زبان محمل اندیشۀ بشری است و انسانها برای ابراز احساسات، دستور دادن، شکایت کردن، درخواست کردن، دعوت کردن، تشکر کردن، موافقت کردن، سپاسگزاری، انتقال دانش و بسیاری اهداف دیگر از آن بهره میبرند. در واقع، زبان راهی برای بقا در اجتماع انسانی است و بدون آن بخش اعظم فعالیتهای بشری دچار نقصان و کمبود میشود. این موضوع در شرایطی که در دنیای امروز یادگیری زبانی غیر از زبان مادری اهمیتی بیش از پیش یافتهاست، بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به توجه دارد. اگر بپذیریم که زبان، نظام در هم تنیده ای از حوزه های معنی، آوا، نحو و واژگان است، باید بر لزوم یادگیری همۀ مؤلفه های زبانی، برای یادگیری زبان واقف باشیم. اینجاست که آشنایی با نوینترین روشها و رویکردهای علم آموزش زبان دوم/ خارجی نقش غیرقابلانکاری پیدا میکند. امروزه حوزۀ آموزش زبان به قدری گسترده شدهاست که مباحث تخصصی و جزءنگری همچون “زبان برای اهداف ویژه”، فهرست واژههای پربسامد، رویکرد محتوامبنا و مانند آن را به خود راه داده است. پس بجاست که در یاددهی و یادگیری هر زبانی، خود را به این روش و رویکردها مجهز کنیم.
نوع فایل :word
فصل اول: مقدمه
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت پژوهش
هدف پژوهش
سؤالهای پژوهش
فرضیههای پژوهش
شیوۀ انجام پژوهش
تعریف برخی مفاهیم و واژههای کلیدی
محدودیتهای پژوهش
ساختار پژوهش
فصل دوم: پیشینه
مقدمه
اهمیت واژه
واژههای پایه
تعریف واژههای پایه
انواع واژههای پایه
روشهای تشخیص واژههای پایه
معیارهای تشخیص واژههای پایه
جایگزینی نحوی
متضاد
باهمآیی همنشینی
گستردگی
شمول معنایی
عاری بودن از مظاهر فرهنگی
تلخیص
باهمآیی متداعی
خنثایی زمینۀ گفتمانی
خنثایی ارتباطی گفتمان
یادگیری واژه
اصول آموزش واژه
روشهای آموزش واژه
آموزش واژه محور
استفاده از تصویر در آموزش زبان
فعالیتهای رایانهمبنا
مراحل تحول نثر فارسی در دوران اخیر
نادیدهانگاری
بهت
خودیافت
آگاهی
تجربۀ کشورهای دیگر
واژهگزینی در ایسلند
واژهگزینی در هند
واژهگزینی در پاکستان
واژهگزینی در روسیه
واژهگزینی در کشورهای عربی
واژهگزینی در ژاپن
واژهگزینی در چین
واژهشناسی در مالزی و اندونزی
فصل سوم: مبانی نظری
مقدمه
تعریف زبان علم
نقشهای زبانی یاکوبسن
نقش ارجاعی و گونۀ زبانی
نقش عاطفی و گونۀ زبانی
نقش ترغیبی و گونۀ زبانی
نقش فرازبانی و گونۀ زبانی
نقش همدلی و گونۀ زبانی
نقش ادبی و گونۀ زبانی
مقایسۀ زبان علم و زبان روزمره
مقایسۀ زبان علم و زبان ادبیات
معیارهای تمایز اثر زبانی از اثرادبی
معیار ساختاری
معیار نقشی
معیار نشانهشناختی
پیوستار زبان علم و زبان ادب
برنامهریزی برای زبان و واژهگزینی
معضلات و تبعات وامگیری واژگان
رشد در واژههای علمی و فنی
بیتوجهی گویشوران زبان به زبان فنی
ملاحظات تدوین فهرست واژههای دانشگاهی
فهرست واژهای کاکسهد
جمعبندی
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
فهرست واژههای کاکسهد () و برابرنهادهای آن
روش پژوهش
تحلیل میزان بازنمایی واژههای دانشگاهی در متون خواندن مرکز آموزش زبان فارسی قزوین
جمعبندی
فصل پنجم: نتیجه گیری
مقدمه
مروری بر فصلهای پیشین
ارزیابی سؤالها و فرضیهها
ارزیابی سؤال و فرضیۀ اول
ارزیابی سؤال و فرضیۀ دوم
ارزیابی سؤال و فرضیۀ سوم
ارزیابی سؤال و فرضیۀ چهارم
نتیجهگیری
پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی
محصول های مرتبط
تحلیل زبان شناختی گویش جوشانی
گویش جوشانی متعلق به روستای جوشان، از روستاهای بخش گلباف دراستان کرمان است. در پژوهش حاضر تلاش شده است گویش…
تحلیل عرفانی مقام توبه و بازتاب آن در آثار ادبی تا پایان قرن ششم هجری
توبه اولین منزل سالکان قرب الهیست که گذر از آن امکان پذیر نیست، راهی بی انتها ، در بی گشوده،…
تحلیل و بررسی انواع شخصیت و شیوه های شخصیّت پردازی در مجموعه ی داستانی چراغ آخر
داستان کوتاه، یکی از انواع ادبیّات داستانی منثور است و شخصیّت و شخصیّت پردازی از مؤلفه های اثرگذار و مهم…
تحلیل و بررسی عناصر رمز گونه و فوق طبیعی در دو اثر شاهنامه فردوسی و هفت پیکر نظامی و تاثیر آنها بر زندگی مردم
بشر از ابتدای ظهور و حضورش بر روی کره خاکی معتقد به حضور و دخالت موجودات فوق طبیعی و عناصر…
رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی عاطفی بر اساس عملکرد فارسیآموزان غیرایرانی
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین درک شنیداری و به کارگیری راهبردهای فراشناختی، شناختی و اجتماعی – عاطفی بر اساس…
روند رشد عوامل انسجام در کودکان فارسیزبان
هدف از انجام این پژوهش آن بود که با ارزیابی توانایی سازماندهی گفتمان روایی در کودکان فارسی زبان به شناخت…
قوانین ثبت دیدگاه