
نوستالژی، اصطلاحی است که از روان شناسی وارد ادبیات شده است و آن را به معنی حسرت و دل تنگی بر گذشته تعریف کردهاند. مهدی اخوان ثالث، محمدحسین شهریار و فروغ فرخزاد، شاعرانی هستند که اشعارشان سرشار از مفاهیم نوستالژیک است؛اما در عین حال تفاوتهایی هم بین آنان وجود دارد و هریک از این شاعران به یک جنبه از نوستالژی بیشترتوجه کرده است.ادبیات معاصر، به خاطر جریانات و شرایط حاکم برآن، زمینه ساز مفاهیم مختلف نوستالژی بوده است و این سه شاعر نیز از افراد خاص این دوران هستند که از شرایط موجود متأثر شدهاند و این امر نمودهای مختلف نوستالژی را دراشعار آنان به وجود آورده است. اخوان ثالث، شرف وعزت ایران را در گذشته های دور می بیند وبه همین دلیل همیشه در حسرت روزگاراران پراقتدار گذشته است.فرخزاد هم شاعری است که شرایط اجتماعی اورا بهیأس و بدبینی کشانده است واین را درفضای بسیاری از شعرهای او می بینیم و شهریار که شکست عشقی می خورد، سراسر دیوانش سرشار از غم هجران ودوری از معشوق می شود.این پژوهش برآن است تابه بررسی مفاهیم مختلف نوستالژی درشعر معاصر فارسی ودر اشعار این سه شاعر معاصر بپردازد وعلل روی آوردن آنان را به نوستالژی توضیح دهد وهمچنین در ضمن مقایسه آنان با یکدیگر، میزان تأثیر پذیری هر یک را ازشاعران ونویسندگان غربی بررسی کند.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۳۳
فصل اول (کلیات)
۱-۱- تاریخچه نوستالژی
۱-۲-تعریف نوستالژی
۱-۳- نوستالژی در مکتب ادبی رومانتیک
۱-۳-۱- ویکتور هوگو
۱-۴- بودلر
۱-۵- سارتر
۱-۶-نوستالژی در ادبیات سنتی
۱-۶-۱-رودکی
۱-۶-۲-فرخی سیستانی
۱-۶-۳-فردوسی
۱-۶-۴-خاقانی
۱-۶-۵-حافظ
۱-۷-ادبیات معاصر
۱-۸-شعر نو
۱-۹-چند فرق شعر نو و سنتی
۱-۱۰-دوره بندی تاریخی شعر نیمایی
۱-۱۰-۱-ویژگی دوره اول از ۱۳۰۴ تا شهریور ۱۳۲۰ ش.
۱-۱۰-۲-ویژگی دوره دوم از شهریور ۱۳۲۰ تا کودتای ۲۸ مرداد ۳۲
۱-۱۰-۳-ویژگی دوره سوم از سال ۳۲ تا ۴۲ ش. (قیام ۱۵ خرداد)
۱-۱۰-۴-دوره چهارم از ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ ش. (انقلاب اسلامی)
۱-۱۱-نگاهی به حزب توده
۱-۱۲-بررسی کودتای ۲۸ مرداد
فصل دوم: اخوان ثالث
۲-۱-زندگی نامه اخوان ثالث
۲-۲-شعر اخوان
۲-۳-کتاب شناسی آثار اخوان
۲-۴-نگاهی به دفترهای شعری اخوان
۲-۵-سال شمار زندگی اخوان
۲-۶-در مورد تخلص اخوان به م. امید
۲-۷-جلوه های نوستالژی در اشعار اخوان
۲-۷-۱-نوستالژی غم غربت
۲-۷-۲-نوستالژی دوران باستان
۲-۷-۳-نوستالژی دوری از معشوق
۲-۷-۴-نوستالژی دوران جوانی
فصل سوم: فروغ فرخزاد
۳-۱-زندگی نامه
۳-۲-فروغ و شعر او
۳-۳-نگاهی به دفترهای شعری فروغ
۳-۴-جلوه های نوستالژی در اشعار فروغ
۳-۴-۱-نوستالژی دوری از معشوق
۳-۴-۲-نوستالژی دوران کودکی و نوجوانی
۳-۴-۳-نوستالژی یأس و ناامیدی (پوچی)
فصل چهارم: شهریار
۴-۱-زندگی نامه
۴-۲-شعر شهریار
۴-۳-جلوه های نوستالژی در شعر شهریار
۴-۳-۱-نوستالژی دوری از معشوق
۴-۳-۲- نوستالژی غم غربت
۴-۳-۳-نوستالژی دوران کودکی و نوجوانی
فصل پنجم: نتیجه گیری
نتیجه گیری
محصول های مرتبط
تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد
غزل پست مدرن نامی جدید است که در دهه ی هشتاد با تلاشهای همه جانبه ی مهدی موسوی به ادبیات…
جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)
ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم…
رجز خوانی در شاهنامه فردوسی
در انواع ادبی منظوم، نوعی شعر به نام منظومه های حماسی وجود دارد. حماسه از مهیجّ ترین انواع ادبی است…
رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی عاطفی بر اساس عملکرد فارسیآموزان غیرایرانی
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی – عاطفی بر اساس…
ساخت آغازگرپایان بخش در کتابهای درسی کودکان و ارتباط آن با درک خواندن نگرشی نقشگرا
در دستور نظام مند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به…
ساخت موضوعی و نقشهای تتا در ترکیبهای فعلی زبان فارسی
ترکیب فعلی در زبانهای هندواروپایی ازجمله زایاترین فرایندهای واژهسازی محسوب میشود. این فرایند در زبان فارسی متشکل از دو یا…
قوانین ثبت دیدگاه