اهمیت بهره وری و لزوم بررسی آن با توجه به سطوح رقابتی ، پیچیدگی فن آوری، تنوع سلیقه ها، کمبود منابع و سرعت تبادل اطلاعات بر کسی پوشیده نیست. بهره وری منابع انسانی یکی از مهمترین عواملی است که در پیشرفت هر سازمان نقش ایفا می کند . امروزه به بهره وری منابع انسانی و تعیین جایگاه انسان و سهم وی در تولید کالا و ارائه خدمات بیش از پیش توجه می شود و یکی از استراتژی های بهره وری توجه به نقش منابع انسانی است (الوانی و احمدی، ۱۳۸۰) .بهره وری منابع انسانی یعنی به حداکثر رساندن استفاده از منابع انسانی به طریق علمی به منظور کاهش هزینه ها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف کنندگان به منظورحرکت در جهت اهـداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه (مینایی فرد، ۱۳۸۷ ). به زعم سوما نت بهره وری منابع انسانی از دیدگاه مدیران یعنی دستیابی به همه چیز با هم تواُم با عملکرد موثر .از طرفی یادگیری سازمانی نوعی توانایی است که همه سازمانها باید آنرا دریابند وتوسعه دهند.دلیل این نکته این است که هر قدر سازمانها در امر یادگیری سازمانی پیشرو باشند.بهتر می تواننداشکالات خود را تشخیص دهند و اشتباهات را تصحیح کنند (نجف بیگی، ۱۳۷۹ ، ۱۹۰ ). بنابراین با وجود یادگیری درسطح سازمان فوق می توان ضمن شناسایی اشکالات واشتباهات موجود و موثر بر بهره وری منابع انسانی، در مجموعه مورد نظر بر مشکل اشاره شده فوق نیز فائق آمد.یادگیری سازمانی فرایند به روز رسانی و تغییر الگـوهای ذهنی مشترک سازمان است که از طـریق اکتساب و بکارگیری اطلاعات، خلق دانش ونهادینه کردن آن در سازمان منجر به کسب مزیت رقابتی ، افزایش سودآوری ودر نهایت بهبود عملکرد می شود .یادگیری قلب فعالیت های بهره وری است ، به عبارت ساده تر یادگیری شکل جدید کار است . (مارکورات ، ترجمه زالی، ۱۳۸۵ ). بنابراین رابطه بین یادگیری سازمانی وبهره وری را می توان با توجه به دیدگاه «ری استاتا» به اینصورت بیان کرد که یادگیری افراد و سازمانها یک منبع همیشگی و پایدار برای سود آوری رقابتی است که باعث افزایش کارایی سازمان می شود. یادگیری به افراد کمک می کند تا آنها آینده را ببینند و بفهمند و آن را در اختیار بگیرند و در نیل به اهداف سازمان استفاده کنند. با توجه به تعریف اثر بخشی «میزان نیل به اهداف تعیین شده » اثر بخشی سازمان افزایش می یابد. همانطور که می دانیم دو بعد اصلی بهره وری، کارایی و اثر بخشی است. لذا با بکارگیری یادگیری در سطح سازمان موجبات ارتقاء بهره وری بوجود می آید . منظور از این تحقیق آن است که با تـاکید بر نقش آموزش در تحقق اهداف بتواند مسئله افزایش بهره وری منابع انسانی را در شهرداری محلات که به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مدیران ارشد سازمان می باشد مورد بررسی قرار دهد . این درحالی است که بحث آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از ارکان مهم مدیریت منابع انسانی است ( جزنی، ۱۳۷۸ ؛ سید جوادیان ، ۱۳۸۷).با توجه به تدوین برنامه استراتژیک پنج ساله شهرداری محلات (۱۳۸۹) یکی از اهداف مهم تقویت نظام مدیریت شهری با تکیه بر بیشترین مشارکت است، که این مشارکت تنها در سایه یادگیری سازمانی ایجاد می شود. بنابراین شهرداری با اشاعه یادگیری درسطح سازمان می تواند ضمن پیشبرد اهداف استراتژیک مشکل پایین بودن بهرهوری نیروی انسانی خود را نیز حل کند. از طرفی به دلیل عدم توجه کافی به یادگیری در سطح سازمان مورد نظر ، محقق ضمن به اثبات رساندن این مسئله که بهره وری سازمانی متاثر از یادگیر ی سازمانی است به دنبال ارائه راهکارهایی به جهت حل مشکل یادگیری به عنوان عاملی مهم بر بهره وری منابع انسانی شهرداری محلات می باشد . مسئله این است که شهرداری محلات از پایین بودن بهره وری نیروی انسانی در مجموعه خود رنج می برد. واین افت به دلیل پایین بودن یادگیری سازمانی می باشد.
نوع فایل: word
تعداد صفحات: ۲۱۹ صفحه
رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی با استفاده از روش تاپسیس فازی
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
۱-۲ بیان مسئله
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق
۱-۴ اهداف تحقیق
۱-۴-۱ هدف کلی
۱-۴-۲ اهدف فرعی
۱-۵ سوالات تحقیق
۱-۵-۱ سوال اصلی تحقیق
۱-۶ متغیر های تحقیق
۱-۶-۱ متغیر های مستقل
۱-۶-۲ متغیر وابسته
۱-۷ روش تحقیق
۱-۸ روشهای جمع آوری اطلاعات
۱-۹ جامعه آماری
۱-۱۰ حجم نمونه و روش محاسبه آن
۱-۱۱ ابزار گردآوری داده ها
۱-۱۱-۱ سنجش روایی
۱-۱۱-۲ سنجش پایایی
۱-۱۲ قلمرو تحقیق
۱-۱۲-۱ قلمرو موضوعی تحقیق
۱-۱۲-۲ قلمرو مکانی تحقیق
۱-۱۲-۳ قلمرو زمانی تحقیق
۱-۱۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها
الف آمار توصیفی
ب آمار استنباطی
۱-۱۴ تعریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه
۲-۱ بخش اول : یادگیری سازمانی
۲-۱-۱ مقدمه
۲-۱-۲ تعریف یادگیری و عناصر آن
۲-۱-۳ تعاریف یادگیری سازمانی
۲-۱-۴ نظریه پردازان یادگیری سازمانی
۲-۱-۵ ویژگی های یادگیری سازمانی
۲-۱- ۶ فرایند یادگیری سازمانی
۲-۱-۶-۱کسب دانش
۲-۱-۶-۲ توزیع اطلاعات
۲-۱-۶-۳ تفسیر اطلاعات
۲-۱-۶- ۴ حافظه سازمانی
۲-۱-۷ یادگیری سازمانی و سازمان یاد گیرنده
۲-۱-۸ ایجاد یک سازمان یادگیرنده
۲-۱-۹ ابعاد یادگیری سازمانی
۲-۱-۱۰ مهارت های پنج گانه لازم برای ایجاد یادگیری سازمانی
۲-۱-۱۱ مولفه های یادگیری سازمانی
۲-۱-۱۲ سه مدل یادگیری سازمانی در تشخیص فرصت کارآفرینانه
۲-۱-۱۲-۱ یادگیری ادراکی در فاز اکتشاف
۲-۱-۱۲-۲ یادگیری رفتاری در فاز شکل گیری
۲-۱-۱۲-۳ یادگیری اجرایی در طول هر دو فاز تشخیص فرصت
۲-۱-۱۳ تشخیص فرصت از طریق یادگیری
۲-۱-۱۳-۱ تشخیص فرصت از طریق یادگیری ادراکی
۲-۱-۱۳-۲ تشخیص فرصت از طریق یادگیری رفتاری
۲-۱-۱۳-۳ تشخیص فرصت از طریق یادگیری اجرایی
۲-۱-۱۴ تاریخچه سازمان یادگیرنده
۲-۱-۱۵ تعاریف سازمان یادگیرنده
۲-۱- ۱۶ویژگی های سازمان یادگیرنده
۲-۱-۱۷ ایجاد یک سازمان یادگیرنده
۲-۱- ۱۸ اهمیت سازمان یادگیرنده
۲-۱-۱۹ تفاوت بین یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده
۲-۱-۲۰ تفاوت سازمان های سنتی با سازمان های یادگیرنده
۲-۱-۲۱ راهبردهای گسترش سازمان یادگیرنده
۲-۱-۲۲ موانع بکار گیری یادگیری سازمانی
۲-۱-۲۳ مهارت های پنج گانه لازم برای ایجاد یادگیری سازمانی
۲-۱-۲۴ مولفه های یادگیری سازمانی
۲-۲ بخش دوم : بهره وری منابع انسانی
مقدمه
۲-۲-۱بهره وری
۲-۲-۲تاریخچه بهره وری
۲-۲-۳ عوامل پنج گانه مؤثر بر بهره وری
۲-۲-۴ عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی کار
۲-۲-۵عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی
۲-۲-۶مدل ACHIEVE
۲-۲-۷ تأثیر حقوق و دستمزد بر بهره وری
۲-۲-۸ شرایط لازم برای بهبود بهره وری نیروی انسانی در سازمانها
۲-۲-۹ اندازهگیری بهرهوری
۲-۳ چندی درباره سازمان مورد پژوهش
۲-۳-۱ تعریف شهرداری
۲-۳-۲ شهرداری محلات
۲-۴ پیشینه پژوهش
۲-۴-۱ تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور
۲-۵ جمع بندی
فصل سوم : روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
۳-۲ روش تحقیق
۳-۳ جامعه آماری
۳-۴ تعیین حجم نمونه
۳-۵ روش نمونه گیری
۳-۶ روش گردآوری اطلاعات
۳-۷ تعیین روایی پرسشنامه
۳-۸ تعیین پایایی پرسشنامه
۳-۹ روش تجزیه و تحلیل دادهها
۳-۹-۱ روش شباهت به گزینه ایدهآل فازی یا تاپسیس فازی
۳-۹-۲ مراحل روش شباهت به گزینه ایدهآل فازی یا تاپسیس فازی
مرحله ۱ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی
مرحله ۲ : تعیین بردار وزن معیارها
مرحله ۳ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده
مرحله ۴ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده وزندار
مرحله ۵ : یافتن جواب ایدهآل فازی و جواب ضد ایدهآل فازی
مرحله ۶ : محاسبه فاصله از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل فازی
مرحله ۷ : محاسبه شاخص شباهت
مرحله ۸ : رتبهبندی گزینهها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱ مقدمه
۴-۲ بررسی مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان
۴-۳ رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهرهوری منابع انسانی با نظر مدیران اصلی
مرحله ۱ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی
مرحله ۲ : تعیین بردار وزن معیارها
مرحله ۳ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده
مرحله ۴ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده وزندار
مرحله ۵ : یافتن جواب ایدهآل فازی و جواب ضد ایدهآل فازی
مرحله ۶ : محاسبه فاصله از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل فازی
مرحله ۷ : محاسبه شاخص شباهت
مرحله ۸ : رتبهبندی گزینهها
۴-۴ رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهرهوری منابع انسانی با نظر مدیران میانی
مرحله ۱ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی
مرحله ۲ : تعیین بردار وزن معیارها
مرحله ۳ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده
مرحله ۴ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده وزندار
مرحله ۵ : یافتن جواب ایدهآل فازی و جواب ضد ایدهآل فازی
مرحله ۶ : محاسبه فاصله از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل فازی
مرحله ۷ : محاسبه شاخص شباهت
مرحله ۸ : رتبهبندی گزینهها
۴-۵ رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهرهوری منابع انسانی با نظر مدیران اجرایی
مرحله ۱ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی
مرحله ۲ : تعیین بردار وزن معیارها
مرحله ۳ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده
مرحله ۴ : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بیمقیاس شده وزندار
مرحله ۵ : یافتن جواب ایدهآل فازی و جواب ضد ایدهآل فازی
مرحله ۶ : محاسبه فاصله از جواب ایدهآل و ضد ایدهآل فازی
مرحله ۷ : محاسبه شاخص شباهت
مرحله ۸ : رتبهبندی گزینهها
فصل پنجم: نتیجهگیری وپیشنهادها
۵-۱ مقدمه
۵-۲ نتایج حاصل از بررسی مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان
۵-۳ نتایج حاصل از رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی با نظر مدیران اصلی
۵-۴ نتایج حاصل از رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی با نظر مدیران میانی
۵-۵ نتایج حاصل از رتبهبندی ابعاد یادگیری سازمانی با نظر مدیران اجرایی
۵-۶ تطبیق نتایج بدست آمده با پیشینه تحقیق
۵-۷ تطبیق نتایج بدست آمده با کلیات تحقیق
۵-۸ محدودیتهای تحقیق
۵-۹ پیشنهادهای تحقیق های آتی
فهرست منابع و ماخذ:
منابع فارسی
منابع لاتین
ضمائم:
پرسشنامه یادگیری سازمانی
محصول های مرتبط
ارتباط هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان
چکیده فصل اول ۱-۱-مقدمه ۱-۲- بیان مسأله ۱-۳-اهمیت وضرورت تحقیق ۱-۴- اهداف تحقیق ۱-۴-۱-هدف اصلی ۱-۴-۲-اهداف فرعی ۱-۵-فرضیه های تحقیق…
تاثیر فرهنگ سازمانی مدل هافستد در کاهش فساد اداری
تاثیر فرهنگ سازمانی مدل هافستد در کاهش فساد اداری فصل اول: کلیات تحقیق ۱-۱ مقدمه ۱-۲ بیان مسئله ۱-۲-۱ تعریف…
تاثیر توانمندسازی و هوش عاطفی بر کیفیت خدمات
تاثیر توانمندسازی و هوش عاطفی بر کیفیت خدمات فصل اول- طرح و کلیات تحقیق مقدمه بیان مسئله اهمیت و ضرورت…
تاثیر برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین
تاثیر برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) بر عملکرد زنجیره تامین چکیده فصل اول کلیات تحقیق مقدمه ۱-۱ بیان مسأله ۱-۲…
تاثیرسیستم مدیریت ارتباطات داخلی بر سکوت سازمانی
تاثیرسیستم مدیریت ارتباطات داخلی بر سکوت سازمانی – فصل اول- کلیات تحقیق مقدمه ۱-۱- بیان مسأله ۱-۲- ضرورت موضوع تحقیق…
بررسی و تحلیل تاثیر توانمند سازی مدیران در برقراری ارتباط موثر با کارکنان
بیان مساله- کوئین و اسپرتیزر معتقدند با وجود آن که توانمندسازی می تواند مزیت رقابتی به یک سازمان بدهد و به…
قوانین ثبت دیدگاه