در این پژوهش نمود آغازی در ایرانی باستان (فارسی باستان و اوستا)، ایرانی میانه (فارسی میانه، پارتی، سغدی)، فارسی نو و گیلکی بررسی شده و روند دگرگونی آن از باستان تا امروز مورد مطالعه قرار میگیرد. تلاش شده است تا همهی فعلهای آغازی دو دورهی باستان و میانه تحلیل شوند، تازهترین نظریههای حوزهی نمود برای آغازی دانستن دادهها در فارسی نو و گیلکی به کار گرفته شود. این پژوهش بر آن است تا به کمک این بررسی و به کارگیری نظریههای به کار گرفته شدهی حوزهی نمود، به پرسشهایی همچون چرایی ابهام در مجهول یا آغازی دانستن “شدن” در فارسی و گیلکی، امکان به جای ماندن صورتهای آغازی ویژه در زبان گیلکی و کمک در درک بهتر از نمود آغازی به وسیلهی مقایسهی دو این زبان پاسخ دهد.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۳۴۳
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
۱-۲ بیان مسئله
۱-۳ روش پژوهش
۱-۴ پرسشهای پژوهش
۱-۵ فرضهای پژوهش
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
۲-۱ نمود در شاخهی زبانهای اسلاوی و آغاز نمودشناسی در زبانهای دیگر
۲-۲ تجزیه و تحلیل نمود در یونانی
۲-۳ نمود ارسطویی
۲-۳-۱-۱ ایستاها در برابر غیر ایستاها
۲-۳-۱-۲ کنشمندها در برابر فرجامیها
۲-۳-۱-۳ فرجامیها در برابر تکاملیها
۲-۳-۲ وضعیتها و وجود آنها در جهان
۲-۳-۳ ایستاها
۲-۳-۴ کنشمندها و پویاها
۲-۴ فاز
۲-۵ انواع کنش
۲-۶ تعریف کردن نمود
۲-۷ پیشینهی نمود
فصل سوم: روش پژوهش و مبانی نظری
۳-۱ مقدمه
۳-۲ نمود
۳-۲-۱ ایستا و پویا
۳-۲-۱-۱ تصور گوینده/شنونده از حالت ایستا و پویا
۳-۲-۲ پایان پذیر و بی پایان
۳-۲-۳ جمع شوندگی و رقمی شدگی
۳-۲-۴ جمع شوندگی و توزیع پذیری
۳-۲-۵ کران و بخش ناپذیری
۳-۲-۶ طبقه بندی نمود
۳-۲-۶-۱ کنشمند
۳-۲-۶-۲ تکاملی و فرجامی
۳-۲-۶-۳ حالت نقطهای
۳-۲-۷ مفاهیم وابسته نمودی: تغییر، کران مندی، گستردگی زمانی
۳-۲-۷-۱ تک رخدادیها
۳-۲-۸ همگنزادی
۳-۲-۸-۱ همگنزادی ایستاها
۳-۲-۹ ویژگی میانگاه زیرشاخهای و تغییر نامشخص
۳-۲-۹-۱ میانگاه حداقلی
۳-۲-۱۰ قیدهای مدت دار و شمولهای بالنده و کاهنده
۳-۲-۱۱ بر هم کنش دستههای نمودی
۳-۲-۱۲ نمود نقطه نظری، نمود وضعیت، نمود فازی
۳-۲-۱۲-۱ نمود نقطه نظری
۳-۲-۱۲-۲ نمود وضعتی (واژگانی) و دسته ی نمودی
۳-۲-۱۲-۳ تحلیل نمود فازی
۳-۲-۱۲-۳-۱ نمود فازی و کارکرد آن
۳-۲-۱۲-۳-۲ عوامل کامل نما کنندهی نمودی- فاز آغازی و ایستاهای پیش و پس آن
۳-۲-۱۲-۳-۳ رابطههای دینزمور در مورد نمودهای فازی
۳-۲-۱۲-۳-۴ تصویر زمانی فازهای کنش
۳-۳ پنج عنوان معنایی تاتوسو
۳-۳-۱ ایستا
۳-۳-۲ فرایند
۳-۳-۳ ورود به یک ایستا
۳-۳-۳-۱ ضد بخش پذیری زیرشاخهای و جمع ناپذیری
۳-۳-۴ ورود به یک فرایند
۳-۳-۵ فرایند چندتایی
۳-۳-۶ تجزیهی نوع کنش
۳-۴ تعریف ندیالکو از سه واژهی آغازی
۳-۵ چگونگی تمایز میان پایان پذیر/ بی پایان و دگرگونی آنها به یک دیگر
۳-۵-۱ نسبی بودن آزمون شمارش
۳-۶ انعطاف پذیری و نسبی بودن دستهی نمودی
۳-۶-۱ نسبی بودن تعریف نمود- نقطه ای
۳-۶-۲ نمونهی کامری از نسبی بودن عنوان نمودی یک فعل و تعریف اصطلاح “دو رگه”
۳-۶-۳ به کار رفتن ایستاها و فرجامیها با استمراری
۳-۶-۴ مدل گوینده محور
۳-۶-۵ محدودیتهای نمود آغازی و چرایی درست بودن نسبی فرجامی در جملههای گوناگون
۳-۶-۶ تصور گوینده از تکاملی و فرجامی
۳-۶-۷ شیوهی گزارهای و رخدادگونهای- پاسخی به چرایی نسبی بودن تعاریف نمودی
۳-۶-۷-۱ پاسخ نسبی بودن= راه حل
۳-۷ فرجامیهای درجهای
۳-۸ آزمون ایستایی جمله وارهی هنگامی
۳-۸-۱ آزمون هنگام
۳-۹ عبارتهای “تا”
۳-۱۰ مجهول در زبان فارسی- زدودن ابهام در تفسیر آغازی “شدن” در آن
۳-۱۱ نمود آغازی در زبانهای ایرانی باستان، میانه، فارسی نو و گیلکی
۳-۱۱-۱ باستان
۳-۱۱-۲ میانه
۳-۱۱-۳ دری و نو
۳-۱۱-۴ گیلکی
۳-۱۲ دادههای پژوهش و چگونگی آنها
فصل چهارم: تحلیل دادهها
۴-۱ باستان
۴-۲ ایرانی میانه
۴-۲-۱ آغاز دگرگونی
۴-۲-۲ فارسی میانهی مانوی و پارتی
۴-۲-۳ سغدی
۴-۲-۴ فارسی میانهی زردشتی
۴-۳ فارسی نو
۴-۳-۱ آغازیدن
۴-۳-۲ آغاز کردن
۴-۳-۳ آغاز نهادن
۴-۳-۴ گرفتن
۴-۳-۵ اندر گرفتن
۴-۳-۶ ایستادن
۴-۳-۷ نشستن
۴-۳-۸ افتادن
۴-۳-۹ انداختن
۴-۳-۱۰ آمدن
۴-۳-۱۱ بنا کردن
۴-۳-۱۲ گذاشتن
۴-۳-۱۳ شدن
۴-۴ “تا” و آزمون هنگام
۴-۵ آغازیهای درجهدار
۴-۶ گیلکی
۴-۶-۱ گرفتن (dagitan/daitan/baitan /aitan/ā gitan/gīftan)
۴-۶-۲ افتادن (jakaftan/ a katan/ dakatan)
۴-۶-۳ انداختن (dagadan)
۴-۶-۴ ایستادن
۴-۶-۵ آمدن (amæn/amon)
۴-۶-۶ آوردن (aardan/avardan)
۴-۶-۷ شدن (bustan/boʊn/a boʊn)
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵-۱ بحث
۵-۲ نتیجه گیری
۵-۳ پیشنهادها
محصول های مرتبط
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
توصیف فصول درقصاید شاعران شاخص سبک خراسانی
یکی از ویژگی های مهمّ شعرسبک خراسانی که تقریباً در آثار تمام شاعران این دوره جلب توجّه میکند، توصیف فصول…
جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)
ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم…
جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)
تحقیق پیشرو، با عنوان «جایگاه آتش در سبک خراسانی (شعر)»، به بررسی جنبههای گوناگون آتش در آثار منظوم سبک خراسانی،…
جلوه های ادب تعلیمی در شعر سنائی غزنوی
در این پایان نامه به تشخیص قصیده های تعلیمی سنائی پرداخته شده است و خطّ سیر فکری و اندیشه حکیم…
دیوانه و دیوانگی در ادبیّات فارسی تا پایان قرن هفتم
مطالب این پایان نامه در بارهی دیوانگی و دیوانگان در شعر و ادب فارسی از دوره های آغازین ادب فارسی…
قوانین ثبت دیدگاه