
اختلال هماهنگی رشدی معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی نظیر تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیشبینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ۸ هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی میباشد. تعداد ۲۰ آزمودنی کودک در دامنه سنی ۸-۱۲سال از بین کودکان اختلال هماهنگی رشدی مدارس استثنایی شهرستان کرمانشاه حضور داشتند به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی شامل ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بود، که طی سه جلسه در هفته و ۵۰ دقیقه تمرینات انجام میگردید. متغیرهای حرکتی (نظیر تعادل ایستا، تعادل پویا، هماهنگی دو دستی، هماهنگی چشم و دست) و شناختی (نظیر زمان واکنش ساده و انتخابی، زمان پیش بینی، حافظه فعال) قبل و بعد از تمرینات توسط ابزار معتبر (تست تعادل ایستای لک لک، تست تعادل پویای Y، دستگاه هماهنگی دو دستی و دستگاه هماهنگی چشم و دست، دستگاه سنجش زمان واکنش ساده و انتخابی، دستگاه زمان پیش بینی، نرم افزار حافظه فعال)، اندازه گیری شد. پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده ها با استفاده از آزمون کولمو گرف- اسمیرنوف، از آزمون های t همبسته و مستقل برای مقایسه نتایج درون و بین گروهی استفاده شد. پیشرفت معنی داری در همه متغیرهای اندازهگیری شده از پیشآزمون تا پسآزمون در گروه آزمایش وجود داشت (p<0/05). همچنین یافته ها نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در متغیرهای اندازه گیری شده به طور معنی داری بهتر بودند (p<0/05). بنابراین الگوی نتایج تحقیق پیشنهاد میکند که انجام تمرینات ادراکی- حرکتی موجب بهبود عملکرد حرکتی و شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی میشود.
نوع فایل :word
تعداد صفحات :۱۷۴
فصل اول: طرح پژوهش
مقدمه و بیان مسئله
اهمیت و ضرورت
اهداف پایان نامه
هدف کلی
اهدف اختصاصی
پیشفرضهای پژوهش
فرضیهها
محدودیت های پژوهش
قلمرو پژوهش
محدودیت های غیر قابل کنترل
تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش
اختلال هماهنگی رشدی
تمرینات ادراکی- حرکتی
پیش بینی
تعادل ایستا
تعادل پویا
حافظه فعال
زمان واکنش
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
اختلال رشدی ویژه
اختلال هماهنگی رشدی
DCD چیست؟
نام های دیگر
چگونه DCD یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؟
مشکلات حرکتی
نارسایی حرکتی- برنامه ریزی حرکتی درشت
مشکلات در ضمینه مهارتهای حرکتی ضعیف
ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری
ادراک
عدم یکپارچگی حسی
ضعف آگاهی و هشیاری بدنی
تنش کم عضلانی
وضعیت قرارگیری بدن ۱۹
سازماندهی ۲۰
یادگیری وظایف جدید یا دشوار ۲۱
مشکلات رفتاری ۲۱
ضعف توجه ۲۲
ضعف تمرکز ۲۲
ضعف اعتماد به نفس و نا امیدی ۲۳
تغییرپذیری ۲۳
مشکلات اجتماعی ۲۳
در خانه ۲۳
مشکلات مراقبت از خود ۲۳
غذا خوردن ۲۴
لباس پوشیدن ۲۴
در مدرسه ۲۴
مشکلات خاص در یادگیری ۲۴
زبان ۲۵
نوشتن ۲۵
خواندن ۲۵
علل خام حرکتی چیست؟ ۲۶
عوامل مربوط به مادر ۲۷
عوامل مربوط به زایمان ۲۷
عوامل روانی اجتماعی رشد ۲۸
داشتن انتظارات نامعقول از کودک ۲۸
بد رفتاری با کودک ۲۹
بد کارکردی های مغزی ۲۹
فرضیه مخچه ۳۰
فرضیه هسته های قاعدهای ۳۱
فرضیه آهیانه ۳۳
مناطق دیگر ۳۴
اختلالات عصبی حرکتی ۳۵
اختلالات تشنجی ۳۵
اختلالات تکانشی ۳۵
پیشنهادات و فعالیتهایی برای مهارتهای حرکتی در حال توسعه ۳۵
فاکتورهای اندازه گیری شده ۳۷
تعادل
اهمیت تعادل در وضعیت بدنی
تعادل ایستا
تعادل پویا
تئوریهای تعادل
تئوری رفلکس سلسله مراتبی
تئوری سیستمها
سیستمهای درگیر در کنترل تعادل
مکانیزمهای حرکتی در کنترل تعادل
تون پاسچرال
تون عضلانی
سیستمهای عصبی درگیر در تعادل
سیستم وابران محیطی
مکانیزمهای حسی در کنترل تعادل
سیستم بینایی
سیستم حسی- پیکری
سیستم دهلیزی
سیستم عصبی کنترل کننده تعادل
هماهنگی
هماهنگی دو دستی
هماهنگی چشم و دست
زمان واکنش
پیش بینی
حافظه
حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت
ادراک و حرکت
تمرینات ادراکی- حرکتی
اختلال در برنامه حرکتی
فرایند ادراکی- حرکتی
حرکات ادراکی- حرکتی
حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی
تعادل
آگاهی فضایی
آگاهی زمانی ۷۰
آگاهی بدنی و جهت یابی ۷۲
نظریههای ادراکی- حرکتی ۷۲
نظریه ادراکی – حرکتی کپارت ۷۳
تحقی یرامون اثر بخشی برنامههای ادراکی- حرکتی ۷۳
تاریخچه و انواع آزمونهای حرکتی ۷۴
پیشینه پژوهش
پژوهش های داخل کشور
پژوهش های خارج کشور
نتیجه گیری
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه
طرح پژوهش
جامعه و نمونه آماری
مهیارهای ورود به تحقیق
ملاک های خروج شرکت کنندگان
متغیرهای پژوهش
متغیر مستقل:
متغیر وابسته:
ابزار پژوهش ۹۳
روش اجرای آزمون هماهنگی دو دستی ۹۴
روش اجرای آزمون هماهنگی چشم و دست ۹۵
روش اجرای آزمون زمان واکنش ۹۶
روش اجرای آزمون زمان پیش بینی ۹۷
نحوه اجرای آزمون تعادل ایستا ۹۷
نحوه اجرای آزمون حافظه کاری وکسلر ۹۸
سیاهه اختلال هماهنگی رشدی ۹۸
نحوه اجرای آزمون تعادل پویا ۹۹
فرایند انجام پژوهش
پروتکل تمرینی
ملاحظات اخلاقی
ابزار تجزیه و تحلیل
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه
اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات فردی آزمودنیها
توزیع دادهها
روش دلتا
آزمون نرمال بودن دادهها
آزمون فرضیهها
فرضیه اول
فرضیه دوم
فرضیه سوم
فرضیه چهارم
فرضیه پنجم
فرضیه ششم
فرضیه هفتم
جمع بندی
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه
خلاصه پژوهش
بحث
قابلیتهای حرکتی
قابلیتهای شناختی
نتیجه گیری
پیشنهادات
پیشنهادات کاربردی
پیشنهادات پژوهشی
محصول های مرتبط
ارتباط کمال گرایی خودمدار و جامعه مدار با واماندگی ورزشکاران مرد نخبه استان کرمان
فصل اول: طرح تحقیق مقدمه بیان مسئله ضرورت و اهمیت تحقیق اهداف تحقیق هدف کلی اهداف اختصاصی فرضیه های تحقیق…
ارتباط تعهد تمرینی، برند وکیفیت خدمات با وفاداری به اماکن تندرستی شهر تهران
فصل اول :کلیات طرح ۱٫۱٫ مقدمه ۲٫۱٫ بیان مسئله ۳٫۱٫ اهمیت و ضرورت تحقیق ۴٫۱٫ اهداف تحقیق ۱٫۴٫۱٫ هدف کلی…
اثر یک دوره برنامه تمرینی پیلاتس بر آمادگی جسمانی، ترکیب بدنی و افسردگی دانش آموزان دختر غیرورزشکار دارای اضافه وزن 12 تا 14 ساله
..فصل اول (کلیات پژوهش) ۱-۱٫ مقدمه ۱-۲٫ بیان مسأله ۱-۳٫ اهمیت و ضرورت پژوهش ۱-۴٫ اهداف پژوهش ۱-۴-۱٫ هدف کلی…
اثر نوع و ترتیب تمرینات موازی بر روی فاکتورهای آمادگی جسمانی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان
فصل اول –طرح پژوهش ۱-۱- مقدمه ۲-۱-بیان مسئله پژوهش ۳-۱- اهمیت وضرورت پژوهش ۴-۱- اهداف پژوهش ۱-۴-۱-هدف کلی ۲-۴-۱-اهداف ویژه…
اثر دو الگوی باردهی مختلف تمرین با وزنه بر قدرت، توان و حجم عضلانی بازیکنان فوتبال
بیان مسئله تمرین قدرتی به طور گسترده ای برای افزایش مطلوب در قدرت، توان و هایپرتروفی عضلانی ورزشکاران مورد…
اثر تمرینات یوگا و ثبات مرکزی بر تعادل و ناهنجاری قامت زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس شایع ترین بیماری نورولوژی پیش رونده در جوانان بالغ می باشد. این بیماری باعث تخریب میلین در…
قوانین ثبت دیدگاه