
شوهر آهوخانم، نخستین اثر علی محمد افغانی، اولین رمان بلند فارسی و یکی از بهترین رمان های فارسی در پنجاه سال اخیر است که در سال ۱۳۴۰ منتشر شد و ازهمان نخستین ماه های انتشار با اقبال گسترده بازارکتاب ایران روبه رو گردید . این رمان از سوی «انجمن کتاب ایران» به عنوان داستان برگزیده سال ۱۳۴۰ انتخاب شد و منتقدان ادب داستانی به ستایش آن پرداختند.شوهر آهوخانم، اثری است رئالیستی اما نه یک رئالیسم مبتدی و عاری از نو آوری، رئالیستی است قرن بیستمی که رگه هایی از دیگر مکاتب ادبی در آن مشهود می شود. این اثر با در نظر گرفتن انبوه مسائلی از زندگی اجتماعی ملت ایران که در آن مطرح شده و از نظر ساختمان،شکل هنری و پرداخت هنرمندانه ی عناصر داستانی و همچنین از نظر سبک،زبان و شیوه بیان و محتوای تاریخی و اجتماعی اش نقطه عطفی در مسیر رشد و پیشرفت نثر ایران به شمار می رود.دراین پژوهش سعی بر آن است تا نوع رمان، مکتب های ادبی و سبک شوهر آهوخانم مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و بیشتر عناصر داستانی، جداگانه براساس معیارهای رمان شناسی معاصر بررسی و ارائه گردد و نقاط قوت و ضعف آن ها به صورت مستدل و مستند نشان داده شود.پس از تلخیص رمان، از منظر اصطلاحات داستانی،پیرنگ،شخصیت پردازی، صحنه پردازی، زاویه دید، موضوع، درونمایه، لحن، فضاورنگ، گفت و گو، کنش و حادثه، توصیف، نام و عنوان، تنه داستان (مقدمه،گره و بحران، تعلیق، کشمکش، هیجان، اوج، پایان) و حقیقت مانندی رمان تحلیل و بررسی می گردد. از منظر سبک، خصوصیات سبکی شوهر آهوخانم در سه سطح زبانی، بلاغی و فکری پرداخت میشود. از آنجا که سطح زبانی مبحث گسترده ای است ، خصوصیات زبانی در دو سطح واژگانی و نحوی مورد بررسی قرار می گیرد.از منظر مکتب ادبی، خصوصیات رئالیسم، رمانتیسم، ناتورالیسم، سوررئالیسم، سمبولیسم و جریان سیال ذهن در شوهر آهوخانم در بوته نقد و بررسی گذاشته می شود.از منظر نوع رمان، به صورت مستدل نشان داده خواهد شد، شوهر آهوخانم اثری دراماتیک، محلی، اجتماعی و روانشناختی است.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۲۳۳
فصل اول: رمان
۱-۱- درباره رمان
۲-۱- رمان فارسی
۳-۱- انواع رمان
۱-۳-۱- رمان وقایع نامه ای
۲-۳-۱- رمان عمل
۳-۳-۱- رمان شخصیت
۴-۳-۱- رمان دراماتیک
۵-۳-۱- رمان ناحیه ای
۶-۳-۱- رمان محلی
۷-۳-۱- رمان اجتماعی
۸-۳-۱- رمان روان شناختی
فصل دوم: اصطلاحات داستانی
۱-۲- پیرنگ
۲-۲- شخصیت و شخصیت پردازی
۳-۲- صحنه و صحنه پردازی
۴-۲- زاویه دید
۵-۲- موضوع
۶-۲- درو نمایه
۷-۲- لحن
۸-۲- فضا و رنگ
۹-۲- گفتگو
۱۰-۲- کنش و حادثه
۱۱-۲- توصیف
۱۲-۲- نام و عنوان
۱۳-۲- تنه داستان
۱-۱۳-۲- مقدمه
۲-۱۳-۲- گره و بحران
۳-۱۳-۲- تعلیق
۴-۱۳-۲- کشمکش
۵-۱۳-۲- هیجان
۶-۱۳-۲- اوج
۷-۱۳-۲- پایان
۱۴-۲- حقیقت مانندی
فصل سوم: مکتب های ادبی
۱-۳- رئالیسم
۱-۱-۳- رئالیسم روان شناختی
۲-۱-۳- رئالیسم جادوئی
۳-۱-۳- رئالیسم انتقادی
۴-۱-۳- رئالیسم نو
۲-۳- رمانتیسم
۳-۳- ناتورالیسم
۴-۳- سوررئالیسم
۵-۳- سمبولیسم
۶-۳- جریان سیال ذهن
فصل چهارم: سبک ادبی
فصل پنجم: تلخیص کتاب شوهر آهو خانم
۱-۵- خلاصه فصل اول رمان
۲-۵- خلاصه فصل دوم رمان
۳-۵- خلاصه فصل سوم رمان
۴-۵- خلاصه فصل چهارم رمان
۵-۵- خلاصه فصل پنجم رمان
۶-۵- خلاصه فصل ششم رمان
۷-۵- خلاصه فصل هفتم رمان
۸-۵- خلاصه فصل هشتم رمان
۹-۵- خلاصه فصل نهم رمان
۱۰-۵- خلاصه فصل دهم رمان
۱۱-۵- خلاصه فصل یازدهم رمان
۱۲-۵- خلاصه فصل دوازدهم رمان
۱۳-۵- خلاصه فصل سیزدهم رمان
۱۴-۵- خلاصه فصل چهاردهم رمان
۱۵-۵- خلاصه فصل پانزدهم رمان
۱۶-۵- خلاصه فصل شانزدهم رمان
۱۷-۵- خلاصه فصل هفدهم رمان
۱۸-۵- خلاصه فصل هجدهم رمان
فصل ششم: بررسی ویژگی های رمان در شوهر آهو خانم
۱-۶- شوهر آهو خانم، رمانی دراماتیک
۲-۶- شوهر آهو خانم، رمانی محلی
۳-۶- شوهر آهو خانم، رمانی اجتماعی
۴-۶- شوهر آهو خانم، رمانی روانشناختی
فصل هفتم: بررسی اصطلاحات داستانی در شوهر آهو خانم
۱-۷- پیرنگ شوهر آهو خانم
۲-۷- شخصیت و شخصیت پردازی در شوهر آهو خانم
۱-۲-۷- شخصیت های درجه یک
۱-۱-۲-۷- سید میران
۲-۱-۲-۷- هما
۳-۱-۲-۷- آهو
۲-۲-۷- شخصیت های درجه دو
۱-۲-۲-۷- خورشید
۲-۲-۲-۷- میرزا نبی
۳-۲-۲-۷- خالو کرم
۳-۲-۷- شخصیت های درجه سه
۳-۷- صحنه و صحنه پرداز ی در شوهر آهو خانم
۴-۷- زاویه دید در شوهر آهو خانم
۱-۴-۷- زاویه دید دانای کل
۲-۴-۷- زاویه دید دانای کل مداخله گر
۳-۴-۷- زاویه دید من روایتی
۴-۴-۷- زاویه دید دانای کل محدود
۵-۴-۷- تک گویی
۱-۵-۴-۷- تک گویی درونی
۲-۵-۴-۷- تک گویی نمایشی
۳-۵-۴-۷- حدیث نفس
۵-۷- موضوع شوهر آهو خانم
۶-۷- درونمایه شوهر آهو خانم
۷-۷- لحن در شوهر آهو خانم
۸-۷- فضا و رنگ شوهر آهو خانم
۹-۷- گفت و گو در شوهر آهو خانم
۱۰-۷- کنش و حادثه در شوهر آهو خانم
۱۱-۷- توصیف در شوهر آهو خانم
۱۲-۷- نام و عنوان شوهر آهو خانم
۱۳-۷- تنه داستان در شوهر آهو خانم
۱-۱۳-۷- مقدمه شوهر آهو خانم
۲-۱۳-۷- گره و بحران در شوهر آهو خانم
۳-۱۳-۷- تعلیق در شوهر آهو خانم
۴-۱۳-۷- کشمکش در شوهر آهو خانم
۵-۱۳-۷- هیجان در شوهر آهو خانم
۶-۱۳-۷- اوج در شوهر آهو خانم
۷-۱۳-۷- پایان در شوهر آهو خانم
۱۴-۷- حقیقت مانندی در شوهر آهو خانم
فصل هشتم: بررسی مکتب های ادبی در شوهر آهو خانم
۱-۸- بررسی رئالیسم در شوهر آهو خانم
۱-۱-۸- رئالیسم روانشناختی
۲-۱-۸- رئالیسم جادویی
۳-۱-۸-رئالیسم انتقادی
۴-۱-۸- رئالیسم نو
۲-۸- بررسی رمانتیسم در شوهر آهو خانم
۳-۸- بررسی ناتورالیسم در شوهر آهو خانم
۴-۸- بررسی سوررئالیسم در شوهر آهو خانم
۵-۸- بررسی سمبولیسم در شوهر آهو خانم
۶-۸- بررسی جریان سیال ذهن در شوهر آهو خانم
فصل نهم: بررسی خصوصیات سبک در شوهر آهو خانم
۱-۹- خصوصیات زبانی
۱-۱-۹- خصوصیات سطح واژگانی
۲-۱-۹- خصوصیات سطح نحوی
۲-۹- بررسی سطح بلاغی
۱-۲-۹- بررسی بلاغت در حوزه معنایی
محصول های مرتبط
تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری
سفر از مفاهیم پرکاربرد در ادبیات است. این مفهوم در طول دورههای مختلف ادب فارسی و حتی جهان جلوههای متفاوتی…
تحلیل عنصر شخصیت در رمان یاران حلقه
یاران حلقه، شاهکار پروفسور تالکین، قلمرویی زیباست که قوانین و ضوابط حاکم بر آن تحت اراده و قدرت الهی است.…
توصیف فصول درقصاید شاعران شاخص سبک خراسانی
یکی از ویژگی های مهمّ شعرسبک خراسانی که تقریباً در آثار تمام شاعران این دوره جلب توجّه میکند، توصیف فصول…
روند رشد عوامل انسجام در کودکان فارسیزبان
هدف از انجام این پژوهش آن بود که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی زبان به شناخت…
زبان اثیرالدین اخسیکتی در شعر زبانی دشوار و مشحون از لغات و اصطلاحات علمی و فنّی و نیز واژه های عربی
زبان محمل تداوم فرهنگی و مهمترین ابزار برقراری ارتباط میان ما و گذشتگان و نیز آیندگان است امّا زبان زنده…
ساخت موضوعی و نقشهای تتا در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
ترکیب فعلی در زبانهای هندواروپایی ازجمله زایاترین فرایندهای واژهسازی محسوب میشود. این فرایند در زبان فارسی متشکل از دو یا…
قوانین ثبت دیدگاه