
گسترش فزاینده فعالیتهای اقتصادی و پیچیدگی روزافزون آنها از یک طرف و لزوم توجه به اطلاعات دقیق حسابداری و صورتهای مالی از سوی دیگر، سبب ابداع روشهای تحلیلی و مدیریتی نوین در حسابداری شده است. در اواخر دهه ۱۹۲۰ رایج شدن صورتحساب سود و زیان همراه با فشارهای قابل توجه از سوی افراد خارج از حرفه حسابداری و نیز عدم رضایت دست اندرکاران حرفه ای و دانشگاهیان از روشهای جاری، تغییرات نهادی مهمی را در تفکر و نظریه حسابداری به وجود آورد. یکی از مهمترین این تغییرات، تأکید و توجه بیشتر به صورت سود و زیان به جای ترازنامه بود که سبب شد تا مقوله ای به نام «مدیریت سود» متولد و مطرح شود. مدیریت سود به عنوان فرآیند برداشتن گامهای آگاهانه در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری برای آوردن سود گزارش شده به سطح مورد نظر تعریف شده است. اگرچه مدیریت سود در ادبیات حسابداری پیشنهاد شده، ولی قطعیت نیافته است. عمل نزدیک کردن سود گزارش شده به سطح سود هدف، از طریق دستکاری انجام می شود. سود، از جمله برترین شاخص های اندازه گیری فعالیت های یک واحد اقتصادی است. درک و شناخت رفتار سود حسابداری، مقوله ای است که بر اثر گسترش فنون کمی مدیریت و ضرورت توجه به نیاز استفاده کنندگان صور تهای مالی شکل گرفته است. این امر از محدوده ی اندازه گیری فعالیتهای گذشته فراتر رفته و حسابداری را برای یاری رساندن به تصمیم گیرندگان تواناتر ساخته است. با وجود این که نظریه فراگیری در زمینه سود حسابداری وجود ندارد که مورد توافق همگان باشد، باز هم به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری مالی، از اعتبار ویژه ای برخوردار است. در امور اقتصادی استفاده کنندگان همواره برای تصمیم گیری و انجام تحلیل های خود به اطلاعات دقیق و قابل اتکایی نیازمندند و طبیعتاَ فقدان اطلاعات مناسب و مربوط، موجب اخلال در تصمیم گیری آنان می شود. ارقام و گزارشهای مالی، بخش مهمی از داده ها و اطلاعات مورد نیاز این فرایند محسوب می شوند. در نتیجه تحقیقات تجربی متعددی، این تصور که سود مهمترین منبع اطلاعاتی تلقی شده، تصمیم گیرندگان به سود بیشتر از هر معیار دیگری اتکا می کنند، به اثبات رسیده است. (ثقفی و سدیدی مهدی،۱۳۸۶) ولی باید به این نکته توجه شود که سود به عنوان مهمترین منبع اطلاعاتی، امکان دارد منعکس کننده عملکرد واقعی شرکتها و مدیریت آنان نباشد، زیرا به دلیل قابلیت انعطاف ذاتی استاندارد های حسابداری، تفسیر و به کارگیری روشهای حسابداری در بسیاری از موارد تابع قضاوت و اعمال نظر مدیران می شود.
محصول های مرتبط
ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان
چکیده فصل اول ۱-۱-مقدمه ۱-۲- بیان مسأله ۱-۳-اهمیت وضرورت تحقیق ۱-۴- اهداف تحقیق ۱-۴-۱-هدف اصلی ۱-۴-۲-اهداف فرعی ۱-۵-فرضیه های تحقیق…
بررسی رابطه بین توانمند سازی روانشناختی و یادگیری سازمانی
فصل اول ۱-۱-.مقدمه. ۱۳ ۱-۲-بیان مساله. ۱۴ ۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش…. ۱۷ ۱-۴-اهداف پژوهش…. ۱۸ ۱-۴-۱- هدف اصلی.. ۱۸…
نقش نظام حفظ و نگهداری منابع انسانی درعملکرد کارکنان
نقش نظام حفظ ونگهداری منابع انسانی درعملکرد کارکنان ۱-۱-مقدمه ۱-۲-بیان مساله ۱-۳-اهمیت وضرورت تحقیق ۱-۴-اهداف تحقیق ( شامل اهداف عملی…
تاثیر فرهنگ سازمانی مدل هافستد در کاهش فساد اداری
تاثیر فرهنگ سازمانی مدل هافستد در کاهش فساد اداری فصل اول: کلیات تحقیق ۱-۱ مقدمه ۱-۲ بیان مسئله ۱-۲-۱ تعریف…
تاثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقا امنیت عمومی از دیدگاه فرماندهان و مدیران فرماندهی انتظامی استان گلستان
فصل اول:کلیات تحقیق مقدمه بیان مساله اهمیت وضرورت تحقیق انگیزه تحقیق وانتخاب موضوع اهداف تحقیق سوالات تحقیق فرضیه های…
رابطه بین توسعه منابع انسانی و رضایت شغلی کارکنان
رضایت شغلی را می توان به عنوان نتیجه تمام عوامل تأثیرگذار بر کیفیت زندگی کاری افراد مطرح کرد. رضایت شغلی…
قوانین ثبت دیدگاه