رسانه های صوتی و تصویری به علّت فراگیری و مخاطب محوری همه روزه با تعداد کثیری از مردم در ارتباط است تا جایی که رشد و توسعه فن آوری های نوینی چون اینترنت نتوانسته است جایگاه آنها را تضعیف کند. مردم در اقصی نقاط جهان همه روزه با رخدادهایی آشنا می شوند که گاهی ده ها ساعت جغرافیایی(با هواپیما) از آنها فاصله دارند. روزنامه ها، اینترنت، کتاب ها و نشریات مختلف هرکدام سهمی در این اطلاع رسانی ایفا می کنند اما بخش عمده این وظیفه را رادیو – تلویزیون به دوش می کشند. با وجود این دیگر نقش و اهمیت اطلاع رسانی با امواج رادیو- تلویزیونی برکسی پوشیده نیست. با گسترش علوم روز در میان جوامع و وارد ساختن دستاوردهای محققان از اقصی نقاط جهان، واژگان و عبارتهایی وارد زبان می شود که معادل سازی برای آنها نیازمند دقّت نظر و تحقیق در پیشینه ی زبان است. زبان معیار در رسانه ویژگیهای خاصّ خود را دارد، چراکه از سویی وظیفه پاسداشت زبان فارسی را به دوش می کشد و از سوی دیگر با مخاطبانی هم عصر مواجه است که زبان ساده و سلیس را از رسانه مطالبه می کنند. حرکت در میان این دو جریان کاری بزرگ و ارزنده است بدین معنا که در این ارتباط هم ادبیات ملی کشور از آفات مصون بماند و هم به روز باشد و ارتباط را آسان و در عین حال گیرا و تأثیرگذار نماید. روش کار نگارنده در تدوین این رساله، بهره گیری از مشاهدات عینی و تجزیه و تحلیل اشکالات ویرایشی در حوزه رسانه بوده است لذا یافته های تحقیق برای فعالان عرصه اطلاع رسانی جنبه کاربردی دارد. بررسی ویژگیهای ویراستار، عوامل عدول از زبان معیار در رسانه ملّی، مهم ترین اشکالات دستوری در زبان رسانه، ویرایش متون نظم، دستور خط فارسی و نقطه گذاری و نشانه گذاری متون مکتوب از جمله نتایج مهم این پژوهش است.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۲۰۷
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱-بیان مسئله
۱-۱-۱- انواع ویرایش:
۱-۱-۱-۱-نمونه خوانی
۱-۱-۱-۲-نسخه پردازی
۱-۱-۱-۳-ویرایش محتوایی
۱-۱-۱-۴-ویرایش تخصّصی
۱-۱-۱-۵-ویرایش زبانی
۱-۲- اهمّیّت تحقیق
۱-۳- اهداف تحقیق
۱-۴- پرسشهای تحقیق
۱-۵- فرضیّات تحقیق
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
۲-۱- پیشینه تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱- روش تحقیق
۳-۲- ابزار گردآوری مطالب
۳-۳- نحوه تجزیه و تحلیل
فصل چهارم: یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها
۴ -۱- خصوصیّات و ویژگیهای ویراستار
۴-۱-۱- انتقادپذیری
۴-۱-۲-عملکرد حرفه ای
۴-۱-۳- تعامل و همفکری با نویسنده
۴-۱-۴- احترام گذاشتن به نویسنده
۴-۱-۵- انعطاف پذیری
۴-۱-۶- علاقه به مطالعه
۴-۱-۷- قدرت نویسندگی
۴-۱-۸- دانش ادبی و دسترسی به منابع موردنیاز
۴-۱-۸-۱- اشکالات ویرایشی مرتبط با زبان عربی
۴-۱-۸-۲- واج نویسی
۴-۱-۹- شناخت سبک نویسنده
۴-۲- برخی عوامل عدول از زبان معیار در رسانه ملی
۴-۲-۱- ورود عناصر زبانی متروک، منسوخ یا مهجور
۴-۲-۲- اصرار بر سره نویسی
۴-۲-۳- القای فضل و دانش به مخاطبان
۴-۲-۴- بی توجّهی به بارِ عاطفیِ کلمات
۴-۲-۵- گفتار به شیوه قدما
۴-۲-۵-۱- نمونه های تبدیل واج در زبان فارسی
۴-۲-۶- بی توجّهی به ضرورت های رسانه همراه
۴-۲-۷- ورود صنایع و ظرایف ادبی در زبان رسانه
۴-۲-۸- اطناب مملّ و ایجاز مخلّ
۴-۲-۹- تنافر حروف و کلمات، ضعف تألیف و تعقید، کثرت تکرار و تتابع اضافات
۴-۲-۱۰- برخی اشکالات ویرایشی که منطق درستی ندارند
۴-۲-۱۱- نبود صحّت و دقّت در اطلاع رسانی
۴-۲-۱۱-۱- آمار و ارقام
۴-۲-۱۲- حشو
۴-۲-۱۲-۱- شبیهِ … می مونه
۴-۲-۱۲-۲- جملاتِ استدراکیه
۴-۲-۱۳- شکسته نویسی
۴-۲-۱۴- ترجمه غیراصولی
۴-۲-۱۴-۱- گرته برداری
۴-۲-۱۵- بیان متکلّفانه
۴-۲-۱۶- پیام رسانی مستقیم
۴-۲-۱۷- بی توجّهی به اصل بهگزینی واژه
۴-۳- اشکالاتِ ویرایشیِ مربوط به دستور زبان فارسی
۴-۳-۱- «را»ی مفعولی
۴-۳-۲- وجه وصفی
۴-۳-۲-۱- شرایط به کارگیریِ وجهِ وصفی
۴-۳-۳- به کار بردن صیغه فعلی ناتمام
۴-۳-۴- ساخت قید های تنوین دار به سیاق عربی
۴-۳-۵- صیغه مجهول
۴-۳-۶- اشکالِ نگارشی مربوط به اسمهایِ مصدر مختوم به «ها»ی بیان حرکت
۴-۳-۷- تغییر وجه فعل
۴-۳-۸- جداسازی فعل مرکّب
۴-۳-۹- قرارگرفتنِ دو فـعل درکنـار هـم
۴-۳-۱۰- به کارگیری فعل ماضی به جای مضارع و بالعکس
۴-۳-۱۱- قرار گرفتن دو علامت نفی در یک جمله
۴-۳-۱۲- حذف بدون قرینه
۴-۳-۱۳- به کارگیریِ حرف اضافه نادرست
۴-۳-۱۴- حرف اضافه مضاعف
۴-۴- ویراستاری متونِ نظم
۴-۴-۱- منابع اینترنتی شعر
۴-۴-۲- اشعار موقوف المعانی
۴-۴-۳- جایگاه علائم نگارشی در شعر
۴-۵- دستور خطّ فارسی
۴-۵-۱- املای بعضی واژه ها و پیشوندها و پسوندها .
۴-۵-۲- املای کلمات مرکّب
۴-۶- نشانه گذاری متون مکتوب
۴-۶-۱- ویرگول (،)
۴-۶-۲- نقطه(.)
۴-۶-۳- نقطه ویرگول(؛)
۴-۶-۴- دونقطه (:)
۴-۶-۵- گیومه / نشانه نقل قول( «…» یا “…” و ’…‘ )
۴-۶-۶- نشانه پرسشی(؟)
۴-۶-۷- نشانه تعجب(!)
۴-۶-۸- نشانه تعلیق(…)
۴-۶-۹- قلّاب[ ]
۴-۶-۱۰- خطّ مورّب(/)
۴-۶-۱۱- خط (-)
۴-۶-۱۲- پرانتز ( )
فصل پنجم:نتیجه گیری
۵-۱- نتیجه گیری
منابع و مآخذ
محصول های مرتبط
تحلیل عرفانی مقام توبه و بازتاب آن در آثار ادبی تا پایان قرن ششم هجری
توبه اولین منزل سالکان قرب الهیست که گذر از آن امکان پذیر نیست، راهی بی انتها ، در بی گشوده،…
تحلیل کارکرد واژگان در غزل پست مدرن دهه ی هشتاد
غزل پست مدرن نامی جدید است که در دهه ی هشتاد با تلاشهای همه جانبه ی مهدی موسوی به ادبیات…
تحلیل و بررسی بلاغی و زیباییشناسی ضربالمثلها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی
امثال و حکم، آینهی فرهنگ و باورهای قومی و ملی مردم یک محدودهی جغرافیایی یا تاریخی است. با دقت در…
جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری،شهریار،محمدرضاشفیعی کدکنی، قیصرامین پور)
ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم…
ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه
موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است.…
ساخت آغازگرپایان بخش در کتابهای درسی کودکان و ارتباط آن با درک خواندن نگرشی نقشگرا
در دستور نظام مند نقشی هلیدی اعتقاد بر این است که ماهیات زبان مبتنی است بر نیاز به ارتباط، به…
قوانین ثبت دیدگاه