
در برنامه مطالعات ژئوتکنیک، شناسایی خصوصیات مهندسی خاک در اعماق مختلف با استفاده از آزمایشهای صحرایی (برجا) و آزمایشگاهی انجام میگردد. در خاکهای درشتدانه به دلیل دستخوردگی خاک در هنگام تهیه نمونه و ارسال آن به آزمایشگاه، از آزمایشهای صحرایی استفاده میگردد. مطالعه ارتباط بین نتایج آزمایشهای آزمایشگاهی و صحرایی و اعتبارسنجی آنها میتواند میزان خطاهای موجود در روشهای مختلف انجام آزمایش را مشخص ساخته و استفاده بهینه از نتایج بهدستآمده برای شناسایی خواص مهندسی خاک و پارامترهای مختلف آن را فراهم سازد.در این تحقیق، نتایج آزمایشهای مطالعات ژئوتکنیکی خط ۲ متروی تبریز موردبررسی قرارگرفته است. از نتایج آزمایش سه محوری و همچنین آزمایش نفوذ استاندارد استفادهشده و رابطه تجربی برای برآورد مقاومت برشی زهکشی نشده خاکهای ریزدانه بر اساس عدد نفوذ استاندارد ارائه گردیده است. در مرحله بعد از نتایج آزمایش تعیین سرعت موج برشی (Downhole) و عدد نفوذ استاندارد برای بررسی همبستگی بین این دو پارامتر استفادهشده و رابطهای تجربی برای سرعت موج برشی بر پایه عدد نفوذ استاندارد برای خاکهای ریزدانه و درشتدانه بهصورت جداگانه ارائهشده است. همچنین با استفاده از دادههای آزمایش مقاومت فشاری تکمحوری و نفوذ استاندارد رابطه تجربی برای ارزیابی مدول الاستیسیته بر پایه نتایج آزمایش نفوذ استاندارد ارائهشده است. درنهایت رابطه بین نتایج آزمایش نفوذ استاندارد و برش مستقیم روی خاکهای ماسهای مسیر خط ۲ متروی تبریز مورد ارزیابی قرارگرفته است. نتایج بررسیها نشان میدهد که رابطه پیشنهادشده در این تحقیق برای مقاومت برشی زهکشی نشده بر اساس عدد نفوذ استاندارد تطابق خوبی با روابط ارائهشده توسط آقایان Fazeli، Bowels، Terzaghi & Peck دارد؛ و خط بهینه ترسیمشده برای مدول الاستیسیته در برابر عدد نفوذ استاندارد برازش نسبتاً خوبی را نمایش میدهد و از بین روابط مرجع، رابطه ارائهشده توسط Das و Behpoor & Ghanbari ازلحاظ قیاسهای آماری قرابت بیشتری را نشان میدهد. رابطه پیشنهادشده در این تحقیق برای زاویه اصطکاک داخلی بر اساس عدد نفوذ استاندارد تطابق خوبی با روابط ارائهشده توسط آقایان Peck دارد. درنهایت روابط ارائهشده برای خاکهای ریزدانه (سرعت موج برشی بر اساس عدد نفوذ استاندارد) تطابق خوبی با روابط ارائهشده توسط آقایان Lee, S. H. (1990) و Dikmen, U. (2009) دارد.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۵۱
*———————————–*
فصل اول : کلیات تحقیق
۱-۱-بیان مسئله
۱-۲- فرضیات تحقیق
۱-۳- اهداف تحقیق
۱-۴ – تعریف متغیرها
۱-۵ – روش تحقیق
۱-۶ – ساختار پایان نامه
۱-۷ – تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- اهمیت برآورد پارامترهای ژئوتکنیکی در پروژه های عمرانی
۲-۲- مقاومت برشی زهکشی نشده (Su)
۲-۳-برآورد مقاومت برشی از آزمایش های آزمایشگاهی
۲-۳-۱- آزمایش تک محوری
۲-۳-۲- آزمایش سه محوری
۲-۳-۴- خطا در اندازه گیری
۲-۴- برآورد مقاومت برشی زهکشی نشده از آزمایشهای برجا
۲-۴-۱- آزمایش نفوذ استاندارد (SPT)
۲-۴-۱-۱ ضرایب اصلاحی در آزمون نفوذ استاندارد
۲-۵- مروری بر مطالعات پژوهشگران پیشین پیرامون رابطه میان مقاومت برشی زهکشی نشده (Su) و N
۲-۶- مدول الاستیک خاک (Es)
۲-۷- تعیین مدول الاستیک (Es)
۲-۸- مروری بر مطالعات پژوهشگران پیشین پیرامون رابطه میان (Es) و N
۲-۹- زاویه اصطکاک داخلی ماسه
۲-۹-۱- ارزیابی زاویه اصطکاک ماسه از آزمایش های برجا و آزمایش های آزمایشگاهی
۲-۹-۲ مروری بر مطالعات پژوهشگران پیشین پیرامون رابطه میان ′φ و N
۲-۱۰- سرعت موج برشی ((Vs
۲-۱۱- اندازه گیری سرعت موج برشی از طریق آزمایش درون گمانه ای (DHT)
۲-۱۲- مروری بر مطالعات پژوهشگران پیشین پیرامون رابطه میان Vsو N
۲-۱۳- پیشینه مطالعات در مورد زمین شناسی مهندسی مترو تبریز
فصل سوم: مواد و روش ها
۳-۱- مقدمه
۳-۲- محدوده مورد مطالعه
۳-۳- مواد مورد استفاده
۳-۴- روشهای مورد استفاده
۳-۵- موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی
۳-۶- زمین شناسی عمومی منطقه
۳-۷- زمین شناسی شهر تبریز
۳-۸- وضعیت سایزموتکتونیکی تبریز
۳-۹- زمین شناسی مهندسی منطقه مورد مطالعه
۳-۹-۱ وضعیت آب زیرزمینی و تغییرات نفوذپذیری محدوده مورد مطالعه
۳-۱۱– جامعه و نمونه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه
۳-۱۲- ابزار گرد آوری اطلاعات
۳-۱۲-۱- نقشه ها
۳-۱۲-۲- دستگاه های مورد استفاده در پژوهش
۳-۱۲-۳- نرم افزارهای استفاده شده
۳-۱۳- محدودیت های مطالعه
فصل چهارم: نتایج
۴-۱- مقدمه
۴-۲- بررسی تغییرات پارامترهای ژئوتکنیکی در محدوده مورد مطالعه
۴-۲-۱ عدد نفوذ استاندارد (NSPT)
۴-۲-۲- دانه بندی خاک
۴-۲-۳- میزان چسبندگی (C) و زاویه اصطکاک داخلی (φ)
۴-۲-۴- مدول الاستیسیته (E)
۴-۲-۵ مقاومت برشی زهکشی نشده (Su)
۴-۳- بررسی میزان اعتبار آزمایش SPT برای مقاومت برشی زهکشی نشده
۴-۳- بررسی میزان اعتبار آزمایش SPT برای مدول الاستیسیته
۴-۴- بررسی میزان اعتبار آزمایش SPT برای زاویه اصطکاک داخلی
۴-۵- بررسی میزان اعتبار آزمایش SPT برای سرعت موج برشی
۴-۶- تجزیه و تحلیل آماری داده ها
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵-۱- جمع بندی
۵-۲- نتیجه گیری
۵-۳- پیشنهادات
محصول های مرتبط
پردازش و تحلیل داده های ژئوشیمیایی ورقه 1:25000 مشکین شهر به روش های آمار سنتی و فرکتال برای تعیین حد آستانه بی هنجاری ها
ناحیـهی مورد مطالـعه در برگهی ۱:۱۰۰۰۰۰ مشگیـنشهـر با طول خاوری °۴۸- َ۳۰ °۴۷ و عـرض شمـالی َ۳۰ °۳۸-°۳۸ در استان…
ارتباط بین باروری توده های پورفیری با پتروگرافی، بافت و ژئوشیمی آنها
کمان ماگمایی ارومیه – دختر بخشی از کمربند کوهزایی آلپ – هیمالیا است و مهمترین کانسارهای مس پورفیری ایران در…
راهکاری جدید برای الگوشناسی تکتونیکی و سایزموتکتونیکی ایران
تهیه نقشه های تکتونیکی و سایزموتکتونیکی، یکی از مهمترین مواردی است که در مطالعات تکتونیکی مدنظر می باشد. چراکه بیان…
بررسی و مطالعه کیفیت و سطوح آلایش آبهای زیرزمینی دشت کمیجان
آلایندگی آبهای زیرزمینی در ساله های اخیر به لحاظ افزایش جمعیت و افزایش تولید فاضلاب و افت سطح آبهای زیرزمینی…
لیتواستراتیگرافی،لیتوفاسیس ،محیط رسوبی وتغییرات نسبی سطح آب درنهشته های سازند لالون دربرش کوه خربش
سازند لالون یکی از سازندهای کامبرین پیشین در منطقه دهملا در زون البرز شرقی است. این سازند بصورت تدریجی بر…
تحلیل جنبش شناختی ساختارهای زمین ساختی پس خشکی کمربند کوه زایی زاگرس، ایران
برخورد حاشیه شمالی سکوی عربی به مرز جنوبی صفحه ایران از زمان میوسن منجر به تشکیل کمربند کوهزایی زاگرس که…
قوانین ثبت دیدگاه