فقه شیعه توان وضع، تفسیر و تبیین قوانین مبتنی بر عدالت و انصاف را دارد؟ در صورتیکه پاسخ مثبت است، چه راهکاری ارائه شده تا بتوان با توجه به تغییرات زمان و مکان، فقهی پویا و متناسب با عدالت و انصاف ارائه داد.برخی از اندیشمندان قاعدهی عدل و انصاف را به عنوان راهکار ارائه دادهاند. آنها بر این اعتقادند که با چنین قاعدهای میتوان تمام یا حداقل برخی از احکام و قوانین را مورد ارزیابی قرار داد یا برای صدور حکم نسبت به موضوعات جدید و مستحدثه، عدالت و انصاف را به عنوان معیار در نظر گرفت. در این رساله برآنیم تا به ارزیابی این راهکار ارائه شده بپردازیم. از سوی دیگر با وجود این که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نیز اولین وظیفهی قوهی قضائیه احیای حقوق عامه و گسترش عدل در جامعه بیان شده، ولی ملاحظه میشود که قوانین و احکام هر چند کامل و همه جانبهنگر باشند، به دلیل کلی بودن، نمیتواند تمام شرایط دعوا و اختلافات مطرح شده در دادگاه را بسنجند و لذا در مرحله ی اجرا و حل و فصل اختلافات، ممکن است عدالت و انصاف به طور کامل نسبت به فردی که اقامهی دعوا کرده، رعایت نشود؛ از اینرو ضروری است که راهکاری برای به اجرا گذاردن عدالت و انصاف در نظر گرفت.در حقوق برخی از کشورها جهت حل این مشکل، منبعی به عنوان انصاف پیشبینی شده که براساس آن قاضی مجاز است قانون را آنگونه که مقتضی عدالت و انصاف میداند، به اجرا درآورد و به حل و فصل دعاوی بپردازد. در برخی نظامهای حقوقی و قوانین بینالمللی نیز اصل انصاف به عنوان یک اصل حقوقی و منبعی برای حل و فصل دعاوی پذیرفته شده است.این که در حقوق ایران نیز میتوان در مرحلهی اجرا، قاعدهای از عدالت و انصاف ارائه داد تا بر اساس آن قاضی بتواند به گونهای که متناسب با عدل و انصاف میداند، عمل کند و اگر اجرای یک قانون را مستلزم ظلم ببیند، آن را به کنار نهد، سؤالی است که در این رساله در پی پاسخ به آن هستیم.همانگونه که اثبات قاعده در فقه و حقوق ایران تأثیر به سزایی میگذارد و راهکارهای جدیدی را پیش روی فقها و قضات خواهد گذاشت، نفی آن نیز بسیار مهم است، چرا که منتفی کردن امکان تمسک به چنین قاعدهای، فقها و حقوقدانان را از تفسیر به رأی قوانین باز خواهد داشت و جلوی انحراف از قواعد و ضوابط فقهی و حقوقی را خواهد گرفت.
۲- انگیزه ی ا نتخاب:
با توجه به این که عدالت و انصاف هدف حقوق اسلام و مبنای قوانین است، بررسی میزان تأثیر عملی و عینی این هدف در صدور فتوا و احکام صادره از دادگاهها، انگیزهی اولیهی نگارش این رساله بوده است.آنچه این انگیزه را مضاعف نمود، طرح قاعدهی فقهی عدالت از سوی برخی اندیشمندان و اصل انصاف در قوانین بینالمللی و حقوق برخی از کشورها بود.از آنجا که حجیت قاعدهی فقهی و جایگاه این اصل در حقوق ایران هنوز مورد مداقه مبنایی و دقیق قرار نگرفته بود، از این رو نگارنده در صدد برآمد تا با ارائهی پژوهشی مبنایی به اثبات یا رد این قاعده بپردازد.
۴- پیشینه ی تاریخی تحقیق
از آنجا که موضوع عدالت را از جنبههای مختلف فقهی، حقـوقی، فلسـفی، اخلاقی، سیاسی،… میتوان مورد بررسی قرار داد، نوشتههای مختلف و بسیار زیادی اعم از کتاب، مقاله و پایاننامه در این زمینه ارائه شده؛ اما در معدود پژوهشهایی عدالت به عنوان یک قاعدهی فقهی مورد مطالعه قرار گرفته است، اولین فردی که در کتابش عدالت را به عنوان قاعدهی فقهی معرفی نمود، محمد حسینآل کاشف الغطا بود. پس از او گروهی از فقهای معاصر به نقد و بررسی این قاعده پرداختند؛ لیکن قلمرو و محدودهی مورد بحث در قاعدهای که این فقها از آن به عدل و انصاف تعبیر کردهاند، کاملاً با آنچه ما در این رساله به دنبال آن هستیم، متفاوت است. آن چه در این کتب مطرح شده، همان تنصیف است که در مقـام دعاوی مطرح میگردد، ولی منـظور از قاعدهی عدل و انصاف قاعدهای فراگیر و جامع در تمام ابواب فقه است که به قاضی و فقیه اجازه میدهد، اولاً احکام موجود را بر اساس این قاعده مورد ارزیابی قرار داده و آن چه موافق با عدل و انصاف نمیبیند، کنار نهد؛ ثانیاً برای صدور حکم نسبت به موضوعات مستحدثه و جدید، مقتضای عدل و انصاف را مبنا قرار داده و بر اساس آن حکم کند.میتوان مدعی شد که هیچ یک از بزرگان فقه به این نحو قاعدهی عدل و انصاف را مطرح ننمودند. به نظر میرسد سخن شهید مطهری دربارهی اغفال فقها نسبت به ایجاد قاعدهی عدالت، انگیزهای شد برای بسیاری از نویسندگان که مقالات و کتبی پیرامون این قاعده بنگارند؛ از آن جمله میتوان به مقاله ی . هر کدام از کتابهای مذکور واجد ویژگیهایی است؛ کتاب اول با طراحی یک سلسله گفت وگوهایی، بیشتر به طرح نظریات فقهی پیرامون قلمرو و ادلهی معتقدان به این قاعده پرداخته و کتاب دوم به شکل ظاهراً کلاسیک قاعده را اثبات نموده استتفاوت این رساله با کتب موجود این است که اولاً با توجه به این که پذیرش این قاعده ریشه در اتخاذ مبنا نسبت به مرجع تشخیص مصادیق عدالت و انصاف دارد، در این پژوهش ابتدا میزان درک عقل نسبت به مفهوم و مصداق عدالت مورد بررسی قرار گرفته و پس از اتخاذ مبنا به بحث فقهی پرداخته شده است. ثانیاً با توجه به نظریات موجود دربارهی این قاعده، سعی بر این بوده که تمامی ادلهای را که میتوان برای اثبات قاعده، اعم از آیات، روایات و تمامی فتاوا، آورده شود، مطرح، ضمن ارزیابی آنها، نظر برگزیده را مستدلاً بیان نماید.از حیث حقوقی نیز در کتب مختلف به صورت پراکنده جایگاه انصاف در حقوق ایران مطرح شده، ولی در هیچ یک از کتب مستقلاً این بحث مورد مطالعه قرار نگرفته است و در رسالهی حاضر به صورت تفصیلی و مستقل مورد بررسی قرار گرفته است.از دیگر سو پایان نامه ها و رسالههایی نیز در این موضوع وجود دارد که میتوان آنها را به دو دسته تقسیم نمود:پژوهشهایی که در زمینهی عدالت، ماهیت و جایگاه آن در ارزشهای دینی و اخلاقی انجام شده که ازجمله میتوان “جایگاه عدالت در استنباط احکام معاملات” ،”بررسی راههای مبتنی بر عدالت در حقوق ایران” “عدالت جزایی و بررسی تطبیقی آن در حقوق اسلامی”خردگرایی و دادگرایی” “عدالت در اندیشهی سیاسی اسلام”، “عدالت و ارزشهای اخلاقی”را نام برد.پژوهشهایی که با محوریت انصاف صورت گرفته است؛ مانند “انصاف و نقش آن در حقوق خصوصی”، “جایگاه انصاف در حقوق و قانون ایران””انصاف و جایگاه آن در حل اختلافات بین المللی بعد فقهی غیر از رسالهی دکتری که ابتدا نامش ذکر شد، عدالت و انصاف در هیچکدام از این پایاننامهها به عنوان یک قاعدهی فقهی مورد بررسی قرار نگرفته است.آقای پور مولا در رسالهی دکتری خود، اشارهای به قاعده بودن عدالت و انصاف نموده ولیکن ایشان ظاهراً تنها هدفشان نقد دیدگاه عدالت عرفی بوده و در ضمن آن به صورت اجمالی به قاعده بودن عدالت پرداخته و دیگر اشارهای به مبانی بحث یا طرح و نقد دیگر نظریات و یا ادلهی این قاعده و آثار و ثمرات آن ننمودهاند. در حالی که رسالهی حاضر در ضمن طرح تمامی نظرات موجود، به صورت مبنایی تمام این دیدگاهها را به نقد و بررسی گذاشته است.از جنبه ی حقوقی نیز هر چند در این رسالهه ا و پایان نامه ها به نوعی جایگاه انصاف مورد بررسی قرار گرفته ، ولی اولاً به صورت مبنایی ارزیابی نشده، ثانیاً به جنبه ی فقهی قاعده پرداخته نشده است و در این رساله هر دو جنبه در نظر گرفته شده است
۵- سؤالات اصلی و فرعی تحقیق
در این رساله در پی پاسخ به یک سؤال اصلی میباشیم و آن این که:یا میتوان عدالت و انصاف را به عنوان یک قاعدهی فقهی و حقوقی ارائه کرد و فقیه یا قاضی با استناد به آن حکم صادر نماید؟سؤالات فرعی که در این باره پاسخ به آن ضروری است، عبارت است از:آیا عدالت و انصاف از منظر حقوق اسلامی دو مفهوم متمایز با یکدیگرند؟آیا عقل بشر میتواند مفهوم و مصداق عدالت را درک کند؟
۶- فرضیه یا فرضیات
فرضیهی اصلی:عدالت و انصاف هدف قواعد فقهی و حقوقی است و نمیتوان آن را به عنوان یک قاعدهی فقهی و حقوقی ارائه داد.
فرضیه ی فرعی :
- در حقوق اسلامی عدالت به معنای اعطای حق ذیحق با انصاف در یک معنا به کار برده میشود و تفاوتی میان این دو واژه وجود ندارد؛ البته اگر منظور از عدالت عمل به قانون موضوعه است با انصاف متفاوت است.مفهوم عدالت قابل درک به وسیلهی عقل است و عقل میتواند مصادیق عدالت را دریابد.
۷- روش و نوع تحقیق:
در این پژوهش سعی برآن بوده که با جمع آوری اطلاعات از منابع مکتوب، و تحلیل و بررسی آنها امکان وجود چنین قاعدهای در نظام حقوقی اسلام مورد تحلیل وبررسی قرار گیرد. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانهای بوده و نوع پژوهش بنیادی و تحلیلی است.
محصول های مرتبط
بررسی آثار صلح درفقه امامیه وحقوق مدنی ایران
مقدمه صلح در لغت به معنای توافق و تسالم است. از نظر تاریخی باید به یک نکته اشاره کرد و…
بررسی آثار خیار تأخیر ثمن در فقه امامیه وحقوق مدنی ایران
وقوع عقد بیع موجب ملکیت ثمن برای بایع ومالکیت مبیع برای مشتری می گردد. به موجب انتقال مالکیت، تعهدات و…
جایگاه نظم عمومی در باب نکاح و طلاق در نظام حقوقی ایران
مباحث مربوط به حقوق خانواده صرفاً جنبه حقوقى ندارد و به دلایل گوناگون با مسائل دینى، اخلاقى و اجتماعى آمیخته…
میزان اثربخشی تدابیر اتخاذ شده در زمینه پیشگیری از جرایم علیه املاک و اراضی
جرایم علیه املاک و اراضی من جمله جرایم علیه اموال و مالکیت هستند. جرایمی که علیه املاک و اراضی صورت…
آسیب ها و چالش های تفکیک اعیانی
سازمان ثبت اسناد و املاک از جمله سازمانهای قدیمی، و بسیار مهم درتثبیت سرمایه های اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی…
بررسی روشهای تحقق بهداشت اسناد به منظور پیشگیری از وقوع جرم
در حال حاضردرجامعه ما به علت پیشرف تکنولوژی به نسبت نیز جرم وجرائم زیاد شده است وبه عبارتی هرچه تکنولوژی…
قوانین ثبت دیدگاه