
مقدمه : یبوست در دوران کودکی مشکل شایعی است که به دلیل بروز علائمی چون تاخیر در دفع مدفوع، سختی دفع و بیاختیاری مدفوع ناشی از بوجود آمدن و احتباس توده های متراکم مدفوعی در رکتوم سبب آزار کودک و والدین و تحمیل هزینه های درمانی میشود. اختلال وسواس فکری- عملی نشانگان عصبی- روانپزشکی پیچیده ای است که مشخصه اصلی آن افکار ناخواسته، تکراری و مزاحم و نیز رفتارهای تکراری و آزار دهنده و آیین مندی اعمال وسواسی است که به منظور اجتناب از اضطراب یا خنثی نمودن افکار وسواسی صورت میگیرد. هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع اختلال وسواس فکری در کودکانی است که مبتلا به اختلال یبوست عملکردی میباشند.روش کار : تعداد ۹۷ کودک ۴ تا ۱۸ ساله مبتلا به یبوست عملکردی (گروه مورد) و ۹۷ کودک سالم (گروه شاهد) مراجعه کننده به بیمارستان امیرکبیر اراک وارد مطالعه شدند. بیماران فوق هیچگونه مشکل زمینهای، بیماری های مزمن، مشکلات ساختاری، مصرف دارو نداشتند و از نظر جنسی، سنی و اطلاعات دموگرافی با گروه شاهد همساز سازی شدند و بعد از پر کردن پرسشنامه مربوطه اطلاعات بدست آمده وارد نرم افزار آماری SPSS شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها : در توزیع فراوانی سطوح وسواس – جبری بر اساس پرسشنامه foa در کودکان گروه مورد ۷/۵۶ درصد اختلال وسواس بصورت ضعیف و ۲/۴۳ درصد بصورت متوسط داشتند و در گروه شاهد ۲/۷۶ درصد اختلال وسواس نداشتند و ۷/۲۳ درصد اختلال وسواس ضعیف داشتند که با توجه به ۰۰۱/۰ = P value بدست آمده اختلاف آماری معنیداری بین دو گروه مورد و شاهد وجود داشت.بحث و نتیجه گیری : یبوست عملکردی تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی کودکان و خانودههای آنها دارد. نتایج حاصل از مطالعه ما بطور کلی نشان داد که اختلال وسواس عملی و فکری در کودکان مبتلا به یبوست عملکردی شایعتر بوده است و میتوان با درمان مشکل روانی در کودکانی که مبتلا به انواع مقاوم یبوست میباشند به بهبودی بیشتر آنها کمک نمود.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۱۲
فصل اول : مقدمه
۱-۱- بیان مسئله
۱-۲- کلیات
۱-۲-۱- اختلال وسواسی – جبری
۱-۲-۱-۱- همه گیری شناسی
۱-۲-۱-۲- توأم شدن با بیماریهای دیگر
۱-۲-۱-۳- وسواسهای فکری
۱-۲-۱-۴- وسواس عملی
۱-۲-۱-۵- شیوع اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)
۱-۲-۱-۶- سن شروع اختلال وسواس فکری- عملی
۱-۲-۱-۷- علل اختلال وسواس فکری-عملی
۱-۲-۱-۷-۱- مدل ژنتیکی
۱-۲-۱-۷-۲- نظریه روانکاوی درباره ی اختلال وسواس فکری-عملی
۱-۲-۱-۷-۳- نظریه یادگیری و مدلهای شرطی سازی
۱-۲-۱-۸- ویژگیهای بالینی
۱-۲-۱-۹- الگوهای علائم
۱-۲-۱-۱۰- سبب شناسی وسواس فکری – عملی
۱-۲-۱-۱۰-۱- عوامل زیست شناختی
۱-۲-۱-۱۰-۲- عوامل رفتاری
۱-۲-۱-۱۰-۳- عوامل روانی – اجتماعی
۱-۲-۱-۱۱- سایر اختلالات روانی
۱-۲-۱-۱۲- تشخیص
۱-۲-۱-۱۳- تشخیص افتراقی
۱-۲-۱-۱۴- درمان
۱-۲-۱-۱۴-۱- درمان دارویی
۱-۲-۱-۱۴-۲- روان درمانی
۱-۲-۱-۱۴-۲-۱- رفتار درمانی
۱-۲-۱-۱۴-۲-۲- روان پویشی
۱-۲-۱-۱۴-۳- سایر درمانها
۱-۲-۱-۱۵- سیر و پیش آگهی
۱-۲-۲- یبوست
۱-۲-۲-۱- مکانیسم ایجاد یبوست عملکردی
۱-۲-۲-۲- ارزیابی پاراکلینیک
۱-۲-۲-۳- انواع یبوست
۱-۲-۲-۴- درمان
۱-۲-۲-۵- دیس شزی (Dyschezia)
۱-۳- اهداف
۱-۳-۱- هدف اصلی
۱-۳-۲- اهداف ویژه
۱-۳-۳- اهداف کاربردی
۱-۴- سوالات و فرضیات
۱-۴-۱- سئوالات
۱-۴-۲- فرضیات
۱-۵- تعریف واژه
فصل دوم : بررسی متون
۲-۱- مروری بر مطالعات انجام شده
فصل سوم : مواد و روش کار
۳-۱- جامعه مورد آزمون، حجم نمونه و روش نمونه گیری
۳-۲- روش آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات
۳-۳- روش و تکنیک کار
۳-۴- معیارهای ورود و خروج
۳-۵- تعریف متغیرها
۳-۶- ملاحظات اخلاقی
فصل چهارم : یافتهها
۴-۱- نتایج
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵-۱- بحث
۵-۲- نتیجه گیری
محصول های مرتبط
شیوع افسردگی و ارتباط آن با الگوهای غذایی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شمال و غرب تهران در سال 1392
زمینه: افسردگی یکی از رایج ترین اختلال های روانی به شمار می رود. تا کنون مطالعات اندکی به بررسی رابطه…
سنجش کیفیت خدمات بیمارستانی در مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین کاربرد تحلیل اهمیت _عملکرد(92-1391)
مقدمه: ارائه خدمات با کیفیت یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت می باشد. رضایت مشتری در قلب هرسازمانی وجود دارد…
شناسایی سازه های مرتبط با تغییرات پرداخت از جیب بیمه شدگان خدمات پزشکی در ایران از نگاه بیمه گر دولتی
امروزه نبود محافظت مالی در سلامت به عنوان بیماری نظام های سلامت شناخته شده است؛ روشن ترین نشانه آن این…
مقایسه اثربخشی دو هفتهای و سه هفتهای درمان با پردنیزولون در بیماران پورپورای ایمنی ترومبوسیتوپنیک بیمارستان خوانساری
ITP اختلال اکتسابی است که با تخریب پلاکت با واسطه ی ایمنی و یا مهار آزاد سازی پلاکتها از مگاکاریوسیتها…
مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر
راحتی جسمی و روانی از جمله نیازهای پایه انسان بوده و حفظ و ایجاد آن، با هدف افزایش امیدواری و…
مقایسه تأثیر دو روش قنداق کردن و ساکاروز خوراکی بر میزان درد ناشی از تعبیه لوله بینی- معدی در نوزادان نارس: کارآزمایی بالینی طرح متقاطع
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۶۵
سالانه حدود ۱۳ میلیون نوزاد پرهترم در کل دنیا متولد می شود با توجه به افزایش پیشرفت ها در دو دهه اخیر، بقاء نوزادان کم وزن و نوزادانی که زندگی شان وابسته به درمان های پزشکی و بستری طولانی مدت است، در حال افزایش می باشد ) که موجب قرار گرفتن آنها در معرض پروسجرهای دردناک میشود به طوری که هر نوزاد در ۱۴ روز اول بستری به طور متوسط ۱۱۵ پروسیجر دردناک را تجربه می کند که ۱۶ پروسیجر به ازای هر روز بستری در بیمارستان می باشددرک درد در نوزادی که فاقد تجربه کافی و مهارت های کلامی است یک درک نامفهوم می باشد. نوزادان درد را به صورت تغییرات پیچیده رفتاری و فیزیولوژیکی درک میکنند و آن را به صورت برانگیختگی و به هم ریختن تطابق با محیط و تغییر در شاخص های حیاتی نشان می دهند.گریه کردن و تغییرحالتهای صورت شایعترین نشانه های ظاهری درد میباشند درد تجربه ی پویایی است که اغلب مفید بوده ولی اثرات جانبی نیز دارد و در طولانی مدت می تواند تغییر در پاسخ به تجربه دردناک مشابه ایجاد کند. سابق اعتقاد بر این بود که نوزادان بخاطر میلینیزاسیون ناکافی اعصاب حسی و نارس بودن گیرنده های درد قادر به حس درد نیستند. تحقیقات نشان داده است که تقریبا از هفته ۲۶ حاملگی، سیستم های فیزیولوژیک جنین به حدی رسیده اند که قادر به احساس درد می باشند، بنابراین حتی جنین نیز درد را حس می کند. شواهد اخیر نیز نشان داده است که شیرخواران ترم و نارس از بدو تولد به طور آناتومیکی و فیزیولوژیکی (عملکردی) قابلیت پاسخگویی به محرکهای دردناک را دارند شیرخواران از جمله نوزادان درد را مشابه و احتمالاً شدیدتر از کودکان بزرگتر و بزرگسالان تجربه میکنند. آنها همچنین در معرض خطر عوارض جانبی رفتاری و تکاملی طولانی مدت درد قرار دارند اگرچه تاکنون توجه کافی برای تسکین درد در دوران اولیه زندگی نشده است
قوانین ثبت دیدگاه