
سالانه حدود ۱۳ میلیون نوزاد پرهترم در کل دنیا متولد می شود با توجه به افزایش پیشرفت ها در دو دهه اخیر، بقاء نوزادان کم وزن و نوزادانی که زندگی شان وابسته به درمان های پزشکی و بستری طولانی مدت است، در حال افزایش می باشد ) که موجب قرار گرفتن آنها در معرض پروسجرهای دردناک میشود به طوری که هر نوزاد در ۱۴ روز اول بستری به طور متوسط ۱۱۵ پروسیجر دردناک را تجربه می کند که ۱۶ پروسیجر به ازای هر روز بستری در بیمارستان می باشددرک درد در نوزادی که فاقد تجربه کافی و مهارت های کلامی است یک درک نامفهوم می باشد. نوزادان درد را به صورت تغییرات پیچیده رفتاری و فیزیولوژیکی درک میکنند و آن را به صورت برانگیختگی و به هم ریختن تطابق با محیط و تغییر در شاخص های حیاتی نشان می دهند.گریه کردن و تغییرحالتهای صورت شایعترین نشانه های ظاهری درد میباشند درد تجربه ی پویایی است که اغلب مفید بوده ولی اثرات جانبی نیز دارد و در طولانی مدت می تواند تغییر در پاسخ به تجربه دردناک مشابه ایجاد کند. سابق اعتقاد بر این بود که نوزادان بخاطر میلینیزاسیون ناکافی اعصاب حسی و نارس بودن گیرنده های درد قادر به حس درد نیستند. تحقیقات نشان داده است که تقریبا از هفته ۲۶ حاملگی، سیستم های فیزیولوژیک جنین به حدی رسیده اند که قادر به احساس درد می باشند، بنابراین حتی جنین نیز درد را حس می کند. شواهد اخیر نیز نشان داده است که شیرخواران ترم و نارس از بدو تولد به طور آناتومیکی و فیزیولوژیکی (عملکردی) قابلیت پاسخگویی به محرکهای دردناک را دارند شیرخواران از جمله نوزادان درد را مشابه و احتمالاً شدیدتر از کودکان بزرگتر و بزرگسالان تجربه میکنند. آنها همچنین در معرض خطر عوارض جانبی رفتاری و تکاملی طولانی مدت درد قرار دارند اگرچه تاکنون توجه کافی برای تسکین درد در دوران اولیه زندگی نشده است
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۶۵
فصل اول:
– عنوان پژوهش
– زمینه پژوهش
– هدف کلی
– اهداف اختصاصی
– فرضیات پژوهش
– پیش فرضهای پژوهش
– اهداف کاربردی پژوهش
– تعریف واژهای اختصاصی
فصل دوم:
پیشینههای نظری پژوهش
- A) چارچوب پنداشتی
– درد
– نوزاد نارس و درد
– فیزیولوژی درد
– ارزیابی درد
– نشانههای درد
– عوارض درد
– ابزارهای سنجش درد
– پروسیجر دردناک
– جایگذاری لوله بینی ـ معدی
– روشهای تسکین درد
– – روشهای دارویی تسکین درد
– – روشهای تسکین درد غیر دارویی
الف) روشهای حسی
الف ) ساکارز
ب) روشهای محیطی
ج) روشهای رفتاری
ج – ) قنداق کردن
- B) مروری بر مطالعات انجام شده
فصل سوم:
– روش پژوهش
– نوع پژوهش
– جامعه پژوهش
– محیط پژوهش
– نمونه پژوهش
– حجم نمونه
– روش نمونهگیری
– معیارهای ورود به مطالعه
– معیارهای خروج از مطالعه
– ابزارها و روش جمعآوری اطلاعات
– اعتبار علمی
– اعتماد علمی
– روش انجام پژوهش
– روش تجزیه وتحلیل آماری
– فلوچارت کار آزمایی بالینی
– ملاحظات اخلاقی
فصل چهارم:
– یافته های پژوهش
فصل پنجم:
– تفسیر یافته ها
– نتیجه گیری نهایی
– کاربرد یافتههای پژوهش
– حیطه بالینی و پژوهش
– حیطه مدیریت پرستاری
– پیشنهادات
– محدودیت ها
محصول های مرتبط
شیوع افسردگی و ارتباط آن با الگوهای غذایی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شمال و غرب تهران در سال 1392
زمینه: افسردگی یکی از رایج ترین اختلال های روانی به شمار می رود. تا کنون مطالعات اندکی به بررسی رابطه…
شیوع ژن های شیگاتوکسین و اینتیمین در سویه های اشریشیا کلی O157:H7 جدا شده از عفونت ادراری در شهرستان الشتر
چکیده : باکتری E.coliO157H7 یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده مسمومیت غذایی و بیماری هایی مانند : اسهال، کولیت خونریزی…
سنجش کیفیت خدمات بیمارستانی در مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین کاربرد تحلیل اهمیت _عملکرد(92-1391)
مقدمه: ارائه خدمات با کیفیت یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت می باشد. رضایت مشتری در قلب هرسازمانی وجود دارد…
شناسایی سازه های مرتبط با تغییرات پرداخت از جیب بیمه شدگان خدمات پزشکی در ایران از نگاه بیمه گر دولتی
امروزه نبود محافظت مالی در سلامت به عنوان بیماری نظام های سلامت شناخته شده است؛ روشن ترین نشانه آن این…
ممیزی بالینی ترانسفوزیون فرآورده های خونی در کودکان مبتلا به تالاسمی در بخش و درمانگاه خون مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز، 1392
مقدمه: بیماران تالاسمی از مصرف کنندگان مداوم خون میباشند، ترانسفوزیون خون بدون عارضه، به دانش، اجرای مطلوب و به موقع…
مقایسه اثربخشی دو هفتهای و سه هفتهای درمان با پردنیزولون در بیماران پورپورای ایمنی ترومبوسیتوپنیک بیمارستان خوانساری
ITP اختلال اکتسابی است که با تخریب پلاکت با واسطه ی ایمنی و یا مهار آزاد سازی پلاکتها از مگاکاریوسیتها…
قوانین ثبت دیدگاه