
استرس واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی بشر است. گرچه استرس بعنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها شناخته می شود اما مسئله مهم در این رابطه نحوه پاسخ یا واکنش به آن است که می تواند در سازگاری فرد نقش بسزایی داشته باشد؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین منابع استرس زا و راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان علوم پزشکی انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بوده که درمیان ۴۸۷ نفر از دانشجویان علوم پزشکی با روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی سهمیه ای انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای سه قسمتی شامل اطلاعات فردی اجتماعی، پرسشنامه راهبرد مقابله با استرس لازاروس و ابزار استرس دانشجو می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در نرم افزار آماری spssنسخه ۱۸ و با استفاده از روش های آماری از جمله کای اسکوئر، تست دقیق فیشر و رگرسیون لوجستیک چندگانه انجام شد.نتایج: یافته ها نشان داد که اکثریت واحدهای پژوهش مؤنث (۷۲%) بوده ودر رشته پرستاری(۹/۲۵%) و مقطع کارشناسی(۴/۶۱%)در حال تحصیل بودند. بیشترین منبع استرس زای دانشجویان منبع استرس زای بین فردی(۴/۶۴%) بود که در میان این دسته از منابع آشنایی با دوستان جدید(۷/۷۲%) ببیشترین فراوانی را داشت ، همچنین رویارویی با مسئولیت های جدید(۸/۶۹%) ، قرار گرفتن در موقعیت های ناآشنا(۶۳%) و سنگین شدن تکالیف درسی(۱/۷۳%) به ترتیب بیشترین فراوانی را در میان منابع استرس زای درون فردی، محیطی و آموزشی داشتند. یافته ها نشان داد که اغلب دانشجویان در رویارویی با استرس از راهبردهای مسئله مدار(۷/۷۹%) بهره می برند. تعیین راهبردهای مقابله با استرس براساس متغیرهای فردی اجتماعی، ارتباط معنی داری را بین راهبرد مقابله ای با متغیر جنس(p=0/03) وسابقه مشروطی (p=0/05)نشان داد.نتیجه گیری: در این پژوهش با توجه به شناسایی منابع استرس زای بین فردی بعنوان استرسور غالب در دانشجویان و درک روش های مقابله ای آنان ، مسئولان قادر خواهند بود تا با آگاهی از نیازهای دانشجویان، راهکارهایی جهت برطرف کردن این منابع و آموزش شیوه های مناسب مقابله ای برنامه ریزی کنند.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۲۰
فصل اول
زمینه پژوهش
اهداف پژوهش(اهداف کلی و ویژه)
سؤالات پژوهش
تعریف واژه های کلیدی
پیش فرض های پژوهش
محدودیت های پژوهش
فصل دوم
چهارچوب پژوهش
مروری بر مطالعات
فصل سوم
نوع پژوهش
جامعه پژوهش
نمونه پژوهش و روش نمونه گیری
محیط پژوهش
ابزار گردآوری اطلاعات
تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار
روش گردآوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل داده ها
ملاحظات اخلاقی
فصل چهارم
یافته های پژوهش(معرفی جداول)
جداول
عناوین
فصل پنجم
تجزیه و تحلیل یافته ها
نتیجه گیری نهایی
کاربرد یافته ها
پیشنهارات براساس یافته ها
فهرست منابع
محصول های مرتبط
عوامل موثر بر استقرار بودجه ریزی عملیاتی از دیدگاه مدیران و کارشناسان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی قزوین؛1392
در چند دهه اخیر نظام های سنتی بودجه ریزی در حال گذر به نظام های نوین بودجه ریزی از قبیل…
دیدگاه پرستاران نسبت به موانع فردی و سازمانی رعایت بهداشت دست در بخشهای نوزادان تبریز، سال1392
عفونت های ناشی از ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی یکی از شایعترین علل مرگ و میر و افزایش معلولیت…
رابطه بین موقعیت کانین ها و مولرهای شیری در وضعیت اکلوژن مرکزی کودکان
مقدمه: امروزه اهمیت پیشگیری بر درمان بر هیچکس پوشیده نیست .این اولویت نه تنها دارای اثرات فردی می باشد بلکه…
مقایسه اثربخشی دو هفتهای و سه هفتهای درمان با پردنیزولون در بیماران پورپورای ایمنی ترومبوسیتوپنیک بیمارستان خوانساری
ITP اختلال اکتسابی است که با تخریب پلاکت با واسطه ی ایمنی و یا مهار آزاد سازی پلاکتها از مگاکاریوسیتها…
مقایسه درک پرستار و بیمار از کیفیت اداره درد در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر
راحتی جسمی و روانی از جمله نیازهای پایه انسان بوده و حفظ و ایجاد آن، با هدف افزایش امیدواری و…
مقایسه تاثیر دو روش متفاوت حفاظت از میوکارد حین عمل جراحی پیوند عروق کرونر با ارزیابی تغییرات آنزیمی
بیماریهای عروق کرونر قلب از جمله بیماریهای شایعی هستند که سالانه تعداد کثیری از جراحیهای قلب و عروق را به…
قوانین ثبت دیدگاه